- 1 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (21 opinii)
- 2 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (51 opinii)
- 3 Z dworca na Jasień 80 zł (505 opinii)
- 4 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (509 opinii)
- 5 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (19 opinii)
- 6 Auto wjechało w pieszych i w budynek (294 opinie)
Czytelnik o centrum Gdyni: "najpierw rewitalizacja, później nowości"
- "Klimatyczne Centrum" powinno zająć się pracą u podstaw i rewitalizacją miejsc, które są i istnieją, ale odstraszają swoim wyglądem, a dopiero potem realizacją nowych koncepcji. Przykładem wieloletniego zaniedbania jest al. 17 Grudnia, łączącą centrum Gdyni ze Wzgórzem św. Maksymiliana - pisze pan Michał. Jutro odpowiedź wiceprezydenta Gdyni.
Poniżej prezentujemy wypowiedź pana Michała:
W ostatnim czasie bardzo dużo uwagi w Gdyni jest poświęcane programowi "Klimatyczne Centrum". Pojawiły się nowe nasadzenia oraz likwidacja części miejsc parkingowych, które dosyć mocno komentowali mieszkańcy Gdyni. W całym projekcie "Klimatyczne Centrum", w moim odczuciu, jednak o czymś zapomniano. Skupiono się wyłącznie na stworzeniu nowych miejsc, a nie renowacji istniejących.
Przykładem tego jest al. 17 Grudnia, czyli park w centrum Gdyni łączący ze sobą Śródmieście ze Wzgórzem św. Maksymiliana. Jest to miejsce, w którym odpocząć można od zgiełku miasta, wybierane przez gdynian zarówno pod kątem spacerów i aktywności fizycznej, jak i do codziennego dotarcia do centrum, np. do pracy.
Zaniedbania na al. 17 Grudnia
Miejsce mogłoby się wydawać idealnie wpisujące się w kanon projektu "Klimatyczne Centrum", niestety od lat bardzo zaniedbane. Sama aleja pełna jest wystających korzeni, kamieni, a nawet elementów metalowych wystających z ziemi. Z racji nierównego i piaszczystego podłoża po deszczu aleja zamienia się w bagienną drogę, której centralne punkty zdobią kałuże, a całość wieńczą nierówne, odpadające i wystające krawężniki.
W okolicach pogotowia ratunkowego od lat widnieje tablica "Schody do remontu", zresztą pozostałe schody i poręcze w alei też nadają się do wymiany bądź renowacji. Mówiąc o schodach, należy wspomnieć o tym, że powinny być dostosowane dla osób niepełnosprawnych oraz wózków, tak samo jak schody do tunelu przy pogotowiu, które bardzo utrudniają lub wręcz uniemożliwiają przejście na drugą stronę osobom mającym problemy z poruszaniem.
Najpierw praca u podstaw, później nowe koncepcje
Wracając do parku, to każdy odcinek alei wyposażony jest w inny rodzaj lamp. Cała aleja na jej początku (Wzgórze) oraz na jej końcu (Dworzec PKP) posiada ścieżkę rowerową, która nagle się urywa i nie występuje na całej długości parku. Wokół alei pojawiają się co prawda nowe nasadzenia, ale nikt nie pielęgnuje rosnących już tam od dekad drzew.
W mojej opinii "Klimatyczne Centrum" powinno zająć się pracą u podstaw i rewitalizacją właśnie takich miejsc, które są i istnieją, ale odstraszają swoim wyglądem, a dopiero potem realizacją nowych koncepcji.
Jest to świetny czas, żeby odświeżyć takie miejsca, które są np. alternatywną trasą dla pieszych i rowerzystów, którzy nie chcą przemieszać się głośną ul. Władysława IV. Oczywiście to mogłoby być również świetne miejsce na odpoczynek w centrum w momencie lepszego zagospodarowania przestrzeni oraz instalacji monitoringu, gdyż obecnie szczególnie wieczorami "urzędują" tam często amatorzy napojów wyskokowych.
Moim zdaniem "Klimatyczne Centrum" to właśnie takie miejsca (a jest ich wiele w centrum), o które upomina się miasto, by pokazać swój urok, a niekoniecznie kawałek trawy na betonie (skwer Kościuszki) czy budowanie wątpliwej urody donic z krawężników (10 lutego).
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Miejsca
Opinie (138) 5 zablokowanych
-
2020-12-14 16:21
odpowiedź do przewidzenia (8)
nie da się, bo nic nie możemy z powodu:
- terenu nalezącego do PKP...
- terenu należącego do prywatych włascicieli
- terenu zapomnianego przez bogów i ludzi
- zakres prac nie opłaca się afiliowanym przy magistacie podmiotom
- w pobliżu operuje developer i nie będziemy mu przeszkadzać...
- w pobliżu operuje developer i jeszcze nie wydal polecenia...
- a to jest w Gdyni?
a tak w ogóle, to farba się słabo trzyma na piachu... i macie "polany" na Babich Dołach, to sobie spacerujcie do woli...- 174 6
-
2020-12-14 17:10
Nie dodałeś jeszcze ,że (1)
to wina rządu .
- 10 4
-
2020-12-15 10:26
tuska!
- 1 0
-
2020-12-15 00:43
i najważniejsze! (1)
Węgrzy zgłosili roszczenie, bo po drugiej stronie torów był "Budapeszt" i KE rozpatruje przebieg granic... Z tego powodu wydawanie pieniędzy w niepewny status terenu byłoby niegospodarnością! Ale juz zawiązała sie spółka "Madziar Lendziel", co będzie zarządzać terenem...
- 5 0
-
2020-12-15 09:01
o mistrzu
tak dobrej odpowiedzi dawno tu nie było, no szacun
- 4 0
-
2020-12-14 19:46
No nie da się
- 5 0
-
2020-12-14 17:48
w punkt !
- 12 1
-
2020-12-14 16:52
Ej Marek Ł to trojmiasto miało prezentować twoja odpowiedź a ty nam już odpowiadasz w Komentarzach eh nadgorliwy
- 22 1
-
2020-12-14 16:47
Pan to chyba w urzędzie miasta pracujesz, że tak dobrze znasz te odpowiedzi. Gdynia w pigułce.
Tak długo jak PR można robić na wizualizacjach, tak długo nic realnego nie ma sensu. Bo wizualizacje co pół roku można nową i biznes się kręci, a tu zrobią narobią się przez dwa lata i co potem.
- 30 1
-
2020-12-15 10:24
W Gdańsku połozyli by beton i zrobili by miejsca postojowe
- 2 0
-
2020-12-14 17:28
Opinia wyróżniona
Aleją parkowa? (6)
Aleja to Aleja a nie żaden park. Faktycznie można by zrobić z tym coś ładnego, zielonego i dla ludzi. 95% gdynian nigdy tam nie było i nie będzie ale popieram autora. Może by zrobić projekt w ramach budżetu obywatelskiego??? W kilka edycji uzbiera się wieksza kwota. My w swoich dzielnicach ciułamy kasę by coś powstało a w Centralnej to już od razu grube miliony się należą. No nie jesteśmy równi.
- 55 14
-
2020-12-14 19:59
Nie potrzeba tam niczego ładnego! (1)
Naprawdę, wystarczy zadbać o to, co jest. Te miejsce żyje, ludzie tam są, bywają, przechodzą, spacerują z psami, jeżdżą na rowerach - nie ma potrzeby cywilizowania na siłę miejsca dla samej idei. Wystarczy, że policja i służby miejskie nie będą rozjeżdżać tej drogi samochodami, a będzie lepiej
- 10 1
-
2020-12-15 10:23
dokładnie
wystarczy zadbać o zieleń.
No ale jak policja będzie sobie tam przejazdy urządzać to nigdy nie będzie ładnie, bo wszystko rozjeżdżają...- 2 0
-
2020-12-14 20:11
Wystarczyłoby zacząć od oświetlenia (1)
Bo nocą to strach się bać
- 11 2
-
2020-12-15 08:43
tam jest oświetlenie - swoją drogą wymienione parę miesięcy temu na LED
- 1 0
-
2020-12-15 00:00
Dlaczego z B. Obywatelskiego, zasr.... obowiązkiem szczurka jest dbanie o to miejsce
- 8 1
-
2020-12-14 23:11
Ta aleja to niby takie planty jak w krakowie w centrum. Lubie tam chodzić z psem, fajne miejsce
- 5 0
-
2020-12-14 17:40
temat wałkowany nie raz (4)
pan Michał jest niedoinformowany. problemem jest to że ta aleja leży na działkach różnych podmiotów głównie PKP i miasta.Dlatego nic tam nie można robić całościowo.
- 4 19
-
2020-12-14 17:50
(2)
To można "powałkować" temat dalej i odkupić teren, by nie szpecił, a służył i umilał codzienność. Samonierząd gdyński jednak woli miliony z podatków np. na "obsługę lotniska" trwonić.
- 11 0
-
2020-12-14 18:01
(1)
no własnie nie można bo żeby cos kupic druga strona musi chcieć sprzedać. a jak jest np z pkp to wszyscy wiemy. poza tym tam jest kilku właścicieli.
- 2 5
-
2020-12-15 09:52
No właśnie wiem, "jak jest z PKP" - w innych miastach tereny doń należące są sprzedawane, tylko w Gdyni PKP chce mieć wszystko dla siebie XDD
- 2 0
-
2020-12-14 17:50
Można. Wystarczy zrobić dobry projekt i się dogadać.
- 9 2
-
2020-12-15 09:32
To jest swietna droga
Dla kucyka.
- 4 0
-
2020-12-14 16:31
nowy slogan dla Gdyni: "Gdynia - miasto z morza słupków" lub "Gdynia - miasto bez parkingów" (1)
Ostry kurs na rok 1916 - wieś 1230 mieszkańców.
- 61 8
-
2020-12-15 08:30
No wlasnie sie wyprowadzam, akurat do gda
- 0 1
-
2020-12-15 01:13
Trudno się nie zgodzić, jednak...
...jest to trasa wzdłuż i tuż obok jednej z najintensywniej używanych dróg kolejowych kraju. Z wyrazem spokój to bym tam tak akurat nie szalał. Choć na to też jest oczywiście sposób, ale nie do udźwignięcia finansowego w najbliższej dwudziestolatce.
- 1 4
-
2020-12-14 16:04
Opinia wyróżniona
A mi się podoba (9)
co ostatnio robi miasto, jak zmieniło się nastawienie do stref relaksu i stref pieszych. Czekam na zmiany docelowe, ale doceniam to co się robi na teraz.
- 46 175
-
2020-12-14 23:44
(4)
Problemem jest brak wyciągania wniosków z błędów tak zwanego zagospodarowania pozbawionego intuitywności w użytkowaniu, sposób zagospodarowania, które zwykle patronizuje, starając się wymuszać przebieg ludzkich ciągów i kleci składanki w oderwaniu od całości ale często nie rozwiązując podstawowych problemów jak dostosowanie dla potrzeb wózków inwalidzkich, a nawet dziecięcych, ani nawet problemu podtapiania i erozji! Stąd te śmieszne wysepki z trawy w dodatku rozjechane przez auta pewno "miejskiej zieleni" nawet, kakafonia pseudo urządzeń i materiałów jak progów, rynienek, platform przed schodami, zadaszeń i wszystko to przypadkowe materiały uwieńczone jaskrawym znakiem, rodem z plansz sklepowych przecen.
- 6 0
-
2020-12-15 00:08
(1)
To dotyczy projektów krytykowanych przez większość lub wskazanych w mediach.
Niektóre dobre projekty natomiast tracą pewne ważne cechy teoretycznie bezbłędnych rozwiązań bo nie mitygują np. erozji, wandalizmu i nieodpowiedniego użytkowania, np. przez auta.- 0 0
-
2020-12-15 01:09
Podobają mi się starania o odkrywanie potoków i starania o naziemną retencję i solidne remonty kanalizacji deszczowej.
Podobają mi się np. otwarte potoki w Sopocie, Park Reagana, który ma minusy pod względem bezpieczeństwa, ciekawy i rozwojowy jest projekt Grodziska w Sopocie i sensowny remont stawów obok. To te nowe, które mogłem odwiedzić albo znam z licznych fotek, które przysyła mi na moje prośby mój wierny przyjaciel.- 0 0
-
2020-12-14 23:54
patronizujące zagospodarowanie pozbawione intuitywnosci (1)
To podobnie jak Twoja wypowiedz. Patronizuje swoim pretensjonalnym tonem i jest mało intuicyjna poprzez używanie amerykanizmow (intuitive), czyli taka kakofonia wyszukanych słów.
- 3 4
-
2020-12-15 00:22
Kakafonia, która pewno w dużym stopniu robi, co ma robić. Nie mówię po Polsku na codzień od ponad 30 lat. Może brzmi to wszystko pretensjonalnie ale do rzeczy. Nie mam ambicji w dziedzinie architektury i nie staram się siebie o czymś przekonać lecz chcę zasygnalizować że dostrzegam co jest co i skąd się bierze i zapewne nie jestem z tym sam. Tym samym zapobiegam dziwnym zwodzeniom.
- 5 0
-
2020-12-14 17:21
Strefy relaksu - wycinka drzew, żeby w tym miejscu zrobić mikro park (2)
Czyli kostka Bauma i kikuty w donicach?
A może kółka malowane na asfalcie?- 44 6
-
2020-12-14 19:45
NIe, tam jest możliwość zachowania drzew i poprowadzenia wygodnej strefy (1)
poruszania się pieszych i rowerzystów wzdłuż linii SKM za szpalerem drzew tłumiących hałas i poprawiających jakość życia mieszkańców przebywających w mieszkaniach lub przestrzeniach miejskich między linią SKM a ulicą Władysława IV.
- 9 3
-
2020-12-14 19:54
Nie piszę o 17 grudnia tylko o tym "nastawieniu"
Nastawieni to oni są na sprzedaż czego się da.
- 13 2
-
2020-12-14 19:18
"gienek" ty chyba z ksiezyca przyleciales ..tutaj nic sie nie dzieje
- 8 4
-
2020-12-14 16:15
(2)
Czy mieszkańcow centralnych części Gdyni też czeka rewitalizacja? Pytanie?
- 32 3
-
2020-12-14 19:48
Tak, w wyniku działań na rzecz Klimatycznego Centrum Gdyni (1)
- 2 1
-
2020-12-15 00:20
To ma być w ramach Klimakterycznego Centrum Gdyni.
- 2 1
-
2020-12-14 19:43
PiSowcy mają preteksty do atakowania (2)
nie dając Gdyni funduszu Inwestycji Lokalnych, a wiele wymagając. takt to jest gdy nawet nie gospodarność i lokalnosciowa polityka, a chce by wszechwładną i podporządkowaną partii PiSuarą i bracc górę nad samorządem, zabierać mu środki finansowe i możliwości. Ludziom miejscowym robić wodę z mózgu przez usłużnych id..tów
- 4 18
-
2020-12-15 00:14
Jestem zdecydowanym przeciwnikiem pisowskiego dziadostwa (1)
Ale to co piszesz to bzdety z palca wyssane. Co ma wspolnego pis z kretynsk@ polityka gdynskiego UM? To nie pis urządza tu tandete i obciach z doniczkami i dziurami w drogach i chodnikach.
- 4 0
-
2020-12-15 00:19
oczywiście, że wyssane
szukanie winnych własnej niegospodarności
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.