• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

3 x 5, czyli wizja Gdańska do roku 2020

Krzysztof Koprowski
24 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najbliższe pięć lat może dla Gdańska oznaczać ogromny rozwój miasta, o ile uda się pozyskać niezbędne środki finansowe z UE oraz partnerów do zadań z sektora publiczno-prywatnego. Najbliższe pięć lat może dla Gdańska oznaczać ogromny rozwój miasta, o ile uda się pozyskać niezbędne środki finansowe z UE oraz partnerów do zadań z sektora publiczno-prywatnego.

Pięć miliardów do wydania w pięciu obszarach rozwoju miasta przez najbliższe pięć lat - tak w skrócie można określić plan inwestycyjny Gdańska do roku 2020, czyli w kolejnej i przypuszczalnie ostatniej już perspektywie dużego wsparcia unijnego. Urzędnicy chcą przez najbliższe 11 tygodni skonsultować z mieszkańcami obszerną listę projektów.



Który obszar strategicznego rozwoju Gdańska jest najważniejszy?

Zapowiadane przez nas spotkanie, które odbyło się w środę w nowym gmachu Neofilologii Uniwersytetu Gdańskiego zobacz na mapie Gdańska otwiera 11-tygodniową dyskusję publiczną na temat nowych inwestycji.

- Dyskusję zakończymy 14 grudnia, podczas dorocznego spotkania obywatelskiego w Filharmonii Gdańskiej. Te 11 tygodni będzie wypełnionych licznymi spotkaniami z różnymi grupami społecznymi, dzielnicowymi, rozmowami przez Internet itd. Jednym słowem chcemy przez rozmaite kanały porozmawiać na temat przyszłości i tego, co chcemy zrealizować do roku 2020 - zapowiada Paweł Adamowicz, prezydent miasta Gdańska.
W wydatkowaniu środków największą zmianą w stosunku dla lat ubiegłych ma być zwiększenie pieniędzy na przestrzeń publiczną (z 9,6 do aż 29 proc.) przy jednoczesnym ograniczeniu na gospodarkę i transport (spadek z 68 do 54,7 proc.) oraz kulturę (dotychczas 6,7 proc., w planach 1,8 proc.).

- To pokazuje naszą zmianę myślenia. W kampanii wyborczej 2014 ten wątek [przestrzeni publicznej - dop. red.] pobrzmiewał. Został też powtórzony w pracach nad strategią. Wyciągamy wnioski i przeznaczamy większą pulę na przestrzeń publiczną, na to czego gdańszczanie chcą i pragną - wyjaśnia Adamowicz.
Czytaj też: Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut

Zmiany widoczne są też w formie promowanego transportu. Miasto chce położyć nieco mniejszy nacisk na budowę nowych dróg, ale jednocześnie wesprzeć rozwój sieci tramwajowej. To logiczna decyzja nie tylko ze względu na wizję rozwoju miasta, ale także fakt, że komunikacja szynowa ma większy priorytet w podziale środków wsparcia finansowego UE.

Czytaj też: Które trasy tramwajowe powstaną do 2020 r.?

Inwestycje Gdańsk 2020 from Trojmiasto.pl

Przekładając na liczby - w latach 2009-14 powstało w Gdańsku 25 km dróg, a w planach do 2020 r. jest ich 19,5 km. Odpowiednio dla tych samych przedziałów czasowych: zbudowano 7,7 km torowisk tramwajowych, a planowanych jest 14,5 km.

Ta sama polityka obejmuje także kwestię dróg rowerowych (dotychczas 50 km, w planach 69,5 km) czy remontów i budowy chodników (65 km i w planach 79,5 km).

Most na Wyspę Sobieszewską ma wreszcie szansę doczekać się realizacji.


Priorytetem w transporcie ma zostać najszybciej rozwijające się Południe. Będzie się także dążyło do: utworzenia połączenia między Południem a Wrzeszczem (Trasa GP-W), budowy węzłów komunikacyjnych, obiecywanego od lat mostu na Wyspę Sobieszewską (z myślą o ewentualnej organizacji międzynarodowego zlotu harcerzy w 2023 r.) czy też rozbudowie ul. Jana z Kolna (szacowany koszt to aż 70 mln zł ze względu na skomplikowane uzbrojenie terenu) oraz choć częściowej realizacji wielkiego węzła Czerwony Most.

W toku późniejszej dyskusji miasto przyznało też, że trwają rozważania dotyczące budowy odnogi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w śladzie linii do Starej Piły zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Ruiny Trójmiasta: stacja Kokoszki

Poznaj historię stacji Kokoszki, która ma szansę odżyć w przypadku decyzji o budowie odnogi PKM w śladzie linii do Starej Piły.


Wśród najważniejszych projektów przestrzeni publicznej wymienić można: wyczekiwany od lat remont Drogi Królewskiej, Długiego Pobrzeża zobacz na mapie GdańskaTargu Rybnego, rewitalizacje zaniedbanych dzielnic i obszarów (w tym Biskupiej Górki), odnowę Parku Oliwskiego zobacz na mapie GdańskaOruńskiego zobacz na mapie Gdańska czy rozbudowę ogrodu zoologicznego zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Fontanna i pomosty widokowe w Parku Oruńskim

W kategorii dot. edukacji i kapitału społecznego jest budowa szkoły przy ul. Jabłoniowej, budowa 10 przedszkoli i trzech żłobków, budowa szkoły w Kowalach oraz modernizacja istniejących szkół i przedszkoli.

W kulturze przedstawiono pomysły m.in. rewaloryzacji Wozowni Artyleryjnej, Zespołu Reduty Napoleońskiej, Planetarium Hevelianum, stworzenia Domu Grassa/Chodowieckiego przy ul. Sierocej zobacz na mapie Gdańska i odnowy najcenniejszych zabytków.

Listę zamykają projekty z kategorii Zdrowie, a wśród nich m.in. budowa basenów dzielnicowych (co najmniej czterech), siłowni na świeżym powietrzu (minimum 40), placów rekreacyjnych (minimum 40), boisk sportowych (minimum 20) czy 10 km tras do biegania oraz co najmniej 100 zdrojów ulicznych.

Na tym nie kończą się projekty w perspektywie najbliższych pięciu lat, ponieważ część zadań będą realizowały spółki z udziałem miasta. Chodzi tu m.in. o budowę 1 tys. mieszkań pod wynajem, dalszą rozbudowę sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, rozbudowę wysypiska śmieci, koncepcję tzw. Airport City, zagospodarowanie terenów wokół stadionu w Letnicy zobacz na mapie Gdańska czy wreszcie rozwój terenów portowych.

Water Discus - taki futurystyczny obiekt mógłby powstać w partnerstwie publiczno-prywatnym np. przy molo w Brzeźnie. Water Discus - taki futurystyczny obiekt mógłby powstać w partnerstwie publiczno-prywatnym np. przy molo w Brzeźnie.
Urzędnicy liczą też na współpracę z podmiotami prywatnymi w zakresie parkingów kubaturowych, zagospodarowania terenów dawnej zajezdni na Dolnym Mieście zobacz na mapie Gdańska czy projektu "Water Discus" - centrum nauki wiedzy o morzu.

Na listę inwestycji rezerwowych tj. takich, które mogą przejść do fazy realizacyjnej w sytuacji, gdy pojawią się wolne środki niewykorzystane przez inne miasta, wchodzą: Nowa Bulońska Południowa, Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska, Nowa Kościuszki i Nowa Gdańska, kolejne etapy Nowej Wałowej oraz Nowa Unruga.

Do puli rezerwowych projektów powędrowały też Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (miasto używa w tym przypadku określenia "Połączenie Metropolii Gdańskiej z regionem od strony zachodniej"), rewaloryzacja Alei Lipowej czy budząca sporo kontrowersji naturalizacja wydm Pasa Nadmorskiego.

- Proszę pamiętać, że Unia Europejska nie daje pieniędzy na wszystko. Możemy je lokować tylko w obszarach wynegocjowanych przez polski rząd, które mieszczą się w pewnych regułach. Z pieniędzy unijnych nie zrobimy wszystkich podwórek czy chodników - zwraca uwagę Adamowicz.
Z listy inwestycji proponowanych przez miasto do 2020 r. każdy mieszkaniec będzie mógł wskazać pięć, jego zdaniem najważniejszych, projektów. Głosować będzie można poprzez stronę internetową www.gdansk.pl/inwestycje2020.

Co o projektach myślą mieszkańcy obecni na pierwszym spotkaniu?

- Patrzę na transport i widzę, że dopieszczamy Gdańsk Południe. Mój apel jest taki, by z listy rezerwowej przesunąć na listę bardziej priorytetową budowę Nowej Spacerowej i tunelu pod Pachołkiem - apeluje Tomasz Strug, przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Oliwa.
Ulica Biała, czyli rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu. Ulica Biała, czyli rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu.
W kwestii drogowej zwrócono też uwagę na rezerwę Drogi Czerwonej.

- Sopot się tego problemu pozbył i w dokumentach planistycznych uwolnił rezerwę, a drogę wpisał w formie tunelu. Jak my chcemy się zająć tym tematem? W tym pasie znajdują się mieszkania komunalne, jak i prywatne. Ludzie nie mogą ich wykupić czy rozbudować domów, a te popadają w coraz większą ruinę - argumentuje Małgorzata Chmiel, przewodnicza Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta.
Urzędnicy do takich pomysłów podchodzą jednak sceptycznie, tłumacząc, że ten obszar i tak nie nadaje się pod budownictwo mieszkaniowe ze względu na istniejący już hałas od kolei, a rezerwa terenu jest najtańszą formą "zamrożenia" inwestycji na później.

- Droga Czerwona jest pewną szansą np. aby główna oś komunikacja Wrzeszcza [al. Grunwaldzka - dop. red.] została odciążana i powstały możliwości do jej zawężenia i stworzenia ulicy o przyjaznym charakterze, a ruch tranzytowy niech odbywa się w "przytuleniu" do SKM - przekonywał Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta miasta ds. polityki przestrzennej.
Pojawiały się też pytania dotyczące boisk do piłki nożnej zamiast innych dyscyplin sportu np. kortów tenisowych - odpowiedź miasta: boiska są wielofunkcyjne czy ograniczenia budżetu na kulturę - ograniczenia wynikają z polityki UE, która zmniejsza finansowanie kultury w tej perspektywie.

WSKAŻ NAJWAŻNIEJSZE TWOIM ZDANIEM INWESTYCJE, KTÓRE POWINNY ZOSTAĆ ZREALIZOWANE DO 2020 R.

Opinie (200) 3 zablokowane

  • (2)

    Napewno nie będzie zgody na niszczenie trasy nadmorskiej i budowę autostrady czerwonej która zniszczy Wrzeszcz

    • 17 11

    • Gdańsk powinien się rozwijać (1)

      ale najlepiej obok Gdańska

      władze miasta powinny podbić jakąś sąsiednią gminę - np. Pruszcz, i tam budować te wszystkie drogi, spalarnie, torowiska, biurowce i inne przeszkadzające rzeczy

      ja chcę mieć ciszę i spokój pod domem. i trawnik, bo moja Muszka lubi się załatwiać na trawniku

      • 7 8

      • nigdzie na swiecie niebuduje sie autostrady przez miasto jak chesz miec trujace spaliny pod oknem

        to wynocha na ślask A na całym swiecie w centrum miasta uspokaja sie ruch samochodowy i ogranicza! a transport wyprowadza na zewnatrz miasta!!

        • 9 3

  • A gdzie brakujący odcinek Słowackiego ?

    Dokończyć najpierw to co się zaczęło.....
    już teraz robią się korki za mostem w Letnicy w kierunku Zaspy ,Przymorza,a co dopiero gdy otworzą Tunel.............tooo będzieeeee......

    • 11 6

  • Wazne (3)

    Prawda dotyczaca realizowanej polityki POadamowicza zero przemyslu ( a to jest podstawa gospodarki .. tak! wlasnie to malkontenci, na tym opiera się sila USA Chin itd. bez przemysłu usługi handel itd. nie istnieja ) tylko turystyka,handel trochę logistyki IT . Na razie nie ma problemu ale jak zniszczy wszystko do końca a przede wszystkim skoncza się pieniadze z Unii to zrobi się ogromny problem. Nie będzie zakladow ( spadna pieniadze z podatkow ) czyli pracy wiec ludzie zaczna uciekać zwłaszcza specjalisci ( czyli pieniądze z podatkow dalej będą spadac ) . A utrzymanie całej rozbujanej infrastruktury na czele z muzeami, obiektami sportowymi, kulturalnymi, urzędami itd. będzie roslo. W efekcie inwestycje stana, zwiększy się i tak duże bezrobocie, infrastruktura zacznie podupadać, młodzi bez perspektyw pracy uciekać, podatki dla tych co jeszcze zostaną w tej lokalizacji dla ratowania sytuacji i splaty długu miasta wzrastać . Z parotygodniowej turystyki i przecież tez w końcu upadającego handlu ( nie będzie kto albo za co miał kupowac ) z rafinerii i paru centrach logistycznych czy IT nie wyżyjemy to jest ogromna aglomeracja ( ludzka ) sami się zastanowcie przy wyborach jest nad czym bez względu na poglady jeżeli uważacie ze tak nie bedzie prosze o nie minusowanie a merytoryczne uwagi dlaczego

    • 14 11

    • matka wie, że ćpiesz?

      • 6 6

    • (1)

      nienormaly? od kiedy miasto gdansk (urzad miejski ) ma budowac przemysl ? puknij sie . moga najwyzej zarezerwowac tereny pod inwestycje przemyslowe . moze pan adamowicz zalozy nowa toyote w imieniu miasta gdanska ... gimbus czy stary p..dola?

      • 3 2

      • w mojej firmie znalazl sie inwestor na nowy zaklad

        poszedl do urzedu w tej sprawie, co uslyszal : oczywiscie prosze skladac papiery, ale w gdansku nie ma klimatu dla przemysly my tu nie chcemy przemyslu taka jest poltyka miasta. Inwestor byl w lekkim szoku, co zrobil .. oczywiscie znalazl inna lokalizacja w kraju .. a zaklad "stary" zamkneli ...takie fakty

        • 1 2

  • Galeria handlowa na każdym możliwym roku i komunikacja miejska z przesiadkami co jeden przystanek. Tak to będzie wyglądało niestety.

    • 11 8

  • Idioci z tym tunelem pod pacholkiem.. poszerzyc Spacerowa i znalezc alternatywny zjazd z niej a nie glupi tunel za miliardy. (2)

    • 24 9

    • (1)

      Miliardy z UE drogie dziecko :)
      Gdańsk, Sopot i Gdynia (bo Nowa Kielnieńska to obszar Gdyni) wyłożą jak już to ledwo 15% tej kwoty, czyli jakieś 300 mln. Na 3 miasta to kwota niewielka, a zyskujesz sporo dróg i nowy tramwaj. Włącz mózg, a nie czytasz te bzdety napisane przez Koprowskiego :)

      • 4 5

      • LOOOOOOOOOLLLLLLLL....

        jesteś albo idiotom, albo trollem, albo połączeniem obu. Istny dowód na to, że brak lekcji ekonomii w podstawówce skutkuje później upośledzeniem umysłowym.
        Pieniądze z UE nie biorą się z kosmosu... DZIECKO...

        • 0 2

  • Węzeł czerwony most to bzdura

    Kto będzie z niego korzystał? Mieszkańcy Gdańska? Wolne żarty im się nie będzie opłacało, poza tym Orunia sam w sobie nie jest jakaś super liczna, jest starą wymierającą dzielnicą i jest raczej omijana przez inwestorów, ergo raczej się rozrastać nie będzie. Agro-Olszynkę pominę milczeniem. Maćkowy, Lipce, św. Wojciech to taka sama sytuacja jak Orunia. Mieszkańcy Pruszcza, okolic Pruszcza i Tczewa? Też raczej nie, kto o zdrowych zmysłach po przebiciu się aż do tego miejsca będzie się chciał przesiadać? Dalej będę uważał, że absolutnie koniecznym jest przedłużenie linii SKM do Pruszcza (Tczewa) i budowa prawdziwego węzła przesiadkowego w Pruszczu Gdańskim. Zadanie trudne, bo wymaga współpracy mnóstwa instytucji, ale dla Gdańska i gmin na południe od niego absolutnie koniecznie. Ciekawym pomysłem jest włączenie PKM w linię do starej Piły, co daje teoretyczną szansa, że z PKM-ki korzystaliby mieszkańcy pasa na zachód od Pruszcza aż po Kolbudy. Tylko, czy to się sprawdzi?

    • 11 6

  • Czy Gdynia ma jakiekolwiek plany inestycyjne na kilka lat?

    Mam wrażenie, że u Szczurka wygląda to wszystko jakoś przypadkowo i chaotycznie

    • 11 3

  • dobrze ze powiedział ze to jego program wyborczy naszym kosztem !!

    "Chcemy poprawić warunki życia gdańszczan, komfort życia w dzielnicach, " Dziwne ze dopiero teraz ale jak zawsze to guzik prawda bo to tylko jego program wynorczy wiec terat szekspirowski i ECS to poza stadionem najbardziej niepotrzebna inwestycja i zmarnowane peniadze które to nadodatek inwestycje prznoszą rocznie ogrome straty!!

    • 4 6

  • Strug z Oliwy przestał by sie kompromitować bo to wszystko co opowiada (3)

    utrata słuchu i jak twierdzi utrata wartosci nieruchomosci chce zgotowac mieszkańcom Przymorza poto by w Oliwie było im wygodniej a juz hipokryzja jest utworzenie deptaka zamiast obecnej ulicy.Oszołom porównuje ją z deptakiem w Sopocie.Ludzie z całego miasta takze z Oliwy tłumnie wybieraja sie wlasnie na przymorze do Parku Reagana i nad morze a strug swoimi wizjami che to wszystko zniszczym i zrobic deptak w Oliwie prowadzący do trujaco smierdzącej Grunwaldzkiej!!Niemoze tak byc by Mała oliwka kosztem wiekiego przymorza robiła sobie deptak z ulicy.Zrozumiał to nawet Adamowicz i dlatego budowa drogi zielonej jest w programie rezerwowym mo są zdecydowanie lepsze rozwiazania tóre juz były prezentowane przez specjalistów!!

    • 8 7

    • O ile wiem to Przymorze jest za tym rozwiązaniem, bo inaczej Tunel Pod Martwa Wisłą Was ukisi :))

      Dobrze gada Strug!

      • 0 6

    • "Rezerwa" Hahaha.... Poczekamy to Zobaczymy ;)

      • 1 1

    • wiesz a od kogo? 90% mieszkańców przymorza jest przeciwna!!

      ma co zrobic ?tunel nikogo nie ukisi bo jego pierwotny plan maj zjazd do nowej Slowackiego

      • 3 1

  • Nazywajmy rzeczy po imieniu

    Utworzenie połączenia między Południem a Wrzeszczem (Trasa GP-W) - to nie jest trasa GP - Wrzeszcz, tylko Morena - centrum. Bądź poważni - nikt tą trasą, w jej najnowszej wersji nie będzie jeździł z Gdańska Południa do Wrzeszcza, ani nawet z Moreny do Wrzeszcza (Piecki-Migowo nie należą do południa Gdańska).

    Ta trasa w ostatnim kształcie, to jest marnotrawienie pieniędzy. Dużo lepsza byłaby Nowa Politechniczna.

    • 5 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane