• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orunia: zielone światło dla hiperwęzła

Maciej Naskręt
20 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Tak może wyglądać Węzeł Przesiadkowy "Czerwony Most" po 2020 r. Tak może wyglądać Węzeł Przesiadkowy "Czerwony Most" po 2020 r.

Budowa ogromnego węzła przesiadkowego "Czerwony Most" (nie mylić z czerwonym wiaduktem w Letniewie) jest niemal przesądzona. Wizja, która wzbudza spore kontrowersje wśród części planistów, ziści się nie wcześniej niż za 10-15 lat.



Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista. Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista.
Biuro Rozwoju Gdańska postanowiło zabezpieczyć już teren dla tego przedsięwzięcia, choć wariant optymistyczny zakłada, że jego budowa mogłaby ruszyć najszybciej za 10-15 lat.

Planiści przygotowali i wyłożyli do publicznego wglądu miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla północnego terenu dzielnicy Orunia. Węzeł "Czerwony Most" miałby powstać w obrębie ul. Mostowej i ul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska.

- Niezbędnymi elementami tego węzła będą m.in. dworzec kolejowy i autobusowy, pętla tramwajowa oraz autobusowa, parkingi dla różnych rodzajów pojazdów, parkingi rowerowe, miejsca odstawcze dla różnych podsystemów transportu autobusowego - wylicza Marek Piskorski, dyrektor BRG.

Znany jest już wstępny koszt budowy węzła. "Czerwony Most" nie będzie tani. - Wstępne szacunki, sporządzone w ramach "Prognozy skutków finansowych projektu planu miejscowego" zakładają, że 46 mln stanowią koszty wykupu gruntów, ponad 200 mln może kosztować realizacja układu drogowego i tramwajowego, a ok. 100 mln budowa samego węzła - mówi Piskorski.

Czy tak duży węzeł przesiadkowy na Oruni jest potrzebny?

Na szczęście, według władz BRG, inwestycję będzie można zlecać etapami.

Przedsięwzięcie wzbudza kontrowersje wśród planistów. Część z nich uważa, że budowa ogromnego węzła przesiadkowego tuż obok Śródmieścia na terenie Oruni nie jest potrzebna. - Węzły przesiadkowe powinny powstawać raczej na górnym tarasie Gdańska, a nie u bram Śródmieścia. Nikt z tego ogromnego węzła nie będzie korzystał. Mieszkańcy będą go omijać. Ponadto węzły zabierają wiele cennego terenu w mieście, jak choćby węzeł na Chełmie, który po oddaniu pętli na Oruni Górnej przestanie spełniać swoją funkcję - uważa jeden z trójmiejskich planistów, który chciał pozostać anonimowy.

BRG utrzymuje stanowisko, że węzeł przesiadkowy Czerwony Most będzie chronił najbardziej wartościową historycznie część Gdańska - Śródmieście - głównie przed samochodami. Ponadto, powstanie węzła na Oruni może być jednym z warunków wprowadzenia m.in. opłat za wjazd autem do centrum.

Miejscy planiści nie mogą wykreślić z wyłożonego planu ogromnego węzła. Dlaczego? - Nie prowadzimy polityki przestrzennej tylko ją realizujemy. Polityka została ustalona w "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego", uchwalonym przez Radę Miasta Gdańska w 2007 roku - tłumaczy dyrektor BRG.

Według entuzjastów budowy węzła, jego otwarcie będzie stanowić powrót do świetnych rozwiązań sprzed II Wojny Światowej, kiedy na terenie Dolnego Miasta funkcjonował dworzec kolejowy. Dziś pozostały po nim tylko tory i budynki.

Prognoza wpływu na środowisko planu zagospodarowania przestrzennego dla północnych terenów Oruni.

Miejsca

Opinie (160) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Wezel przesiadkowy, na ktorym przejscie z auta do pociagu lub tramwaju zajmuje pieszo kilkanascie minut zamiast zrobic parking pietrowy, brak przystankow tramwajowych i autobusowych bezposrednio nad peronami kolejowymi, tak by szybko zejsc na pociag i idiotyczne marnotractwo hektarow terenow tak blisko centrum.... to tylko w BRG rodza sie takie chore wizje. W instytucji, ktora skreslila SKM przez Poludnie, tramwaj na Swietokrzyskiej i Jabloniowej. W efekcie z Zakoniczyna do centrum zaplanowano zaledwie dwie przesiadki (autobus - tramwaj - Most Czerwony) lub scisk na trasie przez AK z jedna przesiadka (autobus - tramwaj przez Chelm i AK). Skreslono tez tramwaj na WZ, mimo ze planowano zbudowac pierwsza linie szybkiego tramwaju - na wezle Sikorskiego nawet z czesciowo bezkolizyjnym rozdzieleniem torow (tramwaj z do centrum z zachodnich dzielnic mial jechac gora po estakadzie - jest rezerwa pod jeden tor)

    • 10 0

    • właśnie od zawsze mnie to zastanawiało

      czy budując ten wiadukt mieli za dużo betonu że zrobili go tak szerokim

      • 2 1

  • 10-15 lat, żałosne (1)

    W tym dziadowskim kraju nie da się żyć. Nasze dzieci tego nie zobaczą może wnuki mają szansę. Przykre to.

    • 3 2

    • nie truj atmosfery, droga zagranicę wolna

      • 0 1

  • węzeł na Chełmie

    "Ponadto węzły zabierają wiele cennego terenu w mieście, jak choćby węzeł na Chełmie, który po oddaniu pętli na Oruni Górnej przestanie spełniać swoją funkcję - uważa jeden z trójmiejskich planistów, który chciał pozostać anonimowy."Nie dziwie się, że chciał pozostać anonimowy. Jego zdaniem mieszkańcy obszaru: Kartuska-Jabłoniowa, Warszawska, mają się wracać do Świętokrzyskiej, tam zostawiać auta i jechać z powrotem, w dobrą już stronę tramwajem. Brawo panie "planisto". Pętla na Chelmie się przyda bardzo lecz potrzeba tam parkingu dla samochodów, rowerów. Problemem jest właśnie, że to tylko pętla.

    • 6 0

  • coraz więcej aut i ludzi

    cóż, niech się cisną w tłoku....

    • 1 1

  • przypuszczam, że towarzycho z BRG już we własnym prywatnym zakresie

    zabezpieczyło grunty pod tą nwestycję... a w niedalekiej przyszłości opchną miastu Gdańsk w promocyjnej cenie np. 25 razy wyższej za metr kwadratowy. W ten sposób też dbają o rozwój ludzi przedsiębiorczych na rodzimym terenie :)

    • 2 1

  • To miasto ma jedynie ~460tys. mieszkańców !!! (2)

    ... a próbuje się tu tworzyć rozwiązania jak w kilku-kilkunasto milionowych aglomeracjach. OPAMIĘTAJCIE SIĘ !!! Jesteśmy zwykłym małym miastem, w którym jedynie prezydent ze świtą myśli, że jest ono wielką metropolią

    • 12 3

    • te dane to se z palca chyba wyssałeś (1)

      poza tym to nie małe miasto, tylko 3miasto, z ponad milionem mieszkańców

      • 2 4

      • Małe miasteczko ktore ma tylko 456 tysięcy mieszkańców a nawet całe Trojmiasto nie jest jakąś wielką metropolią

        takie rozwiązania to dobre dla wielkich aglomeracji jak Londyn Paryż czy Nowy Jork a nie niewielkie aglomeracji w których z roku na rok ubywa ludzi i będzie ich coraz mniej

        • 3 0

  • ale kibel!

    • 1 1

  • Opłaty za wjazd do centrum ... (1)

    ... wybudują węzeł za miliardy (nasze miliardy) i będą wyciągali kasę za wjazd do miasta (znowu naszą kasę) !!! Z Ł O D Z I E J E !!!

    • 7 2

    • albo inni płacą opłaty, a ty wjeżdżasz swobodniej, kiedy tego naprawdę potrzebujesz

      albo ponosisz koszty w postaci czasu, stania w korkach lub szukania miejsca do parkowania

      • 2 1

  • Nie kumam tych ulic: Nowa 3 Maja, Nowa Chmielna, Nowa Cienista... Co to ma być?? Planują wielkie budowy, a koncepcji na nazwy nowych ulic już zabrakło?

    • 5 2

  • wizualizacje przekraczają wszelkie normy (5)

    kogo może obchodzić co będzie a 15 lat gdy dzień w dzień traci się w korkach kilka godzin życia

    • 4 1

    • właśnie opłaty za wjazd mają zredukować korki

      tak jak to się stało w Londynie

      • 0 0

    • wizualizacje to sobie trojmiasto zrobiło (2)

      Powiedzmy sobie szczerze ile mogą pisać o tym samym. To wyciągają wszystkie plany jakie wyjdą z każdego urzędu. A w przeciwieństwie do Ciebie żyjącego z dnia na dzień, Urzędy muszą planować wszystko z wyprzedzeniem, aby nagle jakiś deweloper nie wepchał się im w działkę potrzebną kiedyś na węzeł.

      • 0 0

      • co za bzdurny komentarz (1)

        chcesz powiedziec ze dzisiejsze stanie w korku jest mało wazne wobec ciężkiego trudu Budynia i spółki myslącego ... no właśnie o czym? bo chyba nie o tym co bedzie za 15 lat. to pytanie pozostawcie dla wróżki. sł€ze adresem

        • 0 0

        • A wiesz czemu stoisz w korkach czy tak sobie poprostu gadasz

          Miasto stoi w korkach, bo większość głównych arterii Gdańska właśnie jest w przebudowie. Jak się skończą budować te arterie, to korki się zmniejszą, bo będą miały gdzie ujść.

          • 0 0

    • po co sie przeprowadziles na wioche ?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane