- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (187 opinii)
- 2 "Zakaz dla rowerzystów na Sopockiej" (386 opinii)
- 3 Bruk nie zniknie, ale będzie remont (53 opinie)
- 4 Kamienica piękna, ale prace uciążliwe (28 opinii)
- 5 Schody samoróbki zastąpi chodnik (45 opinii)
- 6 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (231 opinii)
Czy nowe osiedla na terenach poprzemysłowych zakończą exodus z Trójmiasta?
Opuszczanie metropolii przez jej mieszkańców częściowo wynika z upadku tradycyjnego, ciężkiego przemysłu. Ale kij ma dwa końce: zrewitalizowane tereny poprzemysłowe mogą przyciągnąć mieszkańców z przedmieść do centrów miast. Publikujemy dziś ostatni głos w naszej dyskusji o metropolizacji Trójmiasta.
Jej konsekwencją, obok utraty przez główne miasta znaczącej części dochodów (w jakimś stopniu na rzecz gmin sąsiednich), przy jednoczesnych wysokich kosztach utrzymania istniejącej infrastruktury edukacyjnej, kulturalnej, rekreacyjnej itp., było uwolnienie ogromnych rezerw terenów poprzemysłowych w centrach miast. Tereny te zaczęły być postrzegane jako istotny 'kapitał początkowy' w planowaniu działań mających wyprowadzić te miasta z ostrego kryzysu ekonomicznego. Wiele dużych, zachodnich miast, stworzyło ambitne strategie rewitalizacji tych poprzemysłowych rejonów, starając się tam stworzyć bardzo atrakcyjne warunki życia w mieście dla aktywnych i kreatywnych ludzi, jako swoistą konkurencję dla alternatywnych ofert życia poza miastem.
Również władze Trójmiasta, w obliczu postępującej metropolizacji oraz jej spodziewanej intensyfikacji po realizacji dużych, regionalnych inwestycji komunikacyjnych (Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, Obwodnicy Metropolitalnej oraz Trasy Kaszubskiej) przystąpiły do poważnych programów rewitalizacyjnych, mających znacząco poprawić jakość życia w mieście, aby powstrzymać najbardziej aktywną część swoich mieszkańców (i ich biznesy) przed ucieczką do gmin sąsiednich, a nawet, być może, pozyskać nowych, jeszcze bardziej dynamicznych i kreatywnych obywateli.
Zastanawiające jest, dlaczego wzorem większości miast zachodnich, Gdańsk nie postawił w swojej strategii rozwoju, na rewitalizację zdegradowanych terenów poprzemysłowych, w północnej części historycznego śródmieścia, o powierzchni ponad 100 hektarów, obejmujących część dawnej Stoczni Gdańskiej, jak również dawną gazownię i zakłady Elmoru (przy ujściu Raduni do Motławy ). Obszar ten posiada większość atutów, aby stać się swoistym 'biegunem wzrostu' gospodarczego dla całego miasta i skuteczną alternatywą dla chęci zamiany przez część jego mieszkańców aktywnego życia w mieście na walory życia poza miastem. Jest to świetna lokalizacja na styku z historycznym śródmieściem, z atrakcyjnym frontem wodnym ciągnącym się od Zielonej Bramy na Głównym Mieście oraz miejsce o bogatym dziedzictwie kulturowym, związanym ze 150-letnią historią produkcji stoczniowej, jak również etosem Solidarności. Jakby tego było mało, ma już również inwestorów prywatnych, zainteresowanych realizacją na tym obszarze swoich przedsięwzięć komercyjnych i mieszkaniowych (czytaj więcej)
Gdynia skoncentrowała swoje strategiczne myślenie głównie na atrakcyjnym, ponad 100-hektarowym poprzemysłowym obszarze frontu wodnego w północnej części śródmieścia, na terenach Dalmoru, Stoczni Nauta, tzw. 'międzytorza ' i Stoczni Gdynia.
Pierwszy cel w aktualizowanej strategii rozwoju przestrzennego i krajobrazu miejskiego Gdyni, dotyczy rewitalizacji Śródmieścia Gdyni, poprzez poprawę dostępu komunikacyjnego, rewitalizację historycznego centrum, stworzenia nowoczesnych i reprezentacyjnych dzielnic w strefie nadbrzeżnej (zwanej Strefą Rozwoju Centrum Miasta i Forum Morskim) oraz stworzenia Parku Centralnego, poprzez rewitalizację Parku Rady Europy i niezabudowanej części Kamiennej Góry. W rewitalizowanym obszarze Śródmieścia strategia rozwoju zakłada wprowadzenie wyspecjalizowanych usług o znaczeniu ponadlokalnym, regionalnym i międzynarodowym, obejmujących obsługę biznesu, usługi handlowe i kulturalne oraz działalność hotelową i gastronomiczną. Dzięki temu nastąpi wzmocnienie kondycji gospodarczej Śródmieścia i jego konkurencyjności w tworzeniu miejsc pracy.
Ponieważ Sopot zawsze miał charakter kurortu, nie znajdziemy tu zarówno tradycyjnych problemów związanych z upadkiem ciężkiego przemysłu, a tym samym znaczących rezerw terenów poprzemysłowych. Był swego czasu fantastyczny pomysł budowy sztucznej wyspy, z nowoczesną dzielnicą miasta, ale dopóki nie będzie na ten temat konkretnych informacji - pominę tę fantazję znaczącym milczeniem.
Jak pokazują wyniki ankiet towarzyszących niniejszej debacie, ponad 70 proc. osób uważa, że jakość życia w Trójmieście się pogorszyła, powodując ucieczkę mieszkańców do pobliskich gmin. Ponad 80 proc. uczestników ankiety stwierdziło, że Gdańsk, Sopot i Gdynia powinny się bronić przed utratą swych aktywnych i przedsiębiorczych obywateli tworząc dla nich konkurencyjne i atrakcyjne warunki życia w mieście.
Obok kwestii ekonomicznych, czyli utrzymania dotychczasowej bazy podatkowej, prawie 80 proc. respondentów podaje również istotny argument ekologiczny za powstrzymaniem ucieczki mieszkańców do okolicznych gmin, którym jest przede wszystkim ochrona przed zabudową dotychczasowych terenów zielonych i aktywnych biologicznie.
Podsumowując, nasuwa się podstawowe pytanie: jakie szanse na powstrzymanie negatywnych skutków zakładanego, masowego odpływu mieszkańców Trójmiasta do sąsiednich gmin będzie miała obecna polityka rewitalizacyjna Gdańska i Gdyni?
Opinie (101) 2 zablokowane
-
2013-05-06 20:14
Bez pracy i tak wszyscy wyjadą stąd w świat
Emigracja jest nieunikniona bo obecny rząd jest nieudolny
- 9 0
-
2013-05-06 18:29
exodus z Trójmiasta jest naturalna konsekwencja braku miejsc pracy !!!! (1)
nie mówcie mi ze praca w agencji pracy tymczasowej lub posada za która proponują śmieszna kasę jest powodem do podjęcia decyzji o pozostaniu w Trójmieście
- 17 0
-
2013-05-06 19:40
exodus do Ladka
Wizzairem
- 5 0
-
2013-05-06 18:16
(2)
ludzie wybiorą mieszkanie w centrum, nawet jeśli będzie droższe, tylko pod warunkiem, gdy życie w śródmieściu będzie istotnie wygodniejsze - czyli miasto będzie zadbane, będzie dużo wartościowych przestrzeni publicznych, doskonała komunikacja miejska, pozwalająca przemieszczać się szybciej i wygodniej od samochodu, miasto zaprojektowane na skalę pieszego a nie samochodu
Obecnie w Gdańsku nic z ww. rzeczy nie jest realizowane - komunikacja pożal się boże, miasto jest brudne (ciągle zalegają hałdy piachu po zimie!), każdy wolny skwerek, chodnik zajęty przez parkujące samochody, centrum poprzecinane miejskimi autostradami, których w planach jest coraz więcej
do tego ekrany, tunele i estakady w centrum tworzą przestrzeń wysoce nieprzyjazną dla mieszkańca - dlatego ludzie kierowani rozsądkiem wyprowadzają się za obwodnicę, gdzie jest taniej, a miasto ich jeszcze do tego zachęca budując coraz lepsze i szybsze drogi dojazdowe do śródmieścia - po co mieszkać w smrodliwym centrum gdy w 15-20 min dojedzie się samochodem zza miasta
i nic tu nie zmieni budowa PKM, gdy najpierw zbudowano drogi ekspresowe Armii Krajowej i Słowackiego, które pozwalają na dużo szybszy dojazd - np mieszkaniec znacznej części Osowy czy Klukowa w czasie w którym dopiero dojdzie do stacji kolejki autem już będzie w centrum- 19 0
-
2013-05-06 19:23
Dobrze napisane, (1)
dodam, ze z obecnie najbardziej rozbudowujacych sie rejonow Osowej (obszar miedzy Wodnika, Koziorozca, Jednorozca) dotarcie do obecnej stacji na Barniewickiej zajmuje okolo 20 min. szybkim marszem, wobec kompletnego braku chodnikow i suchych nawierzchni (drogi gruntowe) na tym kierunku. Droga na okolo (Przez np Biwakowa do Barniewickiej) dodatkowe 5-10 minut. Planowana Stacja na Nowym Swiecie - to samo: bloto, brak suchej nawierzchni utwardzonej. 'Pozdrawiam' zadowolonych wlodarzy, zwlaszcza Budynia i jego zastepce. Przez kamieni kupe.
- 7 0
-
2013-05-06 19:34
Podsumowujac:
dojscie do kolejki+dojazd do centrum to co najmniej 45 min. A tyle to jedzie sie Spacerowa do Oliwy, sucha stopa wsiadajac do samochodu.
- 5 0
-
2013-05-06 18:29
juz widze super apartament kolo gruzowiska za 10k/m2
gdzie mlodzi ludzie beda masowo sprzedawac swoje apartamenty w osowej czy baninie i sie przenosic tam. Moze potrwa to kilkadziesiat lat, czyli zapewne nigdy, bo do tego czasu kilka milionow polakow wymrze i w Gdansku beda puste blokowiska staly
Chcialbym tez zauwazyc, ze w samym centrum Gdanska to za duzo firm nie ma- 10 0
-
2013-05-06 14:01
Metropolia .... ???? (3)
Nawet rudego bezrobotna córa GIGA wyniosła się z tzw. metroPOlii gdańskiej do Wawy , gdzie kupiła mieszaknie a 1,700 tys. zł i mercedesa klasy lux za 400 tys. zł. A wy durni POlacy narzekacie na sprzedajny rząd , biedę i nędzę w PO-lsce !!!
- 20 9
-
2013-05-06 17:32
ciężko na to zapracowała to ma a co zazdrość cię zjada pisiorku? (1)
- 1 8
-
2013-05-06 18:04
Ciekawe jak? ;)
Uważaj na jad bo trujący w nadmiarze.
- 3 1
-
2013-05-06 15:00
Nie ma takiej klasy merdesesa jak lux
- 4 4
-
2013-05-06 17:39
A co ludzie mają w tej metropolii robić? (1)
Z czegoś trzeba żyćm a jak pracy nie ma to emigrują. Obecnie poszukuje się tylko ludzi do kierowania i zarządzania, a dla zwykłego śmiertelnika pracy nie ma...
- 16 0
-
2013-05-06 18:03
Niedługo to nie bedzie ani czym kierować ani zarządzać.
Pustynia!
- 8 0
-
2013-05-06 17:41
opuszczanie miast i wyprowadzka na przedmieścia to norma, jedyne miasto
-duże miasto o dodatnim przyroscie to Warszawa. TRójmiasto z przedmieściami ( do 20 km) ludnościowo jest o 30, 40 tysięcy większe niż te sprzed 25 lat.
Jednocześnie ludnośc Gdańska zmniejszyła się tylko o 12-15 tysięcy podczas gdy np ludność Łodzi o 100 tysięcy- 7 0
-
2013-05-06 17:36
a w PObliżu POrt Service
Kto ma dość tego łez padołu chętnie zamieszka w takim towarzystwie.
- 3 3
-
2013-05-06 14:03
Ja sie wynioslem za obwe bo w "miescie" smierdzialo z szadol (2)
Teraz smierdzi pare razy w roku, jak rolnik wywozi gnoj na pole. Czyli jest znacznie lepiej.
- 23 4
-
2013-05-06 17:22
I zdrowo!
Swierze powietrze. W odroznieniu od rewitalizowanych terenow
- 0 2
-
2013-05-06 14:18
Popieram!!!!
Pozdrowienia z Cedrów Małych.
Cicho, spokojnie i dojazd dobry do całego trójmiasta.- 4 7
-
2013-05-06 13:59
Gdańsk - od wschodu Oczyszczalnia Wschód i górki fosforowe, od połnocy morze, porty, Port Service, od południa Szadółki i (3)
celuloza Kokoszki, od zachodu Sopot. Jednym słowem miasto ma się gdzie rozwijać.
- 27 6
-
2013-05-06 17:20
gorki fosforowe port serwis - spalarnie
To tak a propos zachwalanej przez wlodarzy jakosci zycia w Gdansku
- 5 1
-
2013-05-06 14:42
dlatego powinien rozwijać się do środka,
a nie od środka, jak teraz, lub "do i od" środka czyli wcale, jak tego chce Beton-Bielawski.
- 3 0
-
2013-05-06 14:03
Morze na północy? Sopot na zachodzie?
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.