• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orunia: zielone światło dla hiperwęzła

Maciej Naskręt
20 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Tak może wyglądać Węzeł Przesiadkowy "Czerwony Most" po 2020 r. Tak może wyglądać Węzeł Przesiadkowy "Czerwony Most" po 2020 r.

Budowa ogromnego węzła przesiadkowego "Czerwony Most" (nie mylić z czerwonym wiaduktem w Letniewie) jest niemal przesądzona. Wizja, która wzbudza spore kontrowersje wśród części planistów, ziści się nie wcześniej niż za 10-15 lat.



Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista. Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista.
Biuro Rozwoju Gdańska postanowiło zabezpieczyć już teren dla tego przedsięwzięcia, choć wariant optymistyczny zakłada, że jego budowa mogłaby ruszyć najszybciej za 10-15 lat.

Planiści przygotowali i wyłożyli do publicznego wglądu miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla północnego terenu dzielnicy Orunia. Węzeł "Czerwony Most" miałby powstać w obrębie ul. Mostowej i ul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska.

- Niezbędnymi elementami tego węzła będą m.in. dworzec kolejowy i autobusowy, pętla tramwajowa oraz autobusowa, parkingi dla różnych rodzajów pojazdów, parkingi rowerowe, miejsca odstawcze dla różnych podsystemów transportu autobusowego - wylicza Marek Piskorski, dyrektor BRG.

Znany jest już wstępny koszt budowy węzła. "Czerwony Most" nie będzie tani. - Wstępne szacunki, sporządzone w ramach "Prognozy skutków finansowych projektu planu miejscowego" zakładają, że 46 mln stanowią koszty wykupu gruntów, ponad 200 mln może kosztować realizacja układu drogowego i tramwajowego, a ok. 100 mln budowa samego węzła - mówi Piskorski.

Czy tak duży węzeł przesiadkowy na Oruni jest potrzebny?

Na szczęście, według władz BRG, inwestycję będzie można zlecać etapami.

Przedsięwzięcie wzbudza kontrowersje wśród planistów. Część z nich uważa, że budowa ogromnego węzła przesiadkowego tuż obok Śródmieścia na terenie Oruni nie jest potrzebna. - Węzły przesiadkowe powinny powstawać raczej na górnym tarasie Gdańska, a nie u bram Śródmieścia. Nikt z tego ogromnego węzła nie będzie korzystał. Mieszkańcy będą go omijać. Ponadto węzły zabierają wiele cennego terenu w mieście, jak choćby węzeł na Chełmie, który po oddaniu pętli na Oruni Górnej przestanie spełniać swoją funkcję - uważa jeden z trójmiejskich planistów, który chciał pozostać anonimowy.

BRG utrzymuje stanowisko, że węzeł przesiadkowy Czerwony Most będzie chronił najbardziej wartościową historycznie część Gdańska - Śródmieście - głównie przed samochodami. Ponadto, powstanie węzła na Oruni może być jednym z warunków wprowadzenia m.in. opłat za wjazd autem do centrum.

Miejscy planiści nie mogą wykreślić z wyłożonego planu ogromnego węzła. Dlaczego? - Nie prowadzimy polityki przestrzennej tylko ją realizujemy. Polityka została ustalona w "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego", uchwalonym przez Radę Miasta Gdańska w 2007 roku - tłumaczy dyrektor BRG.

Według entuzjastów budowy węzła, jego otwarcie będzie stanowić powrót do świetnych rozwiązań sprzed II Wojny Światowej, kiedy na terenie Dolnego Miasta funkcjonował dworzec kolejowy. Dziś pozostały po nim tylko tory i budynki.

Prognoza wpływu na środowisko planu zagospodarowania przestrzennego dla północnych terenów Oruni.

Miejsca

Opinie (160) ponad 10 zablokowanych

  • nawewt nie glupi pomysl, patrzac ze gdansk rozwija sie na poludnie (4)

    choc do tego czasu czyli te 15-20 lat bedzie "ogiren" wiekszy niz teraz jest w komunikacji

    • 46 11

    • no włąsnie! a pętla na Chełmie będzie i tak służyć mieszkańcom Orunii Górnej, Ujeściska, Zakoniczyna, Łostowic, Kowal, więc tu pan planista nie pomyślał wypowiadając się!

      • 9 2

    • Gdańsk rozwija się na południe? (1)

      No to ja żyje w innym mieście! Wg. mnie miasto "idzie" w kierunku zachodnim ewentualnie można stwierdzić że południowo-zachodnim. Kompletnie nie rozumiem komu będzie służył ten węzeł? Obszar przemysłowy zlokalizowana w północno zachodniej części miasta, budownictwo mieszkaniowe koncentruje się w zachodniej części miasta to po co wydłużać drogę? Jest to wzorcowy przykład jak degeneruje się logika decydentów którzy od lat zasiedzieli się na swoich stołkach.

      • 12 10

      • do MB

        co do kierunku rozwoju miasta, ekspansja miasta w kierunku zachodnim byla spowodowana duzym zageszczeniem pasa nadmorskiego oraz najleprzej infrastruktury komunikacyjnej wtym rejonie w minionych latach, obecnie dzieki budowie poludniowej obwodnicy gdanska i trasy sucharskiego poludniowe tereny zpomniane przez lata maja duza szase na rozkwit inwestecyjny ze wzgledu na atrakcyjne ceny dzialek wzdluz gluwnych alteri komunikacyjnych oraz osciennych gminach itd.

        • 6 0

    • może i niegłupi ale...

      czy jest sens budowania kolejnej stacji pkp/skm na przestrzeni kilku km? tzn pomiędzy już istniejącymi "Gdańsk Główny" , "Gdańsk Orunia" oraz planowanym "Gdańsk Śródmieście"?

      • 7 1

  • Kolejna piękna wizja włodarzy. A ja ciągle k...... stoję godzinami w korkach!!!! (36)

    • 140 79

    • (29)

      to się przesiądż na tramwaj, SKM albo rower. nie będziesz stał.I własnie po to będzie ten węzeł.

      • 52 19

      • Na rowerek to sie przesiądź sam (25)

        Albo na kolejkę ,jak sobie wyobrażasz ze mam dymać 5 metrowa drabinę rowerkiem, albo pójsc na kolejkę zakupić bilet a drugi wziąć na bagaż 5 metrowy zastanów się trochę jak masz coś napisać.Rowerzyści z koziej trąbki.Na rowerku świat nie stanął jest 21 wiek jak byś nie zauważył

        • 37 29

        • i jakbys nie zauwazyl swiat w centrach miast przesiada sie na rowery.. (24)

          paryz, amsterdam, londyn..

          • 35 17

          • Paryż, Amstrdam, Londyn, Berlin... (22)

            to są miasta płaskie jak stół. Jak sobie wyobrażasz, że w obowiązujacej w mojej pracy garsonce będę pedałować pod górę w deszczu?Rowerkiem jeżdżę rekreacyjnie po pracy.

            • 31 24

            • (11)

              W Paryżu, Amsterdamie, Berlinie, a szczególnie w Londynie deszcz też czasami pada i jakoś sobie można poradzić. Ale rozumiem, że grubasów pierdzących w fotel swojego blachosmroda i tak się nie przekona.

              • 27 34

              • (10)

                Dwójke dzieci z przedszkola też mam przywisc do domu na ramie i bagażniku ?

                • 29 15

              • (9)

                Skoro kupiłeś mieszkanie na zadupiu i musisz wozić wszędzie dzieci, bo w okolicy 10km nie ma przedszkola, to stój w korku - Twoja wina.

                • 25 26

              • Bezczelny pedalarzu.. (5)

                Chcesz sobie pedałować to pedałuj, normalnych ludzi zostaw w spokoju. Będziesz miał swoje mieszkanie i dzieci to inaczej pogadamy studencino.

                • 18 21

              • (1)

                Hehe. Jak ktoś jeździ rowerem, to jest nienormalny? Mam swoje mieszkanie i już dawno skończyłem studia, więc pudło. Dziecko będę zaprowadzał do przedszkola na piechotę, bo mam blisko.Uważam, że Ty nie jesteś do końca normalny marnując 2 godziny dziennie na stanie w korku :)

                • 23 14

              • Dziecko będę zaprowadzał do przedszkola na piechotę, bo mam blisko

                Tak Ci się tylko wydaje. Spróbuj je zapisać, to zobaczysz o co w tym wszystkim chodzi.

                • 17 5

              • A KTO WAM DZIECI KAŻE ROBIĆ? (1)

                zrobiliście, wasze życie, wasz problem!

                • 12 16

              • jesteś peda... ups gejem?

                • 1 3

              • ale wtedy nie płacz, że masz korki

                bo to nie Ty w nich stoisz, a Ty je współtworzysz.

                • 1 0

              • głuio gadasz

                i mieszkasz w kawalerce z matką i babką, ale zawsze to centrum

                • 10 10

              • do R (1)

                TY jestes jakims idiota R ?? Ty wogole nieznasz sytuacji zyciowych, niewiesz co sie dzieje w miastach. to niedlatego ktos dowozi 10km dzieci do przedszkola bo kupił dom na zadupiu tylko realia sa takie ze miejsc w przedszkolach niema.. Ale ty pewnie siedzisz na garnuszku Mamusi i pierdzisz darmozjadzie w fotel jeszdzac an uczelnie posciemniac a niepouczyc sie czegos konkretnego.

                • 16 11

              • Ale nerwy, ale nerwy. To chyba frustracja spowodowana staniem w korkach :)

                • 10 8

            • (1)

              Jezus Maria,problemy ,to do komunikacji miejskiej wio

              • 10 2

              • no co ty!

                koza w garsonierii to tylko dyliżansem do banku!!:))

                • 7 3

            • (1)

              kiepskiej baletnicy to przeszkadza zadarty rabek u spudnicy

              • 7 1

              • Na rower..

                ..i do szkoły gimbusie

                • 3 5

            • Jak sobie wyobrażasz, że w obowiązujacej w mojej pracy garsonce będę pedałować pod górę w deszczu?

              No do Opery w Berlinie przyjeżdżają na rowerach panie w wieczorowych sukniach, więc można.

              • 11 2

            • Paryż nie jest płaski, (1)

              Londyn też do końca nie.

              • 8 0

              • wazne ze ziemia jest plaska

                • 17 0

            • na to jest wiele sposobów (1)

              rower elektryczny, zmiana stroju w firmie, wspólne korzystanie z samochodu - wystarczy spytać praktykujących alternatywne sposoby dojazdu. Od siedzącego trybu życia w samochodzie i przy kompie rośnie tłuszcz i degeneruje się układ kostno szkieletowy.

              • 9 1

              • Mózg jak widać też

                Niestety.

                • 6 1

            • też jesteś płaska więc o co chodzi?

              • 0 0

          • A ty byles w ogóle w tych miastach

            ze piszesz te bzdety

            • 0 0

      • Powodzenia głupcze (1)

        dowieź dziecko do dziadków po drodze drugie do szkoły i w końcu dojedź sam do pracy, aleś pewnie peda.. ups, gejem jak biedroń to "problemów" z dziećmi nie masz...

        • 1 8

        • Z pedałami, to mają do czynienia ci co na rowerach.

          Deptacze pedałów.

          • 1 2

      • rower.

        • 0 0

    • (2)

      Wyobraz sobie, ze ja od poczatku tego tygodnia jade do pracy z Kartuskiej na Przymorze 20 min gdy przez ostatnie kilka lat jezdzilem 40-50min. W poniedzialek mowie: przypadek, we wtorek mowie: znow fart, we srode: eeee a moze jednak cos sie dzieje pozytywnego. Dzis znow bylem 7.40 w pracy. Koszmar! ;) Jutro pospie 20 min dluzej, to moje postanowienie. Jeszcze nie skonczyli prac a efekty widze.

      • 12 0

      • (1)

        i jutro się spóźnisz akurat :)

        • 6 2

        • Zakladam, ze tak moze sie stac.

          Piatek to dzien generujacy wiekszy ruch na drogach.

          • 4 0

    • to zmień środek transportu

      • 3 1

    • i tak to jest (1)

      każdy mądry, ale do mojej dzielnicy tramwaj nie jeździ, gdyby nie to, sam bym odstawił auto i przesiadł się na tramwaj, ale skoro nie mam takiej mozliwości ... a mieszkam raptem 10km od centrum ;]

      • 5 0

      • sprzedaj i uciekaj do dzielnicy z tramwajem

        ja tak zrobiłem i jestem szczęśliwy - zero stresu komunikacyjnego

        • 3 0

  • I to jest wlasnie słuszna koncepcja.... Przy każdym dworcu kolejki powinien powstać parking piętrowy. (4)

    • 94 10

    • bezpłatny dla osób przesiadających się na komunikację miejską (1)

      np. odbijałoby się kartę miejską czy coś w tym stylu :) bajka :)

      • 15 1

      • świetny pomysł, daje nawet dwa plusy:)

        • 1 1

    • dla rowerów

      więcej parkingów w centrum - większe korki na dojeździe do niego. To chyba prosta zależność: nie pomyśleliście o tym?

      • 1 0

    • ...dla rowerów.

      Mieszkaniec Amsterdamu, czasem Kopenhagi.

      • 1 0

  • koszty: 200+100+46=346 mln. (7)

    trochę mniej od ECS,a trzeba czekać 10 lat...

    • 197 7

    • 346 mln ? to chyba sam projekt

      • 1 7

    • (4)

      dalej o ECS ,chyba jednak głosicie hasło "komuno wróć"

      • 5 30

      • (3)

        bo ECS to guano nikomu nie potrzebne , chyba tylko Adamkowi , zeby koledzy mieli posadki no i zeby mozna bylo uszknac cos dla siebie, innego sensu nie widze

        • 36 5

        • (2)

          nikt nie pomyśli o tym,że to może stać się kolejną atrakcją turystyczną,żer upamiętnia piękno ,tej prawdziwej, Solidarności. wszyscy tylko kasa i kasa, ach ten kapitalizm, zero patriotyzmu

          • 3 9

          • Wiesz gdzie ja mam taki "patriotyzm"??!!

            Nawet się nie domyślasz jak głeboko!!

            • 1 0

          • z przodu patriota z tyłu goła d..pa

            • 0 0

    • jeszcze niech kasy dorzuci firma która postawi centrum handlowe, np. zobowiązać do wybudowania wszystkich parkingów i przystanków autobusowych.wtedy potrzeba jeszcze 46 + 200. jakby teraz wykupić grunty to jeszcze taniej będzie.jak się dorzuci pkp i unia to za 100 mln się wybuduje do 2016r. :)

      • 1 0

  • czasem mi się wydaje, że rządzi nami Kononowicz (1)

    przeceiż to on mówił, ze jeisenią i zimą trzeba siedziec i robic plany budowy dróg...

    • 64 10

    • Tak, wczoraj usiedli i to zaplanowali ;/

      • 5 1

  • nie bardzo wiem czemu ma to słuzyć (6)

    lepiej zainwestować w rozbudowę dworca autobusowego i kolejowego na istniejacych terenach, połozyć płytę nad 3-go maja i tam budowac parkingi itd , Po co wychodzić z centrum poza centrum??lepiej na tamtych terenach zrobić piękny park , z atrakcjami dla dzieciaków

    • 47 37

    • (2)

      bo tu myslisz lokalnie a oni mysla perspektywicznie , przeciez za te 20 lat , Pruszcz polaczy sie z Gdanskiem , nowe ulice , nowe osiedla itd itp , wiec lepiej za wczasu pomyslec o infrastrukturze drogowej i komunikacji , druga sprawa , ze stare remontowac tez trzeba no ale o tym mowi doktryna zrownowarzonego rozwoju

      • 7 2

      • halo gdzie pruszcz a gdzie mostowa? (1)

        • 3 4

        • Jarosław Polskę Zbaw!

          Jak ja nie nawidze wszyskich niewiernych psuf! Zdrajcy i zaprzancy! Codziennie modle się aby Pan zeslal na was ejc albo chociaż raka. Nadejdzie taki dzien że Pan Premier dojdzie do żondu a wtedy w imię Boga zrobimy z wami porzondek

          • 2 1

    • niestety nie mieszkańcom Gdańska (1)

      Kolejny raz snuje sie wizje wydawania gigantycznych pieniedzy Gdańszczan na ludzi z zewnątrz. Rozumiem, że należy dbać o turystów, no ale zeby o wszystkich spoza miasta, którzy placą podatki w swoich wiejskich gminach, a do Gdańska wpadają żeby robić korki, zużywać asfalt i niszczyć tramwaje. Mam tego dość. Niech siedzą u siebie, skoro tam mieszkają, a my zadbajmy o to, aby nam żyło się wygodnie i komfortowo w mieście.

      • 10 3

      • heh zobacz na datę planów, a zrozumiesz.

        Planowana inwestycja to 2020, a obecnie tylko zarezerwowano grunty, aby tu już nic nie powstało i bardzo mądrze. Teraz przypomnij co obecnie już zaplanowano, a dokłądnie budowa przystanku Gdańsk Śródmieście z węzłem przesiadkowym, dla 3 rodzaji transportu, a także posiadająca parking, centrum handlowo-rekreacujne. Do tego wraz z tym centrum ma ruszyć planowana przebudowa Nowej 3-maja, która ma właśnie odebrać ruch z okopowej. Najgorsze jest to, że większość z was ma pamięć wybiórczą. Napiszą artykuł i debatujecie tylko nad nim nie łącząc faktów z poprzednich artykułów. Może dla ułatwienia trójmiasto zacznie kreślić taki ogólny plan przebudowy 3-miasta na podstawie planów każdego z miast :P.

        • 4 1

    • wprowadzeniu opłat za wjazd samochodem do centrum

      mimochodem wspomniane jest to w tym artykule

      • 4 0

  • a co to.. (2)

    q...wa znowu ida jakieś wybory ze pudding wizje roztacza ?

    • 39 33

    • tak dokładnie

      budyń to normalnie tylko wizje i wizualizacje. Nic poza tym. No kompletnie nic sie w Gdańsku nie buduje... Żadne drogi, żądnych lini tramwajowych na Łódzkiej, cisza na lotnisku... Miał wizje stadionu - też nić nie zbudowali nie?

      • 15 11

    • lepiej nic nie robić, nie myśleć o przyszłości, prawda?

      jak się ktoś wychował w komunałce za pół darmo, gdzie nawet czynszu nie trzeba płacić, to potem może mieć taki światopogląd :)

      • 8 2

  • wydaje mi się, że to kompletna bzdura ale pewnie się nie znam.

    • 29 27

  • to prawie jak budowa elektowni atomowej za 10 20 latale jak teraz zaczna planowac to jaka jest ich - planistów odpowiedzialnośc za dekade lub dwie?

    • 18 6

  • Korki na Morenie osiągnęły już status przesadnych (18)

    Tramwaj na Morenę nie może czekać!

    • 98 15

    • Nie wiele pomoże tramwaj, problem jest wyjazd nowych mieszkańców osiedli w pobliżu poligonu (7)

      Na tych nowych osiedlach nie ma ani jednej szkoły! Żadnego przedszkola!Dlatego przed godziną 8 wszyscy wyjeżdżają i wiozą dzieci do szkoły.A mają tylko jedną drogę: ulicę Bulońską !Jeden autobus 127 nie załatwia sprawy.

      • 29 6

      • trzeba było nie wyprowadzać się na wieś (2)

        • 13 25

        • (1)

          No a od kiedy Morena jest wsią? Wogole te komentarze trzeba bylo nie wyprowadzac sie tam czy siam to juz mnie smiesza

          • 23 8

          • a co w nich śmiesznego?

            Przecież są słuszne, cokolwiek by się nie kupowało to przed zakupem powinno się zastanowić czy będzie to odpowiadać naszym indywidualnym potrzebom, czy będzie wystarczająco funkcjonalne itp. Jednak wiele ludzi kupuje mieszkania z kiepskim dojazdem, daleko od szkół, przedszkoli nie myśląc o tym, że przez to skazują się na stanie w korkach. Potem narzekają a przecież to tylko i wyłącznie wina ich braku wyobraźni, że zamieszkali w takim a nie innym miejscu.

            • 9 4

      • (1)

        to straszne że nie ma tam żadnej infrastruktury. A ludzie kupują mieszkania i później wożą kilometrami dzieci do szkół. To jest po prostu brak zwykłej wyobrźni. Budowlańcy kupuja w innych dzielnicach miasta. Na Morenie od wielu lat nic się nie robiło i nic się nie będzie robiło oprócz tramwaju. Nie mieszkają tam włodarze po prostu.

        • 9 3

        • Akurat na Morenie szkół nie brakuje.

          • 6 3

      • Przepełnione autobusy bez buspasów w ogóle niczego nie załatwiają, są tylko gorszą alternatywą dla korzystania z samochodu. Ponieważ tam buspasu nie da się wyznaczyć, to potrzeba nie stojącego w korkach tramwaju.

        • 10 2

      • Szkoda, że najpierw buduje się osiedla, potem infrastrukturę: drogi, sklepy, a na samym końcu ktoś myśli o przedszkolach, bo o szkołach to chyba prawie wcale nie myślą. W Gdańsku to raczej szkoły zamykają i łączą z innymi, a ostatnią wybudowaną chyba była ta na Ujeścisku.

        • 10 2

    • (1)

      spoko spoko... niebawem dojdzie CENTRAL PARK :) to dopiero będzie jazda :)

      • 21 0

      • O to się nie boję - ceny w tych wieżowcach są tak śmiesznie wysokie, że na 90% będą stały puste.

        • 7 2

    • SKM (6)

      Przecież będziesz miał kolej metropolitalną, wiem że może to wszystkiego nie rozwiąże, ale da dużo dobrego. Do tego robi się węzeł Karczemki, trasa Sucharskiego-Słowackiego, Obwodnica Południowa, Nowa Łódzka. Później dojdzie trasa kaszubska oraz tramwaj ulicą Warszawską + sporo pomniejszych inwestycji. Rozwój miasta widać gołym okiem (w końcu, bo wiele lat było posuchy), ale widać że i tak są ludzie którzy marudzą, że akurat pod ich oknem nie robią.

      • 18 1

      • (4)

        Kolej metropolitalna będzie omijała Morenę (przystanek będzie w Brętowie) - ale to bym zniósł, pewnie przeciętny mieszkaniec Moreny docierałby do kolei w ciągu tych 15 minut. Z tym, że KM będzie jechało do Wrzeszcza, a co ruchem do Śródmieścia? A te inwestycje, które wymieniłeś tylko spotęgują ruch na Morenie.

        • 2 7

        • (3)

          Nie mówię o tym, że to rozwiążę sprawę, tylko o tym że miasto się rozwija a i tak ciągle wszyscy marudzą. Nie da się zrobić wszystkiego na raz. Każda z wymienionych przeze mnie inwestycji spowoduje, że ruch się rozłoży i Morena ,przynajmniej dla ruchu samochodowego, powinna stać się przejezdna (dodajmy że Nowa Łostowicka też powinna pozytywnie wpłynąć na ruch na Morenie). Wówczas można podłączyć dodatkowe linie autobusowe, które płynnie dojadą do centrum.

          • 12 1

          • Do tego dadajmy jeszcze planowane inwestycje

            Po obecnych inwestycjach rusz budowa bulońskiej północnej, która odciąży zjazd w kierunku obwodnicy nowym mieszkańcom Moreny. Noi najważniejsze mają być też tory na niej położone w celu połączenia z pętlą koło Nowej Łódzkiej. Oczywiście to wszystko plany do 2020, ale spokojnie grunt, że coś się buduje.

            • 4 1

          • Raczej negatywnie wpłynie na ruch na Morenie! (1)

            I tak już z Oruni Górnej, Jasienia, próbują ominąć korki na Świętokrzyskiej, Małomiejskiej, Armii Krajowej jadąc Kartuską i Myśliwską.A dalej nie ma drog alternatywnych!I generują korki na Morenie. Bo tu czeka już zapchana Bulońska, Rakoczego, Potokowa, Jaśkowa Dolina.

            • 1 0

            • oj Jaskowa Dolina to powinna byc przebudowana bo tam teraz beda duze korki po oddaniu np. Lostowickiej czy Nowej Lodzkiej

              • 1 1

      • Jedynym rozwiązaniem jest spalarnia nowych mieszkańców na Szadółkach!

        Ci z cukrzycą na kompot, wazeliniarze na olej opałowy,a śliwki na drzewa!

        • 9 0

    • tylko ma go zrobic jakas firma z krakowa ciekawe czy juz wyruszyli w trase

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane