• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy w Oliwie potrzebna jest lepsza komunikacja miejska?

Krzysztof Koprowski
27 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Autobusy przez al. Grunwaldzką w Oliwie w godzinach szczytu kursują  co ok. 15-20 minut. To zdaniem ZTM wystarcza do obsługi istniejącego zapotrzebowania komunikacyjnego w tym rejonie. Autobusy przez al. Grunwaldzką w Oliwie w godzinach szczytu kursują  co ok. 15-20 minut. To zdaniem ZTM wystarcza do obsługi istniejącego zapotrzebowania komunikacyjnego w tym rejonie.

Czy nowe inwestycje biurowe, realizowane w Oliwie wzdłuż al. Grunwaldzkiej, wymagają lepszej obsługi komunikacyjnej? Nasz czytelnik sugeruje, by nawet uruchomić połączenie autobusowe ze Śródmieścia w ten rejon. ZTM podchodzi jednak do propozycji dość sceptycznie.



Oliwa w rejonie skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Kołobrzeską zobacz na mapie Gdańska to od kilku lat wielki plac budowy dwóch kompleksów biurowych - Olivia Business Centre oraz Alchemii. Dodatkowo istnieje tutaj kampus Uniwersytetu Gdańskiego zobacz na mapie Gdańska oraz kilka sklepów wielkopowierzchniowych.

Mimo nowych obiektów, generujących duży ruch, komunikacja miejska nie jest tutaj zbytnio rozbudowana, na co uwagę zwraca nasz czytelnik, który proponuje uruchomienie linii autobusowej między Oliwą a Śródmieściem.

- Transport autobusowy głównym układem drogowym od Śródmieścia zapewne przyciągnie wielu podróżnych - rano pracowników biurowych, a w ciągu dnia osoby odwiedzające markety budowlane i z elektroniką. Miejsc parkingowych w Oliwie nie ma praktycznie wcale. Al. Grunwaldzką w tym rejonie jeżdżą wprawdzie autobusy, ale mają one długie trasy i nie jest ich zbyt wiele w godzinach szczytu. Kolej metropolitalna również nie rozwiąże problemów, gdyż przystanek PKM Strzyża zobacz na mapie Gdańska jest znacznie oddalony od biurowców - pisze pan Tomasz.

Wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie w ostatnim czasie powstały kompleksy biurowe oraz sklepy wielkopowierzchniowe. Po prawej Alchemia, w oddali Olivia Business Centre. Wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie w ostatnim czasie powstały kompleksy biurowe oraz sklepy wielkopowierzchniowe. Po prawej Alchemia, w oddali Olivia Business Centre.
Wspomniane linie autobusowe to całotygodniowa, wykonująca raz w ciągu godziny kurs 122 (port lotniczy - Sopot Kamienny Potok), funkcjonująca w dni powszednie 199 (Suchanino - Oliwa) oraz weekendowa i popołudniowa 315 (Oliwa - Targ Rakowy).

Sprawdź rozkład jazdy w serwisie komunikacja.trojmiasto.pl

W godzinach szczytu autobusy przez al. Grunwaldzką w Oliwie kursują co około 15-20 minut. W tzw. międzyszczycie częstotliwość spada do co ok. 25 minut. I taka oferta zdaniem Zarządu Transportu Miejskiego jest obecnie wystarczająca.

Czy komunikacja miejska w rejonie nowych biurowców w Oliwie jest wystarczająca?

- W tym rejonie istnieją dwa równoległe środki transportu - tramwaj przez ul. Wita Stwosza [w odległości ok. 400 - 450 metrów od al. Grunwaldzkiej - dop. red.] oraz Szybka Kolej Miejska, która gwarantuje szybki dojazd ze Śródmieścia Gdańska. Według aktualnych badań, nie ma obecnie potrzeby, by zwiększać częstotliwość kursowania autobusów, choć nie oznacza to, że takich zmian nie wprowadzimy w przyszłości, o ile będzie zapotrzebowanie - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

ZTM ponadto zwraca uwagę, że w każdej chwili pracodawca może we własnym zakresie ułatwić dojazd pracownikom, zamawiając odpowiednie połączenie prywatne u jednego z przewoźników.

- Połączenie autobusowe między centrum miasta a Oliwą nie ma raczej szans na realizację. Korki na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej sprawiają, że byłoby bardzo trudno utrzymać punktualność pojazdów - dodaje Zomkowski.

Warto pamiętać, że problemem wokół nowych biurowców nie jest jednak wyłącznie częstotliwość kursowania autobusów, ale także lokalizacja przystanków. Autobusy linii 122 zatrzymują się na wysokości ul. Abrahama zobacz na mapie Gdańska, a potem dopiero na wysokości Hali Olivia zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja z 199 i 315, które po przystanku Abrahama skręcają w ul. Kołobrzeską i zatrzymują się dopiero w rejonie ul. Słupskiej zobacz na mapie Gdańska.

- Czekamy wciąż na realizację obietnicy dewelopera, który ma zbudować przystanki autobusowe na wysokości Alchemii zobacz na mapie Gdańska. Jeżeli będą gotowe, a inwestor zgłosi chęć, byśmy się tam zatrzymywali lub przekaże infrastrukturę w użytkowanie Zarządu Dróg i Zieleni, to my jesteśmy gotowi uwzględnić to w trasach autobusów - zapewnia zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Według najnowszego harmonogramu, cały układ komunikacyjny w tym rejonie wraz z przystankami, przejściem dla pieszych i skrzyżowaniem gotowy ma być w sierpniu br.

Czytaj też: Będzie nowe skrzyżowanie na Grunwaldzkiej

Miejsca

Opinie (198) 1 zablokowana

  • Dajcie mi słupek to sam go wkopię - szybciej i za darmo

    Jeżeli macie jakieś problemy to dajcie mi słupek a sam go wkopię na Grunwaldzkiej i problem zniknie.

    • 0 5

  • MKM (6)

    Przecież w samym centrum biurowego zagłębia w Oliwie znajduje się przystanek SKM. Czas dojazdu do centrum Gdańska wynosi 12 minut. Przekonajmy się w końcu do skmki, ona naprawdę nie gryzie i jest najszybszym środkiem transportu w aglomeracji.

    • 29 2

    • jak zmniejszą ceny

      • 4 8

    • I najbardziej syfiastym (3)

      pełnym trajkoczących non-stop jednokomórkowców, śmierdzących meneli, rozmaitych czubków. Do tego specyficznie tam śmierdzi i ukrop jak w piekarniku.

      Daleki jestem od samochodowych fetyszystów, ale potrafię zrozumieć, że dla człowieka przyzwyczajonego do pewnych standardów coś takiego jest nie do zaakceptowania.

      • 10 7

      • (2)

        Czyli jak ktoś buja się "ałtem" to pewien standard, a jak komunikacją zbiorową to normalnie trzeci świat.
        Ło matko

        • 5 4

        • Piszę o SKM a nie o komunikacji zbiorowej jako takiej. (1)

          I - tak - SKM, poza kilkoma zmodernizowanymi składami, to JEST trzeci świat. Standard dobitego VW Transportera, wiozącego ekipę na budowę (szczególnie polecam uwadze skład z ciemnozielonymi, "pluszowymi" siedzeniami). Większość aut, o które właściciele jako tako dbają, wygląda w środku lepiej, działa w nich regulacja ogrzewania, nie ma obawy, że na siedzenie ktoś przed chwilą się zeszczał i nikt obok nie nawija przez pół godziny: "ja sie śmiałam, że sie pacze" (chyba, że własna squaw).

          • 8 5

          • Mi się 2 razy przytrafilo usiasc na zaszczane siedzenie. Zawsze sprawdzam ale na pluszaku nie było widac. Musialam prosic kolezanke by przyniosla do pracy jakies ciuchy na zmiane bo jak bym wrocila do domu to bym do 12:00 nie dotarla. Niestety - jest syf! Po ok 10 latach cierpliwosc ma się skonczyla.

            • 0 3

    • to dlatego, że nie ma jednego biletu

      ludzie wysuwają takie pomysły, bo chcą uniknąć kosztów i nie kupować różnych biletów.

      a bilet metropolitalny z uwagi na marżę nie jest żadną opcją.

      • 2 1

  • Powinna być linia autobusowa na całej długości ulicy Polanki a nie tylko na cześci (2)

    poza tym 149 powinien kursować częściej np. co 15 minut.

    • 6 10

    • Linia 149 (1)

      jest po to, żeby spinała VII Dwór z SKM/PKP i zapewniała dojazd do szpitali na Polankach - powinna zostać w obecnej postaci.

      Uważam, że należy puścić drugą linię Wrzeszcz - Stara Oliwa i robiącą - tu uwaga! - pętlę ulicami Karwieńską i Kwietną przed powrotem na Polanki. Dolegliwym problemem są bardzo słabe możliwości dostania się komunikacją miejską w okolice Zoo, Dworu Oliwskiego, itp., szczególnie poza sezonem letnim.

      • 4 1

      • 149 do Leclerca

        149 powinien jeździć do Le clerka (Galeria Przymorze) i częściej co 10 min.

        • 1 1

  • Nie jest potrzebna, lepiej wydać pieniądze na naprawę dróg oraz budowę nowych dróg.

    • 10 5

  • Korki na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej sprawiają, że byłoby bardzo trudno utrzymać punktualność pojazdów - dodaje Zomkowski. (9)

    a może korki są bo nie ma dobrej siatki połączeń i ludzie wybierają auta - tak nieśmiało bym zauważył?

    • 8 16

    • Nikt nie wybiera auta z przymusu, tylko z pragnienia. Auto stymuluje radość życia. (8)

      Holandia ma spaczony gust. Ale świat jest piękny, dzięki różnorodności.

      • 6 13

      • Nic dodać nic ująć. Konia z rzędem temu kto dobrowolnie rezygnuje z auta. W tym narodzie jest taka duma, mam auto to jeżdżę i g...o Cię to obchodzi.

        • 6 7

      • radości zycia w korku nie ma (6)

        dlatego moje lamborgini i bentlej wyprowadzam z garażu tylko jak mogę pojechać (nie stać), a do Olivia Gacie mógłbym jeździć autobusem lub rowerem :D

        • 7 1

        • Jest radość życia w korku. Wystarczy pomyśleć. (5)

          Auto to przestrzeń, w której kontroluję wszystko co mnie dotyczy. Autobus to przestrzeń, która mnie całkowicie kontroluje. W aucie wszystko jest dostosowane do mnie. W autobusie nie mam nic do gadania.To koszmar.

          A korek, co to jest? W najbardziej skrajnym przypadku, 15 minut. I tylko w razie wypadku kogoś innego. Co oferujesz za to? Mękę w z różnymi tłuszczami, którym przeszkadzam tak samo jak oni mnie.

          • 5 3

          • to są osobnicze predyspozycje (2)

            ja mam problem nawet z 10min korkiem. Zatrzymywanie się co chwila na światłach (gdy nie ma tzw. zielonej fali, tak jest zazwyczaj jak się jedzie przez Morenę) tez nie jest fajne.
            W autobusie da się czytać książkę.

            • 7 1

            • yhy, jasne, w autobusie wypełnionym dwiema warstwami upchniętych jak śledzie ludzi i "ludzi", naćpanych gimbów grających na całą p*zdę polski "hiphop", meneli, staruszek, niuń z wózkami - można sobie poczytać rewelacyjnie.

              • 4 5

            • Po to właśnie wymyślono automatyczne skrzynie biegów oraz aktywny tempomat z funkcją hamowania i radarem, który potrafi utrzymywać nawet w korku stosowny dystans do poprzedzającego pojazdu, żeby się nie męczyć nawet podczas 10-minutowego korka. W samochodzie też możesz czytać - wystarczy mieć książkę w formie audioboooka.

              • 1 2

          • Dokladnie! Ja w korkach wrecz odpoczywam. A dojezdzaja skm do pracy i z pracy bylam notorycznie wkur...

            • 0 1

          • matekatyku, do tego kierowco

            zapomniałeś jeszcze napisać o alternatywie samochodu na krótkie odległości
            (do 7 km) rowerze. On daje dużo większe możliwości kontrolowania wszystkiego, co dotyczy jego użytkownika - nie stwarza konieczności kupowania paliwa i szukania miejsca do parkowania.

            • 2 0

  • Nie chodzi o autobusy wzdłuż al. Grunwaldzkiej (6)

    Chodzi raczej o autobusy, które mogą wozić ludzi w poprzek trasy SKM. To logiczne, że nie ma sensu puszczać autobusów tylko po al. Grunwaldzkiej - idealnie wzdłuż SKM. Chodzi jednak o to, żeby dojechać komunikacją miejską, np. z ul. Czyżewskiego do Kołobrzeskiej. Bo jak to teraz zrobić? Albo z Zaspy do Olivia Business Centre...
    Sam pracuję właśnie w Olivia Business Centre i jest tutaj masa osób z dalekiej Zaspy, która jeździ autami, bo choć nie ma się gdzie postawić i wolałaby autobus to takiego po prostu nie ma. Jak ktoś mieszka wzdłuż Grunwaldzkiej to jasne, że dojeżdża SKM.

    • 14 2

    • szczurek to nikt niebedzie dla twojego kaprysu robił nowych połaczeń

      • 2 5

    • a nie lepiej rowerem? (2)

      z zaspy do oliwy przeciez to max 20 minutowa przejazdzka, w sam raz zeby sie obudzic rano i odetchnac po 8h przy komputerze

      • 3 3

      • Ale szczurki lubią ciasne klatki rower to za wiele przestrzeni dla nich

        • 3 4

      • osochozi

        z zaspy od Oliwii to tylko 10' rowerem

        • 2 1

    • "Z dalekiej Zaspy..."

      Czy dla ciebie wszystko co jest dalej niż windą z biura do samochodu to jest daleka okolica?

      • 6 1

    • poradź im by zastanowili się nad opcją roweru lub roweru wspomaganego elektrycznie

      • 1 0

  • A SKM? (2)

    Jasne, autobus Grunwaldzką w godzinach szczytu i szklaną kulę, żeby przewidzieć rozkład jazdy.

    • 17 0

    • brak jednego biletu

      stąd biorą się te pomysły.

      a metropolitalny jest... właściwie szkoda o nim w ogóle mówić.

      • 3 1

    • oj misiek, ztecnologią to Ty na bakier

      teraz wystarczy średniej klasy telefon żeby sobie sprawdzić realny czas czekania na autobus na stronie ztm - masz tam na każdy przystanek dane z systemu uwzgledniające spóźnienia. Ja tam regularnie śmigam w szczycie 199 i daje radę nie czekając godzinami bez sensu na spóźniene busy bo wychodzę jak już dojeżdżają

      • 1 1

  • brak tramwaju z Zaspy, Przymorza (2)

    sprawę rozwiąże tramwaj puszczony Kołobrzeską i dalej jadący Grunwaldzką do Wrzeszcza - rezerwa jest

    • 12 7

    • Kołobrzeską to bedzie ciagnieta droga rowerowa!!

      • 5 1

    • Całkiem dobry pomysł, ale

      Z tego co wiem planowana jest nowa abrahama i tam jest więcej miejsca. Na Grunwaldzkiej koło Alchemi po przebudowie nie ma już miejsca. Jak do tego dodamy wiadukt PKM to nagle okaże się, że nie ma go w ogóle :(. Prędzej zastanowiłbym się nad pociągnięciem linii tramwajowej Kołobrzeską, Barzyńskiego i w Wita Stwosza, bo tam więcej miejsca i mniej ograniczeń.

      • 0 3

  • Niech usprawnią połączenie Oliwa-Osowa, (3)

    a nie jeszcze likwidują autobusy. Ciekawe jak ludzie z Osowej mają dojeżdżać, skoro autobusy ciągle się spóźniają, szczególnie 171 i to o co najmniej 15 minut!!! Gdynia jakoś potrafi zadbać o swoich mieszkańców, tam autobusy dojeżdżają do najodleglejszych dzielnic, a Gdańsk? Szkoda gadać.

    • 5 13

    • 171 to linia wspólna GD+GA

      Przecież na 171 spóźnia się właśnie niebieski - gdyński autobus.

      • 4 0

    • linia 171

      Chciałam zauważyć, że tą linię obsługuje przewoźnik z Gdyni i Warbus a nie ZKM Gdańsk.

      • 2 0

    • 171 to się głównie spóźnia przez korki na Chwaszczyńskiej w Gdyni, od strony Oliwy jedzie w miarę punktualnie.

      • 1 0

  • Do wybudowania PKM nic się napewno nie zmieni (3)

    Nowa linia mogłaby powstać pomiędzy PKM Strzyża, a Alchemią i Olivią Gate oraz Uniwerkiem lub przedłużeniem jej nawet pod Alfa Centrum. Dzięki czemu każdy miałby możliwość przesiąść się do odpowiedniego transportu dla niego. Czyli do Tramwaju lub PKM.
    Dzięki czemu mogła by część ludzi dojeżdżających spoza Gdańska przesiąść się do PKM i nie tarabanić swego auta do miasta.
    A mieszkańcy mogliby za to przesiąść się do tramwaju w celu dotarcia do centrum lub południa. Albo PKM dotrzeć na Morenę, Jasień lub Wiszące Ogrody.
    Gdyby wydłużyć linię do Alfa Centrum to byłaby ona też wygodna dla mieszkańców Przymoża.

    • 7 3

    • Po wybudowaniu PKMki tym bardziej nic się nie zmieni (1)

      Bo przecież jest ona, super nowoczesna PKMka i nice więcej nie potrzeba:)

      • 3 2

      • Nie koniecznie

        Bo do czasu wybudowania PKM nikt nie chce nic zmieniać, bo nie wie pod co, ale jak będzie znany rozkład to pewnie zaczną myśleć.

        • 3 0

    • do tego potrzebny jest jeden bilet

      ale poza tym masz rację

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane