• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

DCT chce wybudować nowy terminal w Gdańsku za 200 mln euro

Wioletta Kakowska-Mehring
27 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Nowy terminal powstanie pomiędzy istniejącym, a znajdującym się na północ od niego terenem tzw. Europortu. Nowy terminal powstanie pomiędzy istniejącym, a znajdującym się na północ od niego terenem tzw. Europortu.

Przyzwyczailiśmy się do widoku ogromnych kontenerowców w gdańskim terminalu DCT. Dziś terminal przyjmuje statki mogące przewozić 13, a nawet 15,5 tysiąca kontenerów. Wszystko na to wskazuje, że już najpóźniej w 2016 roku do gdańskiego portu będą wpływać kontenerowce o ładowności 18 tys. TEU!



Prawdopodobna lokalizacja nowego terminalu kontenerowego w Gdańsku. Prawdopodobna lokalizacja nowego terminalu kontenerowego w Gdańsku.
- Ciągle zwiększamy nasze zdolności przeładunkowe. Montujemy nowe suwnice, ale... To nie wystarczy. Według szacunków będziemy przepełnieni w ciągu najbliższych kilku lat - twierdzi Boris Wenzel, dyrektor zarządzający spółką DCT, która jest właścicielem gdańskiego terminalu kontenerowego. - Dlatego planujemy wybudowanie nowego terminalu. Taka inwestycja łącznie z planowaniem i wykonawstwem trwa od 3 do 5 lat, dlatego już w tej chwili nad nią pracujemy.

Obecnie trwają negocjacje z miastem i gdańskim portem w sprawie kupna ziemi. Pod uwagę brana jest działka Europortu, czyli teren bezpośrednio sąsiadujący z DCT. Terminal ma być gotowy najwcześniej do 2015 roku, najpóźniej do 2016 roku.

Czy Trójmiasto wykorzystuje swoje położenie i rozwija gospodarkę morską?

- Zatrudniliśmy międzynarodową firmę inżynierską, która opracowuje projekt terminalu - mówi Boris Wenzel. - Koszt budowy szacujemy na ok. 200 mln euro. Ostateczna decyzja o budowie zapadnie, kiedy zdobędziemy kapitał. Jest to jednak bardzo wyraźna wizja, bo wyraźna jest perspektywa wzrostu na tym rynku, która jest bardzo zachęcająca dla naszych udziałowców.

Nowy terminal ma być odpowiedzią nie tylko na większy przepływ kontenerów. Będzie on też przygotowany na zmiany, jakie zachodzą w transporcie morskim.

- Maersk Line, czyli armator, z którym współpracujemy, w ciągu najbliższych lat wprowadzi do swojej floty jeszcze większe statki. Będą to kontenerowce o ładowności 18 tys. TEU [czyli mogące przewozić 18 tys. standardowych kontenerów o długości 20 stóp - przyp. red. - mówi Boris Wenzel. - Nasz nowy terminal będzie tak zaplanowany, żeby już przyjmować statki o ładowności 18 tys. TEU, a nawet większe jednostki, które powstaną w ciągu najbliższego dziesięciolecia - dodaje dyrektor DCT.

Według dyrektora DCT, prognozy dla rynku przewozów kontenerowych są bardzo dobre, ale potrzebna jest też pomoc państwa. - Trzeba eliminować wszelkie bariery, które powodują, że polskie porty są mniej atrakcyjne niż porty niemieckie. Chodzi o przepisy podatkowe, czy sprawy związane z systemem kontroli. Muszą być też połączenia drogowe i kolejowe. Potrzebny nam jest most kolejowy w sąsiedztwie portu, którym będzie odbywał się transport kontenerów - stwierdził Boris Wenzel i zaapelował - Jest cała lista działań, które rząd musi podjąć.

DCT Gdańsk został otwarty 1 października 2007. Dzięki swojej lokalizacji na uboczy gdańskiego portu posiada nieograniczone możliwości rozwoju. Dzięki nowym urządzeniom roczna zdolność przeładunkowa została podwyższona do 1 mln TEU. Następne plany ekspansji DCT przewidują dalszy rozwój infrastruktury, co pozwoli na czterokrotne zwiększenie terminalowej rocznej zdolności przeładunkowej do 4 mln TEU. DCT.

DCT jest jednym z portów na tzw. Linii AE 10 łączącej porty Dalekiego Wschodu z Europą. Połączenie to prowadzi duński armator Maersk Line, jeden z największych operatorów kontenerowych należący do koncernu A.P. Moller-Maersk. Dzięki temu od wiosny tego roku do gdańskiego portu raz w tygodniu wpływają ogromne kontenerowce. Największym jest Eleonora Maersk, o pojemności 15,5 tys. TEU.

DCT Gdańsk jest spółką zarejestrowaną w Polsce, będącą w większości własnością GIF II (Global Infrastructure Fund II), specjalnego funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies z siedzibą główną w Australii.

Miejsca

Opinie (106) ponad 10 zablokowanych

  • jak tak dalej pójdzie to moze za jakies 10 lat wyprzedzimy Hamburg pod wzgledem przeladunków kontenerów (3)

    byle tylko gazociag po dnie bałtyku nie przeszkodził

    • 25 3

    • (1)

      Nie sądzę, po co płynąć do Gdańska/Gdyni skoro do Hamburga jest bliżej, ponadto łatwiej tam wywieźć z portu kontenery gęstą siecią autostrad. Cieszyłbym się bardziej z rozwoju techniki i nauki bo więcej można zarobić na jednym nowoczesnym mikroprocesorze ważącym kilka gramów niz na przeładunku tony kontenera. Ale na bezrybiu i wędkarz rybakiem czy jakoś tam.

      • 2 12

      • ja

        i tu sie mylisz. Usluga nie wiaze sie z kosztami "materialowymi". Jedyna przewaga to innowacyjna technologia. Ale w nowoczesnym porcie i na to jest miejsce (bezzalogowe transportery itp.)

        • 3 2

    • ziom

      jeden warunek- 10cio letni strajk w portowców w Hamburgu !!!

      • 5 2

  • Balticmaxy

    Wszystko OK tylko żeby jeszcze większe statki z Dalekiego Wschodu mogły wpłynąć to trzeba pogłębić Cieśniny Duńskie i tory podejściowe - czy te 200 mln wystarczy?

    • 1 12

  • Rozumiem, że to inwestycja planowana przez DCT, niezależna od inwestycji Goodmanna, planownej na południowy-zachód od DCT, czyli teren zielony na głównym zdjęciu, czyli "do widza", co w sumie będzie tworzyło PCL. Jeśli tak tylko przyklasnąć.

    • 9 2

  • Polska=Jeden wielki plac budowy (2)

    • 22 2

    • ziom

      ale na krechę !!

      • 3 7

    • udają

      • 1 0

  • ZMPG (6)

    ZMPG bardzo się ucieszy ze sprzedaży pirsu i terenu który popadł w ruinę, może w końcu się zwrócą przepychanki kadrowe i zakupy w salonach samochodowych. Szkoda nawet pisać na temat prywatnego folwarku jakim jest Zarząd Morskiego Portu Gdańsk

    • 16 4

    • strzał w 10-tkę!!!

      • 5 1

    • Zarząd Portu Gdańsk..

      Czy to prawda,że w Zarządzie Portu Gdańsk zatrudnionych jest 400 osób ? W takim razie co taka ilość osób tam robi i z czyich pieniędzy się utrzymują ? Tam wystarczyłoby 5o osób !!!

      • 2 2

    • nie sprzedaż a dzierżawa (3)

      Mam nadzieję, że chyba nikt na poważnie w Polsce nie rozważa sprzedaży gruntów ? myślę, że taki teren powinien być wydzierżawiony i to za stosowną wysoką a nie marną cenę.Skąd inaczej mają się brać te pieniądze w spółkach skarbu państwa, na które liczy rząd? z podatków zwykłych obywateli ?

      • 0 0

      • nie sprzedaż a dzierżawa (2)

        a co to za różnica jak dzierżawa będzie opiewała na 30 lat jak nie dłużej a co z takiej infrastruktury pozostanie? to nie będzie muzeum tylko inwestycja ma się zwrócić i zarobić na siebie

        • 0 1

        • jak to co to za różnica ? kolosalna dzierżawca zawsze ma mniejsze prawa niż właściciel. takich terenów nie powinno ię wyprzedawać absolutnie

          • 1 0

        • Właśnie, inwestycja ma się zwrócić - i ważne komu. Tylko fajnie byłoby, aby na niej zarobił coś własciciel terenu, a nie tylko przede wszystkim użytkujący, gdzieś w Australii... Dlatego, tak, racja, dzierżawa, i to mądra dzierżawa, a nie sprzedaż!

          • 0 1

  • A co z płacą dla operatorów!!!! (3)

    Bez przerwy Zarządzający porównują sie do terminali zachodnich, tylko szkoda, że pensji pracowników DCT nie porównuja do płacy operatorów np w Hamburgu. Dla porównania Operator DCT 750 EUR a w Hamburgu 4.000 EUR. To tyle...

    • 22 7

    • nie narzekaj... (1)

      przecież operator DCT może w zamian raz na jakiś czas zjeść darmowy lunch w kantynie z samym Borjatem. A to już jest bezcenne ...

      • 3 2

      • co wy chcecie mało wam jeszcze przecież były obietnice takich wysokich podwyżek że nadgodzin nie będzie trzeba robić i tak jak zawsze na obietnicach sie kończy i tak co jakiś czas.pozdrawiam pracowników

        • 3 0

    • to się przeprowadź do Hamburga a my tu sobie spokojnie popracujemy! Zwolnij miejsce - byle szybko...

      • 0 4

  • Już wiadomo to będzie hamulcem na rozwój portu (1)

    Pewnie jak zwykle nie będzie wystarczającej infrastruktury transportowej-brak jest wciąż sieci dróg, kolei i dróg wodnych śródladowych, słowem Polska to jeszcze trzeci świat. Niestety rozwój Gdańska zależny jest od rZądu. Gdańsk może wrócić do swojej historycznej roli jeśli zrozumieją to te kapuściane łby w warszawie. Pytanie czy Gdańsk nie straci jak kaczynscy dojda do władzy , którzy preferują biedny wschód Polski.

    • 13 3

    • No to fajnie, ale

      zobacz co się dzieje: A1 w budowie, S7 w budowie, wiele odcinków jest juz gotowych.

      • 7 0

  • To może most kolejowy

    zamiast tunelu samochodowego pod Wisłą? Bo to drugie to wyrzucanie pieniędzy w błoto.

    • 2 13

  • Donek! Nie kiwaj się na boisku cwaniaczku

    tylko buduj nam kurde autostrady! Bez nich prędzej czy później DCT umrze.

    • 5 11

  • Przedwyborczy bubel.

    A polaki ciemnogrod uwierzyly.Jakie to naiwne,az slodkie.

    • 5 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane