• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy projekt toru wyścigowego w Gdańsku jest plagiatem?

Michał Jelionek
15 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Planowana długość najdłuższej prostej toru ma wynieść blisko 600 metrów. Planowana długość najdłuższej prostej toru ma wynieść blisko 600 metrów.

Czy wizja toru wyścigów motorowych, którą w poniedziałek zaprezentował słynny niemiecki projektant Hermann Tilke, powstała w głowie i komputerach gdyńskich architektów? - Kilka lat temu zaprezentowaliśmy nasze pomysły wiceprezydentowi, a dziś widzimy je w cudzym projekcie - twierdzą architekci z Bio3.



Pomysł budowy toru motorowego na południu Gdańska zobacz na mapie Gdańska ma 13 lat. Co kilka lat prezentowane są jego kolejne koncepcje - najnowsza została przedstawiona w ostatni poniedziałek. Główni promotorzy tej inwestycji - gdański radny PO i działacz sportów motorowych Mirosław Zdanowicz oraz analizująca opłacalność inwestycji Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego - zaprosiły do Gdańska niemieckiego projektanta Hermanna Tilkego, autora wielu torów motorowych na całym świecie. Zaprezentował on koncepcję architektoniczną Narodowego Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji, którą dokładnie opisaliśmy we wtorek.

Czytaj także: Odkurzono pomysł budowy toru wyścigowego na południu Gdańska

- Niemiecki projektant stanowi dla światowych torów wyścigowych tyle, ile mniej więcej marka Ferrari dla całego cyklu Formuły 1. W jego dorobku znajduje się ponad 30 torów. To wielkiej klasy architekt - przekonuje Mirosław Zdanowicz, działacz sportów motorowych.

Gdyńscy architekci z pracowni Bio3 nie negują klasy Hermanna Tilkego, ale zwracają uwagę, że wiele z zaproponowanych przez niego rozwiązań pochodzi z projektu, który powstał w ich biurze. Co ważne: nie pozostał on w szufladzie, lecz w roku 2011 został zaprezentowany gdańskim urzędnikom i samemu Zdanowiczowi.

- Pomysł spodobał się zastępcy prezydenta Wiesławowi Bielawskiemu, jednak pozostał bez echa - przyznaje Karol Tomczak z pracowni architektonicznej Bio3.

Czy tor do wyścigów motorowych powstanie w Gdańsku?

Jego zdaniem w obu koncepcjach - opracowanej przez Grupę Bio3 i tej sygnowanej nazwiskiem Tilkego - znajdują się bliźniacze rozwiązania dotyczące obiektów towarzyszących. Chodzi przede wszystkim o pomysł wybudowania alei salonów samochodowych z możliwością przeprowadzenia testów na nowoczesnym torze.

- To innowacyjny pomysł, naszego autorstwa. Podobnego rozwiązania nie widzieliśmy na przykładach istniejących torów w Europie i nie tylko - wyjaśnia Tomczak.

Wymienia kolejne elementy projektu Grupy Bio3, które znalazły się w zaprezentowanym w poniedziałek projekcie: park technologiczny, aleja motoryzacyjna, centrum doskonalenia kierowców, kompilacja kilku rodzajów torów oraz opcja zmniejszenia długości trasy toru głównego.

Co na to Mirosław Zdanowicz?

- Nie było żadnego spotkania. Nikt się do mnie z żadnym projektem nie zgłosił. Tego typu zarzuty są szczytem bezczelności. Raz jeszcze powtarzam, że przedstawiony w poniedziałek projekt jest autorstwa Hermanna Tilke, który zwyciężył w przetargu - ucina Zdanowicz.

Mamy więc słowo przeciwko słowu. Kto ma rację w tym sporze?

- Z naszego punktu widzenia wygląda to następująco: stworzony w 2007 roku projekt został wzbogacony o nasze pomysły i przeróbki, a następnie zaprezentowany publicznie. Kopiowanie pomysłów to niestety powszechnie stosowana praktyka. Szkoda, bo mogliśmy nawiązać ciekawą współpracę. Chcielibyśmy usłyszeć jakieś sprostowanie z magistratu - kończy przedstawiciel Grupy Bio3.

Koncepcja centrum sportów motorowych:
Projekt słynnego Hermanna Tilke zakłada budowę kompleksu motorowego na 200-hektarowej działce w okolicach ul. Borkowskiej zobacz na mapie Gdańska. Główną inwestycją Narodowego Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji jest tor wyścigowy. Trasa o długości 4335 metrów liczyłaby w sumie 17 zakrętów (6 lewych i 11 prawych). Największe prędkości, kierowcy osiągać będą na blisko 600-metrowej prostej. Poza główną trasą planuje się wybudowanie innych torów wyścigowych: kartingowego (1,2 km długości), motocrossowego (2 km), prostej do wyścigów na odcinku 1/4 mili oraz trasy off-road dla samochodów terenowych. Kompleks motorowy mają wzbogacić obiekty dodatkowe, m.in.: centrum szkolenia kierowców, hotel, park technologiczny czy aleja salonów samochodowych. Szacunkowy koszt NCSMiR miałby wynieść około 400 mln zł.

Miejsca

Opinie (111) 4 zablokowane

  • Na kiego komu ten tor?

    Najpierw Nowa Zwałowa projektowana przez urbanistów z zamierzchłych czasów, a teraz to - same dobre wiadomości...

    • 11 8

  • q (1)

    likwidujmy szkoły i szpitale, budujmy tory i stadiony, chcemy obietnic i igrzysk.

    • 17 2

    • A Ratusz przeróbmy na skocznię mamucią

      • 4 0

  • Nareszcie cos dla ludzi

    Po pierwsze koszt to jedna czwarta stadionu który swieci pustkami, po drugie na imprezy typu MotoGP czy SBK przyjezdza nawet 100 tys kibicow rok w rok, niepotrzebne nikomu ECS kosztuje wiecej i roczne utrzymanie ECS rowniez.Tor w Poznaniu jest oblegany, czas żeby w końcu były jakies rozrywki w tym mieście, a nie tylko muzea i stadion zamieniony na zjeżdżalnie i mały tor kartingowy

    • 10 8

  • Uwaga to pic na wodę

    przecież wybory idą trzeba coś ciemnocie obiecać

    • 11 3

  • W oczach tych politycznych szczurów wszystkich opcji

    jestesmy tytlko bydłem, które łyknie wszystko.

    • 12 0

  • a ja chce lotnisko

    a... chwila...

    • 5 1

  • najwyzszy czas.... (1)

    ....bo juz za chwile zacznie dzialac tristar i nie bedzie mozna gonic na 1/4 mili na grunwaldzkiej...... a tak calkie serio - wybory jakies sie zblizaja ze znow ten temat jest odgrzebywany ?

    • 10 0

    • podgrzewania Kiełbasa wyborcza

      ..

      • 3 0

  • kto pracował dla Zdanowicza i komu nie zapłacił ręka do góry (2)

    Ja podnoszę do góry. Poznałem Zdanowicza raptusa o wybujałym ego - typ nie rozliczył się ze mną za pracę

    • 19 2

    • wypieprzyli go z PiS po tym jak jednym głosem przehandlowano Elektrociepłownię francuzom... uwaga wisienka - EDF jest w 100% państwową firmą.

      • 5 0

    • Mirosław Zdanowicz - odpowiedź

      Szanowny Panie.
      Proszę zgłosić się do mnie, natychmiast wypłacę Panu całość należności, razem z wszystkimi należnymi odsetkami o ile sytuacja jaką Pan opisuje kiedykolwiek miała miejsce.

      • 0 0

  • Faktycznie!

    Widzę, że Pan Tilke skopiował również pomysł zakrętów toru oraz kolor asfaltu i trawy!
    A na serio: nie widzę tutaj plagiatu. Sporo infrastruktury tor wyścigowy po prostu musi mieć, a pomysły na aleję salonów czy park technologiczny zostały zrealizowane zupełnie inaczej, zatem nie ma o czym mówić - bo chyba nie pomysły a ich realizacje podlegają prawu autorskiemu?

    • 11 2

  • Kto sie troche interesuje Formula 1 to wie, ze tory zaprojektowane przez Tilke sa nazywane Tilkodromami, a wyscigi na nich sa przewaznie nudne jak flaki z olejem. Lotniska zamiast poboczy, malo miejsc w ktorych mozliwe jest wyprzedzanie. Tak naprawde dzieki wielkim zmianom technologicznym w bolidach cos sie ruszylo jesli chodzi o widowisko, a tak wczesniej na wspomnianych tilkodromach byla procesja od startu do mety.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane