• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy w Oliwie potrzebna jest lepsza komunikacja miejska?

Krzysztof Koprowski
27 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Autobusy przez al. Grunwaldzką w Oliwie w godzinach szczytu kursują  co ok. 15-20 minut. To zdaniem ZTM wystarcza do obsługi istniejącego zapotrzebowania komunikacyjnego w tym rejonie. Autobusy przez al. Grunwaldzką w Oliwie w godzinach szczytu kursują  co ok. 15-20 minut. To zdaniem ZTM wystarcza do obsługi istniejącego zapotrzebowania komunikacyjnego w tym rejonie.

Czy nowe inwestycje biurowe, realizowane w Oliwie wzdłuż al. Grunwaldzkiej, wymagają lepszej obsługi komunikacyjnej? Nasz czytelnik sugeruje, by nawet uruchomić połączenie autobusowe ze Śródmieścia w ten rejon. ZTM podchodzi jednak do propozycji dość sceptycznie.



Oliwa w rejonie skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Kołobrzeską zobacz na mapie Gdańska to od kilku lat wielki plac budowy dwóch kompleksów biurowych - Olivia Business Centre oraz Alchemii. Dodatkowo istnieje tutaj kampus Uniwersytetu Gdańskiego zobacz na mapie Gdańska oraz kilka sklepów wielkopowierzchniowych.

Mimo nowych obiektów, generujących duży ruch, komunikacja miejska nie jest tutaj zbytnio rozbudowana, na co uwagę zwraca nasz czytelnik, który proponuje uruchomienie linii autobusowej między Oliwą a Śródmieściem.

- Transport autobusowy głównym układem drogowym od Śródmieścia zapewne przyciągnie wielu podróżnych - rano pracowników biurowych, a w ciągu dnia osoby odwiedzające markety budowlane i z elektroniką. Miejsc parkingowych w Oliwie nie ma praktycznie wcale. Al. Grunwaldzką w tym rejonie jeżdżą wprawdzie autobusy, ale mają one długie trasy i nie jest ich zbyt wiele w godzinach szczytu. Kolej metropolitalna również nie rozwiąże problemów, gdyż przystanek PKM Strzyża zobacz na mapie Gdańska jest znacznie oddalony od biurowców - pisze pan Tomasz.

Wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie w ostatnim czasie powstały kompleksy biurowe oraz sklepy wielkopowierzchniowe. Po prawej Alchemia, w oddali Olivia Business Centre. Wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie w ostatnim czasie powstały kompleksy biurowe oraz sklepy wielkopowierzchniowe. Po prawej Alchemia, w oddali Olivia Business Centre.
Wspomniane linie autobusowe to całotygodniowa, wykonująca raz w ciągu godziny kurs 122 (port lotniczy - Sopot Kamienny Potok), funkcjonująca w dni powszednie 199 (Suchanino - Oliwa) oraz weekendowa i popołudniowa 315 (Oliwa - Targ Rakowy).

Sprawdź rozkład jazdy w serwisie komunikacja.trojmiasto.pl

W godzinach szczytu autobusy przez al. Grunwaldzką w Oliwie kursują co około 15-20 minut. W tzw. międzyszczycie częstotliwość spada do co ok. 25 minut. I taka oferta zdaniem Zarządu Transportu Miejskiego jest obecnie wystarczająca.

Czy komunikacja miejska w rejonie nowych biurowców w Oliwie jest wystarczająca?

- W tym rejonie istnieją dwa równoległe środki transportu - tramwaj przez ul. Wita Stwosza [w odległości ok. 400 - 450 metrów od al. Grunwaldzkiej - dop. red.] oraz Szybka Kolej Miejska, która gwarantuje szybki dojazd ze Śródmieścia Gdańska. Według aktualnych badań, nie ma obecnie potrzeby, by zwiększać częstotliwość kursowania autobusów, choć nie oznacza to, że takich zmian nie wprowadzimy w przyszłości, o ile będzie zapotrzebowanie - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

ZTM ponadto zwraca uwagę, że w każdej chwili pracodawca może we własnym zakresie ułatwić dojazd pracownikom, zamawiając odpowiednie połączenie prywatne u jednego z przewoźników.

- Połączenie autobusowe między centrum miasta a Oliwą nie ma raczej szans na realizację. Korki na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej sprawiają, że byłoby bardzo trudno utrzymać punktualność pojazdów - dodaje Zomkowski.

Warto pamiętać, że problemem wokół nowych biurowców nie jest jednak wyłącznie częstotliwość kursowania autobusów, ale także lokalizacja przystanków. Autobusy linii 122 zatrzymują się na wysokości ul. Abrahama zobacz na mapie Gdańska, a potem dopiero na wysokości Hali Olivia zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja z 199 i 315, które po przystanku Abrahama skręcają w ul. Kołobrzeską i zatrzymują się dopiero w rejonie ul. Słupskiej zobacz na mapie Gdańska.

- Czekamy wciąż na realizację obietnicy dewelopera, który ma zbudować przystanki autobusowe na wysokości Alchemii zobacz na mapie Gdańska. Jeżeli będą gotowe, a inwestor zgłosi chęć, byśmy się tam zatrzymywali lub przekaże infrastrukturę w użytkowanie Zarządu Dróg i Zieleni, to my jesteśmy gotowi uwzględnić to w trasach autobusów - zapewnia zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Według najnowszego harmonogramu, cały układ komunikacyjny w tym rejonie wraz z przystankami, przejściem dla pieszych i skrzyżowaniem gotowy ma być w sierpniu br.

Czytaj też: Będzie nowe skrzyżowanie na Grunwaldzkiej

Miejsca

Opinie (198) 1 zablokowana

  • Nie wiem czy oliwa ale napewno Sopot potrzebuje. np
    autobus z Sopotu do Brzezna albo Nowego portu.

    • 5 0

  • Nie chodzi o autobusy wzdłuż al. Grunwaldzkiej (6)

    Chodzi raczej o autobusy, które mogą wozić ludzi w poprzek trasy SKM. To logiczne, że nie ma sensu puszczać autobusów tylko po al. Grunwaldzkiej - idealnie wzdłuż SKM. Chodzi jednak o to, żeby dojechać komunikacją miejską, np. z ul. Czyżewskiego do Kołobrzeskiej. Bo jak to teraz zrobić? Albo z Zaspy do Olivia Business Centre...
    Sam pracuję właśnie w Olivia Business Centre i jest tutaj masa osób z dalekiej Zaspy, która jeździ autami, bo choć nie ma się gdzie postawić i wolałaby autobus to takiego po prostu nie ma. Jak ktoś mieszka wzdłuż Grunwaldzkiej to jasne, że dojeżdża SKM.

    • 14 2

    • poradź im by zastanowili się nad opcją roweru lub roweru wspomaganego elektrycznie

      • 1 0

    • a nie lepiej rowerem? (2)

      z zaspy do oliwy przeciez to max 20 minutowa przejazdzka, w sam raz zeby sie obudzic rano i odetchnac po 8h przy komputerze

      • 3 3

      • osochozi

        z zaspy od Oliwii to tylko 10' rowerem

        • 2 1

      • Ale szczurki lubią ciasne klatki rower to za wiele przestrzeni dla nich

        • 3 4

    • "Z dalekiej Zaspy..."

      Czy dla ciebie wszystko co jest dalej niż windą z biura do samochodu to jest daleka okolica?

      • 6 1

    • szczurek to nikt niebedzie dla twojego kaprysu robił nowych połaczeń

      • 2 5

  • Korki na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej sprawiają, że byłoby bardzo trudno utrzymać punktualność pojazdów - dodaje Zomkowski. (9)

    a może korki są bo nie ma dobrej siatki połączeń i ludzie wybierają auta - tak nieśmiało bym zauważył?

    • 8 16

    • Nikt nie wybiera auta z przymusu, tylko z pragnienia. Auto stymuluje radość życia. (8)

      Holandia ma spaczony gust. Ale świat jest piękny, dzięki różnorodności.

      • 6 13

      • radości zycia w korku nie ma (6)

        dlatego moje lamborgini i bentlej wyprowadzam z garażu tylko jak mogę pojechać (nie stać), a do Olivia Gacie mógłbym jeździć autobusem lub rowerem :D

        • 7 1

        • Jest radość życia w korku. Wystarczy pomyśleć. (5)

          Auto to przestrzeń, w której kontroluję wszystko co mnie dotyczy. Autobus to przestrzeń, która mnie całkowicie kontroluje. W aucie wszystko jest dostosowane do mnie. W autobusie nie mam nic do gadania.To koszmar.

          A korek, co to jest? W najbardziej skrajnym przypadku, 15 minut. I tylko w razie wypadku kogoś innego. Co oferujesz za to? Mękę w z różnymi tłuszczami, którym przeszkadzam tak samo jak oni mnie.

          • 5 3

          • matekatyku, do tego kierowco

            zapomniałeś jeszcze napisać o alternatywie samochodu na krótkie odległości
            (do 7 km) rowerze. On daje dużo większe możliwości kontrolowania wszystkiego, co dotyczy jego użytkownika - nie stwarza konieczności kupowania paliwa i szukania miejsca do parkowania.

            • 2 0

          • Dokladnie! Ja w korkach wrecz odpoczywam. A dojezdzaja skm do pracy i z pracy bylam notorycznie wkur...

            • 0 1

          • to są osobnicze predyspozycje (2)

            ja mam problem nawet z 10min korkiem. Zatrzymywanie się co chwila na światłach (gdy nie ma tzw. zielonej fali, tak jest zazwyczaj jak się jedzie przez Morenę) tez nie jest fajne.
            W autobusie da się czytać książkę.

            • 7 1

            • Po to właśnie wymyślono automatyczne skrzynie biegów oraz aktywny tempomat z funkcją hamowania i radarem, który potrafi utrzymywać nawet w korku stosowny dystans do poprzedzającego pojazdu, żeby się nie męczyć nawet podczas 10-minutowego korka. W samochodzie też możesz czytać - wystarczy mieć książkę w formie audioboooka.

              • 1 2

            • yhy, jasne, w autobusie wypełnionym dwiema warstwami upchniętych jak śledzie ludzi i "ludzi", naćpanych gimbów grających na całą p*zdę polski "hiphop", meneli, staruszek, niuń z wózkami - można sobie poczytać rewelacyjnie.

              • 4 5

      • Nic dodać nic ująć. Konia z rzędem temu kto dobrowolnie rezygnuje z auta. W tym narodzie jest taka duma, mam auto to jeżdżę i g...o Cię to obchodzi.

        • 6 7

  • nowa linia autobusowa (1)

    kiedy doczekamy sie bezposredniej linii autobusowej relacji Gdansk-Gdynia?juz przed wojna taka istniala.

    • 4 2

    • przed wojną nie było często jeżdżących pociągów SKM

      po wojnie bywały okresy, gdy SKM między Gdańskiem a Gdynią pociągi SKM jeździły co 6 minut. Zamiast dopłacać do autobusów, lepiej przeznaczyć środki na poprawę dostępu do peronów SKM z obu stron: na przykład właśnie na stacji Gdańsk Oliwa.

      • 0 2

  • A wededług mnie brakuje conajmniej jednej lini

    Gdyby autobus z Pętli Oliwa przejechał dwa razy w poprzek lini tramwajowej i pojechał przez Kołobrzeską przynajmniej pod Szpital na Zaspie.

    • 1 1

  • Dodatkowe kursy w dni powszednie lub linia

    ZKM powinien wreszcie wyjsc do ludzi i zrobic ankiety co do funkcjonowania i dalszego rozwoju komunikacji. Pracowalem w jednym z biur mieszczacych sie przy grunwaldzkiej na wysokości obecnie budujacej sie alchemii. Klienci caly czas narzekali ma dojazd do firmy. Mowili ze autobus 199 jezdzi za rzadko w godzinach urzedowania. Przypominam ze w biurach pracuje sie od 8-9 do 16-17. Tramwajem nie chcieli jezdzic bo daleko od przystanku trzeba bylo isc a przez teren uniwerku nie da sie przejsc na skroty.
    Juz nie mowie o tym ze udalo nam sie utrzymac klientow z Sopotu ktorzy narzekali na zmiane trasy 122 jaka zrobil ZKM.
    Mysle ze linia np 222 w dni robocze z Sopot Reja przez 3maja Ergo Arenę, Grunwaldzka, petle Oliwa, dalej Gruwaldzka, Abrahama, Wita Stwosza, PKM Strzyza i do Wrzeszcza PKP.

    • 1 3

  • To jest Przymorze a nie Oliwa (8)

    Przecież przystanek SKM to Gdańsk Przymorze-Uniwersytet.

    • 40 81

    • (2)

      Pewnie jesteś studentką z Warmii i Mazur. Dla nich dzielnice Gdańska są tożsame wyłącznie ze stacjami SKM. O nazwie Aniołki, Piecki-Migowo czy Strzyża nigdy nie słyszeli, za to Opera znajduje się na Politechnice, hala Olivia czy Uniwersytet - na Przymorzu, a AWF na Żabiance.

      • 40 4

      • (1)

        Oh ciekawe! Bo jakoś wielu szlachcicow trojmiejskich nie ma grama pojecia gdzie jest Strzyza czy chociazby Dolne Miasto.

        • 4 2

        • ha,ha dobre masz racje:)Bo przeczytali w necie, ze tam biją,sprawdzili na mapie i nie jeżdżą

          • 0 0

    • (2)

      Przymorze jest po drugiej stronie od skm, UG, Alchemia, OBC są w Oliwie.

      • 55 2

      • ^^ (1)

        które też kiedys było oliwą "Przymorze jest po drugiej stronie od skm"

        • 12 0

        • było lotniskiem

          • 0 3

    • to jest Oliwa (1)

      nie przymorze

      • 30 1

      • wiemy że to oliwa, a nie Przymorze ;-)

        • 15 3

  • MKM (6)

    Przecież w samym centrum biurowego zagłębia w Oliwie znajduje się przystanek SKM. Czas dojazdu do centrum Gdańska wynosi 12 minut. Przekonajmy się w końcu do skmki, ona naprawdę nie gryzie i jest najszybszym środkiem transportu w aglomeracji.

    • 29 2

    • I najbardziej syfiastym (3)

      pełnym trajkoczących non-stop jednokomórkowców, śmierdzących meneli, rozmaitych czubków. Do tego specyficznie tam śmierdzi i ukrop jak w piekarniku.

      Daleki jestem od samochodowych fetyszystów, ale potrafię zrozumieć, że dla człowieka przyzwyczajonego do pewnych standardów coś takiego jest nie do zaakceptowania.

      • 10 7

      • (2)

        Czyli jak ktoś buja się "ałtem" to pewien standard, a jak komunikacją zbiorową to normalnie trzeci świat.
        Ło matko

        • 5 4

        • Piszę o SKM a nie o komunikacji zbiorowej jako takiej. (1)

          I - tak - SKM, poza kilkoma zmodernizowanymi składami, to JEST trzeci świat. Standard dobitego VW Transportera, wiozącego ekipę na budowę (szczególnie polecam uwadze skład z ciemnozielonymi, "pluszowymi" siedzeniami). Większość aut, o które właściciele jako tako dbają, wygląda w środku lepiej, działa w nich regulacja ogrzewania, nie ma obawy, że na siedzenie ktoś przed chwilą się zeszczał i nikt obok nie nawija przez pół godziny: "ja sie śmiałam, że sie pacze" (chyba, że własna squaw).

          • 8 5

          • Mi się 2 razy przytrafilo usiasc na zaszczane siedzenie. Zawsze sprawdzam ale na pluszaku nie było widac. Musialam prosic kolezanke by przyniosla do pracy jakies ciuchy na zmiane bo jak bym wrocila do domu to bym do 12:00 nie dotarla. Niestety - jest syf! Po ok 10 latach cierpliwosc ma się skonczyla.

            • 0 3

    • to dlatego, że nie ma jednego biletu

      ludzie wysuwają takie pomysły, bo chcą uniknąć kosztów i nie kupować różnych biletów.

      a bilet metropolitalny z uwagi na marżę nie jest żadną opcją.

      • 2 1

    • jak zmniejszą ceny

      • 4 8

  • To jest szczyt bezczelności typa z miejskiej spółki: (10)

    "ZTM ponadto zwraca uwagę, że w każdej chwili pracodawca może we własnym zakresie ułatwić dojazd pracownikom, zamawiając odpowiednie połączenie prywatne u jednego z przewoźników."

    Nie dość że prywatny inwestor buduje tutaj wiele budynków, firmy zatrudniają ludzi to niech jeszcze kupią przewóz dla pracowników.

    A po podatki jeden z drugim z magistratu łapy wyciągacie?

    Ta władza nie jest dla ludzi.
    kiedy wy się obudzicie?

    • 64 22

    • (2)

      Prosze zobaczyc jak wygladaja chodniki w okolicy Lęborskiej i Arkonskiej w godzinach pracy w tych nowych budynkach, nie mozna normalnie przejsc po chodniku zlaszcza jak sie idzie z wozkiem musze zejsc na jezdne bo te rejestracje z mazurskich wiosek nie wiedza jak parkowac

      • 6 1

      • Roga Aniu. Chyba ci się mleko dla potomka skislo i na oczy rzucilo. Tak się sklada z pracuje na Arkonskiej i zdecydowanie dominuja tablice z GD. A ludzie i tak laza srodkiem bo chyba inaczej nie umieja. Więc nie chrzan farmazonow a zajmij się potomstwem. Waska specjalizacja jest lepsza nie kilka na raz po trochu.

        • 2 3

      • Teraz już wiem skąd podpalenia aut

        Przecież one już nas osaczyły. I to przez lenistwo innych, przyjezdnych.

        • 1 2

    • A ja uważam, że to niezły pomysł.

      Szczególnie dla pracowników. Kiedyś było to dosyć powszechne, ale teraz wielka rzadkość. A szkoda.

      • 3 0

    • Nawet kiepsko płacący pracodawca nierzadko wynajmuje prywatnych przewoźników dla swoich. (2)

      Wiem coś o tym. Choć dostaje psie pieniądze, dostałem mikrobusika dla i siebie i trzech innych. Pieniądze przed wynajęciem, były tak samo psie.

      Wcześniej musiałem mieć metropolitalny bilet. Odkąd jest prywatny mikrobus, wystarczy w zupełności miesięczny bilet tylko na jednego miejskiego. Podarowali mi stówę, tym sposobem.

      • 11 1

      • Jak kiepsko płacący i gdzieś za obwodnicą to nie ma innego wyjścia. (1)

        Bo ci których nie stać na samochód nie zatrudnią się u niego z powodu braku dojazdu.
        A ci posiadający samochód nie zatrudnią się bo go nie utrzymają.

        • 7 1

        • ale pracownicy korpo z Oliwa Gej
          to mieszczuchy, a większość nie mieszka w Osowach itp wynalazkach tylko w dolnym tarasie

          jak by pracodawcy przekupili kilku w zarządzie gdyńskich autobusów, a ci wydłużyli choć jedna linia aż tam, to ta linia jeździła by pełniutka (i łapówy nie dało by się wykryć, bo w jej rezultacie ZTM miało by zysk, a korporacje w OliGej - tanich niewolników)

          • 3 1

    • Szczyt bezczelności to jest cena metropolitalnego

      mamy to duzo tramwajów do obsługi UG i Olivia, SKM do obsługi wsch. strony Grunwaldzkiej + kilka autobusów - w zupełności wystarczy tylko potzrebny tańszy bilet na SKM+ZTM.

      • 10 1

    • (1)

      tak zrobil właściciel parku biurowego przy wz, w którym jest ge bank czy jakiś inny bank

      • 3 0

      • Jak wszyscy kończą i zaczynają pracę o tej samej porze to ok.

        • 4 0

  • Zaniedbana linia 117

    A co z linią 117? Normalnym połączeniem z Sopotem?

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane