• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego nie dokończymy Trasy Słowackiego?

Krzysztof Koprowski
19 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zobacz planowany przebieg ulic Nowej Kościuszki i Nowej Gdańskiej z lotu ptaka.

Miasto chce wydać 2 mld zł na domknięcie ramy komunikacyjnej Gdańska z tunelem pod Pachołkiem, podczas gdy można zrobić to samo budując za ok. 100 mln ul. Nową Kościuszki i Nową Gdańską. Okazuje się, że na ten cel nie zarezerwowano żadnych pieniędzy i budowy nie planuje się w najbliższym czasie.



Czy potrzebne są ulice: Nowa Kościuszki i Nowa Gdańska?

Mała rama komunikacyjna, choć rzadko poruszana w mediach, jest równie kontrowersyjna ze względu na swój przebieg. Głównym jej elementem jest bowiem przedłużenie Trasy Słowackiego przez Dolny Wrzeszcz z al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska do al. Hallera zobacz na mapie Gdańska a stamtąd do Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańskawciąż nieukończonego tunelu pod Martwą Wisłą.

Dalszy przebieg ramy stanowi układ dróg: Trasa Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska - Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska - Zachodnia Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska - Trasa Słowackiego zobacz na mapie Gdańska.

Zamknięcie małej ramy może więc oznaczać wtłoczenie ruchu aut (w tym transportu do i z portu) prosto do Wrzeszcza. Jednocześnie jednak wielu kierowców obawia się, że układ dróg Dolnego Wrzeszcza i Zaspy będzie niewydolny w momencie uruchomienia przeprawy pod Martwą Wisłą.

Docelowy układ drogowy z dużą i małą ramą komunikacyjną. Docelowy układ drogowy z dużą i małą ramą komunikacyjną.
Przeciwnicy drogi mogą na razie spać spokojnie, a jej zwolennicy będą mogli na "żywym" organizmie przekonać się, czy faktycznie mają rację. Brakujący fragment ringu, czyli tzw. ul. Nowa Kościuszki zobacz na mapie GdańskaNowa Gdańska zobacz na mapie Gdańska na pewno nie powstaną w ciągu kilku lat.

- Problemem w realizacji jest brak uregulowanych stanów prawnych - szczególnie na Kolonii Uroda. W związku z tym, że prowadzimy te procesy [regulacji], sięgające nawet czasów przedwojennych, będzie to jeszcze trwało - wyjaśniał podczas ostatniej sesji Rady Miasta Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.
Skrzyżowanie Trasy Słowackiego z al. Rzeczypospolitej i Legionów. Prosto, na prawo od centrum handlowego ETC, istnieje rezerwa pod ul. Nową Kościuszki. Skrzyżowanie Trasy Słowackiego z al. Rzeczypospolitej i Legionów. Prosto, na prawo od centrum handlowego ETC, istnieje rezerwa pod ul. Nową Kościuszki.
Ale Kolonia Uroda i ogródki działkowe, środkiem których poprowadzona ma zostać ul. Nowa Gdańska, to tylko połowa brakującego fragmentu. Większy problem stanowi pokonanie odcinka od al. Rzeczypospolitej do al. Hallera. Tutaj droga pobiegnie w bliskim sąsiedztwie domów, a w dodatku niezbędne są spore wyburzenia.

- Główną przeszkodą przy realizacji są koszty. Realizacja wymaga dokonani rozbiórek w tym budynków Polskiego Rejestru Statków zobacz na mapie Gdańska [w obowiązującym planie zagosp. przy jednej jezdni budynki Rejestru Statków zostają zachowane - dop. red.]. Nie wykonano operatów szacunkowych wyceny nieruchomości, dlatego nie możemy podać wartości kosztów gruntów i wyburzeń. Są to jednak koszty rzędu kilkunastu milionów zł - mówi Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.
Ale miasto nie tylko nie szacowało kosztów wyburzeń, ale nie rozpoczęło starań o realizację dróg.

- Nie zostały podjęte żadne działania z realizacją tego fragmentu [Trasy Słowackiego - dop. red.], a tym samym nie wydatkowano żadnych środków. Odcinek znajduje się w planach realizacyjnych jednak tym etapie nie jest możliwe podanie daty kiedy taka realizacja nastąpi. Ze względu na swoją specyfikę przedmiotowe połączenie nie kwalifikuje się do wsparcia ze środków unijnych. Projekt jest na liście inwestycji rezerwowych ponieważ jego koszt wykracza poza możliwości finansowe miasta do 2020 r. - dodaje Piotrowski.
Ulica Nowa Kościuszki znajdować się ma między ETC i Gildią a domami przy ul. Krzemienieckiej. Ulica Nowa Kościuszki znajdować się ma między ETC i Gildią a domami przy ul. Krzemienieckiej.
Na razie więc nowy układ drogowy wciąż pozostaje w sferze marzeń planistów. Ci zarezerwowali dla niego niezbędne tereny w planach zagospodarowania.

W planie zaakceptowanym przez Radę Miasta w 2004 r. ul. Nowa Kościuszki definiowana jest jako droga główna, jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu, z szerokością pasa drogowego w liniach rozgraniczających co najmniej 25 metrów (przestrzeń, w której oprócz jezdni można wykonać chodnik, drogę rowerową, oświetlenie itp.).

Ogródki działkowe, środkiem których przebiegać będzie ul. Nowa Gdańska. W oddali widać wykonane już częściowo skrzyżowanie z Drogą Zieloną. Ogródki działkowe, środkiem których przebiegać będzie ul. Nowa Gdańska. W oddali widać wykonane już częściowo skrzyżowanie z Drogą Zieloną.
Ponad 10 lat temu szacowano też, że "skutkiem realizacji ustaleń planu na terenie przebiegu ulicy Nowej Kościuszki, będzie konieczność wyburzenia dwóch domów jednorodzinnych położonych po południowej stronie ulicy Kopalnianej, małej stacji paliw przy al. Hallera, części zespołu garaży na północ od ul. Kopalnianej (ok. 60, wszystkie na gruncie gminnym), parterowych zabudowań usługowych, ewentualnie jednej trafostacji i części przybudówki przy pawilonie meblowym."

Podobną kategorię drogi przyjęto dla ul. Nowej Gdańskiej (plan zagospodarowania przyjęty uchwałą w 2007 r.), czyli łącznika przez ogródki działkowe al. Hallera i Drogi Zielonej (formalnie zbudowanej jako element Trasy Słowackiego). Tu także przewiduje się jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu, a szerokość rezerwacji pasa drogowego wynosi 40 metrów. Dodatkowo zaplanowano obustronne szpalery drzew.

Niewykluczone jednak, że drogi te będą szersze niż planowano w oparciu o analizy ruchowe sprzed kilku lat.

Skrzyżowanie Drogi Zielonej i ul. Uczniowskiej. Do tego skrzyżowania podłączona ma być też ul. Nowa Gdańska, prowadzona przez ogródki działkowe. Skrzyżowanie Drogi Zielonej i ul. Uczniowskiej. Do tego skrzyżowania podłączona ma być też ul. Nowa Gdańska, prowadzona przez ogródki działkowe.
- Z założenia ciąg Nowa Kościuszki - Nowa Gdańska będzie kontynuacją Trasy Słowackiego. Parametry techniczne i zakres będą zbliżone do funkcjonujących elementów trasy. Najprawdopodobniej jednak budowa ulic będzie etapowana. Obecnie o zakresie i rozwiązaniach technicznych nie jesteśmy w stanie więcej powiedzieć - wyjaśnia Michał Piotrowski.
Szacunkowy koszt przy parametrach technicznych zbliżonych do obecnych odcinków Trasy Słowackiego to dla ul. Nowej Kościuszki (dł. ok. 1,9 km) ok. 48 mln zł, zaś dla Nowej Gdańskiej (dł. ok. 1,4 km) - 44 mln zł. Kwoty te nie uwzględniają niezbędnych wyburzeń i mieszkań zastępczych.

Opinie (227) 7 zablokowanych

  • Ruch przy Chrobrego i Kościuszk nie do zniesienia

    Przez niedokończoną drogę, hałas na ul. Kościuszki i Chrobrego stał się nie do zniesienia, natężenie ruchu potroiło się , drogi nie mają odpowiedniej nośności, a jak siedzi się w mieszkaniu przy Chrobrego to czuć jak drżą fundamenty. Skandal, że miasto tak to zostawiło i pozwala żeby cały potężny ruch z tunelu pod Martą Wisłą rozpływał się ulicami Wrzeszcza, żeby dotrzeć do Słowackiego.

    • 2 1

  • Teraz pozbudowaniu Lidla jest jasne, że żadnej Nowej Kościuszki nie będzie.

    • 2 1

  • Tiru trafią prosto w srodek Zaspy (6)

    Czyli JP2. Z gęstą zabudowa i przejsciami dla pieszych. Zginie kilka osób to i 100 mln sie znajdzie. Poza tym tiry co chwila będą hamować na światłach, zakorkuja lewoskret pod wiaduktem w kierunku Etc.

    • 147 23

    • Tragedia

      Tiry przez al. JPII i przez osiedle...tirowcy będą mogli zaparkować przy parku zrobić siku pod krzakiem wstąpić do kościoła przenocować się na parkingu przy deptaku a potem na ddrogę zielona i wio dalej. Mieszkancy Protestujcie! !!!!!!!!!!

      • 1 0

    • a kto te tiry prowadzi, ze ma zginac kilka osob?

      Bedzie tunel-sucharskiego-POG i won tirom z miasta.

      Co to w ogole oznacza, ze "beda tiry i beda ludzie ginac". To ci kierowcy sa jacys uposledzeni? A moze ludzie wszyscy z Zaspy to jakies polglowki.

      Jesli tiry sa takim masowym zrodlem smierci, to nie budowac zadnych drog, tylko przypomniec sobie o torach i wszystko koleja wozic.

      Wynocha z tirami z centrum. Nie po to buduje sie drogi za 2mld zlotych wokol miasta, aby tiry jezdzily przez osiedla mieszkaniowe.

      • 2 1

    • kwestie tirów możnaby rozwiązać jednym znakiem zakazu (1)

      W końcu od tego jest trasa Sucharskiego i Obwodnica południowa.

      • 31 2

      • Moznaby.. ale tego wladze Gdanska nie zrobia, bo odpowiednie lobby sie na to nie zgodza. Tu mamy specyficzny klimat

        • 4 6

    • tiru riru

      • 8 0

    • Na przejeździe na Orunii giną i się nie znalazła

      • 13 2

  • Nowa Kosciuszki czy lepiej stara Chrobrego

    Nie wiem co planiści planują, ale jak widać na dzień dzisiejszy bardzo ladnie wplanowala by się nawet 3 pasmowa droga ulica Chrobrego. Tj Slowackiego prosto obok ETC miejsce jest prawie puste, w Chrobrego lekki zakręt i ujmując trochę gruntu serwisom samochodowym, poprzez i tak likwidowana baza autobusowa, wychodzimy do Ul. Uczniowskiej gdzie jest miejsce na piękny duzy wezel z wiaduktami. Miejsca dużo, wywlaszczac prawie nie ma kogo bo większość to miejskie tereny. Czyz nie....???

    • 7 0

  • Brawo za artykuł trójmiasto. pl potrzeba nam tej drogi,stop drodze zielonej ratujmy par Regana (4)

    Ludzie nie potrzebujemy autostrady w parku Regana terenach nadmorskich nad samym morzem ,proponuje zrobić protest przeciwko rozjechaniu przyrody gdy obok jest lepsza alternatywa,kawałek słowackiego i tereny rekreacji całego Gdańska uratowane,falowce powstancię do protestu!! Zabianka wieżowce zróbcie protest jest was kilka tysięcy protest jakiego Gdańsk nie widział!!!Jest nadzieja alternatywa to czemu zabiera się ostatnie tereny wolne od samochodów? ?Pomyślcie o turystach!!Zaspa obudźcie się wyjdzcie na ulice w obronie przyrody nie dajcie sobie zbudować autostrady niszczącej pas nadmorski jest was tak wielu tysiące wieżowców falowcow damy rade ktoś to musi zacząć pokojowa demonstracja protest !!!w obronie przyrody skoro jest alternatywa kawałek drogi słowackiego!!i po sprawie

    • 39 11

    • żabianka

      jestem za protestem! budowanie takiej drogi przez ciasne stare osiedle jest chore! Odcina poza tym dojście do zatoki- myślicie o turystach?

      • 1 0

    • (1)

      Nie będzie żadnej autostrady w parku regana, ogłupieliście? Nawet jeszcze planu nie ma, a wy już mówicie o autostradzie. Osły!

      • 2 4

      • sam jesteś osłem

        finansowanie z TEN-T stawia wymagania techniczne

        • 5 0

    • dokladnie tak urzedasy najpier twierdzily ze sie inaczej nieda,potem ze niewiedza jak zrobic inaczej

      a jak impodtawiono pod nos gotowe lepsze rozwiazania to twierdza ze niema kasy mimo ze chca 10 razy wiecej wydac na niszczenie srodowiska

      • 8 3

  • Co będzie po otwarciu tunelu?

    Takie same korki gdy istniała tylko leśna część Nowej Słowackiego.

    Pamiętacie korki na Słowackiego od Grunwaldzkiej do Ronda na wysokości Niedźwiednika ?

    • 7 0

  • Co będzie po otwarciu tunelu?

    Załóżmy, że wyjeżdżam z tunelu, jadę przez Letnicę do Hallera.
    A dalej stoję w gigantycznym korku, żeby dostać się do dalszej części Nowej Słowackiego, a dokładnie koło ETC na Nową Hynka.
    To będzie masakra.
    Skoro mają być 2 mld zł. na Drogę Zieloną to dlaczego nie można znaleźć 100 mln zł na dokończenie prawie istniejącej Trasy Słowackiego.
    Ciężko zrozumieć urzędasów z Rady Miasta Gdańska.

    • 9 2

  • (6)

    Uzupełniając artykuł, obecnie alternatywna trasa dla omawianego odcinka poprowadzona jest ulicą Jana Pawła II. Po otwarciu tunelu okaże się, jak bardzo jest potrzebny brakujący odcinek.

    • 197 13

    • (5)

      A może wcale nie będzie tak bardzo potrzebny.
      Słowackiego komunikuje Kaszuby, lotnisko i centrum handlowe Matarnia z miastem, tam nie ma ruchu tranzytowego. Jak ktoś chce jechać na południe lub na północ to jedzie obwodnicą.
      Bezpośrednie przebicie do trasy zielonej nie jest według mnie priorytetem.

      • 16 27

      • (1)

        Po otwarciu tunelu będzie to najkrótsza droga do portu także zgodzę się że ten odcinek będzie niezbędny

        • 20 4

        • Ale dlaczego przez Hallera?

          Gdyby pociągnąć trasę od ETC w kierunku Hallera, ale skręcić w lewo już w Chrobrego, to mamy i mniej wyburzeń i prostszy wykup terenu, bo na Chrobrego są przecież tereny przemysłowe - hurtownie, usługi, zajezdnia i dawny Polmozbyt, Fiat, czy co tam jeszcze. I wylatujemy na Hallera prosto w Drogę Zieloną.

          • 1 0

      • pomyśl o czym piszesz (2)

        Słowackiego prowadzi właśnie do obwodnicy!!!
        czyli do autostrady i w przyszłości trasy kaszubskiej na Szczecin i do Berlina

        • 11 2

        • No waśnie, pomyśl! (1)

          Akurat po otwarciu tunelu, do autostrady, szybciej i wygodniej będzie jechać Obwodnicą Południową.

          Tranzyt z portu do Szczecina czy np Berlina to też wydumany problem bo takie miejsca są obsługiwane przez inne (niż Gdańsk) porty.

          Jedynym prawdziwym problemem może być tranzyt z DK7 ale ten również powinien się odbywać obwodnicą. Przez tunel i miasto będzie wprawdzie nieco bliżej ale za to wolniej niż obwodnicami.

          • 7 2

          • patałachy!!!

            Jeżdżę po mieście dużo i wiem że lepiej jest nadrobić drogi, ale jechać szybciej, ekonomczniej, pewniej na czas (choć na obwodnicy jak z rosyjską ruletką...:-) ) wygodniej i nie umierać w korkach. Jeśli otworzą tunel to sam będę często z niego korzystał niż tracił czas w korkach. Mam to sprawdzone!!! Lepiej i taniej jest wyremontować jana pawła i chłopską. Nie twierdzę że dokończenie tej słowackiego będzie niepotrzebne. Ale nie w tym dziesięcioleciu. Do tego lepiej jest tiry wypchać na tunele i obwodnice niż pchać przez miasto. W godzinach szczytu słowackiego do obwodnicy to faktycznie krótka droga ale na pewno nie szybka!!!

            • 6 2

  • asdf (20)

    Chcieliscie PKM za 1 miliard, to nie ma pieniedzy na drogi.

    • 164 311

    • i dobrze, miasto to nie drogi

      Gdzie tu konkretna WIZJA MIASTA? Gdzie sa plany, co powinno zostac wybudowane przy tych drogach? To jest wielki obszar centralnie (wzgledem calego Trojmiasta) polozony. Gdzie jest plan, ze tu ma powstac zabudwa takiego typu, a tu takiego? Gdzie pomysl, co z komunikacja publiczna? Co z pozostala infrastruktura?

      Ludzie! To jest miasto, a nie autostrada. Miasto, to tylko w niewielkim stopniu drogi. Z czego bardziej ulice i aleje, a nie "trasy". Czy to lata '50 XXw.? Samochod juz nie jest synonimem bogactwa. A przynajmniej nie kazdy samochod.

      Nie mam nic przeciwko rozwojowi. Jednak rozwoj nie oznacza TYLKO budowy drog. Im wiecej drog, tym mniej zycia w miescie. Miasto nalezy planowac kompleksowo, a nie tylko, aby szybko dojechac do "domku pod miastem"...

      Poza tym - pomysl, aby puszczac tranzyt przez Zaspe i Wrzeszcz jest poroniony. Po to buduje sie Tunel, trase Sucharskiego i Poludniowa Obwodnice, aby trazyt z portu WYRZUCIC z miasta.

      Opamietac sie wreszcie. Jaka czesc budzetu ma isc na budowe drog, co wokolo tych drog ma powstac? sr*lniki dla psow? Bo niech mi nikt nie wmawia, ze sa to "tereny zielone". Porzadny park to teren zielony. Wielki pas zieleni miedzy dwoma dwupasmowymi szosami to glupota i marnotrstawo. Ziemia w miescie jest droga i ma na siebie zarabiac - chocby tym, ze na przerwe w pracy pojde sie przejsc po parku czy skwerze.

      • 4 0

    • Trzeba mieć odrobinę wiedzy a nie bredzić ....Pkm to samorząd wojewódzki

      A drogi w mieście to zadanie Miasta Gdańska

      • 7 0

    • nie ten budżet (9)

      PKM budowało województwo malkontencie i ignorancie

      • 134 16

      • (3)

        Hej, i tak większość pokrywa Unia

        • 13 19

        • (2)

          A unia to skąd ma pieniądze? Podpowiem: z podatków.

          • 24 8

          • (1)

            ale niemieckich :)

            • 8 11

            • Niemcy dorzucają do UE tylko 5% jej budżetu

              Natomiast gospodarka niemiecka wyciąga w postaci kontraktów ponad 40% z kasy UE przeznaczonej na inwestycje, kolejne państwa żerujące na UE to Austria, Belgia, Francja, Hiszpania i Włochy.

              Dlatego skończmy z mitami że Niemcy finansują budowę autostrad w Polsce, bo fakty są takie że to Polska finansuje dobrobyt w Niemczech i częściowo bierze na to kredyt który będziemy spłacać.

              • 15 14

      • województwo ?? (2)

        tam są jeszcze więksi ignoranci niż w M.Gdańsku !

        • 15 65

        • niech zgadne... (1)

          ...ta sama niemiecka firma bedzie kopac ten tunel co pod martwa wisla?

          oby zbylo sie lepiej "wszystkim" ...ech

          • 11 34

          • a nie hiszpańska ?

            • 33 1

      • a do kasy wojewódzkirj to które miasto z pomorskiego najwięcej (1)

        Dokłada pieniędzy???

        • 13 36

        • Kartuzy

          • 31 3

    • Stadion pusty za 700 mln w kredycie

      A 50 mln na drogi nie ma. Oto gupota gdańszczan.....

      • 7 9

    • I bardzo dobrze (2)

      Nie samym autem człowiek żyje. Wszędzie tylko nowe drogi, a tak ważna dla społeczeństwa kolej jest zaniedbywana.

      • 37 11

      • Ja żyje samym autem. (1)

        • 11 9

        • To smutne masz życie.

          • 15 9

    • ale 2 miliardy na tunel to jest?

      zacznij myslec skor jest lepsze rozwiazanie 100razy taniej ,ale urzedasy z PO cha wszystko niszcyc i to jak najwyzszym kosztem.Taka ich POlityka od lat!!

      • 10 8

    • ciebie też nie chcieliśmy , a jesteś ....

      • 13 1

    • hhj

      No mamy wreszcie i całe szczęście nie zostało na kolejne drogi.

      • 6 4

    • Patrząc po ilości ludzi w kolejkach - dobra inwestycja

      • 19 3

  • Jakim prawem miasto w przyszlym pasie drogowym wydalo pozwolenie na budowe hali (5)

    Spojrzcie na film (0:45 - 0:60).
    Tam rozpoczyna sie budowa hali przemyslowej.
    Niewiarygodne !!!
    Komu ten Adamowicz wydal zgode na budowe hali w przyszlym pasie drogi ????

    • 12 5

    • nie hali przemysłowej, a sklepu spożywczego (1)

      nie rozpoczyna się, a już miesiąc temu została ukończona. Nie w pasie drogowym, a na terenie przyległym (dane na geoportalu i na wirtualnej mapie Gdańska).

      • 3 0

      • To ja w takim razie pytam ?

        Kto zaprojektowal pas drogowy idacy wzdluz po istniejacej gestej zabudowie, skoro sasiednie dzialki byly dotychczas, o ile dobrze rozumiem, wolne od zabudowy ? To jest niepojete !

        • 2 0

    • to dla pewnej sieci handlowej

      by zarobiła se na odszkodowaniach

      • 2 1

    • w mysl zasady (1)

      jest koperta jest zgoda

      • 2 4

      • A ja mysle, ze wlasnie w tym miejscu buduje sie glowna przyczyna braku dalszej realizacji

        Ktos z urzedu znow wzial kase za cos i teraz jest wielki problem,
        bo wspomniana nowa zabudowa blokuje teraz inwestycje

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane