• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy na drodze do Gdyni mógłby wylądować samolot?

Małgorzata Zimnoch
14 października 2023, godz. 15:00 
Opinie (115)
F-16 startujący z drogi między Gdynią i Rumią? To nie jest niemożliwe F-16 startujący z drogi między Gdynią i Rumią? To nie jest niemożliwe

Istnieją w Polsce drogi publiczne, na których mógłby wylądować samolot. To tzw. drogowe odcinki lotniskowe (DOL), które mają służyć do startów i lądowań samolotów wojskowych na wypadek konfliktu zbrojnego. Teoretycznie jednym z nich jest DOL Gdynia, czyli fragment dawnej drogi wojewódzkiej nr 100 w gminie Kosakowo. Czy naprawdę na drodze pod Gdynią mógłby wylądować F-16?



DOL Gdynia to pas startowy zbudowany przez Niemców



Przesuń aby
porównać

Czy DOL Gdynia powinien zostać reaktywowany?

Drogowy odcinek lotniskowy Gdynia to ok. 2,5-kilometrowy odcinek ul. Rumskiej - drogi łączącej Kazimierz i Mosty w gm. Kosakowo. W latach 1941-42 Niemcy zbudowali tu lotnisko, które miało pełnić funkcję pomocniczą dla portu lotniczego w Rumi i stanowić zaplecze dla tutejszych fabryk produkujących samoloty dla Luftwaffe. Po wojnie, do 1972 r., pełniło ono funkcję DOL - lądowiska zapasowego dla lotniska wojskowego w Babich Dołach.

Poznaj historię pierwszego gdyńskiego lotniska: Historia Portu Lotniczego Gdynia w Rumi-Zagórzu

Parking dla samolotów przy drodze



  • MPS, czyli miejsce postoju samolotów przy DOL Gdyni. Tutaj mogłyby parkować samoloty F-16
  • MPS, czyli miejsce postoju samolotów, dzisiaj wykorzystywane jako miejsce postoju ciężarówek
  • F-16 ląduje na DOL Wielbark
  • F-16 podczas odtwarzania zdolności bojowej na DOL Wielbark
Po zachodniej stronie prostego odcinka ul. Rumskiej znajduje się plac, który miał służyć jako MPS, czyli miejsce postoju samolotów. To stanowisko obsługi technicznej, na którym maszyny odzyskują sprawność bojową: tutaj tankuje się paliwo, dokonuje napraw, uzupełnia amunicję wymienia się załogę. Dzisiaj ten plac wykorzystują kierowcy ciężarówek.

Polska: 21 drogowych odcinków lotniskowych



  • DOL Gdynia na dawnej drodze wojewódzkiej nr 100 ma ok. 2,5 km długości. Widok na wschód
  • DOL Gdynia na drodze wojewódzkiej nr 100 miał ok. 2,5 km długości. Widok na zachód
  • Użytkownicy Google Maps wiedzą, że tutaj był parking dla samolotów
W Polsce teoretycznie istnieje 21 drogowych odcinków lotniskowych. Teoretycznie, bo niektóre z nich w obecnym stanie nie nadają się nawet do lądowania awaryjnego. Portal dlapilota.pl wymienia 14 fragmentów dróg, które w razie poważnych problemów piloci mogą traktować jako plan B. DOL Gdynia tam nie znajdziemy. Ulica Rumska ostatecznie straciła swoją "zdolność bojową" w 2010 roku, kiedy została zwężona z czterech pasów jezdni do dwóch.

Samoloty lądowały na drodze pod Wielbarkiem




DOL Wielbark to ok. 3-kilometrowy, odnowiony w 2021 r. odcinek drogi wojewódzkiej nr 604 w Przeździęku Wielkim w woj. warmińsko-mazurskim. To właśnie tutaj odbyły się we wrześniu pierwsze od 20 lat takie ćwiczenia: starty i lądowania samolotów wojskowych na DOL-u. Minister obrony narodowej zapowiada reaktywację drogowych odcinków lotniskowych i cykliczne szkolenia pilotów. Czy ul. Rumska wróci na listę aktywnych DOL-ów?

Opinie (115) ponad 10 zablokowanych

  • Nie ma już drogi wojewódzkiej nr. 100 (1)

    • 6 0

    • To jest już droga powiatowa

      Taka jest jej prawdziwa ranga

      • 1 0

  • Szwecja DOLami stoi (5)

    Jest to tanie i praktyczne. Jest jednak jeden poważny minus: władze lokalne muszą do ich utrzymania zatrudniać firmy, które robią to porządnie. Tak, by samoloty mogły startować i lądować bezpiecznie. Kontrakty dla szwagra lub parteigenosse wykluczone.

    • 92 2

    • (2)

      Do tego Saab Gripen idealnie się do tego nadaje. Krótka droga startowa, dobre osiągi przy niskich prędkościach dzięki kanardom i łatwość obsługi naziemnej... Niestety F-16 jest zbyt delikatny na to, bo był projektowany z myślą o startach z bezpiecznego, czystego pasa startowego.

      • 12 5

      • Ciekawe czy te koreańskie FA-50 dałyby radę? Są mniejsze i lżejsze niż F-16.

        • 5 0

      • F16 ma krótszy rozbieg niż Gripen, prawie 2 krotnie krótszy. To prawda że F16 przez dolot powietrza umieszczony pod kadłubem może sprawiać problemy ale DOLi to nie dotyczy. Tam łatwo o utrzymanie pasa bo jest utwardzony.

        • 3 0

    • Szwedzi mają

      Grippeny, które w takich warunkach się sprawdzają.

      • 12 0

    • czyli po znajomości już nie dostanę kontraktu? jak to!

      • 2 0

  • "Ulica Rumska ostatecznie straciła swoją zdolność bojową w 2010 roku, kiedy została zwężona z czterech pasów jezdni do dwóch."

    I już DOLem nigdy nie będzie. Za wąska.

    • 5 0

  • reaktywować pas na Zaspie

    a wesoły Mario będzie kupował samoloty na kredyty
    od kogo się da

    • 3 4

  • A na kontra bus pasach w Gdyni nie mogą lądować?

    Bym se jechał swoim tedeikiem z Grażyną, a tu pac - F-16 na mnie sunie z naprzeciwka. Ale byłaby frajda

    • 11 0

  • tak - na drodze do Gdyni mógłby wylądować samolot

    • 0 0

  • z tymi drzewami przy krawędziach jezdni zasadzonych przez ekoaktywistów (7)

    to powodzenia

    • 115 64

    • Za duże

      Korki

      • 23 3

    • (1)

      Ekoaktywista to Ci stanął. Nie powiem gdzie. Te drzewa tam rosną same z siebie.

      • 19 19

      • i przez przypadek tylko przy krawędzi asfaltu

        • 13 6

    • martw się lepiej o zostawiany olej przez wasze strucle

      • 14 13

    • jeszcze rowy przy drogach pogłębić tak do 10 metrów minimum

      • 6 3

    • brygada "drwali - pilarzy" załatwi sprawę w jedno popołudnie - to chciałeś usłyszeć ?

      • 10 0

    • jeszcze do tego te cholerne oczyszczalnie ścieków...

      • 0 1

  • To artykuł w ramach straszenia czy reklamy wojska?

    pytanie można dodać do wyborów samorządowych, dla Marcina H. ...

    • 4 4

  • (1)

    Niech leci na CPK.

    • 6 6

    • CPK oraz DOL są potrzebne. jak będziemy silni militarnie to nas nie zaatakują

      • 3 2

  • Przejście

    A co z pierwszeństwem na pasach ?

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane