• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy dostaniemy tablice elektroniczne na obwodnicy? GDDKiA: wiele nie pomogą

Maciej Naskręt
18 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Na Obwodnicy Trójmiasta z każdym rokiem przybywa aut. Już teraz jeździ nią 54 tys. pojazdów. Na Obwodnicy Trójmiasta z każdym rokiem przybywa aut. Już teraz jeździ nią 54 tys. pojazdów.

Tablice elektroniczne z informacjami o aktualnej sytuacji drogowej to marzenie kierowców podróżujących po Obwodnicy Trójmiasta. Mogą umożliwiać m.in omijanie korków. Drogowcy z GDDKiA jednak przekonują, że tablice nie zrewolucjonizują ruchu na popularnej ekspresówce. Dlaczego? Nie mamy dróg alternatywnych, które mogłyby obsłużyć ruch 54 tys. aut na dobę.



Tablice zmiennej treści na "Zakopiance" w Rabce. Tablice zmiennej treści na "Zakopiance" w Rabce.
Kierowcy, którzy jechali w ostatnim czasie "Zakopianką" - drogą krajową nr 7 i 47 między Krakowem i Zakopanym - pewnie chwalą zalety ustawionych na zlecenie krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad elektronicznych znaków i tablic zmiennej treści. Informują one kierujących pojazdami m.in. o czasie przejazdu między punktem A i B, a także o aktualnych warunkach pogodowych.

Wielu kierowców uważa, że taki system idealnie sprawdziłby się na Obwodnicy Trójmiasta. - Trzeba jak najszybciej go u nas uruchomić. Kierujący pojazdami zyskaliby możliwość wyboru. Podróżujący po ekspresówce wiedzieliby, czy mają z niej korzystać, czy wybrać inną drogę - choćby przez miasto - mówi Piotr, który codziennie jeździ Obwodnicą Trójmiasta.

Co innego twierdzą drogowcy z gdańskiego oddziału GDDKiA, którzy zarządzają trójmiejską ekspresówką. - Samo zainstalowanie znaków przy obwodnicy nie poprawi sytuacji w ruchu - mówi krótko Karol Markowski, zastępca dyrektora do spraw utrzymania.

Czy tablice elektroniczne przy obwodnicy usprawnią ruch?

- Dla przepustowości całego systemu dróg w Trójmieście często korzystniejszy jest stan czasowego korka na obwodnicy, niż jego zmniejszenie kosztem nieprzystosowanych do dużych natężeń dróg w sąsiedztwie obwodnicy - tłumaczy Markowski.

Przedstawiciele GDDKiA podkreślają, że kierowcy, którzy utknęli w korku będą mieć subiektywne odczucia, że innymi drogami dojadą szybciej. Wielu kierowców widząc korek zjeżdżać będzie z ekspresówki i rozpocznie poszukiwania innych dróg dojazdu. W skrajnych przypadkach powoduje to paraliż ulic osiedlowych, rozjeżdżanie się dużych potoków ruchu na drogi wewnętrzne, kluczenie w wąskich uliczkach. Na tym nikomu nie zależy.

Jednak w Małopolsce system działa świetnie. Więc czemu u nas ma nie zadziałać? - System informacji o korkach na "Zakopiance" uwzględnia alternatywne wykorzystania innych szlaków dojazdowych do Zakopanego - choćby dróg wojewódzkich, czy powiatowych. Struktura problemu jest inna niż w przypadku Trójmiasta, bowiem my tu takiej alternatywy nie mamy - mówi zastępca dyrektora do spraw utrzymania.

Czy to eliminuje trójmiejską drogę z ustawienia elektronicznych tablic? - Znaki zmiennej treści stanowią część większej całości, która nazywa się system sterowania ruchem. Wprowadzenie, zatem takiego oznakowania na drogę nie ogranicza się wyłącznie do zakupu i ustawienia elementu na drodze, lecz opracowania strategii zarządzania informacją - wyjaśnia Karol Markowski.

Role wiodącą w procesie przygotowania tej strategii zarezerwowała sobie centrala GDDKiA z siedzibą w Warszawie. Obecnie zlecono opracowanie studium funkcjonalno-przestrzennego przedsięwzięcia. Dokumentacja uwzględniać będzie odcinek autostrady A1 na całym swoim przebiegu oraz odcinek obwodnicy jako odcinek naturalnie wpisujący się w korytarz transportowy państwa w relacji północ - południe.

Wielu kierowcom wydaje się, że ustawienie elektronicznych tablic jest odwlekane przede wszystkim z uwagi po wybudowaniu Trasy Kaszubskiej potencjalnego przejęcia obwodnicy przez samorządy gminne - m.in Gdańsk i Gdynię. - Nie ma to wpływu na prowadzone prace koncepcyjne. Rozpatrywany jest ciąg komunikacyjny bez znaczenia, kto nim zarządza - tłumaczy Markowski.

Obecnie trudno drogowcom przewidzieć datę rozpoczęcia budowy systemu. Kierowcy muszą więc czekać. Na ten moment wiadomo jedynie, że opracowany przez GDDKiA system będzie mógł współpracować z Tristar-em - systemem zintegrowanego zarządzania ruchem tworzony właśnie przez miejskich drogowców. Istnieje więc możliwość, że jadąc al. Grunwaldzką dowiemy się z tablic co dzieje się aktualnie na trójmiejskiej ekspresówce.

Miejsca

Opinie (139) 5 zablokowanych

  • Obwodnica Trójmiasta - droga śmierci (33)

    jedna z najniebezpieczniejszych dróg w Trójmieście. Nie ma dnia, żeby ktoś się tam nie rozwalił, ktoś komuś nie zajechał drogi, TIR nie wyprzedzał lewym pasem. Do tego należy doliczyć ludzi, którzy jeżdżą ponad 200 km/h no i motocyklistów jeżdżących slalomem.

    • 140 75

    • (5)

      a ktorym pasem ma tir wyprzedzac? poboczem? O_o

      • 18 66

      • (2)

        a gdzie wolno tirom wyprzedzać? przy każdym wjeździe na obwodową jest ustawiony znak zakaz wyprzedzania przez samochody ciężarowe! oni po prostu łamią przepisy. ot co.

        • 80 2

        • Na 349 km za A1 i po każdym skrzyżowaniu a nie na wjazdach to raz a dwa to wyprzedzając jakiegoś Kamaza co ma przepału ze 100l (1)

          robi Ci dobrze synku bo byś jechał 40 km/h przez całą drogę...:)

          • 5 19

          • niech wyprzedzają jakieś padaczki bo wtedy faktycznie nie da się jechać ani zjechać

            • 2 5

      • TIR ma jechać prawym pasem, a nie wyprzedzać.. Większej głupoty dawno nie czytałam na forum... Od kiedy to TIRy mogą wyprzedzać?

        • 14 10

      • Lecz się pajacu

        Tir ma zakaz wyprzedzania matole. Gdybyś znał znaki to byś wiedział, ale pewnie jesteś jednym z tych co zdali za 10 razem albo posmarowali egzaminatorowi

        • 14 4

    • tępaku (13)

      nie kumasz, że jak jedziesz 140 i nagle zaczyna TIR wyprzedzać, to musisz zwolnić do 40 km? to jest bezpieczne?

      • 24 9

      • (8)

        LOL. Skąd te Twoje 40km/h? Średnia prędkość samochodów ciężarowych na obwodnicy to 80-90km/h. To jak Ci wyszło, że musisz zwolnić do 40? Ach ta matematyka.

        • 23 9

        • a może... (3)

          Hmmm... Jeśli jedziesz 80km/h, a TIR na lewym pasie ma 90km/h, to trochę to potrwa zanim uda mu się wyprzedzić ;P Pasy na obwodnicy (mam na myśli okolice węzła Karczemki) są bardzo wąskie, więc taki TIR może po prostu zepchnąć twój samochód. Dlatego czasem trzeba znacznie zwolnić, nawet do 40km/h, tak aby TIR jak najszybciej znalazł się z przodu. Nie baw się w matematykę :p

          • 2 17

          • Zresztą, tam i tak jest ograniczenie, o ile się nie mylę do 50km/h, a i tak większość samochodów jedzie szybciej...

            • 1 5

          • zepchnął? coś chyba cienko jeździcie... (1)

            Zauważyłem, że jak duży robi margines to jest tyle miejsca, że nie przekroczysz osi jezdni nawet jadąc na 3-go ale 99% łosi daje i tak po poboczu lewej strony bo musi mieć 5 metrów zapasu więc nie dziwię się, że na Karczemkach jadą jak... ale znowu nie pojmuję jak taki łoś wjeżdża na bramki A1 skoro tam jest mniej miejsca niż na lewym pasie 333km S6? A tak na marginesie to czytam o tych waszych przelotach wręcz po S6 200, 160, 140km/h i tak się zastanawiam dlaczego spacerowa to max 50 km/h, dlaczego Zajączkowo tczewskie poza zabudowanym przed radarem wszyscy heblują do 45 km/h, dlaczego w zakręt bez znaku A1-A4 na prawie prostej drodze hamują bez powodu, dlaczego koło media markt jest 70 a jadą 100km/h a na spacerowej koło leśniczówki przy radarze w stronę osowy już tylko 50 km/h

            • 13 1

            • Bo to są debile :-)

              Wszędzie jest masa miejsca ale oni się nie wiem czego boją. Po prostu nie "czują" wymiarów swojego auta.

              Na Spacerowej jadąc od strony Osowy jest znak ograniczenia do 70km/h. Postawili go tam dlatego bo było... niebezpiecznie z powodu tego, że jak ludzie zobaczyli znak informujący o fotoradarze albo samą atrapę to był momentalnie hebel i jazda 50-40km/h co było bardzo nie bezpieczne. Od strony Oliwy w tym miejscu jest 90km/h bo jest znak odwołujący teren zabudowany. Czyli można tam jeździć 90km/h czyli jeżeli licznik zawyża standardowo o 10 to licznikowe 100km/h.

              Co do Zajączkowa to jest fotoradar przed samym Tczewem ale na terenie niezabudowanym wiec jedziemy 90km/h. Wcześniej jest znak 70km/h koło przystanku ale później jest on odwołany. Tam tak samo, widzą fotoradar to hebel do 50km/h.

              Czemu? Bo to są debile. Nie patrzą na znaki i ich nie rozumieją. Po prostu nie myślą, jadą, jadą. Zobaczą znak, że fotoradar to do 50km/h bo nie spojrzeli na znaki wcześniej.

              • 1 0

        • moze gdyby te graty nie byly przeladoawne bylo by latwiej..a jak przy malym nachyleniu na morskiej tir nie moze ruszyc i kopci jak czelabinski piec..
          koledzy eliminujcie złomiarzy godzacych sie na nadmase na naczepach bedzie wszystkim, i wam i nam lepiej

          • 7 1

        • (2)

          nie średnia tylko maxymalna. Osle. Więcej TIR nie pojedzie bo ma ogranicznik na 90 km/h

          • 2 1

          • (1)

            poleci i 150km/h
            jechałem za takim kamikadze ostatnio to jest dopiero skrajny debilizm
            .
            a tak na marginesie średnia droga hamowania TiRa z 50km/h do 0 jest dłuższa od średniej drogi hamowania pojazdu osobowego ze 100km/h...
            .
            Największe niebezpieczeństwo na Obwodnicy powodują debile którzy nie patrząc się w lusterka wjeżdżają na lewy pas wymuszając pierwszeństwo przejazdu, skrajna odmiana takowych debili jeszcze ci przyhamuje gdy go wy protestujesz sygnałem dźwiękowym...

            • 2 0

            • jak lecisz 160 a ja 120 i zmieniam pas na lewy wyprzedzając kogos jak jestes jeszcze daleko za nami a ty podjezdzasz mi na zderzak, mrugasz swiatlami i trabisz klaksonem to mam prawo a nawet poczucie obowiazku cie przyhamować bo jestes ZAGROZENIEM dla mnie i innych uczesnikow ruchu - potencjalnym morderca!!

              • 0 2

      • ostrzaku

        prędkość maksymalna na drodze ekspresowej dwujezdniowej wynosi 120km/h, a nie 140 - piracie jeden ty

        a ciężarowych 100

        20km/h nie da rady zwolnić?

        • 3 4

      • głupi jestes jak but z lewej nogi

        tir jedzie 100 chce wypzredzac i nagle zwalnia do 40:) ales ty tepy jest, masakra

        • 1 1

      • 140km/h tez nie jest bezpieczne (1)

        zwłaszcza ze masz tam ograniczenie do 100?

        • 0 3

        • 120km/h + 10km/h dyspensy

          • 2 3

    • (6)

      Sam jesteś droga śmierci, albo nie wiesz co napisać. Kiedy ostatnio był na obwodnicy śmiertelny wypadek?

      Tak samo mimo, że jest sezon wakacyjny i jest większy ruch w weekendy to poważnych wypadków jest mniej. Może raz na tydzień.

      Biorąc pod uwagę, że na dobę przejeżdża obwodnicą 54.000 pojazdów to w ciągu tygodnia daje 378.000 pojazdów. Jak się zdarzy jeden wypadek to jest to super wynik. Droga jest bardzo bezpieczna. Wypadki się zdarzają, tego nie da się uniknąć.

      • 27 8

      • a teraz wybaczcie, bo mama woła na śniadanie... papa :)

        • 7 7

      • 8.06.2010 godzina 18.10 na 223km w stronę s (4)

        • 0 1

        • kurde enter mi się wcisnął (3)

          zczecina jak solówka DHL od Gdyni przecięła bariery energochłonne na prostym odcinku bo kolo zasnął i zabił mojego kumpla i kierowcę w Focusie jadącym w stronę Szczecina ok 130km/h tak zeznał wyprzedzany świadek...

          • 1 0

          • no i co? (1)

            Jeden wypadek raz na sto lat!

            • 1 6

            • Tak sobie tłumacz. Aż się obudzisz w kostnicy :)

              • 4 1

          • to ten kumpel się nie ratował ??? nie mógł uciekać na boki ??? patrzył jak na niego DHL jedzie ??? niepojęte.

            • 0 6

    • Ponad 200? (3)

      Chyba o 4tej rano by się to dało zrobić ;) Ewentualnie jakimś nerkomotorkiem samobójczym? Tak czy owak, jak mi jeden z drugim meraś w lizingu z krateczką (hehe, pamiętam zawsze to Cayenne z kratką właśnie - słitaśne było :) ) ciśnie, światłami mryga i na zderzak mojej spleśniałej, przeżartej tlenkiem żelaza Kiji wsiada - dep na hamulec, niech się wlecze, karczek otłuszczony, złodziej. Balsam dla duszy :) Nienawidzę każdego kto zarabia więcej ode mnie.

      • 25 5

      • niech zarabiają więcej - ale legalnie

        a nie dorabiają się fortun wykorzystując ludzi - amen.

        • 5 2

      • teraz i Ty zarobisz fortunę!!!

        Kaczor Donald z Komorowa odejdzie niedługo

        • 1 4

      • typowa polska mentalność

        Kiedyś trafisz na takiego, kto będzie miał gdzieś ciebie i swój samochód - naprawi se.I jak ty mu po hamulcach to on ci z pupy garaż zrobi. A swoja droga do roboty się weź to też będziesz miał, a nie masz za złe tym co się dorobili i tylko biadolisz jak ci źle

        • 0 0

    • i nie zapominajmy o nie oznakowanych uskokach w jezdni

      • 3 0

    • zgadza sie ! dlatego ze ta obwodnica jest za waska powinna miec 4 pasy na 4 pasy jak w rumuni albo blugari chociaz !

      2/2 pasy to za MALO !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! to 21 wiek ! 3/3 to standard jak woda w kiblu !!!!!!!!!!!!!

      • 1 3

  • pewnie nie zaszkodziłoby (3)

    kierowcy mieliby świadomość i czas aby ewentualnie pozytywnie się nastawić do czekających atrakcji

    • 34 2

    • (1)

      Wolałbym tablice informujące o ewentualnych utrudnieniach. Tak aby nie stać w zatorze kilka godzin.

      • 2 0

      • W czasie korka proponuję wystawiać na każdym wiadukcie i kładce panienkę tańczącą na rurze.

        Nie będą wtedy zjeżdżali do miasta, lecz grzecznie będą stać w korku.
        Sponsorem na przykład mógłby być klub ROZI.

        • 5 1

    • 54tyś aut na dobę
      coś mało moim zdaniem
      a raczej ktoś się pomylił w obliczeniach
      jeździ tam znacznie więcej aut

      • 1 0

  • urzędnicy GDDKiA......... (7)

    najlepiej siedzieć za biurkiem wcinać pasztetowa z bułką w czasie przerwy i o 15 do domu.

    Już mnie wkurzają teoretycy z GDDKiA oderwani zupełnie od rzeczywistości ,którzy w przerwie pomiędzy jednym a drugim pasjansem wypluwają z siebie takie oto bzdurne opinie.

    Wzorem innych państw zacznijcie coś w końcu robić dla obywateli/dla siebie a nie myśleć tylko aby dotrwać do emerytury.

    • 64 20

    • o i to jest konstruktywna wypowiedż ;) (5)

      weźmy się i zróbcie to! Ale co? No to i tamto, nooo, żeby dobrze było, no wiecie... Widać, sam przyszedłeś już do pracy i rozpocząłeś dzień od solidnego wpisu i wertowania portalu. Od rana masz przerwę i wcinasz suchego rogala, bo 13 poobcinali?

      • 9 6

      • (4)

        nie pracuję,nie muszę-) właśnie wstałem i popijam poranną kawkę.....

        Z tym o czym piszesz się nie spotkałem...teraz wszystko opiera się na projektach i na ich zarządzaniu.

        Pracownicy GDDKiA nie raz wyjeżdżali na za granice aby podpatrzyć jak to robią inni ale wynika z tego,że były to tylko wycieczki turystyczne za państwowe wycieczki.

        I nie rób sobie osobistych wycieczek.Jak nie wiesz co masz robić w pracy to się spytaj przełożonego lub opracuj własny projekt ( to się nazywa kreatywność) i przedstaw pomysł do akceptacji lub dyskusji.

        Miłego dnia....nie pękaj! do końca pracy tylko parę godzin.Jakoś wytrzymasz-)

        • 7 10

        • jej dzięki, za słowa wsparcia... (3)

          zaraz pójdę do lustra i spytam się przłozonego, co mam zrobić, a póxniej dam mu do akceptacji projekt i zaczniemy zarządzać, bo nie muszę, czy jakoś tak, oj chyba wszystko pomieszałem, aaa to właśnie jest kreatywność ;)

          • 8 2

          • (1)

            inteligentny to chyba nigdy nie byłeś,co?

            • 2 7

            • Dowodem Twojej jest "co" na końcu wypowiedzi.

              • 9 3

          • Chłopak ma rację

            Nie raz jadąc obwodnicą i słysząc na CB ,że korek tu i tam ,że zablokowana, zjeżdżam odpowiednim zjazdem i np. jadę przez Chwaszczyno. I niech te pierdzistołki z GDDiK nie pieprzą ,że nie ma alternatywnych bocznych dróg dla mniejszych aut. A takie tablice są jak najbardziej potrzebne dla tych ,którzy nie posiadają CB. W dzisiejszych czasach ,gdy prawie każdy posiada nawigację ,dowiadując się wcześniej o zablokowanej obwodowej, może ją całą objechać albo miastem ,albo "dziurami" od zachodniej strony,troszkę km nadrabiając, ale da się!! Wszędzie w Europie są tablice informacyjne, tylko u nas dywagują o ich istnieniu, zacofany kraj...

            • 6 3

    • Wiecie czemy na zakopiance sa tablice?

      bo całe "KOWALSTWO" z wARSZAWY jeżdzi do zakopca i urzednicy również a więc sobie postawili egocentrycy ze stolicy . Wyjaśniam - kowal to polak z kraju przyjeżdzający urlopowo do twoje miejscowości.

      • 6 0

  • oczywiście , tablice pomogą

    ale to najpierw trzeba pokazac palcem i na własne oczy żeby sie przekonali, lenistwo , nie chce im się bo bedą mieli więcej pracy za którą nikt im nie zapłaci.

    • 25 4

  • będą tablice z reklamami na pewno świecące i błyskające

    • 36 1

  • jak rouzmiem (1)

    tablica będzie też w zimie wyświetlać info zakaz wjazdów dla tirów i info o jak zwykle zamkniętej z powodu opadów sniegu obwodnicy??

    • 27 2

    • Tak.

      • 1 0

  • OBYWATEL MA PRAWO WIEDZIEĆ ! OBYWATEL SAM ZDECYDUJE ! (1)

    Skoro można wprowadzić informacje - to należy zrobić to jak najszybciej. Nie urzędas będzie decydować - gdzie i jak pojedzie obywatel !

    • 28 8

    • gdyby ten krzaj byl liberalny jak zapowiadal rzad 4 lata temu, to moze by tak bylo.

      • 2 1

  • (1)

    ale to po prostu prawda. jak jest wypadek w gdyni i korek na godzine, to jak sie wszyscy przeniosa na spacerowa to wcale lepiej nie bedzie.

    • 20 4

    • chodzi o to żebyś miał wybór - może nawinisz na jabliższym zjeździe

      i załtwisz jeszcze kilka spraw zamiast stać w korku 2 godziny

      • 1 1

  • Tablice to już konieczność (1)

    Bezwzględnie należy zainstalowac na obwodnicy tablice, jeżeli npktoś jedzie do Gdańska centrum może to zrobić zjeżdżając wcześniej a nie koniecznie na węxle kartuska. Korek na obwodnicy w ciągu dnia to masakra, zakłada się przejazd w 20 min a tu trwa to prawie 2 godziny a można tego uniknąć. ja obecnie z rana w w szczycie popołudniowym wybieram miasto bo jest szybciej. Gdyby były tablice to wybrałbym obwodicę.

    • 20 4

    • kup sobie CB chlopie i zaoszczedzisz wiecej czasu.

      • 1 1

  • Korki na zjazdach z obwodowej są wszędzie. Ale w przyszłości będzie lepiej, dużo lepiej, wręcz wspaniale! (6)

    • 24 5

    • Lol zapowiada sie wprost extremalnie cudownie:))

      • 11 0

    • a ty co? jasnowidz?

      jw

      • 2 0

    • taaaaaaaaaaaaaaaaaa

      • 0 0

    • teraz jest lepiej :)

      zanegowałem, bo było nierealnie, musi być malkontent, choćby jeden

      • 1 1

    • Nie wszędzie, na Kwiatka w Gdyni nigdy korka nie widziałem. (1)

      A w GA juz niedługo też będzie OK.

      • 0 0

      • To rzadko tam jeździsz chyba, albo w nocy.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane