- 1 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (22 opinie)
- 2 Z dworca na Jasień 80 zł (509 opinii)
- 3 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (53 opinie)
- 4 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (532 opinie)
- 5 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (19 opinii)
- 6 Auto wjechało w pieszych i w budynek (296 opinii)
Czy zmodernizowane Dortmundy doczekają się poprawek?
W piątek na pętli Brzeźno Plaża odbyła się prezentacja, połączona z dyskusją na temat możliwych poprawek w modernizowanych tramwajach N8C - tzw. Dortmundach. Niestety, nie ma szans na diametralną zmianę zakresu przebudowy.
Największą zmianą jest wstawienie niskopodłogowego członu. Dzięki temu tramwaj zyskał nie tylko dodatkowe drzwi, ułatwiające wymianę pasażerów na przystankach, lecz stał się także dostępny dla pasażerów niepełnosprawnych i matek z wózkami. Niestety, najbardziej zainteresowani nie są do końca zadowoleni z przeprowadzonych prac.
Pani Halina, poruszająca się na wózku inwalidzkim, skarży się na brak bezpiecznego miejsca, w którym mogłaby ustawić się ze swoim wózkiem. Wnęka, która znajduje się pomiędzy drzwiami a schodami, z trudem pozwala na ustawienie w nim wózka dla dziecka, ale nie wózka dla osoby niepełnosprawnej.
Jednym ze sposób na zmianę tej sytuacji byłoby przesunięcie schodów lub ich zwężenie. - Tuż obok schodów, pod siedzeniami znajdują się nagrzewnice, które ciężko jest przenieść w inne miejsce. Muszą one być tak usytuowane, by nie oparzyły pasażerów - tłumaczy Andrzej Bręczewski, prezes Modertransu. Obecne urządzenia pochodzą ze starego wnętrza Dortmundu. Można wprawdzie zamówić nowe, tak by zainstalować je w innym miejscu, jednak tutaj problemem okazują się sprawy finansowe - taka przeróbka zwiększyłaby koszt przebudowy pojazdu.
Innym rozwiązaniem mogłoby być zwężenie schodów, co jednak negatywnie wpłynie na wygodę przemieszczenia się pasażerów we wnętrzu tramwaju. - Obecna szerokość schodów pozwala na minięcie się dwóch osób. Nie wiadomo, czy po zwężeniu tramwaj spełniałby wymogi bezpieczeństwa - dodaje Jerzy Zgliczyński, dyrektor ZKM Gdańsk.
Ponadto osoba niepełnosprawna ma problem z naciśnięciem guzika sygnalizującego chęć opuszczenia pojazdu. Jest on umieszczony w dość niewygodnym miejscu - za poręczami, pod kasownikiem. W tym przypadku także ciężko liczyć na znaczną poprawę. Ze względu na konstrukcję drzwi, nie można przenieść go na sam ich środek - tak, jak np. w Bombardierze. W pobliżu drzwi brakuje odpowiedniej poręczy, na której można zamontować przyciski.
Dużą wadą przy gdańskich, ogromnych potokach pasażerskich, okazują się również podwójne siedzenia, które wprawdzie zwiększają komfort podróży, jednak pomniejszają całkowitą pojemność tramwajów, przez co w godzinach szczytu pasażerowie jeżdżą ściśnięci niczym sardynki w puszce. - Pod siedzeniami zainstalowane są piasecznice oraz aparatura techniczna. Nie da się ich przenieść w dowolne miejsce - tłumaczy prezes Modertransu.
Przestrzeń pasażerska można powiększyć przez specjalne "zaślepki" ułożone na nieużywanych schodach. Były one obecne przez kilka tygodni w pierwszym sprowadzonym, nieprzebudowanym, tramwaju N8C. Co się z nimi stało? Władze ZKM nie potrafią jednoznacznie odpowiedzieć.
Natomiast być może doczekamy się dodatkowych poręczy w części wysokopodłogowej. Szczególnie odczuwalny jest brak uchwytów równoległych do sufitu. - Faktycznie, w tym miejscu przydałaby się dodatkowa poręcz. Montaż jej nie powinien stanowić większego kłopotu. - przyznał Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.
Wszystkie zebrane na piątkowym spotkaniu uwagi zostaną jeszcze raz przeanalizowane pod kątem ich możliwości wdrożenia przy następnych przebudowach pojazdów. Do końca roku w Gdańsku ma jeździć 13 tramwajów z niskopodłogową wstawką. Obecnie jest ich pięć. W 2011 roku powinny być zakończone modernizacje wszystkich tramwajów.
Opinie (225) 6 zablokowanych
-
2009-11-02 12:43
I tak samo jest właśnie z Wami!
- 0 0
-
2009-11-02 12:42
Obojętnie co by się nie zrobiło to Wam i tak się NIGDY nie dogodzi! ! !
Jak to staropolskie powiedzenie głosi: złej tancerce to nawet suknia w tańcu przeszkadza!- 1 3
-
2009-11-02 12:10
"Dużą wadą przy gdańskich, ogromnych potokach pasażerskich, okazują się również podwójne siedzenia, które wprawdzie zwiększają komfort podróży, jednak pomniejszają całkowitą pojemność tramwajów, przez co w godzinach szczytu pasażerowie jeżdżą ściśnięci niczym sardynki w puszce."
To może lepiej zwiększyć częstotliwość kursowania składów, niż robić z tramwaju wagon towarowy bez siedzeń?- 3 1
-
2009-11-02 09:56
No nie wiem al u was na Pomorzu to ludzie ciągle narzekają na coś (2)
wszystko im nie odpowiada ponadto duża cześć społeczeństwa to matoły na pomorzu z takim chamstwem jak tu to się nigdy nigdzie nie spotkałam i cwaniactwem :(((((((
- 3 6
-
2009-11-02 11:59
a ja z chamstwem i cwaniactwem spotkałem się w "farszawce" i np w Lublinie
- 0 0
-
2009-11-02 09:59
Mieszkańcy Pomorza chcą wiedzieć jak marnowane sa publiczne pieniądze
Wybory samorządowe się zbliżają :)
- 4 0
-
2009-11-02 09:37
panowie! dyrektor zawalił sprawę trzeba znaleźć winnego i ukarać z całą stanowczością (1)
taki kawał krążył za komuny czyli komuna wiecznie żywa:-)
- 5 4
-
2009-11-02 11:55
no, jak sie ciebie czyta - to żywa, niestety
- 0 0
-
2009-11-02 11:53
pętla na Morenie
- 1 0
-
2009-11-02 11:35
Zglik powinien odejsc! Betonem sie przytwierdzil do stanowiska dyrektora ZKM!! Przy okazji niech zabierze ze soba cala "inteligencje" ZKM, w tym "ekspertow" ds technicznych!!
- 2 2
-
2009-11-02 09:37
w Dortmundzie (2)
mimo ze mniejszy tlok to n8c jezdza w dwuskladach....
- 3 2
-
2009-11-02 09:44
zapomnij o połaczonych N8C - w Gdańsku ZDiZ skrócił przystanki (1)
a ZKM nie pomślał żeby zostawić sprzegi do jazdy dwóch składów N8C
Co będzie w 2012r. na liniach 6 i 12?- 0 0
-
2009-11-02 11:25
Mozna pisac pod kazdym artykule, ze sprzegi zostaly schowane i kazdy pojazd szynowe musi takowe miec, a i tak znajdzie sie "ekspert", ktory napisze, ze je zlikwidowali!
- 0 0
-
2009-11-02 11:02
FUSZERA FUSZERA FUSZERA
nie pierwszy i nie ostatni raz. Wszyscy odpowiedzialni powinni za to beknąć, ale oczywiście w Polsce to niemożliwe : /
- 3 0
-
2009-11-02 07:57
Kiedy do Nowego Portu zaczną jeździć takie tramwaje?! (1)
- 1 2
-
2009-11-02 11:01
kiedy nowy port zostanie zrewitalizowany
czyli
w świete NIGDY- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.