• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy drzewa przy drogach są niebezpieczne?

Michał Sielski
19 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
W drzewo można wjechać nawet na al. Zwycięstwa w Gdańsku. Na zdjęciu wypadek sprzed dwóch lat. W drzewo można wjechać nawet na al. Zwycięstwa w Gdańsku. Na zdjęciu wypadek sprzed dwóch lat.

Wojewoda pomorski Ryszard Stachurski zwraca uwagę, że na Pomorzu stanowczo zbyt często dochodzi do tragicznych wypadków, następujących w wyniku wjechania w drzewo. I sugeruje, że niektóre z nich nie powinny stać przy drogach, bo oprócz ochrony środowiska, powinniśmy je oceniać także przez pryzmat bezpieczeństwa użytkowników ruchu. Ma rację?



Drzewa przy drogach powinny być wycinane?

Do takiego podejścia zmotywowały wojewodę wyniki raportu, jaki zamówił w Pomorskim Wojewódzkim Inspektoracie Transportu Drogowego. Wcześniej wielokrotnie podkreślał - jak wiele innych osób - że to nie drzewa wpadają na jezdnię, a wjeżdżają w nie kierowcy.

- Do tej pory wojewoda po części podzielał opinię tych, którzy uważają, że to nie drzewa winne są wypadkom, bo to nie one wpadają na jadące ulicami pojazdy. Dane statystyczne sprawiły jednak, że nieco inaczej zaczął patrzeć na ten problem. Nie chodzi oczywiście o to, aby z dnia na dzień zacząć wycinać przydrożne drzewa. Wojewodzie zależy raczej na tym, abyśmy na sprawę nie patrzyli wyłącznie przez pryzmat ochrony przyrody. Musimy myśleć również o bezpieczeństwie użytkowników ruchu drogowego - mówi Roman Nowak, rzecznik prasowy wojewody.
129 ofiar śmiertelnych w ciągu trzech lat

Co sprawiło, że wojewoda zaczął zmieniać zdanie? Przede wszystkim wciąż niepokojąco duże liczby. W latach 2012-2014 w wyniku najechania na drzewo na drogach województwa pomorskiego w 756 wypadkach zginęło aż 129 osób, a 1047 zostało rannych. Najlepiej pod tym względem jest w Trójmieście, ale trzeba sobie jasno powiedzieć, że jest u nas najmniej dróg, przy których krawędzi posadzone są drzewa. W Gdańsku odnotowano 16 takich przypadków, w których 6 osób poniosło śmierć, a 20 zostało rannych. W Gdyni miało miejsce 11 wypadków z najechaniem na drzewo - nikt w nich nie zginął, ale obrażenia odniosło 21 osób. W Sopocie nie odnotowano w tym czasie tego rodzaju zdarzeń.

Dużo gorzej jest w innych regionach Pomorza. W powiecie gdańskim (okolice Pruszcza) w 52 wypadkach śmierć poniosło 7 osób, a 68 zostało rannych. Najwięcej wypadków z najechaniem na drzewo w latach 2012-2014 odnotowano w powiecie starogardzkim (87), kartuskim (83), słupskim (70) i kościerskim (64). Najwięcej osób zginęło w powiecie puckim (13), słupskim (12), kartuskim (11) i wejherowskim (10).

Wypadków będzie mniej, jeśli kierowcy zwolnią

W statystykach, które dostał wojewoda, próżno jednak szukać przyczyn najechania na drzewo. Z policyjnych statystyk wynika natomiast niezbicie, że w takich miejscach zdecydowanie najczęstszymi przyczynami wypadków jest przekraczanie dozwolonej prędkości, niedopasowanie jej do warunków na drodze (deszcz, mgła), a także wyprzedzanie w miejscach niebezpiecznych. W drzewa wjeżdżają też pijani kierowcy, a bardzo rzadko przyczyną takich wypadków jest np. usterka pojazdu, zaśnięcie kierowcy czy zły stan techniczny drogi.

Czytaj także: 32 ofiary po uderzeniu autobusu w drzewo, katastrofa w Kokoszkach

- Bez względu na to, co doprowadziło do najechania na drzewo, bezspornym pozostaje fakt, że zgon lub obrażenia następowały w wyniku uderzenia w znajdującą się w najbliższym otoczeniu drogi przeszkodę. Nie ulega jednak wątpliwości, że stosowanie się do obowiązujących przepisów ruchu drogowego i dostosowywanie prędkości do warunków panujących na drodze są najskuteczniejszym sposobem na poprawę dramatycznych statystyk - podkreśla Roman Nowak.
Drzewa sadzić, ale nie wszędzie

Co więc proponuje wojewoda? Chciałby, aby odpowiednie służby przyjrzały się miejscom, w których najczęściej dochodzi do najechania na drzewa. Będzie rozmawiał m.in. z przedstawicielami Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Ma nawet wsparcie Najwyższej Izby Kontroli, która od roku apeluje o zmiany w prawie, dotyczące nowych nasadzeń przy drogach.

- Nie tyle postulujemy wycinanie przydrożnych drzew, co wnioskujemy o to, aby nowych nie sadzić w pasie drogowym w pobliżu miejsc, gdzie doszło wcześniej do niebezpiecznych wypadków na skutek zderzenia z drzewem. Nowych nasadzeń powinno być jak najwięcej, ale niekoniecznie w miejscach, z których chwilę wcześniej usunięto drzewa uznane za zagrażające bezpieczeństwu ruchu drogowego - podkreśla Paweł Biedziak, rzecznik NIK.
Podobny trend widać niemal na całym świecie. Dwa lata temu Francuska Rada Bezpieczeństwa Drogowego wnioskowała o wycięcie nawet zdrowych drzew przy drodze, bo po usunięciu chorych znacznie spadła liczba śmiertelnych wypadków. W większości miejsc Skandynawii i Niemiec drzewa - zwłaszcza na zakrętach - znakuje się odblaskowymi elementami, lub montuje przed nimi bariery energochłonne.

Opinie (536) 2 zablokowane

  • Beznadzieja urzędników. (3)

    Gdy jedzie się do Świbna ze Sobieszewa w pewnym momencie bardzo duże drzewo pochyla się na jezdnię.Dwa autobusy nie są w stanie w tym miejscu się minąć.Drzewo już dawno powinno zniknąć ale urzędasy i ich praca to beznadzieja - a niby oni są od tego.

    • 2 5

    • (2)

      To mijajcie się autobusami 10 metrów bliżej/dalej.

      • 1 2

      • (1)

        sr..jcie a nie mijajcie dlaczego droga ma być zwężona przez jedno pochylone drzewo które najpewniej zwali się przy kolejnej mocniejszej wichurze?

        • 1 1

        • dzięki temu drzewu kierowcy zwalniają, są przez momencik ostrożniejsi

          wara

          • 1 0

  • Uwazam , ze niektore drogi sa niebezpieczne i powinny byc zlikwidowane.

    • 2 1

  • drzewa i nie tylko

    A ja jestem za tym, aby wyciąć wszystkie drzewa i wyburzyć domy przy drogach, bo napadają na dobrze jeżdżących kierowców

    • 1 1

  • tak, są niebezpieczne

    należy je wyciąć i zalać betonem...

    • 0 3

  • to jest pytanie rzucane przez deweloperow

    ktorzy chca miec bezposredni dostep do ulicy i oskarzaja że drzewa są niebezpieczne

    • 1 0

  • Drzewa powinny znajdować się zdecydowanie dalej od dróg. (2)

    Parę lat temu jeden z członków mojej rodziny wracając do domu zimą przy dużej śnieżycy zaginął się właśnie na takim drzewie, jedno szczęście że jechał wolno bo warunki pogodowe nie pozwalały na więcej ale wyskoczyła mu sarna na drogę i odruchowo skręcił kierownicą, jako że było ślisko zarzuciło go momentalnie i wpadł na drzewo. Dużo wypadków dzieję się przez piratów drogowych ale to może spotkać każdego, wystarczy ułamek sekundy,jedna niespodziewana sytuacja i nawet jadący przepisowo kierowca może wpaść na takie drzewo. Nie mam nic przeciwko zieleni, nawet moim zdaniem drogi lepiej wyglądają gdy na ich pobocznych rosną drzewa ale jednak jest to niebezpieczne dla użytkowników takiej drogi bo zupełnie przypadkiem mogą znaleźć się na takim drzewie.

    • 1 1

    • (1)

      Przepraszam, miało być zawinął się, pisałem z telefonu i autokorekta się wkradła

      • 0 0

      • Nie ma za co, wybaczamy.

        • 1 0

  • Niestety

    Gdyby było lepsze szkolenie kierowców . Odebrać prawko jakieś 45% kierowcom,którzy nie wiem jakim cudem uzyskali uprawnienia do jazdy autem nie byłoby tak wielu wypadków drogowych.A żadne drzewa nie stanowiłyby zagrożenia.

    • 4 1

  • (4)

    Moze badzmy konsekwentni. Przy drogach stoja tez slupy, slupki, oswietlenia, znaki, bariery, przystanki. Wytnijmy wszystko, nie tylko drzewa. Zabetonujmy 100m od drogi. Zrobmy betonowe patelnie. Wszystko pod samochody.
    Wiele razy stojac jako pieszy na swiatlach ciesze sie, ze sa slupy przy drodze, bo obserwujac uzaleznionych od predkosci szalencow mam nadzieje, ze wbija sie w slup i zabija siebie samych a nie mnie.
    Dostosuj predkosc do drogi, wolniej, wolniej ludzie. Gdzie sie tak spieszycie???

    • 6 1

    • (3)

      głupi człowieku czy wiesz że słupek znaku drogowego auto zetnie?Bariery są energochłonne więc wyginają się absorbując energię natomiast drzewo ma taką strukturę że powoduje że cała energia uderzenia działa na auto miażdżąc je a w wyniku gwałtownego opóźnienia powstają przeciążenia rozwalające ludzkie narządy od środka.Żadne uderzenie w znak czy przystanek a więc lekkie konstrukcje nie spowoduje takich zniszczeń.

      • 1 5

      • Odpowiedział twój samochód czy ty? (2)

        Gostek ci pisze że woli stać za slupem niż bez jakiejkolwiek osłony przed czubkami za kierownicą,

        a ty mu na to, że kierowca się bardziej uszkodzi o drzewo, niż o słupek, lub przystanek

        Głupku z etylinizmem, my, stojący na przystanku, mamy głęboko gdzieś, czy się zabijesz, czy tylko podrapiesz, czy ci się rozwala organy, jakiekolwiek. Nawet wolimy, żebyś się zabił, bo nie wrócisz na drogę! My chcemy po prostu ŻyĆ. Jakkolwiek, byle żyć. A tobie chodzi o to byś se mógł bezkarnie zasuwać, "bo przecież nic ci się nie stanie jak skosisz przystanek"

        Boisz się drzew? Tym lepiej! Chcemy więcej drzew. Jak najwięcej!

        • 4 1

        • (1)

          Nic dodaj nic ujac. Stojac na poboczu, nie boje sie drzewa, boje sie uzaleznionego od predkosci kierowcy. I ciesze sie, ze stoi drzewo, bo daje mi cien i chroni przed samochodami. Dla pieszych drzewa, slupy, bariery to zbawienie. Te wszystkie rzeczy ratuja zycie. Ludzie sadza przy domach drzewa, zeby kierowca walnal w drzewo a nie ich dom. Bo chca spac spokojnie.
          A ty egoisto-kierowco boj sie drzew.. Moze jak kiedys w koncu przestaniesz sie spieszyc (im wolniej, tym wiecej widac) to zobaczysz w drzewach piekno a nie zagrozenie.

          • 3 1

          • wreszcie ktoś!

            piękne może być drzewo, kobieta, koń, oczy krowy, zachód słońca, widok z wysokiej góry

            a nie samochód, który jest jak młotek, lub widły, a którym to "prestiżowym" narzędziom poświęcono tu cały dział dla śliniących się z pożądania dojnych krów

            • 2 0

  • PIEŃ

    5 lat rozmów.. 3 lata porozumienia nad budżetem i rok na przetarg.. może decyzja zapadnie... bo? bo Polska która jest Piękna i zielona jak mało który kraj w EU spuszcza się nad ok. 100000 drzew przy drodze na tle kilku miliardów... BRAVO... a tak gwoli scisłóści na głupote ludzka nie ma leku...

    • 0 1

  • ok

    zgadza się

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane