• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy stacja Osowa przyciągnie pasażerów do PKM-ki?

Maciej Naskręt
9 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Wizualizacja stacji Gdańsk Osowa po modernizacji.
  • Widok z lotu ptaka na modernizowaną stację Gdańsk Osowa. Po lewej stronie wizualizacji znajduje się dworzec kolejowy, który nie przejdzie modernizacji.
  • Widok na zmodernizowaną stację od strony zachodniej.
  • Przy stacji w Osowej mają się pojawić parkingi Park and Ride.
  • Planowane wiaty na stacji PKM. Obecnie nie ma tam wiat.
  • Stacja Gdańsk Osowa zyska też czerwone wiaty, które wyróżniają linię PKM na tle innych.
  • Dla osób niepełnosprawnych zostaną uruchomione windy na perony.

W zeszłym tygodniu zaprezentowaliśmy czytelnikom wizualizacje przebudowanej stacji kolejowej w Osowie. zobacz na mapie Gdańska Informacja nie wzbudziła jednak entuzjazmu wśród mieszkańców tej dzielnicy. Dlaczego? Brak chodników i drogi, którymi można wygodnie dotrzeć do tego przystanku. Miasto zapewnia, że to się zmieni.



1 września na trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wyjedzie pierwszy pociąg. Według założeń Urzędu Marszałkowskiego z przystanku Osowa co pół godziny będzie odjeżdżać jeden pociąg w kierunku Wrzeszcza oraz cztery składy w kierunku Gdyni, z czego dwa przyjadą od strony Kaszub, a dwa od strony lotniska w Gdańsku.

Prace torowe w tym miejscu wykonuje spółka PKP PLK, będąca właścicielem linii kolejowej Kościerzyna - Gdynia, natomiast samorządowa spółka PKM wybuduje dwa dwukrawędziowe perony (o długości 160 m), wiaty przystankowe oraz przejście podziemne (o długości 57,8 m i szerokości 6,5 m), dzięki któremu z obu stron linii kolejowej mieszkańcy będą mogli bezpiecznie dostać się na przystanek. Poza schodami do dyspozycji pasażerów będą cztery windy.

Inwestycja nie obejmuje za to modernizacji istniejącego budynku dworca. Podobnie jak w przypadku pozostałych ośmiu przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, również w Osowej powstanie charakterystyczna czerwona wiata. Nieopodal przystanku powstanie też plac, który pełnić będzie funkcję łącznika pomiędzy budynkiem starego dworca PKP a nowym tunelem prowadzącym do peronów PKM.

- Robimy wszystko, by 1 września był gotowy jeden peron, który umożliwi zatrzymywanie przy nim składów PKM. Prace na przystanku Osowa powinny potrwać do końca 2015 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

Przebieg linii PKM w Gdańsku. Przebieg linii PKM w Gdańsku.
Terminy się rozjechały

Gdy dopiero planowano budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zakładano, że obok nowych przystanków powstanie infrastruktura ułatwiająca dostęp do kolei. Parkingi Park&Ride, Bike&Ride, przystanki autobusowe i postoje taksówek powstają za miejskie pieniądze przy przystankach na Kiełpinku, Brętowie i Jasieniu.

Ale tak nie będzie w Osowie, gdzie na dodatkową infrastrukturę trzeba będzie jeszcze poczekać. Wszystko dlatego, że wcześniej nie planowano budowy nowej stacji w tym miejscu.

- Zdecydowaliśmy o rozszerzeniu naszego projektu, gdy otrzymaliśmy wyższą dotację unijną na budowę linii PKM. Z tych pieniędzy rozbudowujemy stację w Osowie - tłumaczy Konopacki.

Dodatkowa infrastruktura ma być realizowana przez miasto z funduszy w kolejnej perspektywie budżetowej UE na lata 2014-2020. Jej zakres i finansowanie są na razie nieznane.

Otoczenie stacji w Osowej nie zachęca do korzystania z niej. Otoczenie stacji w Osowej nie zachęca do korzystania z niej.
Mały entuzjazm mieszkańców

Gdy pojawił się pomysł budowy PKM, wielu mieszkańców dzielnicy łączyło z nim duże nadzieje. W kolei widzieli alternatywę dla często zakorkowanej ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska.

Jednak oczekiwali nieco innej trasy niż ta, która obecnie powstaje.

Z powodów z finansowych i formalno-prawnych nie wybudowano przystanku pod ul. Kielnieńską. Mieszkańcy liczyli też na budowę tunelu pod linią kolejową w ciągu ul. Nowy Świat.

Mieszkańcy boją się nawet, że PKM-ka może im utrudnić życie, bo po jej uruchomieniu może zniknąć linia autobusowa 210. Na razie jednak urzędnicy odpowiedzialni za komunikację w Gdańsku zdementowali te informacje.

Pytań i uwag nadal jednak nie brakuje. - Dojście i dojazd do nowego przystanku kolejowego są fatalne. Junony, Konstelacji, Cerery czy Antygony to wciąż ubite dukty. Mało tego, w ciągu ul. Barniewickiej nie ma nawet chodnika. Drogi stanowią najważniejszy szlak pieszy właśnie do PKM-ki. Kiedy to się zmieni? - zastanawia się pan Wiesław, mieszkaniec bloku przy ul. Zeusa.

Słusznie zauważa, że bez utwardzenia ulic nie ma szans na uruchomienie linii autobusowej, która dowoziłaby pasażerów na przystanek.

- W efekcie tysiące mieszkańców Osowy będzie dalej jeździła samochodem - uważa.

Skrzyżowanie ul. Junony z ul. Barniewicką w Osowej. Pierwsza wspomniana ulica ma być utwardzona płytami i pojawi się tam chodnik. Skrzyżowanie ul. Junony z ul. Barniewicką w Osowej. Pierwsza wspomniana ulica ma być utwardzona płytami i pojawi się tam chodnik.
Władze Gdańska: nie czekamy na dofinansowanie z UE

Jak oceniasz pomysły miasta na zapewnienie dojścia i dojazdu do stacji PKM w Osowej?

Władze Gdańska uspokajają mieszkańców i zapewniają, że nie będą czekać na środki z UE, by poprawić dojście i dojazd do przystanku w Osowie.

- Na początek zabieramy się za przedłużenie ul. Biwakowej do ul. Letniskowej zobacz na mapie Gdańska od istniejącego wiaduktu kolejowego. Chodzi tu o zapewnienie części mieszkańców przejazdu pod linią kolejową relacji Gdynia - Kościerzyna. Chcemy w ten sposób także zrekompensować mieszkańcom z budynków położonych na zachód od linii kolejowej częste zamknięcia szlabanów na przejeździe w ciągu ul. Nowy Świat - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Prace, które zleci Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, będą toczyć się na długości ok. 120 m. W ramach przedsięwzięcia wykonane zostanie odwodnienie drogi do kanalizacji deszczowej, oświetlenie i zjazdy.

W tym roku mają też zostać poprawione dojścia do przystanku PKP Gdańsk - Osowa dla pieszych. Chodzi o utwardzenie nawierzchni i budowę chodników wzdłuż ul. Nowy Świat zobacz na mapie Gdańska, Cerery zobacz na mapie Gdańska, Westy zobacz na mapie Gdańska, Konstelacji zobacz na mapie Gdańska, Seleny zobacz na mapie Gdańska, Zeusa zobacz na mapie Gdańska. Przy wspomnianych ulicach stanęły tablice informujące o planowanych pracach. W 2014 r. chodnik wykonano po jednej stronie ul. Barniewickiej, poprawiając przy tym nawierzchnię jezdni.

Radna z Osowy, Małgorzata Chmiel, podkreśla, że niebawem zostanie utwardzona inna ważna ulica prowadząca do przystanku PKM.

- Obecnie w ul. Junony zobacz na mapie Gdańska kończą się pracę kanalizacyjne. Dopiero po ich zakończeniu będzie utwardzana droga. Zostaną tam ułożone płyty betonowe - mówi.

Pozostałe drogi nie są objęte żadnym programem inwestycyjno-remontowym, a zatem ich przebudowa będzie wykonywana w ramach możliwości finansowych miasta. Podobnie jest w przypadku oświetlenia na wyżej wymienionych ulicach. Korzystający z nich mieszkańcy powinni po zmroku zaopatrzyć się w latarki.

Ulica Barniewicka. Kwestie własnościowe terenu między miastem a kolejarzami sprawiają, że nie każdy chodnik można ułożyć do wejścia na stację w Osowie. Ulica Barniewicka. Kwestie własnościowe terenu między miastem a kolejarzami sprawiają, że nie każdy chodnik można ułożyć do wejścia na stację w Osowie.
ZTM: zmian na liniach autobusowych na razie nie będzie

Jeśli chodzi o komunikację miejską, mieszkańcy muszą poczekać na ewentualne zmiany w rozkładach, które umożliwią szybszy dojazd na stację.

- Synchronizacja oferty przewozowej Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku z rozkładem jazdy PKM może nastąpić dopiero w momencie, w którym będziemy znać szczegóły rozkładu jazdy kolei metropolitalnej. Dopóki nie będziemy mieli punktu odniesienia, dotąd nie zapadną żadne wiążące decyzje dotyczące poszczególnych połączeń - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM Gdańsk.

Zmiany nie obejmą także póki co linii autobusowej 269, która obsługuje ruch lokalny. Mieszkańcy oczekują korekty trasy tej linii, na przykład przez wyremontowaną ulicę Junony.

Miejsca

Opinie (135) 1 zablokowana

  • Mysle, ze zmiany w autobusach sa juz dawno przyklepane, tylko urzedasy nie chca sie przyznac.
    Poza tym co z Gdynia? Czy tam tez beda od wrzesnia jezdzic pociagi? Przeciez nawet nie zamierzaja tam budowac przystankow??
    Co z dojazdem i parkingiem do Rebiechowa?
    Czy to tylko kolejny durny artykul sponsorowany?

    • 2 0

  • Jeżeli

    Jeżeli tylko utwardzą a nie poszerza Junony to do codziennych informacji o korkach na Spacerowej dojdą informacje o korkach na Junony

    • 2 1

  • Może kiedyś przyciągnie ale trzeba będzie się mocno postarać ...

    Ciekawe czy ktoś to rzetelnie badał przed wydaniem pieniędzy? No to może mała próbka do takiego badania (lepiej późno niż wcale?):

    Już dzisiaj można dojechać ze stacji Osowa do Gdyni w 19 minut za 6,5 zł w jedną stronę, i to całkiem przyjemnym szynobusem. Dla mnie godziny odjazdów są nawet dogodne i mieszkam całkiem blisko. Dokładam do tego 15 minut marszu po błocie lub najlepszym wypadku po piachu do stacji i 5 minut, już w cywilizowanych warunkach, do biura w Gdyni. Razem z 40-45 minut.

    Albo wsiadam zawsze suchą nogą do samochodu i jestem w biurze w 20-30 minut (jeśli wyjazd z Osowej lub obwodnica nie stoi). Paliwo to 6 zł (19 km przy benzynie za 4,5 zł/l i 7l/100km). I dzieci mogę po drodze podrzucić lub odebrać ze szkoły.

    Z korkami do Gdyni nie jest aż tak źle, dzisiaj zdecydowanie wybieram samochód.

    Co wybiorę w przyszłości zależeć będzie od kosztów przejazdu i infrastruktury "dojazdowej" w dzielnicy - autobus albo bezpieczny/monitorowany parking pod stacją, normalne ulice dojazdowe i chodniki z oświetleniem.

    W dzielnicy mieszka z 18 tys. osób, jeśli tylko 30% opuszcza codziennie dzielnicę, to w roku jest ich więcej niż pasażerów z lotniska. Śmiem jednak wątpić aby PKM przejęła istotną część takiego potoku pasażerów. Zwłaszcza kiedy patrzę na "sukcesy" kolejarzy z innego podwórka: Pendolino .

    • 11 1

  • 101 :) Polandia, to nic nie da, będzie jak zwykle czyli pieniONDZE po nic

    • 1 0

  • Co z Zaspa, przecież brak kładki, aby dojść do nowego peronu, gdyż ten zamiast być obok aktualnego peronu na Zaspie będzie gdzieś za Grunwaldzka, nie wiadomo dla kogo, gdyż tam jest tylko kilka małych domków?

    • 4 1

  • PKM to Ślimak !!!

    Prosta kalkulacja a wszyscy podniecają sie pięknymi torami i wiatami.
    Mieszkam w Osowej przy ulicy Balcerskiego. Dojście do zadupia gdzie powstaje przystanek PKM Osowa zajmie mi pieszo 15-20 min. Czas oczekiwania na pociąg 5-10 min, bo wole być wcześniej. Potem koszmarny dojazd do Gdanska Wrz. składem ślimakiem w sumie do centrum ok. 60 min. Szczerze wole latem rower. W dół do Gdanska będzie do 60 min. Zpowrotem pod górkę moze być gorzej ale odcinek leśny Słowackiego można podjechać autobusem , dosłownie jeden przystanek. Tak wiec Ci co nie lubią sportu w życiu nie przesiądą sie do ślimaka.PKM.

    • 4 1

  • Po pierwsze parking

    Bez parkingu nikt tu nie przyjedzie. Mozna go wybudowac kosztem milionow ladowanych w tunel. Wystarczy kladka nad torami i windy

    • 3 1

  • Osowa (1)

    Kolej koleją ale nie ukrywam że to jedna z najgorszych dzielnic Gdańska jeśli chodzi o ulice i chodniki ja z tego powodu staram się omijać całą dzielnicy nie cierpię tam się poruszać szkoda mi samochodu i moich nerwów pozdrawiam i nie zazdroszczę mieszkańcom.

    • 5 1

    • za to fajnie jeździ się rowerem, bo mało samochodów :)

      • 2 0

  • dla mieszkańców Zaspy cała PKM nie ma najmniejszego sensu

    A kiedy artykuł o tym że przez brak przystanku PKM Zaspa dla mieszkańców Zaspy cała PKM nie ma najmniejszego sensu bo autobusami pokona się tą trasę szybciej...? nie wspominając o konieczności kupna dodatkowego biletu ?

    • 2 0

  • a ścieżki rowerowe?

    Bez ścieżek rowerowych nie przyjadą tu dzieci i młodzież. Wystarczy zobaczyć mapę ścieżek rowerowych w Osowej - żenada! Nikt rozsądny nie puści dziecka rowerem po ulicy (np. Barniewickiej).

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane