• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

DCT chce wybudować nowy terminal w Gdańsku za 200 mln euro

Wioletta Kakowska-Mehring
27 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Nowy terminal powstanie pomiędzy istniejącym, a znajdującym się na północ od niego terenem tzw. Europortu. Nowy terminal powstanie pomiędzy istniejącym, a znajdującym się na północ od niego terenem tzw. Europortu.

Przyzwyczailiśmy się do widoku ogromnych kontenerowców w gdańskim terminalu DCT. Dziś terminal przyjmuje statki mogące przewozić 13, a nawet 15,5 tysiąca kontenerów. Wszystko na to wskazuje, że już najpóźniej w 2016 roku do gdańskiego portu będą wpływać kontenerowce o ładowności 18 tys. TEU!



Prawdopodobna lokalizacja nowego terminalu kontenerowego w Gdańsku. Prawdopodobna lokalizacja nowego terminalu kontenerowego w Gdańsku.
- Ciągle zwiększamy nasze zdolności przeładunkowe. Montujemy nowe suwnice, ale... To nie wystarczy. Według szacunków będziemy przepełnieni w ciągu najbliższych kilku lat - twierdzi Boris Wenzel, dyrektor zarządzający spółką DCT, która jest właścicielem gdańskiego terminalu kontenerowego. - Dlatego planujemy wybudowanie nowego terminalu. Taka inwestycja łącznie z planowaniem i wykonawstwem trwa od 3 do 5 lat, dlatego już w tej chwili nad nią pracujemy.

Obecnie trwają negocjacje z miastem i gdańskim portem w sprawie kupna ziemi. Pod uwagę brana jest działka Europortu, czyli teren bezpośrednio sąsiadujący z DCT. Terminal ma być gotowy najwcześniej do 2015 roku, najpóźniej do 2016 roku.

Czy Trójmiasto wykorzystuje swoje położenie i rozwija gospodarkę morską?

- Zatrudniliśmy międzynarodową firmę inżynierską, która opracowuje projekt terminalu - mówi Boris Wenzel. - Koszt budowy szacujemy na ok. 200 mln euro. Ostateczna decyzja o budowie zapadnie, kiedy zdobędziemy kapitał. Jest to jednak bardzo wyraźna wizja, bo wyraźna jest perspektywa wzrostu na tym rynku, która jest bardzo zachęcająca dla naszych udziałowców.

Nowy terminal ma być odpowiedzią nie tylko na większy przepływ kontenerów. Będzie on też przygotowany na zmiany, jakie zachodzą w transporcie morskim.

- Maersk Line, czyli armator, z którym współpracujemy, w ciągu najbliższych lat wprowadzi do swojej floty jeszcze większe statki. Będą to kontenerowce o ładowności 18 tys. TEU [czyli mogące przewozić 18 tys. standardowych kontenerów o długości 20 stóp - przyp. red. - mówi Boris Wenzel. - Nasz nowy terminal będzie tak zaplanowany, żeby już przyjmować statki o ładowności 18 tys. TEU, a nawet większe jednostki, które powstaną w ciągu najbliższego dziesięciolecia - dodaje dyrektor DCT.

Według dyrektora DCT, prognozy dla rynku przewozów kontenerowych są bardzo dobre, ale potrzebna jest też pomoc państwa. - Trzeba eliminować wszelkie bariery, które powodują, że polskie porty są mniej atrakcyjne niż porty niemieckie. Chodzi o przepisy podatkowe, czy sprawy związane z systemem kontroli. Muszą być też połączenia drogowe i kolejowe. Potrzebny nam jest most kolejowy w sąsiedztwie portu, którym będzie odbywał się transport kontenerów - stwierdził Boris Wenzel i zaapelował - Jest cała lista działań, które rząd musi podjąć.

DCT Gdańsk został otwarty 1 października 2007. Dzięki swojej lokalizacji na uboczy gdańskiego portu posiada nieograniczone możliwości rozwoju. Dzięki nowym urządzeniom roczna zdolność przeładunkowa została podwyższona do 1 mln TEU. Następne plany ekspansji DCT przewidują dalszy rozwój infrastruktury, co pozwoli na czterokrotne zwiększenie terminalowej rocznej zdolności przeładunkowej do 4 mln TEU. DCT.

DCT jest jednym z portów na tzw. Linii AE 10 łączącej porty Dalekiego Wschodu z Europą. Połączenie to prowadzi duński armator Maersk Line, jeden z największych operatorów kontenerowych należący do koncernu A.P. Moller-Maersk. Dzięki temu od wiosny tego roku do gdańskiego portu raz w tygodniu wpływają ogromne kontenerowce. Największym jest Eleonora Maersk, o pojemności 15,5 tys. TEU.

DCT Gdańsk jest spółką zarejestrowaną w Polsce, będącą w większości własnością GIF II (Global Infrastructure Fund II), specjalnego funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies z siedzibą główną w Australii.

Miejsca

Opinie (106) ponad 10 zablokowanych

  • trochę wygląda to na reakcję DCT na ogłoszone przez BCT niedawno informacje o inwestycjach, żeby sobie jeszcze Gdynia nie myślała za wiele

    • 0 0

  • DCT (1)

    BARDZO FAJNA FIRMA .DOBRA PRACA.....I TYLKO TYLE........................................SZACUNEK DO LUDZI ZEROOO..DZISIAJ JESTES...JUTRO TEZ JESTES ALE JUZ W URZEDZIE PRACY......NIEWIEM JAK MOZNA NAZYWAĆ SIĘ JEDNĄ WIELKĄ RODZINĄ.............NAWET W SERIALACH BRAZYLIJSKICH NIEMA TAKIEJ FAŁSZYWOŚCI......TYLKO LUDZIE TAM PRACUJĄCY WIEDZĄ JAK TO WSZYSTKO WYGLĄDA OD ŚRODKA.........PO PINOKIU BYŁO WIDAC CHOCIAŻ ZE KŁAMIE :)...BRAK SŁÓW.....

    • 9 4

    • PUDZIAN NA LUKOWEGO!!!!

      PUDZIAN NA LUKOWEGO!!!!

      • 0 0

  • tak będą przepełnieni (1)

    jak znajdą jeszcze chociaż jedną linię oprócz Mearska. na razie kiepsko im to idzie

    • 1 3

    • chyba raczej już są 'przepełnieni' od dawna ...i dlatego właśnie ciężko im znaleźć

      • 1 0

  • Pierwszy z listy to kłamca.

    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Polskie-porty-odbily-sie-od-dna-n46808.htmlProsze. Dla tego ktory pierwszy skomentowal ten artykul.

    • 0 2

  • Pytania do ciemnego ludu... (2)

    Mrzonki Borisa Wenzla ciemny lud kupuje ?...Terminal DCT jeszcze nie zakończył swojej budowy, a już buduje nowy ? Za co ? Czy taki zdrowy P&L ma DCT? Emeryci australijscy dołożą ? A co się stanie jak nadejdzie cykliczna dekoniunktura i Maersk z m-ca na m-c zdegraduje DCT do roli portu feederowego ? BTW.Ciekawe jak te statki 18.000 TEU wpłyną przez cieśniny duńskie? Albo co bedzie jak Maersk wybierze jako HUB tylko Goeteborg ? Czy Goodman rozpoczął już budowę CDL ? Czy kontenery dla Gdańska będą sztauowane nadal tylko na lewą burtę jak do tej pory bo suwnice są za krótkie ? Czy dotychczasowa infrastruktura kolejowa, drogowa (most kolejowy, tunel drogowy) jest na tyle zadawalająca że można z planami iść już teraz dalej ? Czy marketing gospodarczy płynący z tuskobusów to wzór do puszczania pary w gwizdek w bastionie platformersów ? Coś mi się wydaje że p. Boris kończy konrakt i puszcza 'wianki na wodzie' na efektowne rozstanie. Niech zatem DCT raczej zakończy rozbudowę swojego terminalu i popracuje nad moralami załogi, bo inaczej w wyniku np. strajku Maersk przerzuci transhipmenty do innego portu. I tyle.

    • 5 4

    • Dym

      Stary piszesz tak inteligentnie jak nasz Mariusz Pudzian Pudzianowski :) on tez to wszytsko wie,tylko nic nie powie.

      • 5 0

    • dokładnie......niech lepiej zbudują zaufanie wśród załogi......bo inaczej skończymy jak stocznia......i zrobią parking strzeżony z terminalu....

      • 1 2

  • 18tys TEU?? kto pisal te wyposiny??

    Obiecnie najwiekszy kontenerowce maja pojemnosc 14,5tysiaca TEU to jak ten ma przyjmowac 15,5 a nawet 18 jak takowe nie istnieja i pewnie be beda istniec bo sensu nie ma. Juz najwieksze obecnie nie sa w stanie pokonac kanalu Panamskiego i plywaja tylko na trasach tego nie wymagajacych. Maersk wyklucza budowanie statkow, ktore mialyby zabierac 20tysiecy TEU gdyz jest to nieoplacalne i bezsensowne.

    • 0 2

  • oszusci

    oszusci, cały las wytną, ludzie protestowali przeciw, ale nadal jest komuna, a nie demokracja, zamiast gdynie bardziej rozbudowac, za kilka lat plaze i cały las na stogach zajma, super tereny były...ale warzne jest napchanie kieszeni oszustów!!!!

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane