• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orunia: zielone światło dla hiperwęzła

Maciej Naskręt
20 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Tak może wyglądać Węzeł Przesiadkowy "Czerwony Most" po 2020 r. Tak może wyglądać Węzeł Przesiadkowy "Czerwony Most" po 2020 r.

Budowa ogromnego węzła przesiadkowego "Czerwony Most" (nie mylić z czerwonym wiaduktem w Letniewie) jest niemal przesądzona. Wizja, która wzbudza spore kontrowersje wśród części planistów, ziści się nie wcześniej niż za 10-15 lat.



Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista. Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista.
Biuro Rozwoju Gdańska postanowiło zabezpieczyć już teren dla tego przedsięwzięcia, choć wariant optymistyczny zakłada, że jego budowa mogłaby ruszyć najszybciej za 10-15 lat.

Planiści przygotowali i wyłożyli do publicznego wglądu miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla północnego terenu dzielnicy Orunia. Węzeł "Czerwony Most" miałby powstać w obrębie ul. Mostowej i ul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska.

- Niezbędnymi elementami tego węzła będą m.in. dworzec kolejowy i autobusowy, pętla tramwajowa oraz autobusowa, parkingi dla różnych rodzajów pojazdów, parkingi rowerowe, miejsca odstawcze dla różnych podsystemów transportu autobusowego - wylicza Marek Piskorski, dyrektor BRG.

Znany jest już wstępny koszt budowy węzła. "Czerwony Most" nie będzie tani. - Wstępne szacunki, sporządzone w ramach "Prognozy skutków finansowych projektu planu miejscowego" zakładają, że 46 mln stanowią koszty wykupu gruntów, ponad 200 mln może kosztować realizacja układu drogowego i tramwajowego, a ok. 100 mln budowa samego węzła - mówi Piskorski.

Czy tak duży węzeł przesiadkowy na Oruni jest potrzebny?

Na szczęście, według władz BRG, inwestycję będzie można zlecać etapami.

Przedsięwzięcie wzbudza kontrowersje wśród planistów. Część z nich uważa, że budowa ogromnego węzła przesiadkowego tuż obok Śródmieścia na terenie Oruni nie jest potrzebna. - Węzły przesiadkowe powinny powstawać raczej na górnym tarasie Gdańska, a nie u bram Śródmieścia. Nikt z tego ogromnego węzła nie będzie korzystał. Mieszkańcy będą go omijać. Ponadto węzły zabierają wiele cennego terenu w mieście, jak choćby węzeł na Chełmie, który po oddaniu pętli na Oruni Górnej przestanie spełniać swoją funkcję - uważa jeden z trójmiejskich planistów, który chciał pozostać anonimowy.

BRG utrzymuje stanowisko, że węzeł przesiadkowy Czerwony Most będzie chronił najbardziej wartościową historycznie część Gdańska - Śródmieście - głównie przed samochodami. Ponadto, powstanie węzła na Oruni może być jednym z warunków wprowadzenia m.in. opłat za wjazd autem do centrum.

Miejscy planiści nie mogą wykreślić z wyłożonego planu ogromnego węzła. Dlaczego? - Nie prowadzimy polityki przestrzennej tylko ją realizujemy. Polityka została ustalona w "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego", uchwalonym przez Radę Miasta Gdańska w 2007 roku - tłumaczy dyrektor BRG.

Według entuzjastów budowy węzła, jego otwarcie będzie stanowić powrót do świetnych rozwiązań sprzed II Wojny Światowej, kiedy na terenie Dolnego Miasta funkcjonował dworzec kolejowy. Dziś pozostały po nim tylko tory i budynki.

Prognoza wpływu na środowisko planu zagospodarowania przestrzennego dla północnych terenów Oruni.

Miejsca

Opinie (160) ponad 10 zablokowanych

  • W końcu będę mógł się przesiąść z helikoptera na transatlantyk!

    Tego właśnie w Gdańsku brakowało. Nikomu niepotrzebny węzeł.

    • 6 0

  • Biuro Rozwoju Gdańska nie zna potrzeb miasta mieszkańców (1)

    Ten parking jest mniejszy od tych które są przy wielkich supermarketachZwykle mydlenie Oczu by wybudować kolejny blaszak ze sklepamiCiekawe ile ludzi straci swoje sklepy oraz prace z pobliskich ulic.Okaleczajcie dalej te miasto chorymi wizjami Ile dostaje się za takie pomysły od inwestora ?

    • 3 2

    • A to ciekawe

      A wskaż mi centrum handlowe, co posiada parking na około 3000 pojazdów. Dla przypomnienia centrum wzgórze ma mieć pomiędzy 1000-2000 pojazdów. A PGE ma 2174 miejsca, GB 1100 miejsc. Czasem proponuje poszukać pomyśleć, a nie pleść głupot, bo to marudzenie jest już tragiczne.

      • 2 0

  • Kolejny bzdet jak Czerwona Droga.

    Kompletna bzdura w takim kształcie.

    • 3 0

  • można mieć nadzieję, że przez 10 lat ta wizja zjadania wartościowej przestrzeni w pobliżu

    stacji lokalnej kolei zostanie zmodyfikowana: przy stacji trzeba tworzyć cele podróży, miejsca pracy a nie powierzchnie do zastawiania samochodami za darmo na 8 godzin. Transport nie jest najważniejszą funkcją miasta i jego przestrzeni.

    • 4 1

  • PORZĄDANĄ CECHĄ MIAST JEST ICH --ZWARTOŚĆ--

    Wszystkie puste place w odległości 1km od NEPTUNA powinny być ciasno zabudowane budynkami mieszkalnymi, usługowymi. I to ciasno na wzór Paryża a nie Moskwy.W Polskiej urbanistyce od dawna zapomniano różnicę pomiędzy DROGĄ (z szerokimi poboczami, rowem) a ULICĄ (z chodnikiem i fasadą sklepów na parterach). Cały Gdańsk powinien być conajmniej tak gęsto zabudowany jak dolny Wrzeszcz.

    • 5 1

  • NAZWA GŁUPIA ZUPEŁNIE JAK BY RUSKI BUDOWALI .

    ale przyznać trzeba że dużo sie dzieje w gdańsku , życzę dalszych subcesów. cieszy mnie to bo uważam że trójmiasto jest nasze wspólne. chętnie spędzam czas w Gdyni Sopocie i Gdańsku. jestem dumna że tu mieszkam.

    • 4 0

  • ja bym nazwał : ROPNE GNIOTY. lepiej brzmi jak czerwony most. jakos z ruskami mi się kojaży.

    NO CHYBA ŻE RUSCY TO BUDUJA TO OK.

    • 1 0

  • fajnie,fajnie.

    • 1 0

  • ale kasa . a w polsce ludzie nie mają podobno za co żyć. coś mi sie tu kpy nie trzyma.

    • 1 0

  • duże pieniądze. no ale pomysł tez ok.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane