• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego Gdańsk i Gdynia nie dofinansują połączeń PKM?

Maciej Naskręt
22 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Przyszłość PKM-ki bez wsparcia gmin wygląda tak, jak na powyższym zdjęciu przystanku w Jasieniu - mgliście. Przyszłość PKM-ki bez wsparcia gmin wygląda tak, jak na powyższym zdjęciu przystanku w Jasieniu - mgliście.

Kolejny rok funkcjonowania linii PKM pokazuje, że Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego nie ma co liczyć na wsparcie finansowe połączeń aglomeracyjnych przez samorządy Gdyni i Gdańska. Postanowiliśmy sprawdzić, gdzie leży problem.



Czy Gdynia i Gdańsk powinny dokładać się do kursów na PKM?

Pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kursują już od ponad dwóch lat. Początkowo po trasie poruszało się dużo więcej składów, ale w połowie 2016 r. władze samorządu województwa postanowiły zreorganizować rozkład jazdy linią PKM, by - jak zaznaczyli samorządowcy - "nie wozić powietrza".

Trzeba podkreślić, że przewozy kolejowe w regionie to usługa deficytowa - samorząd województwa musi do niej dokładać ponad 50 mln zł. Nie bardzo jest skąd dorzucić pieniędzy na dodatkowe połączenia, bo nie dość, że to województwo organizuje przewozy, to jeszcze na swoje barki wzięło utrzymanie infrastruktury - 18-kilometrowej linii PKM z Wrzeszcza do Osowy.

Fakty są jednak takie, że pociągów jest za mało w szczycie komunikacyjnym, a godziny ich odjazdów są niejednokrotnie przypadkowe - mi.n. nie ma stałej częstotliwości odjazdów. Sytuację mogłyby poprawić dodatkowe kursy pociągów - np. z Gdyni do Gdańska przez Osowę i z powrotem.

Od urzędnika średniego szczebla z samorządu województwa usłyszeliśmy, że wprowadzenie jednego połączenia przez cały rok tam i z powrotem, czyli z Wrzeszcza do Gdyni przez Osowę, kosztuje około 400 tys. zł. Gdyby Gdańsk i Gdynia zrzuciły się na tę kwotę po połowie - od grudnia przyszłego roku można by było uruchomić dodatkowe połączenie. Albo kilka - w zależności od hojności samorządów.

Urząd Marszałkowski nie widzi przeszkód.

- Oficjalnie żadnych pism zapraszających do partycypacji w kosztach za przewozy PKM nie wysyłamy do samorządów gmin i miast. Jednak na każdym spotkaniu z samorządowcami powtarzam, że jeśli chcą więcej przewozów, to jedyną opcją jest dorzucenie odpowiedniej kwoty pieniędzy do projektu PKM - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Czytaj też: Nowe przystanki PKM w Gdyni, ale kursów nie przybędzie

Przejazd dodatkowego pociągu z Gdańska do Gdyni i z powrotem to koszt 400 tys. zł rocznie. Przejazd dodatkowego pociągu z Gdańska do Gdyni i z powrotem to koszt 400 tys. zł rocznie.
Gdańsk: nie będziemy się dokładać do kolei

O propozycje dołożenia puli pieniędzy zapytaliśmy w gdańskim magistracie.

Zastępca prezydenta, Piotr Grzelak, powiedział nam, że priorytetowym zadaniem Gdańska jest doprowadzenie komunikacji miejskiej - autobusowej i tramwajowej - do linii PKM. Miasto wybudowało węzły przesiadkowe, a w planach ma kolejne. Gdańsk dlatego nie będzie partycypować w kosztach związanych z przewozami kolejowymi, bo nie jest to jego zadanie.

Władze zwracają także uwagę na fakt, że aktualnie bardziej na linii PKM potrzebna jest stała częstotliwość połączeń kolejowych, dzięki której będzie można zgrać przyjazdy pociągów z odjazdami komunikacji miejskiej - tramwajów i autobusów.

Sprawdź rozkład pociągów PKM i SKM.

Problem z taborem można rozwiązać. Problem z taborem można rozwiązać.
Gdynia: czekamy na propozycje, ale...

Władze Gdyni podkreślają z kolei, że dodatkowe kursy do Gdyni są potrzebne.

- Natomiast kwestia ich finansowania przez miasto jest już dużo bardziej złożonym problemem. Jeśli wszystkie gminy, które obsługuje PKM, miałyby dopłacać do kursów, nie byłoby żadnej wątpliwości. Gdynia poniosłaby swoje koszty - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.
Jednak sytuacja, w której to tylko Gdynia miałaby płacić za to, że pociągi PKM dowożą pasażerów do miasta, w przekonaniu władz Gdyni nie jest właściwa.

- Oczekujemy propozycji transparentnych zasad współpracy w tej materii - dodaje Stępa.
Czytaj też: Nowe przystanki PKM w Gdyni, ale kursów nie przybędzie

W takiej sytuacji, przynajmniej do czasu, gdy Gdańsk nie włączy się do finansowania połączenia, nie ma co liczyć na finansowe wsparcie ze strony Gdyni.

Dzisiaj kursowanie pociągów PKM w 100 proc. finansuje samorząd województwa. Dzisiaj kursowanie pociągów PKM w 100 proc. finansuje samorząd województwa.
Potrzebne dodatkowe składy

Warto zaznaczyć, że aby zwiększyć liczbę połączeń w Trójmieście, należałoby pozyskać dodatkowy tabor. To może okazać się sporym problemem, ale możliwym do rozwiązania.

Przede wszystkim należałoby wypożyczyć autobusy szynowe od Przewozów Regionalnych. Część z nich gotowa jest do pracy i stoi np. w Chojnicach.

Planowana jest też reorganizacja rozkładu jazdy na trasach Tczew - Chojnice i Malbork - Grudziądz, dzięki czemu (bez pogarszania oferty, a w przypadku linii do Chojnic nawet ze zwiększeniem liczby pociągów) udałoby się "odzyskać" dwa lub trzy pojazdy, które można by było wysłać na linię PKM.

Inne miasta dokładają się do kolei

Warto zaznaczyć, że Gdańsk w ostatnich latach tylko raz finansował przewozy kolejowe - podczas Mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 r. Uruchomiono wtedy linię z Gdańska Głównego na stadion. Dowoziła ona kibiców na mecze. Teraz za dojazdy SKM-ek przed stadion płacą organizatorzy wydarzeń.

Inne polskie miasta chętniej dokładają do kolei. Przewoźnikiem kolejowym finansowanym z kieszeni mieszkańców jest spółka SKM Warszawa, bowiem jest jednocześnie spółką komunalną. We Wrocławiu natomiast w tym roku uruchomiono nowe połączenie w całości finansowane przez miasto (obsługują je Koleje Dolnośląskie).

Z kolei po Wielkopolsce pasażerów wozi Poznańska Kolei Metropolitalna, która jest wspólnym przedsięwzięciem marszałka województwa wielkopolskiego, Poznania i całego powiatu poznańskiego oraz gmin i powiatów położonych wzdłuż linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego.

Opinie (262) 8 zablokowanych

  • (21)

    No tak, bo Gdańsk wcale nie ma interesu w tym, żeby samochody GKA zostały w swoim powiecie, a uczniowie, pracownicy, klienci podjechali PKM.

    Wiara w to, że ktoś podjedzie 30km i zostawi samochód na P&R za obwodnicą? Śmiechłem.

    Biurko za wysokie, bo chyba nic zza niego nie widać.

    • 100 21

    • Tak się składa, że przystanek Rębiechowo, to jeden z najbardziej obłożonych przystanków (6)

      Tak więc, ludzie chcą zostawiać samochody na przedmieściach. Widzę rano coraz większe obłożenie pociągów PKM, więc ich popularność rośnie.
      Powinien jeszcze powstać przystanek przy Kielnieńskiej, a miasta i gminy ościenne powinny się bez łaski dorzucać do PKM'ki. Podstawa sprawnej komunikacji, to częste i regularne kursowanie, nawet gdyby czasami wagony jechały puste.

      • 14 0

      • miasta i gminy ościenne powinny się bez łaski dorzucać do PKM'ki

        A Gdańsk to nie z jakiej łaski? Z lotniska w kierunku Gdańska to się wsiada, a nie tam wysiada - tak więc Gdańsk tez jak najbardziej z PKM korzysta.

        • 0 0

      • popieram

        ludzie chcą jeździć PKMką w obie strony, ja np pracuje na Kaszubach i dojeżdżam z Gdańska i widzę korki codziennie w OBIE strony
        od pon do piątku lokalny patriota "Gdańszczanin" klnie na p***** Kaszubów że mu prace zabierają, powietrze zatruwają itp, a w sobotę tłumy na Kaszuby w korku stoją byle słoneczko zaświeci korki w Żukago od strony Gdańska już w Leźnie, albo stoi taki Gdańszczanin w kolejce po świeże jaja na Zielonym Rynku ( oczywiście ze ze wsi ). co za hipokryzja
        Jak się gminy ościenne nie dogadają w tej sprawie to miasto stanie totalnie, bo obwodnicy metropolitarnej to się raczej nie doczekamy i jedyną droga to będzie droga wodna, wtedy Gdańsk będzie mógł sobie być samotną wyspą Miasta Wolności. a p*** Kaszubi sobie poradzą i tak :)

        • 6 1

      • Płacisz wójtowi, to wójt ci buduje proste! (3)

        Od miasta wara!

        • 0 9

        • Napisał "Danziger" od 14 miesięcy, a wystawiający worki ze śmieciami na klatce schodowej (2)

          obok butów z wywiniętym czubem.

          • 7 0

          • (1)

            od bartoszyckich koszykarzy to ty się odstosunkuj :P

            • 2 1

            • A bo mnie...

              • 0 0

    • Chyba "parkingu" w Rębiechowie nie widziałeś (2)

      Mimo warunków poniżej krytyki parkuje tam kilkadziesiąt samochodów dziennie. Mogłoby więcej.

      • 15 3

      • Co to jest kilkadziesiąt samochodów? (1)

        Tyle przejeżdża Słowackiego w jednym cyklu świateł.

        • 4 2

        • jak mam autem jecha 30-50 min a zbiorkomuną 2,5 godziny, to wybór jest oczywisty

          PS. licząc w jedną stronę...

          • 2 0

    • A gdzie masz miejscowość czy dzielnicę gka? (4)

      Parę lat temu wyprowadziłem się z wrzeszcza bo aż dusiło od spalin i jak widzę z perspektywy dobrze, bo dusiloby mnie mieszkanie z takimi ciasnymi umysłami jak twój.

      • 9 11

      • (3)

        Gka to np Banino, Pępowo czyli praktycznie Gdańsk, jeszcze do niedawna Gdańsk lotnisko to była po prostu wieś firoga

        • 6 8

        • to nie jest Gdańsk, tylko Banino i Pępowo

          i nie mamy z tym nic wspólnego. Uciec na wiochę, wyrżnąć drzewa i oszkalować dewelo-dworkami krajobraz, pyskować i ciągnąć frukta z Miasta to dopiero wiocha.

          • 6 3

        • I słynnej kufloteki w Firodze już nie ma... Co za czasy.

          • 0 1

        • Ekhm... to było pytanie retoryczne ale mimo to dzięki ;)

          • 1 0

    • a może jeszcze czerwony autobus do GKA puścić? (4)

      No chyba ktoś tu sobie mocno żartuje. Parking P+R powinien być dla was wręcz płatny, bo dlaczego my gdańszczanie mamy wasze kaszubstwo utrzymywać! Nie podoba się to poszukaj roboty poza Gdańskiem, ja płacę podatki w Gdańsku i pracuję w Gdańsku, i tylko tacy mają prawo czegoś żądać, a wy to ewentualnie jesteście gośćmi w Gdańsku i macie płacić!

      • 29 28

      • Akurat czerwony autobus do GKA jeździ. I Żukowo za niego płaci.

        • 3 0

      • (1)

        No pudło, pisałem z perspektywy Wrzeszcza.

        • 7 2

        • Wyjdz z piwnicy

          • 3 2

      • Ucz się więcej

        To nie będziesz musiał ze złym Kaszubą o miejsce pracy przy łopacie walczyć.

        • 23 13

    • Wręcz wyjazd z Gdańska powinien być dla ciebie płatny.

      Dotyczy wylotu również, bo Matarnia, Firoga i Rębiechowo od niedawna w granicach. Zostaje jedynie prom.

      • 11 3

  • Gdynia to niech sie najpierw di SKM dorzuci bo ma proporcjonalnie duzo mniejsze udzialy niz Pruszcz gdzie skm nie jezdzi (9)

    • 107 14

    • Pruszcz ma proporcjonalnie większe udziały niż ktokolwiek (1)

      Pruszcz powinien wszystkie udziały oddać za darmo Rumii i Redzie, mówię serio. Miasta na północny zachód od Gdyni są bardzo zaangażowane w rozwój SKM. A Pruszcz ani pociągów, ani inicjatywy.

      • 9 3

      • Za darmo? A z jakiej racji?

        Zapłacić i jeszcze g z tego mieć? Teraz to Pruszcz po złości powinien wszystkim za jego olewanie kija w szprychy wkładać, a nie cokolwiek fundować.

        • 0 0

    • szczur nie ma, kasa jest pusta, za co skończmy lotnisko? (3)

      • 19 4

      • Janusz Ch (2)

        Nie zmieniaj POdpisu, nie do twarzy ci z nim

        • 7 7

        • Ale z meritum się zgadzasz? Szczurek wtopił 100 milionów pieniędzy obywateli na swoje chore ambicje? (1)

          • 8 1

          • I ...

            Dalej ta sama śpiewka! Gdy na Babich Dołach miała powstać filia Rębiechowa, to wszyscy byli zachwyceni, gdu lotnisko powstało jako spółka Gdyni z Kosakowem, to tragedia!

            • 3 3

    • (1)

      niech Gdynia nie idzie w SKM i PKM, to jest szambo, które pochłonie każde pieniądze

      • 2 13

      • Słusznie, jest jeszcze za mało korków w Mieście Słońca Bulwaru

        • 7 1

    • Nie znasz tematu a się wypowiadasz.

      Tak trudno zrozumieć ze Gdańsk ma dużo udziałów bo wykopując je dał SKM kasę na budowę Śródmieścia bo bez tego SKM powiedziała ze nie wybuduje? Jak Gdynia będzie chciała budować nowy przystanek to też wykupi.

      Nie siej fermentu. Gdańsk ma większe udziały i nic z tego nie wynika. Nie dokłada z tego powodu większej kasy do przejazdów.

      • 3 1

  • Wyobraźcie sobie jak miłoby było jechać na bilecie ZTM z Jasienia do Wrzeszcza i odciążyłoby to autobusy! (16)

    Ale pan grzelak o tym nie wiem, bo wozi tyłek autem, pewnie z szoferem... Normalnie chłopie kompromitujesz się na każdym kroku...

    Policzcie ile zabiera osób taki pociąg, a ile autobus nawet przegubowy i co jest bardziej opłacalne czy PKM czy zestaw autobusów... Autobusy też są ważne, ale kolej i ewentualnie tramwaj powinny być najważniejsze, a tu jest myślenie, toż przecie ma autobus, a to że się nie mieści to niech na dachu jedzie...

    Drogie miasto Gdańsk, dorzućcie się do PKM, jak gmina Żukago nie chce się dorzucić, to pociąg zawsze może omijać stację Gdańsk Rębiechowo, która obsługuje głównie Banino itd., ale swoim mieszkańcom sprawiliście wielką przyjemność, nawet z Osowy wygodniej by było dojechać do Dworca i jechać PKM do Wrzeszcza niż stać w korku w autobusie

    • 229 12

    • Przekręt a nie komunikacja zbiorcza (1)

      Zrobili by po ludzku w mieście tramwaj. Od lotniska do pętli na Zaspie/Przymorzu, a pociąg od lotniska w stronę Kaszub i Gdynii. Przystanek na lotnisku by miał taka formę jak ten na Brętowie i by było cacy. W obrębie do lotniska byśmy śmigali na biletach ZTM, poza na kolejowych lub metropolitalnych. Ale nie było trzeba wyciągnąć kasę od podatnika, ciekawe ile konsultanci wyciągnęli z tej inwestycji, 20%? Tak to wszystko porobili, że pomiędzy Matarnią i Kiełpinem nadal nie usunięto szkód po deszczyku jaki nawiedził 3city. Kpina z obywateli.

      • 2 6

      • Bez sensu

        Z Gdańska do Kartuz zamiast w godzinę połączenie tram + train trwałoby półtorej. A tyle w szczycie to już Gryf jeździ.

        • 0 0

    • (8)

      Trzeci akapit w punkt. Może gminy ościenne, które korzystają z PKMki zaczęły siędorzucać. Ostatnio czytałem, że najbardziej korzystają ci z kierunku Kościerzyna...

      • 21 0

      • (6)

        Ale czemu gminy ościenne mają się dorzucać, skoro nie dorzuca się póki co Gdańsk.
        Albo wszyscy albo nikt.

        • 2 6

        • Bo Gdańsk... (1)

          Bo Gdańsk wybudował infrastrukturę PKMki w mieście, do której żadna z ościennych gmin nie dołożyła ani złotówki, a z której infrastruktury korzystają mieszkańcy tychże gmin (jak się okazuje w dużej mierze, vide: kierunek Kościerzyna/Kartuzy).
          Stąd nie jest to chyba zbyt wielkim wysiłkiem, by choć trochę dołożyć do częstszych kursów pociągów w ichniejsze rejony (czyt. infrastruktura jest, to dołożymy chociaż do kursów)...

          • 4 0

          • gdansk nie wybudował niczego

            tylko wspólne dla wszystkich województwo.

            • 0 0

        • Bo Gdańsk bez tych gmin da radę (3)

          Te gminy bez Gdańska nie.

          • 10 5

          • Te gminy są w bardzo dobrej kondycji... (1)

            Ponieważ Gdańszczanie wyprowadzili się na gminy ościenne, tam rozliczają podatki a do Gdańska przyjechało sporo osób z innych województw, które niestety nie płacą podatków w Gdańsku. Gdańsk Gdynia Kartuzy Żukowo - powinny dorzucić się do PKMki solidarnie.

            • 4 0

            • Powiedz jeszcze dlaczego i wszystko będzie jasne

              • 1 0

          • jasne, a te potoki poranne ludzi, to turyści, którzy pragną walnąć zdjęcie z Neptunem

            albo przejść się koniecznie kładką...

            • 8 3

      • Najbardziej zapchane są kaszubowozy do Kartuz.

        • 13 0

    • NIe ma problemu całe Kaszuby mogą jeździć samochodami - i znowu będzie lament....

      • 2 0

    • bilet tandemowy za 140 zł miesięcznie (2)

      I masz PKM, SKM, tramwaje, autobusy i nawet trolejbusy na terenie Sopotu.

      Taki bilet obejmuje Gdańsk i Sopot, albo Gdynię i Sopot - dwie opcje.

      140zł.

      • 4 6

      • Ten bilet kosztuje 150 zł (1)

        To po pierwsze. Po drugie, przy dojazdach Gdynia-Gdańsk trzeba kupić ten za 230.

        • 11 1

        • a po trzecie ja chce bilet Gdańsk-Gdańsk

          ja nie potrzebuję jechać do Sopotu czy Gdyni. 100zł za Gdańsk-Gdańsk byłoby odpowiednie

          • 4 0

    • "Drogie miasto", dobre :)

      • 5 1

  • Odseparujmy się od Polski, jeżeli nie chcą inwestować w infrastrukturę na Pomorzu!

    Nie rozumiem całkiem, dlaczego Gdańsk i Gdynia miałby dopłacać do transportu kolejowego a inne miasta na Pomorzu już nie. Co to za logika? Przecież szybciej podróżowałoby się mieszkańcom aglomeracji, gdyby pociągi nie zatrzymywały się na każdej wiosce.

    Jeżeli gmina Rębiechowo chce, aby zatrzymywały się tam pociągi, to niech płaci. Niech powiat kartuski przemieni się w miasto, Żukowo i te wszystkie inne wioski jak Chmielno, Przodkowo, Sierakowice, Somonino, Stężyca i Sulęczyno będą dzielnicami, to znajdą się pieniądze na kolej również na wioskach. W każdej wiosce jest urząd gminy. Czy Gdańsk posiada w każdej dzielnicy jakiś urząd? Nie! Ludzie jeżdżą do UM w środku miasta. Na 130 tyś. mieszkańców w powiecie Kartuskim wystarczy jeden urząd! Chyba że w Opolu albo Elblągu na każdej dzielnicy był również urząd miejski, co jest mało prawdopodobne.

    Przecież Urząd Marszałkowski sobie nie radzi z koleją. Notorycznie brakują tam pieniądze. SKM kursuje często pomiędzy Wejherowem a Gdańskiem, ale już do Pruszcza ciężko dojechać. Po co nam zdalna sterowany wojewoda pomorski, który nie potrafi załatwić kasę w swojej partii na inwestycje, na tabor, rozbudowę sieci itp. u nas na Pomorzu?

    Po co nam wojewoda, który kosztuje pieniądze a jest tylko delegowany przez złodziej z Warszawy?

    Jeżeli Polska chce, żeby Gdańsk – Sopot – Gdynia należały do Polski a nie były wolną aglomeracją, to niech płacą, aby pociągi jeździły na wszystkich odcinkach co 15 minut w całym województwie, nawet jeżeli jeździły by puste!

    Katalończycy wiedzą dla czego nie chcą być częścią Hiszpanii. Czas na wolne miasto Gdańsk albo więcej inwestycji na Pomorzu! Gdybyśmy byli niezależni, wywalczyliśmy by więcej dla nas w Brukseli. PiS utapia kasę z Brukseli na wioskach z których ludzie uciekają. Nawet jeżeli wymienią na wioskach krawężniki na pozłacane, to ludzie będą te wiochy – poniżej pół miliona mieszkańców – opuszczać i szukać szczęścia w mieście. Dzieje się tak od 200 lat.

    • 0 0

  • 50 mln? Na rok rozumiem.

    Co to za inwestycja co nie potrafi się sama utrzymać. O zwrocie kosztów budowy nie wspomnę.

    • 1 0

  • Brak połączenia Osowej z Gdanskiem ( brak regularnych), każdy pociag powinien jedzić do Gdanska

    brak informacji o odjazdach, brak możliwości kupienia biletu na każdej stacji, głupi rozkład jazdy

    • 0 0

  • Nie da się. (24)

    Dziękuję, pozdrawiam!

    • 173 22

    • Prawda jest taka, że PKM to chybiona inwestycja (4)

      W pierwszym półroczu 2017 przewiozła 1.5mln pasażerów. Nawet niech będzie 3 mln w całym roku. Natomiast dofinansowanie wynosi 50 mln zł. Czyli prawie 17 zł dopłaty do każdego przewiezionego pasażera. Inaczej licząc korzysta z niej regularnie ok. 3 tys. osób. Każda z tych osób kosztuje województwo 16 tys zł. A jest to tylko dofinansowanie przewozów. Nie uwzględnia amortyzacji kosztów budowy linii (1 mld zł) oraz jej utrzymania.
      Kto by chciał z własnej woli to coś utrzymywać. Koszty duże korzyści znikome.

      • 3 8

      • Czytaj uważnie!

        50 mln złotych to samorząd dokłada do CAŁEGO regionu, a nie tylko do PKM-ki

        • 0 0

      • Niby tylko...

        3000 osób, ale to ok 1500 samochodów na ulicach mniej!

        • 3 0

      • Zlikwidujmy wszystkie połączenia kolejowe i może ludzie tacy, jak Ty zrozumieją, dlaczego nowoczesne miasto bez kolei nie może (1)

        istnieć

        • 14 3

        • Jeszcze raz powtarzam

          regularnie (dojazdy do pracy, szkoły) korzysta z niej maksymalnie 3 tys. osób!!! To nie są potoki pasażerów na kolej. To jest zbyt mało nawet na tramwaj. Stąd ten gigantyczny deficyt i dofinansowanie.
          Ludzie, którzy przesiedli się na PKM i tak w większości jeździli autobusami. I tak powinno pozostać. Skrócenie czasu dojazdu dla tej ilości osób nie jest warte nakładów (1mld budowy + 50 mln rocznie dopłat do przewozów + utrzymanie linii kolejowej).

          • 2 4

    • gdzie jest szczur? dlaczego on nigdy nie wyjaśnia kwesti które są ważne? (8)

      Co on robi cały dzień?

      • 17 12

      • Pozdrawiam tych co mają codziennie ból dpy (7)

        Ciesze sie, ze jestem szczesliwy i nie przegralem życia jak trol powyzej

        Gdynia powinna dopłacać proporcjonalnie do liczby:
        - wybudowanych przystanków i kursów , i
        - kasy wydanej na PKM w Gdyni
        Czyli 50 razy mniej niz Gdansk.
        Ale Struk dotuje de facto Gdansk z kasy wojewodztwa - wtedy, gdy miliard doracji PO wydala na PKM tylko w Gdansku i teraz gdy dalej sekuje Gdynie smiesznym rozkladem jazdy.

        POrażka POlitykow

        • 23 17

        • manipulujesz pseudofaktami piSSowski pajacu (3)

          • 8 11

          • Lepiej byc pajacem niz zdrajca i złodziejem (2)

            A na drzewach zamiast lisci zadyndaja komunisci

            • 7 10

            • Kiedy otworzycie Sztutowo, tym razem polskie.

              • 0 0

            • Nie tobie śmieciu oceniać kto jest zdrajcą!

              Ty piSSowski pachołku!

              • 2 6

        • Ok pod warunkiem że do SKM będzie dopłacać na takich samych zasadach

          • 4 2

        • ty jesteś szczęśliwy i jesteś trollem:))? (1)

          • 15 7

          • Nie trolluj, nie ze mna takie numery

            Łap minusa

            • 5 6

    • przecież to koledzy z jednej partii (1)

      • 4 3

      • Tak, tak

        "Od 16 marca 2006 był doradcą społecznym Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego do spraw samorządu"

        • 4 1

    • Jak dostanę mieszkanie (3)

      ....to pomyślę

      • 157 29

      • (2)

        Weź kredyt i kup.

        • 16 0

        • kupic, na dodatek na kredyt, to kazdy "gupi" potrafi! ;)

          • 4 4

        • i koniecznie zmień pracę!

          • 19 0

    • Horala blokuje PKM używając swoich wpływów w Warszawie Moskwie i Berlinie! (2)

      Gdyby nie on, to Gdynia byłaby już Nowym Jorkiem!!!

      • 18 6

      • Nie wiem co robi Horala (1)

        Ale wiem, ze Tusk i jego europosłowie to zdrajcy Polski i nowa Targowica

        • 20 27

        • to mało wiesz d*pku

          • 10 11

    • Warszawka i mafia mi nie pozwala

      są lukratywniejsze biznesy do dotowania.

      • 52 13

  • PoMo (1)

    Gdansk ma pieniadze na "rowerzystow", i malp skaczacych na ulicach wycieczki "eliyt"

    • 5 0

    • a tak dokładnie, to o co ci chodzi?

      • 0 0

  • Mam wrażenie, że dało by się coś dołożyć, gdyby dało się coś hm..... uszczknąć!

    • 0 1

  • a to takie normalne w wydaniu rządzących z po (6)

    doprowadzić do upadłości i "sprywatyzować"

    • 14 2

    • nie wiedziałem ze w Warszawie, Poznaniu czy Wrocławiu rządzi PIS (3)

      skoro PO tylko doprowadza do ruiny

      • 2 3

      • toć w warszawie jeszcze gorzej (2)

        mafia reprywatyzacyjna itp

        • 1 2

        • ale czytać potrafisz? to przeczytaj oststnie akapity tego artykułu (1)

          • 1 1

          • i co one mają do ruiny?

            • 0 0

    • tak, dla Niemca nagle się wszystko da (1)

      • 3 0

      • jak mu dasz...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane