• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy bezpłatna komunikacja miejska ma sens?

Maciej Korolczuk
26 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Podwyżka cen biletów, a może bezpłatna komunikacja miejska dla wszystkich? Jak rozwiązać problem drożyzny i wysokich kosztów utrzymania transportu publicznego? Podwyżka cen biletów, a może bezpłatna komunikacja miejska dla wszystkich? Jak rozwiązać problem drożyzny i wysokich kosztów utrzymania transportu publicznego?

Czy lekiem na korki i smog w mieście, a także rosnące koszty energii, paliw i gazu może być wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej? A może transport publiczny, za który - tylko pozornie - nie trzeba płacić, przynosi więcej szkód niż korzyści?



Gdyby komunikacja miejska była bezpłatna:

Temat bezpłatnej komunikacji miejskiej wraca co jakiś czas jak bumerang. Ostatnio - za sprawą decyzji władz samorządowych, które na czas kilku tygodni umożliwiły darmowe przejazdy dla uchodźców wojennych z Ukrainy. Znów odezwały się głosy - dlaczego inni mogą nie płacić za przejazd autobusem lub tramwajem, a ja muszę?

Kamyczek ruszył lawinę.

Dlaczego bez biletów mogą jeździć dzieci i młodzież, a ja nie? Dlaczego biletów nie musi kupować poseł czy senator, a ja tak? Itd.

Przyjrzeliśmy się więc wszystkim za i przeciw takiemu rozwiązaniu.

Bez opłat w mniejszych i średnich miastach



Obecnie na bezpłatny transport publiczny decydują się w Polsce głównie mniejsze i średniej wielkości miasta. To m.in. Sochaczew, Lidzbark Warmiński, Ząbki, Piaseczno, Żory, Giżycko, Działdowo czy - na Pomorzu - Kościerzyna.

W mniejszych ośrodkach jest mniej linii, mniej pasażerów i mniejsze nakłady na komunikację. Lokalne władze umożliwiając mieszkańcom bezpłatne podróże motywują to najczęściej dbałością o środowisko, czystszym powietrzem i tam gdzie występują - redukcją korków.

Czasem, choć to już mniej oficjalna wersja, decyzja motywowana jest też lokalną walką... o wpływy z podatku PIT. Tworzy się w ten sposób swoiste perpetuum mobile: dodatkowy mieszkaniec to dodatkowe środki, które gmina może wydać na kolejne inwestycje m.in. na bezpłatny transport.  

Kilkanaście grup z prawem do bezpłatnych przejazdów



Nieco inaczej sprawa wygląda w dużych ośrodkach, takich jak Trójmiasto. Tutaj we wprowadzeniu bezpłatnej komunikacji może stanąć na przeszkodzie kilka ważnych czynników.

Jednym z nich jest już teraz długa lista osób uprawnionych do bezpłatnych przejazdów. Obejmuje ona - poza uczącymi się dziećmi i młodzieżą z Gdańską Kartą Mieszkańca - kilkanaście grup społecznych. Bez biletu autobusami i tramwajami po Gdańska mogą jeździć posłowie i senatorowie, inwalidzi wojenni i wojskowi oraz ich przewodnicy, honorowi obywatele miasta Gdańska, inwalidzi i osoby niepełnosprawne (z pierwszą grupą inwalidzką) i ich opiekunowie, osoby niewidome i ich przewodnicy, osoby po 70. roku życia, honorowi dawcy krwi, kontrolerzy biletów, pracownicy ZTM i przewoźników (w trakcie wykonywania czynności służbowych), osoby objęte programem "Duża Gdańska Rodzina" czy wolontariusze działający w ramach Gdańskiego Modelu Rozwoju Wolontariatu.

Według oficjalnych danych Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, w 2021 roku aż 34,5 proc. pasażerów korzystających z komunikacji jeździło na uldze 100 proc.

Wydatki na komunikację miejską w ostatnich latach ciągle rosną. Wydatki na komunikację miejską w ostatnich latach ciągle rosną.

Rosną koszty, maleją wpływy



Rezygnacji z biletów nie sprzyjają też rekordowe nakłady na komunikację. Koszty te stale rosną i miastom coraz trudniej jest spiąć budżet i lekką ręką zrezygnować z wpływów ze sprzedaży biletów.

M.in. z tego powodu władze trójmiejskich samorządów od lat są przeciwne wprowadzaniu bezpłatnej komunikacji. Za każdym razem, gdy temat wraca - za sprawą tej czy innej partii politycznej - włodarze próbują tłumaczyć, że to pomysł chybiony i w dłuższej perspektywie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.

Podpierają się przy tym twardymi danymi. Choćby sumą kosztów, jakie samorządy ponoszą przy organizacji transportu publicznego. I koszty te z roku na rok są coraz wyższe (także przez rekordową inflację, radykalny wzrost kosztów pracy, płacy minimalnej i średniej, koszty paliwa i gazu).

Np. w Gdańsku w tym roku kwota na pokrycie kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej przekroczyła już w skali roku 520 mln zł. Tak jak rosną koszty, tak systematycznie spada ich pokrycie z wpływów ze sprzedaży biletów. Obecnie to zaledwie czwarta część tych wydatków. Wprowadzenie bezpłatnej komunikacji rozwarłoby te "nożyce przychodów i wydatków" jeszcze bardziej.

Złotego środka nie ma. Aby dziura w budżecie była mniejsza, władze nie tylko Gdańska, ale też innych gmin w metropolii, zdecydowały się więc na podwyżki cen biletów. Przypomnijmy, że tylko w Gdańsku od 1 czerwca za jednorazowy bilet (75-minutowy) zapłacimy 4,80 zł. Nowy bilet zastąpi dotychczasowy bilet godzinny, który kosztował 4,40 zł, a wycofany zostanie bilet jednoprzejazdowy (obecnie za 3,80 zł).


Lewica: trzeba wycofać się z podwyżek



O wycofanie się z planowanej podwyżki cen biletów zaapelował ostatnio gdański okręg Partii Razem. Ogłoszono w tej sprawie start podpisów pod obywatelskim projektem uchwały znoszącym wyższe ceny biletów.

- Dostępna komunikacja powinna być podstawą funkcjonowania miasta, a wyłączając z niej interes osób niezamożnych, miasto pozwala na wykluczenie ekonomicznie - tłumaczy Julia Kisielewicz, przedstawicielka komitetu uchwałodawczego. - Tani i dostępny transport zbiorowy jest wart więcej, niż oszczędność w budżecie miasta, którą ma przynieść podwyżka cen biletów.
Podpisy są zbierane pod obywatelskim projektem uchwały znoszącej podwyżki cen biletów, jakie wejdą w życie 1 czerwca. Podpisy są zbierane pod obywatelskim projektem uchwały znoszącej podwyżki cen biletów, jakie wejdą w życie 1 czerwca.

Negatywne doświadczenia innych miast



W podjęciu decyzji o wprowadzeniu bezpłatnej komunikacji nie pomagają jednak doświadczenia z innych miast w Europie, które na ten krok zdecydowały się już kilka lat wcześniej.

Niedawno władze Tallina podsumowały kilkuletni program bezpłatnego transportu dla mieszkańców. Z badań magistratu estońskiej stolicy wynika, że odsetek mieszkańców odbywających swoje podróże własnym autem nie zmniejszył się. Spadła za to liczba pieszych i osób poruszających się na krótkich dystansach np. na rowerze (przesiedli się oni do darmowych autobusów).

Aby obsłużyć więcej pasażerów jednocześnie trzeba było zwiększyć możliwości przewozowe. Więcej połączeń sprawiło wzrost emisji CO2. Wbrew oczekiwaniom nie zmalały też korki w mieście.

Niemcy: Trzeba walczyć o pasażera



O tym, że o pasażera w komunikacji trzeba powalczyć - nie tylko pozornie bezpłatnymi przejazdami, bo przecież koszty przejazdu zostaną pokryte z naszych podatków, a to oznacza, że pieniędzy może zabraknąć na ulice, chodniki, ich oświetlenie czy edukację - zdają sobie sprawę także nasi zachodni sąsiedzi.

W życie wchodzi tam właśnie trzymiesięczny program umożliwiający podróżowanie wszystkimi środkami transportu miejskiego na terenie całego kraju za jedyne 9 euro miesięcznie. Rewolucyjny program ma być inwestycją w przyszłość niemieckiego społeczeństwa i zmienić nawyki transportowe jak największej liczby mieszkańców.

Sprzedaż promocyjnych biletów ma ruszyć 1 czerwca, a budżet państwa ma to kosztować ok. 2,5 mld euro (w przeliczeniu ok. 11,5 mld zł, dla porównania roczny koszt funkcjonowania programu 500 plus to ok. 41 mld zł).

Miejsca

Opinie (608) 4 zablokowane

  • Bilety ulgowe okresowe są tanie jak barszcz, dlatego dzieci i młodzież nie powinny mieć za darmo przejazdów. Gdyby płacili tak samo jak kilka lat temu, to może innych by to odciążyło.

    • 67 16

  • Opinia wyróżniona

    (14)

    Powinno być więcej różnych biletów na komunikację, nawet takie, płatne za każdy przejechany przystanek. A teraz będzie 1 bilet 70minutowy. Bzdura.......Mam przejechać 3 przystanki i płacić prawie 5 zł. I dlatego będę korzystać z auta.

    • 218 12

    • (6)

      W Krakowie kiedyś ponoć wymyślili bilet 10-minutowy. XD

      • 5 6

      • (5)

        U nas też był i na krótkich trasach się sprawdzał

        • 56 0

        • (1)

          W jakimś artykule jakiś czas temu była cytowana wypowiedź, z której wynikało wprost, że był zbyt popularny, więc go usunięto z oferty.

          • 26 1

          • Bo dużo ludzi nie kasowało tylko stało przy kasowniku i kasowalo w razie W a tak to się jechało na gapę na krótkim dystansie

            • 1 5

        • jakich krótkich? (2)

          trzeba jeszcze mieć gdzie ten bilet kupić. Chciałem kiedyś podjechać 3 przystanki ale biletu się nie dało kupić poszedłem pieszo.

          • 2 1

          • I to jest wspaniała metoda na wymuszenie odrobiny ruchu dla pasażera.

            • 2 1

          • Kiedyś mogłeś kupić bilet w każdym kiosku, a kiosk stał na każdym rogu, a nawet jak nie było kiosku po drodze to mogłeś kupić u kierowcy lub motorniczego. Niestety dzisiaj jak ci padnie komórka to musisz wracać pieszo, bo bez komórki bilet kupisz tylko w automacie, a one zazwyczaj są popsute.

            • 7 1

    • Powinno byc dokladnie odwrotnie

      1 tani bilet na wszystko.

      • 18 2

    • 3 przystanki samochodem? (3)

      • 8 15

      • (2)

        A to dziwne? A jak ktoś o kuli chodzi....

        • 5 7

        • (1)

          Już widzę te tłumy kierowców chodzących o kulach, jeżdżących spod domu do biedronki

          • 9 8

          • Akurat w Biedronce robisz duże zakupy, np. ja co 2 tygodnie kupuję 12-pak mleka. Jest taniej niż w Żabce, a Biedronka nie jest po drodze żeby codziennie tam chodzić. Może i mógłbym iść kilometr z mlekiem i dużymi zakupami w rękach, ale po co, skoro samochód ma bagażnik i właśnie do takich rzeczy się przydaje.

            • 22 4

    • W Łodzi są takie bilety. Fajna opcja

      • 14 0

    • To hulajnoga bardziej

      • 0 1

  • (4)

    Zwężają wszędzie drogi a później piszą że korki się robią. Zrobić prawo które wymusza na urzędników i polityków żeby mogli tylko i wyłącznie używać komunikacje miejską......... i zobaczymy czy dalej tak będziecie kombinować

    • 35 7

    • (1)

      I żeby płacili, aktualnie posłowie pociągami jeżdżą za friko.

      • 11 1

      • co z tego, jak posłowie i tak jeżdżą samochodami?

        • 8 2

    • (1)

      Znaczy jak drogi będą szersze to korków nie będzie? Ach jaka ta obwodnica szeroka

      • 6 7

      • Przepytaj co napisałeś ze zrozumieniem .......

        Pisać żeby pisać ale po co pomyśleć......

        • 4 4

  • Pojęcie darmowej komunikacji jest tak samo absurdalne jak pojęcie darmowej oświaty czy darmowej służby zdrowia. Darmowa komunikacja będzie wtedy, gdy kierowcy, motorniczowie, cały GAiT będą pracowali w ramach wolontariatu, ale na to na szczęście się nie zanosi.

    • 23 8

  • Problemem jest cena i brak szybkich połączeń (2)

    • 25 1

    • zależy w jakich relacjach

      cena sieciowego biletu okresowego nie jest problemem

      • 0 2

    • Rozrozniasz "bezpłatny" od "darmowy"?

      • 1 0

  • Powinna być dla tych co płacą podatki (3)

    Niestety ci co nie płacą podatków, a żyją na koszt podatnika mają za darmo. Tylko ci co płacą podatki powinni mieć za darmo .

    • 36 4

    • każdy płaci jakieś podatki cymbale! nawet bezdomny! wystarczy, że kupi w kiosku paczkę zapałek... (2)

      • 3 10

      • W takim razie osoba pracująca płaci podwójne podatki, cymbale (1)

        • 9 3

        • oczywiście nic nie zrozumiałeś, w takim razie jesteś poczwórnym cymbałem! hahaha :)))

          • 1 7

  • Bezdomni by na maxa jezdzili (3)

    Bo skoro za darmo.. teraz przynajmniej coniektora kontrola wyprosi takiego pasazera i nie śmierdzi

    • 25 9

    • pojecia niemasz juz teraz maja prawo wyprosic cie jesli utrudniasz innym jazde nawet jak masz bilet (1)

      • 1 1

      • A korzystają z tego prawa?

        Renoma to omija kloszardów szerokim łukiem.

        • 3 0

    • Jeżdżą i śmierdzą ,najwięcej do NP.

      • 0 0

  • fajna opcja ale... (4)

    Fajna opcja dla tych, którzy chcą oszczędzić, czyli dla kierowców, ale co zyskają inni, którzy nie poruszają się autami po mieście? To oni ucierpią najbardziej, po raz kolejny to oni wydadzą pieniądze na innych, którzy nie zawsze z pomocy korzystają....

    • 7 12

    • Kierowca będzie jezdził autem, zapewniam Cię. Tylko nieliczna grupa przesiądzie się do komunikacji.

      • 2 0

    • Przeczytaj dokładnie artykuł (2)

      Doświadczenia Tallina pokazują, że kierowcy dalej jeździli samochodami, a na komunikację przesiedli się rowerzyści

      • 5 1

      • racja! dzisiaj wszyscy jesteśmy Tallińczykami! :)

        Wszyscy w Europie, a może nawet i wszyscy na świecie...

        • 1 2

      • w Tallinie na komunikację przesiedli się piesi

        spośród kierowców wielu przesiada się na rowery: jest to zjawisko częstsze niż przesiadanie się z samochodów na komunikację miejską, bez względu na to, jak jest tania.

        • 0 0

  • komunikacja bezplatna dla pracujacych (3)

    lepsza od menel plus

    • 40 5

    • (2)

      Pracodawcy powinni refundować pracownikom bilety.

      • 1 0

      • I co jeszcze?

        Kanapki do pracy też ma Ci pracodawca zrobić i jeszcze dołożyć jabłuszko?

        • 0 3

      • Tak było....

        • 0 0

  • Komunikacja w Trójmieście jest niewydolna (3)

    Wyobraźmy sobie że 30% użytkowników samochodów przerzuci się na komunikacją jaki ścisk będzie w komunikacji. Niech się cieszą że ludzie jeżdżą swoimi samochodami i nie korzystają z tej ichkomunikacji.

    • 38 6

    • Nie przerzuci się (1)

      Poczytaj dokładnie artykuł, fragment o Tallinie

      • 1 4

      • Kolejny bezrozumny dzbanek to ze ktos w talinie żle to zorganizował to nieznaczy ze wszedzie tak jest

        • 2 1

    • łatwiej rozgęścić pasażerów w tramwajach niż zmniejszyć korki w mieście

      koszt zakupu dodatkowego taboru to ułamek kosztów poszerzenia dowolnej ulicy: skądinąd poszerzanie ulic tak działa na korki, jak popuszczanie pasa na nadwagę lub otyłość. Amerykanie wiedzą to już od stu lat.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane