• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: kryzys w komunikacji to efekt wieloletnich zaniedbań

Mateusz
12 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Według naszego czytelnika, obecny stan komunikacji miejskiej w Gdańsku to nie zła passa, a wieloletnie zaniedbania na wielu polach. Według naszego czytelnika, obecny stan komunikacji miejskiej w Gdańsku to nie zła passa, a wieloletnie zaniedbania na wielu polach.

Po ostatnich wypadkach i kolizjach gdańskiej spółce GAiT zostały już tylko dwa sprawne rezerwowe tramwaje. Otrzymaliśmy sporo ciekawych spostrzeżeń od naszych czytelników, zaniepokojonych tym, co się dzieje z transportem zbiorowym w Gdańsku. Poniżej list pana Mateusza, który uważa, że obecny kryzys ma co najmniej trzy przyczyny.


Oto jego list:

Chciałbym zwrócić uwagę na pewną bardzo ważną kwestię w kontekście tekstu "Trzymajmy kciuki za tramwaje". Artykuł skupia się głównie na tym, że w Gdańsku jest coraz mniej sprawnych tramwajów. Natomiast kwestia bezpieczeństwa oraz zapobiegania kolejnym wypadkom jest tylko delikatnie wspomniana na końcu.

Najbardziej wstrząsające w tym artykule było dla mnie to zdanie "prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów trzyma kciuki, by pechowa passa się skończyła".

Naprawdę? Prezes trzyma kciuki? Zamiast zlecić kontrolę bezpieczeństwa wszystkich zwrotnic? Zamiast zwrócić uwagę, że w Gdańsku przez lata zaniedbywano bieżące utrzymanie tramwajów? Zamiast postawić na dodatkowe szkolenia dla motorniczych lub starać się o zwiększenie bezpieczeństwa w newralgicznych punktach?



Uważam, że zamiast trzymać kciuki za nasze tramwaje, powinniśmy raczej zwrócić uwagę na przyczynę tego stanu rzeczy. I uważam, że przyczyną nie jest "zła passa", a po prostu wieloletnie zaniedbania.

Niestety nie można wyeliminować wszystkich czynników (jak np. wypadków spowodowanych przez innych kierowców), ale przynajmniej można należycie zadbać o obszary, w których jest się bezpośrednio odpowiedzialnym za bezpieczeństwo pasażerów.

Przede wszystkim bieżące utrzymanie i właściwe serwisowanie tramwajów. Przypomnę wypadek z tirem na al. Hallera - pod uwagę brana jest awaria hamulców w pojeździe. Nie powinno być takiej sytuacji - serwisanci GAiT muszą być pewni, że hamulce zadziałają w każdej sytuacji - a jeśli nie, to tramwaj jest potencjalnie niebezpieczny i nie może wyjeżdżać na trasę.

Przypomnę także artykuł o serwisowaniu tramwajów Pesy - to pytanie można dziś powtórzyć - czy GAiT dobrze dba o tramwaje?

Po drugie infrastruktura techniczna - utrzymanie jej to nie tylko wygoda motorniczych (tak jak ze zwrotnicą na skrzyżowaniu 3 Maja i Nowych Ogrodów) ale także kwestia bezpieczeństwa i opóźnień - jak mogliśmy się w ostatnich dniach przekonać. Tutaj również nie powinno być sytuacji, w której podejrzewamy awarię zwrotnicy. Po to jest serwisowanie i bieżące utrzymanie infrastruktury, by do takich sytuacji nie dochodziło.

A wiem co najmniej o jeszcze jednym przypadku awarii zwrotnicy - w zeszłym roku na skrzyżowaniu Pomorskiej i Chłopskiej, gdzie część tramwaju pojechała prosto, a środkowy człon "postanowił skręcić". Wydaje mi się, że ta kwestia leży po stronie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, a skoro tak, to GAiT powinien uciekać się do wszelkich środków, by wymagać właściwej obsługi infrastruktury technicznej.

Ostatnia sprawa to edukacja motorniczych, postawienie na szkolenia oraz sprawdzanie, gdzie można poprawić infrastrukturę drogową, by do wypadków nie dochodziło w ogóle lub by zdarzały się dużo rzadziej. Ostatnio czytałem o dwóch pomysłach stworzenia buspasów przez skrzyżowania - na rondzie de La Salle oraz na skrzyżowaniu Dmowskiego i Grunwaldzkiej. Wierzę, że można także znaleźć mądre rozwiązania w tych miejscach, w których zdarza się, że samochód wpada pod tramwaj.

I naprawdę: zamiast trzymać kciuki, trzeba wziąć się do roboty.

Mateusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • :)

    niech z muzeum wyciagno i jazda na tory:)

    • 20 1

  • (2)

    Rozklekotany tabor a przede wszystkim żenujące płace dla motorniczych i ciągłe przemęczenie.
    Z powodu haniebnych płac (biorąc pod uwagę ogromną odpowiedzialność za pasażerów i mienie) od zawsze brakuje motorniczych. Nowozatrudnieni szybko odchodzą zderzając się ze smutną rzeczywistością, doświadczonych nikt w firmie nie szanuje a świeży narybek, jak całe nowe pokolenie ma wszystko w D.

    • 50 4

    • cała Polska tak wygląda jak piszesz

      wszystkie zawody,

      ktoś obiecywał gorąco, że obniży podatki najbiedniejszym,
      od wyborów już trochę czasu minęło,
      nadal cisza,
      chyba zapomnieli o swoich wyborcach

      • 2 0

    • Jaka kasa takie podejscie

      No sorry, forsa na stół. Teraz firemki miejskie chcą nowych pracowników i owszem. Nowy pracownik przychodzi, widzi, że stawki nierozwojowe, dodatki poucinane i po roku ( albo prędzej) odchodzi. Trzeba żyć , a nie niewolniczyć. Przekaz z UM był i jest taki, aby nie dawać podwyżek pracownikom. Akurat tu mówię o innej spółce i cytuję słowa jednego ze spółkowych derektorów. Raczej kitu nie żenił. Takie podejście do pracowników to wspieranie przez wiadomo którego niewolnictwa.

      • 3 0

  • (4)

    Wyrzucić peda**ży/spoconych szczurów na rowerach i problem sam się rozwiąże.

    • 12 24

    • Wyrzucić z torów?

      • 7 2

    • (2)

      Nigeryjski książę ile masz pedałów w aucie, czy może książę moralności, nie wyzywaj innych bo nie radzisz sobie z innymi uczestników ruchu to dla ciebie jest tramwaj, to ty jesteś za leniwy żeby się nauczyć prowadzić, a poza tym jak masz więcej pedałów i więcej ich dotykasz to piszesz o siebie.

      • 4 2

      • Haha powiedziel ten (1)

        Który nie wie, że ścieżka rowerowa jest dla rowerów a droga dla samochodów

        • 0 0

        • ale ty jesteś mądry i co dalej mówi prawo...... że jak niema ścieżki rowerowej to masz jeździć na ulicy i masz te sama prawa co twój szrot tdi

          czy naprawdę piszesz takie głupoty i myślisz że masz racie, mam nadzieje że rozumiesz co się myśli o tobie.

          pewnie jesteś z Pokolenia "500+ się należy"

          • 1 0

  • przez ostatnie 8 lat...........

    • 22 0

  • Dorzucic mozna jeszcze... (6)

    ... idiotyczne przepisy dotyczace zakupu biletow, beznadziejne automaty biletowe, poziom kultury motorniczych (i kierowcow autobusow). Moznaby tak dlugo wymieniac. Tego nie da sie zmienic jednym artykulem ale zmasowana akcja. Bo wladzuchna chce to Europy a zachowuje sie jak zwykle - po Polsku.

    • 18 20

    • raczej po rusku, to mentalność sporej części mieszkańców tego kraju nad Wisłą (2)

      połowa jest europejczykami
      a druga połowa dalej w kołchozie siedzi

      • 7 1

      • Trzecia grupa przybyła zza morza śródziemnego (1)

        W 1260 roku

        • 4 1

        • w sumie przed lodowcem to wszyscy stamtąd przyszliśmy

          czyli jakieś 8500 -10000 lat temu

          • 1 0

    • Kierowcy ostatnio kulturalni

      Kierowcy są raczej kulturalni, może czasami gdzieś wychodzi frustracja. Bo wyjdzie, przy takim podejściu szefostwa to możliwe.

      • 8 0

    • Po jednym dniu wożenia roszczeniowego chamstwa obniżyłbyś swój poziom kultury do minimum.

      • 7 0

    • kierowca jak ma do czynienia z chamami to też jest taki sam !!!!!!!!!

      • 5 0

  • Te dwa sprawne zapasowe tramwaje to chyba info nie aktualne.... (3)

    w zeszłym tygodniu była jeszcze suczka w Nowym Porcie oraz na Żabiance...

    • 22 2

    • Wczoraj na Morenie też.

      • 5 0

    • Suczki

      wyłącznie w kagańcu i na smyczy!

      • 6 0

    • Sobi

      To nie jest tak że tramwaj po wypadku jest skreślony

      • 2 0

  • Dziubek trzyma wszystko w ryzach w ZEW :)

    • 8 1

  • prezesem się jest (2)

    żeby dobrze zarabiać

    • 33 0

    • (1)

      I trzymać kciuki.

      • 8 0

      • "a jezioro damy tutaj...."

        • 3 0

  • Bałagan, patologie, zaniedbania i kolesiostwo to domena państwowych przedsiębiorstw. Sprywatyzować komunikację miejską, problemy znikną w miesiąc.

    • 25 6

  • No, w końcu jakiś celny artykuł czytelnika! (1)

    Naprawdę dobrze ujęte argumenty, mam podobne spostrzeżenia.

    • 39 6

    • każdy ma jakieś spostrzeżenia i góralskie prawdy

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane