- 1 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (66 opinii)
- 2 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (59 opinii)
- 3 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (111 opinii)
- 4 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (129 opinii)
- 5 Remont przed budową Drogi Zielonej (161 opinii)
- 6 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (284 opinie)
Czytelnik o centrum Gdyni: "najpierw rewitalizacja, później nowości"
- "Klimatyczne Centrum" powinno zająć się pracą u podstaw i rewitalizacją miejsc, które są i istnieją, ale odstraszają swoim wyglądem, a dopiero potem realizacją nowych koncepcji. Przykładem wieloletniego zaniedbania jest al. 17 Grudnia, łączącą centrum Gdyni ze Wzgórzem św. Maksymiliana - pisze pan Michał. Jutro odpowiedź wiceprezydenta Gdyni.
Poniżej prezentujemy wypowiedź pana Michała:
W ostatnim czasie bardzo dużo uwagi w Gdyni jest poświęcane programowi "Klimatyczne Centrum". Pojawiły się nowe nasadzenia oraz likwidacja części miejsc parkingowych, które dosyć mocno komentowali mieszkańcy Gdyni. W całym projekcie "Klimatyczne Centrum", w moim odczuciu, jednak o czymś zapomniano. Skupiono się wyłącznie na stworzeniu nowych miejsc, a nie renowacji istniejących.
Przykładem tego jest al. 17 Grudnia, czyli park w centrum Gdyni łączący ze sobą Śródmieście ze Wzgórzem św. Maksymiliana. Jest to miejsce, w którym odpocząć można od zgiełku miasta, wybierane przez gdynian zarówno pod kątem spacerów i aktywności fizycznej, jak i do codziennego dotarcia do centrum, np. do pracy.
Zaniedbania na al. 17 Grudnia
Miejsce mogłoby się wydawać idealnie wpisujące się w kanon projektu "Klimatyczne Centrum", niestety od lat bardzo zaniedbane. Sama aleja pełna jest wystających korzeni, kamieni, a nawet elementów metalowych wystających z ziemi. Z racji nierównego i piaszczystego podłoża po deszczu aleja zamienia się w bagienną drogę, której centralne punkty zdobią kałuże, a całość wieńczą nierówne, odpadające i wystające krawężniki.
W okolicach pogotowia ratunkowego od lat widnieje tablica "Schody do remontu", zresztą pozostałe schody i poręcze w alei też nadają się do wymiany bądź renowacji. Mówiąc o schodach, należy wspomnieć o tym, że powinny być dostosowane dla osób niepełnosprawnych oraz wózków, tak samo jak schody do tunelu przy pogotowiu, które bardzo utrudniają lub wręcz uniemożliwiają przejście na drugą stronę osobom mającym problemy z poruszaniem.
Najpierw praca u podstaw, później nowe koncepcje
Wracając do parku, to każdy odcinek alei wyposażony jest w inny rodzaj lamp. Cała aleja na jej początku (Wzgórze) oraz na jej końcu (Dworzec PKP) posiada ścieżkę rowerową, która nagle się urywa i nie występuje na całej długości parku. Wokół alei pojawiają się co prawda nowe nasadzenia, ale nikt nie pielęgnuje rosnących już tam od dekad drzew.
W mojej opinii "Klimatyczne Centrum" powinno zająć się pracą u podstaw i rewitalizacją właśnie takich miejsc, które są i istnieją, ale odstraszają swoim wyglądem, a dopiero potem realizacją nowych koncepcji.
Jest to świetny czas, żeby odświeżyć takie miejsca, które są np. alternatywną trasą dla pieszych i rowerzystów, którzy nie chcą przemieszać się głośną ul. Władysława IV. Oczywiście to mogłoby być również świetne miejsce na odpoczynek w centrum w momencie lepszego zagospodarowania przestrzeni oraz instalacji monitoringu, gdyż obecnie szczególnie wieczorami "urzędują" tam często amatorzy napojów wyskokowych.
Moim zdaniem "Klimatyczne Centrum" to właśnie takie miejsca (a jest ich wiele w centrum), o które upomina się miasto, by pokazać swój urok, a niekoniecznie kawałek trawy na betonie (skwer Kościuszki) czy budowanie wątpliwej urody donic z krawężników (10 lutego).
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Miejsca
Opinie (138) 5 zablokowanych
-
2020-12-14 16:04
Opinia wyróżniona
A mi się podoba (9)
co ostatnio robi miasto, jak zmieniło się nastawienie do stref relaksu i stref pieszych. Czekam na zmiany docelowe, ale doceniam to co się robi na teraz.
- 46 175
-
2020-12-14 23:44
(4)
Problemem jest brak wyciągania wniosków z błędów tak zwanego zagospodarowania pozbawionego intuitywności w użytkowaniu, sposób zagospodarowania, które zwykle patronizuje, starając się wymuszać przebieg ludzkich ciągów i kleci składanki w oderwaniu od całości ale często nie rozwiązując podstawowych problemów jak dostosowanie dla potrzeb wózków
Problemem jest brak wyciągania wniosków z błędów tak zwanego zagospodarowania pozbawionego intuitywności w użytkowaniu, sposób zagospodarowania, które zwykle patronizuje, starając się wymuszać przebieg ludzkich ciągów i kleci składanki w oderwaniu od całości ale często nie rozwiązując podstawowych problemów jak dostosowanie dla potrzeb wózków inwalidzkich, a nawet dziecięcych, ani nawet problemu podtapiania i erozji! Stąd te śmieszne wysepki z trawy w dodatku rozjechane przez auta pewno "miejskiej zieleni" nawet, kakafonia pseudo urządzeń i materiałów jak progów, rynienek, platform przed schodami, zadaszeń i wszystko to przypadkowe materiały uwieńczone jaskrawym znakiem, rodem z plansz sklepowych przecen.
- 6 0
-
2020-12-15 00:08
(1)
To dotyczy projektów krytykowanych przez większość lub wskazanych w mediach.
Niektóre dobre projekty natomiast tracą pewne ważne cechy teoretycznie bezbłędnych rozwiązań bo nie mitygują np. erozji, wandalizmu i nieodpowiedniego użytkowania, np. przez auta.- 0 0
-
2020-12-15 01:09
Podobają mi się starania o odkrywanie potoków i starania o naziemną retencję i solidne remonty kanalizacji deszczowej.
Podobają mi się np. otwarte potoki w Sopocie, Park Reagana, który ma minusy pod względem bezpieczeństwa, ciekawy i rozwojowy jest projekt Grodziska w Sopocie i sensowny remont stawów obok. To te nowe, które mogłem odwiedzić albo znam z licznych fotek, które przysyła mi na moje prośby mój wierny przyjaciel.- 0 0
-
2020-12-14 23:54
patronizujące zagospodarowanie pozbawione intuitywnosci (1)
To podobnie jak Twoja wypowiedz. Patronizuje swoim pretensjonalnym tonem i jest mało intuicyjna poprzez używanie amerykanizmow (intuitive), czyli taka kakofonia wyszukanych słów.
- 3 4
-
2020-12-15 00:22
Kakafonia, która pewno w dużym stopniu robi, co ma robić. Nie mówię po Polsku na codzień od ponad 30 lat. Może brzmi to wszystko pretensjonalnie ale do rzeczy. Nie mam ambicji w dziedzinie architektury i nie staram się siebie o czymś przekonać lecz chcę zasygnalizować że dostrzegam co jest co i skąd się bierze i zapewne nie jestem z tym sam. Tym samym zapobiegam dziwnym zwodzeniom.
- 5 0
-
2020-12-14 19:18
"gienek" ty chyba z ksiezyca przyleciales ..tutaj nic sie nie dzieje
- 8 4
-
2020-12-14 17:21
Strefy relaksu - wycinka drzew, żeby w tym miejscu zrobić mikro park (2)
Czyli kostka Bauma i kikuty w donicach?
A może kółka malowane na asfalcie?- 44 6
-
2020-12-14 19:45
NIe, tam jest możliwość zachowania drzew i poprowadzenia wygodnej strefy (1)
poruszania się pieszych i rowerzystów wzdłuż linii SKM za szpalerem drzew tłumiących hałas i poprawiających jakość życia mieszkańców przebywających w mieszkaniach lub przestrzeniach miejskich między linią SKM a ulicą Władysława IV.
- 9 3
-
2020-12-14 19:54
Nie piszę o 17 grudnia tylko o tym "nastawieniu"
Nastawieni to oni są na sprzedaż czego się da.
- 13 2
-
2020-12-14 17:28
Opinia wyróżniona
Aleją parkowa? (6)
Aleja to Aleja a nie żaden park. Faktycznie można by zrobić z tym coś ładnego, zielonego i dla ludzi. 95% gdynian nigdy tam nie było i nie będzie ale popieram autora. Może by zrobić projekt w ramach budżetu obywatelskiego??? W kilka edycji uzbiera się wieksza kwota. My w swoich dzielnicach ciułamy kasę by coś powstało a w Centralnej to już od razu grube miliony się należą. No nie jesteśmy równi.
- 55 14
-
2020-12-15 00:00
Dlaczego z B. Obywatelskiego, zasr.... obowiązkiem szczurka jest dbanie o to miejsce
- 8 1
-
2020-12-14 23:11
Ta aleja to niby takie planty jak w krakowie w centrum. Lubie tam chodzić z psem, fajne miejsce
- 5 0
-
2020-12-14 20:11
Wystarczyłoby zacząć od oświetlenia (1)
Bo nocą to strach się bać
- 11 2
-
2020-12-15 08:43
tam jest oświetlenie - swoją drogą wymienione parę miesięcy temu na LED
- 1 0
-
2020-12-14 19:59
Nie potrzeba tam niczego ładnego! (1)
Naprawdę, wystarczy zadbać o to, co jest. Te miejsce żyje, ludzie tam są, bywają, przechodzą, spacerują z psami, jeżdżą na rowerach - nie ma potrzeby cywilizowania na siłę miejsca dla samej idei. Wystarczy, że policja i służby miejskie nie będą rozjeżdżać tej drogi samochodami, a będzie lepiej
- 10 1
-
2020-12-15 10:23
dokładnie
wystarczy zadbać o zieleń.
No ale jak policja będzie sobie tam przejazdy urządzać to nigdy nie będzie ładnie, bo wszystko rozjeżdżają...- 2 0
-
2020-12-14 18:47
Opinia wyróżniona
Gość ma rację (1)
Jest pełno zaniedbanych miejsc, np mini park przy Batorego i Władysława IV, gdzie w sezonie urzeduja żule, a po za sezonem pozostałości po nich. Dlaczego tam nie ma nasadzen tylko na budujemy ławki na skwerze i kwietniki na 10 lutego
- 104 4
-
2020-12-15 00:02
10 lutego
to jest masakra, żeby tam przejechać, o parkowaniu nawet nie wspomnę. Dla mnie centrum Gdyni nie zmieniło się od lat 80-tych, chyba jest nawet gorzej niż było.
- 3 0
Wszystkie opinie
-
2020-12-14 16:04
Opinia wyróżniona
A mi się podoba (9)
co ostatnio robi miasto, jak zmieniło się nastawienie do stref relaksu i stref pieszych. Czekam na zmiany docelowe, ale doceniam to co się robi na teraz.
- 46 175
-
2020-12-14 17:21
Strefy relaksu - wycinka drzew, żeby w tym miejscu zrobić mikro park (2)
Czyli kostka Bauma i kikuty w donicach?
A może kółka malowane na asfalcie?- 44 6
-
2020-12-14 19:45
NIe, tam jest możliwość zachowania drzew i poprowadzenia wygodnej strefy (1)
poruszania się pieszych i rowerzystów wzdłuż linii SKM za szpalerem drzew tłumiących hałas i poprawiających jakość życia mieszkańców przebywających w mieszkaniach lub przestrzeniach miejskich między linią SKM a ulicą Władysława IV.
- 9 3
-
2020-12-14 19:54
Nie piszę o 17 grudnia tylko o tym "nastawieniu"
Nastawieni to oni są na sprzedaż czego się da.
- 13 2
-
2020-12-14 19:18
"gienek" ty chyba z ksiezyca przyleciales ..tutaj nic sie nie dzieje
- 8 4
-
2020-12-14 23:44
(4)
Problemem jest brak wyciągania wniosków z błędów tak zwanego zagospodarowania pozbawionego intuitywności w użytkowaniu, sposób zagospodarowania, które zwykle patronizuje, starając się wymuszać przebieg ludzkich ciągów i kleci składanki w oderwaniu od całości ale często nie rozwiązując podstawowych problemów jak dostosowanie dla potrzeb wózków inwalidzkich, a nawet dziecięcych, ani nawet problemu podtapiania i erozji! Stąd te śmieszne wysepki z trawy w dodatku rozjechane przez auta pewno "miejskiej zieleni" nawet, kakafonia pseudo urządzeń i materiałów jak progów, rynienek, platform przed schodami, zadaszeń i wszystko to przypadkowe materiały uwieńczone jaskrawym znakiem, rodem z plansz sklepowych przecen.
- 6 0
-
2020-12-14 23:54
patronizujące zagospodarowanie pozbawione intuitywnosci (1)
To podobnie jak Twoja wypowiedz. Patronizuje swoim pretensjonalnym tonem i jest mało intuicyjna poprzez używanie amerykanizmow (intuitive), czyli taka kakofonia wyszukanych słów.
- 3 4
-
2020-12-15 00:22
Kakafonia, która pewno w dużym stopniu robi, co ma robić. Nie mówię po Polsku na codzień od ponad 30 lat. Może brzmi to wszystko pretensjonalnie ale do rzeczy. Nie mam ambicji w dziedzinie architektury i nie staram się siebie o czymś przekonać lecz chcę zasygnalizować że dostrzegam co jest co i skąd się bierze i zapewne nie jestem z tym sam. Tym samym zapobiegam dziwnym zwodzeniom.
- 5 0
-
2020-12-15 00:08
(1)
To dotyczy projektów krytykowanych przez większość lub wskazanych w mediach.
Niektóre dobre projekty natomiast tracą pewne ważne cechy teoretycznie bezbłędnych rozwiązań bo nie mitygują np. erozji, wandalizmu i nieodpowiedniego użytkowania, np. przez auta.- 0 0
-
2020-12-15 01:09
Podobają mi się starania o odkrywanie potoków i starania o naziemną retencję i solidne remonty kanalizacji deszczowej.
Podobają mi się np. otwarte potoki w Sopocie, Park Reagana, który ma minusy pod względem bezpieczeństwa, ciekawy i rozwojowy jest projekt Grodziska w Sopocie i sensowny remont stawów obok. To te nowe, które mogłem odwiedzić albo znam z licznych fotek, które przysyła mi na moje prośby mój wierny przyjaciel.- 0 0
-
2020-12-14 16:04
Popieram (1)
Nareszcie głos rozsądku !
- 151 16
-
2020-12-14 17:13
A schody na tych alejkach zniszczone ,że normalnie wejść nie można
na co miasto postawiło tabliczki"schody do remontu" i tak sobie stoją dobre trzy lata gdyby ktoś miał ochotę tam głowę rozbić i żądać odszkodowania to nie dostanie bo schody do remontu, tym czasem fejsbukowi działacze z centrum tam nie zaglądają bo to mało trendi miejsce
- 17 2
-
2020-12-14 16:07
Co ty chcesz rewitalizować? (3)
JAkkolwiek nazwać tą przestrzeń, czy to park czy droga pieszo-rowerowa, to ona funkcjonuje wśród mieszkańców, zatem nie wymaga rewitalizjacji.
Wystarczy, że nie będzie po deszczu jeździć policja i służby miejskie, a koleiny znikną- 28 86
-
2020-12-14 16:16
On chciałby tam tonę polbruku i najlepiej miejsca parkingowe ;)
- 4 23
-
2020-12-14 17:39
(1)
"Dzięki" takim ludziom jak ty, Gdynia to obecnie skansen lat 90. ubiegłego wieku.
- 9 3
-
2020-12-14 19:11
Skąd to myślenie?
Otóż ja nie parkuje na chodniku, nie parkuję na trawnikach, parkuję tylko w miejscach do tego przeznaczonych a po zakupy po śródmieściu jeżdzę na rowerze.
W żadnym wypadku nie uważam siebie, aby przyczyniał się do tworzenia skansenu- 4 3
-
2020-12-14 16:08
Panie Michale, w Gdyni mamy inne priorytety. (9)
Tereny zielone do nich nie należą, tak samo jak inwestycje dla mieszkańców.
- 105 23
-
2020-12-14 17:24
(6)
Tak, zdecydowanie. Walczymy z zielenią i gdzie tylko damy radę lejemy beton.
- 22 2
-
2020-12-14 19:47
dlaczego kłamiesz? (5)
na miejscu placu zabetonowanego pod parking przy ulicy bodajże Zawiszy Czarnego przywrócono zieleń. Nasadzenia drzew prowadzone są wzdłuż wielu innych ulic miasta, np. 10 lutego.
- 1 6
-
2020-12-14 19:52
Na 10 lutego nasadzono drzewa w miejsce tych które tam wycięto. (1)
Gdzie są drzewa w miejsce wyciętych na Placu Unii?
Gdzie jest zieleń w miejsce zabetonowanego ogrodu przy Banku Polskim?
W Skwerze Plymouth jest po przeróbce na Central Park mniej zieleni niż przedtem.
Papka dla ślepych i naiwnych.- 16 1
-
2020-12-15 00:03
40 drzew wycieli posadzili karłowate 7 sztuk
- 8 0
-
2020-12-14 20:18
Naprawiacie teraz to co sami zniszczyliście przed kilku laty.
Glowny problem polega jednak na tym, że nie widzicie nic poza głównymi ulicami. I żadne parki kieszonkowe tego nie poprawią, zbyt małe to zmiany w stosunku do potrzeb. Przykładowo 17 grudnia powinna przejść metamorfozę. Nowa ścieżka, w tym rowerowa i nowe place zabaw dla dzieci
- 8 0
-
2020-12-14 23:17
Tak właśnie jest najpierw sadzi się drzewa na betonie a później przewracaja się na samochody.
Ostatni przykład Władysława IV przy urzędzie skarbowym brawo. Tylko czekać aż przy dużym wietrze zmiecie te krzaczki przypominające drzewa że skweru .- 3 0
-
2020-12-15 00:05
przyjedź na Chylońską
zobaczysz nasadzenia......sprzed wojny.
- 2 0
-
2020-12-14 20:06
Więcej pomników!
Sztuka to podstawa. Im wyższe koszta tym cenniejsza sztuka.
- 3 0
-
2020-12-14 23:18
Zdecydowanie! Aktualnym piorytetem jest walka z parkingami
- 3 0
-
2020-12-14 16:10
Bardzo trafny artykuł
Miasto nie dba o istniejące tereny zielone i rekreacyjne. Tylko inwestycje na 10 mln się liczą, a dbać o istniejace parki i ławki nie ma komu...
- 135 8
-
2020-12-14 16:10
(2)
A ja właśnie bardzo lubię to mi Jacek takie jakie jest, cisza spokój, bez żadnych bezsensownych ozdobien
- 23 23
-
2020-12-14 16:21
(1)
Cisza, spokój przy torach kolejowych?
- 12 4
-
2020-12-14 19:12
tam wcale nie jest tak głośno jakby się wydawało
na ławeczce można spokojnie się relaksować
- 4 0
-
2020-12-14 16:11
Dokładnie (2)
Ta aleja to syf niesamowity. Oby do wyborów w 2023 i może coś się zmieni. Póki co gorzej jak w Workucie
- 85 11
-
2020-12-14 16:50
Dopiero 2023??
- 2 1
-
2020-12-14 19:13
tam nie ma syfu niesamowitego - syf to jest w głowach, ktorzy rozjeżdżają ścieżki
- 2 6
-
2020-12-14 16:15
(2)
Czy mieszkańcow centralnych części Gdyni też czeka rewitalizacja? Pytanie?
- 32 3
-
2020-12-14 19:48
Tak, w wyniku działań na rzecz Klimatycznego Centrum Gdyni (1)
- 2 1
-
2020-12-15 00:20
To ma być w ramach Klimakterycznego Centrum Gdyni.
- 2 1
-
2020-12-14 16:20
(2)
Niestety ale Śródmieście Gdyni jest delikatnie mówiąc w kiepskim stanie. Zarówno ulice, posesje, czy ochydne parkingi nie są wizytówką miasta!
- 78 6
-
2020-12-14 19:13
Nieprawda! 10 lutego ładnie się teraz stroi, będzie lepiej niż na Świętojańskiej (1)
- 1 5
-
2020-12-14 19:57
Wystroiła się w betonowego kloca w miejscu zielonego ogrodu przy banku
A za chwilę wystroi się w kamienicę AB Investors w miejscu skwerku przy Infoboxie.
Klimatyczne Centrum - klimat betoniarki i prętów zbrojeniowych.- 8 0
-
2020-12-14 16:21
odpowiedź do przewidzenia (8)
nie da się, bo nic nie możemy z powodu:
- terenu nalezącego do PKP...
- terenu należącego do prywatych włascicieli
- terenu zapomnianego przez bogów i ludzi
- zakres prac nie opłaca się afiliowanym przy magistacie podmiotom
- w pobliżu operuje developer i nie będziemy mu przeszkadzać...
- w pobliżu operuje developer i jeszcze nie wydal polecenia...
- a to jest w Gdyni?
a tak w ogóle, to farba się słabo trzyma na piachu... i macie "polany" na Babich Dołach, to sobie spacerujcie do woli...- 174 6
-
2020-12-14 16:47
Pan to chyba w urzędzie miasta pracujesz, że tak dobrze znasz te odpowiedzi. Gdynia w pigułce.
Tak długo jak PR można robić na wizualizacjach, tak długo nic realnego nie ma sensu. Bo wizualizacje co pół roku można nową i biznes się kręci, a tu zrobią narobią się przez dwa lata i co potem.
- 30 1
-
2020-12-14 16:52
Ej Marek Ł to trojmiasto miało prezentować twoja odpowiedź a ty nam już odpowiadasz w Komentarzach eh nadgorliwy
- 22 1
-
2020-12-14 17:10
Nie dodałeś jeszcze ,że (1)
to wina rządu .
- 10 4
-
2020-12-15 10:26
tuska!
- 1 0
-
2020-12-14 17:48
w punkt !
- 12 1
-
2020-12-14 19:46
No nie da się
- 5 0
-
2020-12-15 00:43
i najważniejsze! (1)
Węgrzy zgłosili roszczenie, bo po drugiej stronie torów był "Budapeszt" i KE rozpatruje przebieg granic... Z tego powodu wydawanie pieniędzy w niepewny status terenu byłoby niegospodarnością! Ale juz zawiązała sie spółka "Madziar Lendziel", co będzie zarządzać terenem...
- 5 0
-
2020-12-15 09:01
o mistrzu
tak dobrej odpowiedzi dawno tu nie było, no szacun
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.