- 1 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (64 opinie)
- 2 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (27 opinii)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (259 opinii)
- 4 Masz interes? Zostaw kartkę (135 opinii)
- 5 Od soboty spore utrudnienia na A1 (65 opinii)
- 6 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (199 opinii)
Darmowe przejazdy dla dzieci, czyli jak kupić głosy wyborców
Darmowe przejazdy dla uczniów to polityczne zagranie, które ma przyczynić się do lepszego wyniku w jesiennych wyborach samorządowych. Sposób, w jaki uchwała jest procedowana, pokazuje, że nadal brakuje kompleksowego podejścia do tematu poprawy transportu w Gdańsku. Populizm nie powinien dominować tak ważnych tematów - uważa Krzysztof Koprowski.
W czwartek, czyli na tydzień przez sesją Rady Miasta Gdańska, w porządku obrad publikowany jest projekt uchwały przygotowany przez Lepszy Gdańsk - inicjatorów akcji, który zebrali pod swoim postulatem 3 tys. podpisów.
Choć pomysł Lepszego Gdańska jeszcze niedawno był krytykowany przez władze miasta za zbytni drenaż budżetu, następnego dnia (w piątek) okazuje się niewystarczający. Paweł Adamowicz zapowiada - nim jeszcze uchwała trafi na sesję rady - szerszy pakiet uprawnień do darmowych przejazdów.
Projekt, na którego realizację jeszcze niedawno nie było pieniędzy w miejskim budżecie, stał się nie tylko możliwy do wdrożenia w zaledwie kilka miesięcy, ale zarazem zdrożał w pięć dni z ok. 3-3,5 mln zł (szacunki Lepszego Gdańska) lub 6 mln zł (ubiegłoroczne wyliczenia władz miasta) do kwoty rzędu 9 mln zł rocznie.
Tak nagła zmiana podejścia w sprawie, która w ostatnich miesiącach była całkowicie lekceważona przez włodarzy, dobitnie pokazuje, że wciąż brakuje wieloletniej polityki transportowej, a działania są podejmowane doraźnie, często na zasadzie przypadku.
Prosty zapis zamiast komplikacji
Najnowsza wersja uchwały, przedstawiona przez prezydenta, na szczęście nieco porządkuje propozycję Lepszego Gdańska. Wyższa kwota wynika z rozszerzenia uprawnień do darmowych przejazdów z uczniów szkół podstawowych i gimnazjów (do czasu ich "wygaszenia") na wszystkie dzieci i uczniów aż do ukończenia szkoły średniej. W tym przypadku zmianę należy ocenić pozytywnie pod kątem przejrzystości taryfowej - pojawił się prosty i jednoznaczny zapis o uprawnieniach do bezpłatnych podróży komunikacją.
Wprowadzenie propozycji Lepszego Gdańska (wersji przedstawianej w mediach) bez poprawek oznaczałoby bowiem niepotrzebne komplikacje w zasadach taryfowych: dzieci do lat 4 podróżowałyby za darmo, następnie ulga 50 proc. przysługiwałaby dzieciom do czasu rozpoczęcia nauki w szkołach podstawowych, kiedy to zyskałyby darmowe przejazdy, by potem znów odebrać im ten przywilej na rzecz ulgi 50 proc.
Ostatecznie Lepszy Gdańsk do Rady Miasta Gdańska skierował projekt uchwały, w którym zawarł postulat objęcia bezpłatnym przejazdami, oprócz uczniów podstawówek, także dzieci do lat 7.
Oferta przede wszystkim dla uczniów szkół średnich
Darmowymi przejazdami objęto zatem grupę uczniów, która z pewnością z nich skorzysta - mowa tutaj o uczniach szkół średnich. Bo o ile szkoły podstawowe są na ogół blisko miejsca zamieszkania, a dzieci z początkowych klas nie powinny poruszać się po mieście bez opieki dorosłego, to już nastolatkowie są wręcz zmuszeni odległościami między domem a szkołą do korzystania z transportu zbiorowego, samochodu czy roweru.
Wreszcie rozwiązanie z myślą o mieszkańcach
Włodarze wreszcie dostrzegli problem niekontrolowanego "rozlewania się" miasta. Darmowe przejazdy powiązano z Kartą Mieszkańca, a tym samym z odprowadzaniem podatków w Gdańsku. I za to należą się ogromne brawa.
Szkoda, że takiego samego podejścia nie stosuje się przy podejmowaniu decyzji o kolejnej rozbudowie układu drogowego z budżetu Gdańska, tylko po to, aby ułatwić dojazd mieszkańcom podgdańskich gmin i zachęcać do osiedlania się poza granicami miasta.
Czytaj też: Trzy głosy w sprawie karty mieszkańca
Materiał archiwalny
Darmowe przejazdy nie zmniejszą zatłoczenia w pojazdach
Czy jednak projekt wart 9 mln zł faktycznie zmieni przyzwyczajenia transportowe najmłodszych? Wydaje się to być wątpliwe.
W Poznaniu, podczas niedawnej dyskusji na ten sam temat, wypowiedziała się Młodzieżowa Rada Miasta. W opinii jej radnych ceny biletów są optymalne, a środki przeznaczone na bezpłatne przejazdy powinny być skierowane na poprawę jakości świadczonych usług: częstotliwości, zakup nowego taboru oraz modernizację i rozwój infrastruktury.
Czytaj też: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach
Nie lepiej wygląda sytuacja w Gdańsku - komunikacja miejska w godzinach porannego i popołudniowego szczytu pęka w szwach. Darmowe przejazdy dla uczniów nie rozładują przecież tego tłoku. Do tego potrzebny jest większy tabor.
Kwota 9 mln zł mogłaby starczyć na zakup jednego tramwaju lub ok. siedmiu autobusów nieprzegubowych każdego roku, a wraz z nowymi pojazdami zwiększenia kursowania pojazdów na co najmniej kilku liniach.
Za 9 mln zł można również ustawić ponad 400 nowych wiat przystankowych, zbudować każdego roku dwa żłobki modułowe lub ok. 60 placów zabaw.
Jeszcze trudniej o integrację taryfową w Trójmieście
Przypomnijmy, że w Gdańsku bilet semestralny pięciomiesięczny dla ucznia kosztuje 214 zł, czyli dokładnie 42,8 zł miesięcznie. Przy trojgu dzieci przejazdy są całkowicie bezpłatne w ramach Gdańskie Karty Dużej Rodziny. Z opłat zwolnieni są też uczniowie pod opieką Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie.
Wprowadzenie darmowych przejazdów dla wybranej grupy pasażerów nie ułatwi integracji taryfowej, a wręcz przeciwnie - doprowadzi do dalszych różnic w systemach taryfowych. Władze Gdyni są wszak sceptycznie nastawione do tego rozwiązania. Niewykluczone, że integracja będzie też więcej kosztowała - w 2015 r. szacowano, że Gdańsk do integracji musiałby dopłacać ok. 15 mln w skali roku.
Czytaj też: Za wspólny bilet dla wielkiego Trójmiasta trzeba dopłacać do 67 mln rocznie
Twardy orzech do zgryzienia będą mieli też włodarze w kolejnej kadencji lokalnego samorządu w momencie potrzeby wprowadzenia podwyżek cen biletów. Tłumaczenie, że chodzi jedynie o poprawę taboru i budowę nowych tras tramwajowych tym razem może okazać się już niewystarczające.
Dlaczego darmowe przejazdy tylko dla uczniów?
Darmowe przejazdy dla uczniów otwierają debatę nad wprowadzeniem kolejnych ulg - w myśl zasady, że apetyt rośnie w miarę jedzenia. Już teraz nasuwają się pytania:
- dlaczego za przejazdy komunikacją miejską mają płacić wyłącznie mieszkańcy Gdańska w tzw. sile wieku, którzy odprowadzają największe podatki?
- dlaczego studenci nie są zwolnieni z opłat?
- dlaczego darmowe przejazdy dla seniorów są dopiero po ukończeniu 70. roku życia, choć (głodowe) emerytury przyznawane są kilka lat wcześniej?
- dlaczego w tramwajach wodnych obowiązuje odmienny system taryfowy, mimo że ich funkcjonowanie finansuje miasto?
Jeden głos w wyborach w cenie 43-86 zł miesięcznie
Propozycja, która wejdzie w życie już 1 lipca, wydaje się być zwykłym zagraniem przedwyborczym, a nie próbą kompleksowego rozwiązania problemów, które trapią komunikację miejską od lat.
Głos mieszkańca-rodzica w najbliższych wyborach został wyceniony na ok. 43-86 zł miesięcznie. Już jesienią przekonamy się, czy jest to wystarczająca kwota.
Czytaj też: Felieton z 2014.: Czy darmowa komunikacja cokolwiek by zmieniła?
Opinie (549) ponad 50 zablokowanych
-
2018-02-18 11:45
I tak nie zagłosuję na tych kanciarzy
- 3 2
-
2018-02-17 22:39
Prezydent Putin urzęduje od 1999 r. (1)
Prezydent Adamowicz urzęduje od 1998 r. Wolność,Równość,Demokracja.
- 11 7
-
2018-02-18 11:41
I twoja śmieszna pensja urzednicza trolu
- 1 1
-
2018-02-17 12:28
(5)
Skoro dzieciaki maja mieć "za darmo", to my studenci też chcemy!
- 14 19
-
2018-02-18 11:33
Wkraczasz w dorosłość, polecam pracę
- 4 1
-
2018-02-17 23:40
mniej na piwsko i amfę wydawać
- 5 1
-
2018-02-17 17:17
Nie imprezujcie od czwartku do niedzieli i będzie na bilet.
- 5 3
-
2018-02-17 13:12
I emeryci (1)
co my gorsi jesteśmy?
- 5 4
-
2018-02-17 13:17
Emeryci i renciści maja darmowe przejazdy przecież
- 3 6
-
2018-02-18 01:01
A gdzie przedszkolaki. Za dużo dzieci? (1)
- 3 2
-
2018-02-18 11:06
Juz teraz mają za free?
- 1 0
-
2018-02-18 11:01
Redaktorowi nie w smak że Adamowicz rozdaje pieniądze podatników. No bo tylko PiS owi w
- 6 4
-
2018-02-18 11:00
Super pomysl. W wielu krajach to standard!!
Podobnie jest z biletami do muzeum. W koncu bedzie mi sie oplacalo jezdzic tramwajem a nie autem.
- 6 6
-
2018-02-17 12:36
Czemu wszyscy zapominają (11)
O mężczyznach w sile wieku? Mam prawie 30 na karku, pracuje 12-13h dziennie na zleceniówce, dwa kierunki techniczne ukończone na polibudzie, a w sumie stać mnie tylko na utrzymanie mieszkania, jedzenie, transport z domu do pracy i czasem jakieś wyjscie do kina albo restauracji. Pędraki i tak mają 500+, darmowe szkoły, ulgi wszędzie więc po co im jeszcze darmowa komunikacja? Dlaczego taki dzieciak potrzebuje wiecej pieniędzy niż ja? Na cukierki? Na zabawki z plastiku? Na Ajfona? Ledwo mam hajs żeby kupić pierścionek zaręczynowy, o weselu nie wspominając a rodzice takiego gżdyla i tak podrzucą go babci, a sami za zaoszczędzone na dziecku pieniądze pojadą na karaiby. A ja jako dorosły w kwiecie wieku mam plany, marzenia i nadzieje!
- 41 12
-
2018-02-18 10:54
Idiota
- 0 4
-
2018-02-17 13:22
(3)
Żeby singli miał cie kto utrzymywać jak będziesz stary tez powiem dlaczego moje dzieci mają cie utrzymywać z podatków co
- 2 13
-
2018-02-17 13:24
(1)
Pracuje na swoja emeryture wiec sie utrzyma o ile rzad nie rozda jego pieniedzy z zusu
- 9 1
-
2018-02-17 20:48
Na smieciowce ZUSu tyle co nic
Emerytury z tego nie bedzie- 0 5
-
2018-02-17 13:30
Nie chce niczego od Twego potomstwa. Wystarczy mi że da Ci miliony brudnych pieluch, bałaganów do posprzątania, problemów emocjonalnych oraz edukacyjnych, a na koniec skończy jak ja xD
- 6 0
-
2018-02-17 15:24
Jest na to rada Bolek Komoruski powiedział "Zmień pracę i weż kredyt " :)
Prtace juz zmieniłem jutro idę do prowidenta po kredyt bo w banku mi nie udzielą :)
- 5 3
-
2018-02-17 13:10
(2)
POwski pędraku, schowaj się do swojej nory i ten bełkot socjalistyczny schowaj sobie w........idz na protesty debili KODziarzy i tam sobie drzyj.............ę jak to ci żle. może za głupi jesteś bo widzisz ja zarabiam bardzo dobrze i nie mam studiów więc o czym to świadczy? żegnam ozięble
- 2 14
-
2018-02-17 13:31
Pozdrawiam cieplutko!:)
- 2 1
-
2018-02-17 13:18
a co kradniesz?
- 10 1
-
2018-02-17 12:56
skoro tak uważasz (1)
to zrób sobie "gżdyla" wszystkie Twoje problemy znikną i też zaręczysz się na karaibach. Powodzenia
- 8 9
-
2018-02-17 12:58
Nie chce. Dzieci są jak tatuaże, nie należy ich robić :) Trzeba brać odpowiedzialność za złe wybory, a nie kazać innym popełniać ten sam błąd.
- 12 0
-
2018-02-17 12:10
A co z niepelnosprawnymi? (4)
Gdansk o nich zapomnial?
- 37 10
-
2018-02-18 10:49
Dlaczego ma pamietac? co gdansk im zawdziecza? dlaczego niby swiat bylby bez nich okropny?
- 0 2
-
2018-02-18 10:38
Wszystkie autobusy już są niskopodłogowe, a wkrótce bedą też tramwaje - po ostatnio podpisanej umowie. Już teraz mamy najwiekszy udział pojazdów niskopodłogowych w skali kraju. Do tego są specjalne przejazdy busami. Naprawdę zapomniał?????
- 0 0
-
2018-02-17 12:40
(1)
No ale z odpowiednią grupą przejazdy są darmowe zarówno dla osoby niepełnosprawnej, jak i dla opiekuna.
- 13 0
-
2018-02-17 23:37
tylko z jedynką
- 2 1
-
2018-02-18 00:11
Podważa Pan autorytet PO w województwie, które było, jest i będzie bastionem PO. (1)
Równie dobrze można pójść na sam środek Mekki i wykrzyczeć: "Jestem apostatą". Pomorze jest przeklętą ziemią.
- 4 7
-
2018-02-18 10:43
Akurat budyn to najmniej lubiany czlonek tego gangu. Wiec nic mu nie zrobia.
- 0 1
-
2018-02-18 09:53
Szkoda że o 500+ nikt się nie rozpisywał tak jak teraz pan redaktor (2)
Pisowi wolno kupować głosy, innym nie, jestem zniesmaczona tym artykułem
- 11 6
-
2018-02-18 10:31
ale z ciebie BLONDYNKA
- 1 5
-
2018-02-18 09:55
Bo to drugi TVPis.
- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.