• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego tramwaje w zajezdni nie są wyłączane na noc? Wyjaśniamy

Szymon Zięba
24 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czytelnicy zwrócili uwagę na podniesione pantografy w tramwajach w zajezdni. Czytelnicy zwrócili uwagę na podniesione pantografy w tramwajach w zajezdni.

"Dlaczego tramwaje w nocy mają podniesione pantografy?", "Dlaczego pojazdów nie wyłącza się całkowicie, gdy zjadą do zajezdni?", "Czy to nie generuje niepotrzebnych kosztów i nie rodzi ryzyka wybuchu kolejnych pożarów?". To tylko niektóre z pytań, którymi zasypali nas czytelnicy po tym, jak opisaliśmy przyczynę pożaru w zajezdniNowym PorcieMapka. Poprosiliśmy więc o wyjaśnienia w Gdańskich Autobusach i Tramwajach.



Jak często zdarzyło ci się spóźnić przez awarię komunikacji miejskiej?

Przypomnijmy: awaria nagrzewnicy tramwaju doprowadziła do pożaru w zajezdni w Nowym Porcie, do którego doszło 13 grudnia 2021 r. To jeden z wniosków postępowania wyjaśniającego. Gdańskie Autobusy i Tramwaje przeprowadziły kontrolę systemów grzewczych we wszystkich tramwajach N8C, tzw. dortmundach.

Tuż po publikacji artykułu skontaktowali się z nami czytelnicy, którzy zwrócili uwagę m.in. na to, że tramwaje, po tym jak zjadą do zajezdni, nie mają opuszczonych pantografów. Zwracali również uwagę na to, że pojazdy nie są całkowicie wyłączane.

- Rano połowa wozów by nie wyjechała, byłyby problemy z ich uruchomieniem, stan akumulatorów jest tragiczny - zauważył jeden z naszych czytelników, podkreślając, że pojazdy są włączone całą dobę.

Tramwaje muszą "czuwać" w zajezdni. To konieczność



Poprosiliśmy więc o wyjaśnienia w Gdańskich Autobusach i Tramwajach. Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT, przyznaje, że tramwaje faktycznie stacjonują na terenie zajezdni w trybie czuwania i nie opuszcza się pantografów.

- W godzinach wieczornych i nocnych, czyli po zakończeniu kursów, prowadzone są bowiem prace związane z codzienną obsługą pojazdów. Pracownicy zaplecza technicznego przeprowadzają codzienne przeglądy techniczne i prace serwisowe, natomiast firma sprzątająca prowadzi prace porządkowe w pojazdach - mówi rzeczniczka GAiT.
Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT, przyznaje, że tramwaje faktycznie stacjonują na terenie zajezdni w trybie czuwania i nie opuszcza się pantografów. Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT, przyznaje, że tramwaje faktycznie stacjonują na terenie zajezdni w trybie czuwania i nie opuszcza się pantografów.
Tłumaczy, że do prowadzenia tych codziennych czynności niezbędny jest pewien poziom aktywności pojazdów, dający m.in. możliwość otwierania i zamykania drzwi, a więc swobodnego wchodzenia i wychodzenia z pojazdów, uruchamiania oświetlenia według potrzeb czy też utrzymania temperatury w pojeździe odpowiedniej do pracy załogi serwisującej i sprzątającej.

- Wszystko to umożliwia sprawne i efektywne wykonywanie codziennych czynności - tłumaczy.
O codziennym życiu zajezdni w Nowym Porcie czytaj więcej w cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta

Przedstawicielka przewoźnika zwraca też uwagę na to, że przerwa pomiędzy ostatnimi zjazdami pojazdów do zajezdni a ich wyjazdami do obsługi porannych kursów wynosi zaledwie kilka godzin.

GAiT: pobór energii w stanie spoczynku jest niewielki



- Ostatnie tramwaje zjeżdżają do zajezdni po północy, natomiast pierwsze tramwaje do obsługi porannych kursów wyjeżdżają już po godz. 3. Pobór energii przez tramwaje w stanie spoczynku jest niewielki, natomiast utrzymanie wspomnianych funkcji ma ogromne znaczenie dla efektywności prac związanych z codzienną obsługą pojazdów - wyjaśnia.
Tak wyglądała zajezdnia w Nowym Porcie dzień po pożarze. Tak wyglądała zajezdnia w Nowym Porcie dzień po pożarze.
Dodaje, że pomimo potwierdzonego podczas kontroli prawidłowego działania systemów grzewczych we wszystkich pojazdach w związku z pożarem spółka podjęła decyzję o wprowadzeniu modyfikacji systemów prewencyjnych.

- Dodatkowe działania prewencyjne wprowadzone zostają, by całkowicie wyeliminować ryzyko wystąpienia sytuacji, która dotychczas nigdy wcześniej nie miała miejsca - mówi Anna Dobrowolska o pożarze w zajezdni Nowy Port.

Akumulatory w tramwajach wymieniane przynajmniej raz w roku



Co natomiast z uwagą naszego czytelnika dotyczącego stanu akumulatorów?

Rzeczniczka GAiT informuje, że "wymiana akumulatorów nie ma charakteru akcyjnego".

- Jest to proces ciągły. Akumulatory wymieniane są przynajmniej raz w roku. A w przypadku gdy podczas przeglądu akumulator wykazuje ponadnormatywny spadek napięcia lub pojemności, wymieniany jest niezwłocznie - podsumowuje.
Na koniec warto wspomnieć, że koszt pojedynczego akumulatora to 470 zł.

Miejsca

Opinie (160) ponad 10 zablokowanych

  • Kolejni czytelnicy eksperci.

    • 0 1

  • Dobrze, że ta nagrzewnica zaczeła palić się na zajezdni a nie w ciągu dnia w czasie ruchu i z pasażerami (1)

    takie szczęście w nieszczęściu, z drugiej strony gdzie był termostat w tym grzejniku, który wyłącza prąd w przypadku nadmiernej temperatury. coś nie pykło po całości :(

    • 9 0

    • Termik

      Spytajcie 4iB.jak to z termikami i stycznikami było. Może być ciekawie.

      • 4 0

  • Trele morele. Oni mają nas za totalnych głupków (9)

    Oczywiście że jakies prace serwisowe są prowadzone i że do tego trzeba np otworzyć drzwi, włączyć jakąś instalację itp. - z tym nie ma co dyskutować
    Ale niech rzecznicy nie wmawiają że włączona całą noc instalacja grzewcza w tramwaju stojącym w zajezdni to wynika z prac serwisowych i przeglądów.

    • 32 34

    • (3)

      Nie płacz malkontencie. Gdyby był artykuł że w tramwajach jest zimno z samego rana, to pierwszy byś jęczał że miasto oszczędza na komforcie pasażerów.

      • 15 6

      • Kazdy taki bezmózgowy wazeliniarz jak ty sam sobie usprawiedliwi kazdą niegospodarność w tym mieście (2)

        • 5 4

        • zwłaszcza że ogrzanie pojazdu to kilkanaście minut najwyżej (1)

          • 2 3

          • Aha

            To ogrzej wyziębiony skład w kilkanaście minut .przy otwieraniu drzwi co 500m!!!!!

            • 3 1

    • ja bym sprawdził jak to jest na zachodzie, tam gdzie kasę nie wywala się w błoto jak w Polsce

      no ale tam w wielu miastach jeżdżą tramwaje z lat 50

      • 2 1

    • Grzanie

      Po myciu jest wilgotna podłoga, przy mrozie robi się ślizgawka.pasazer wsiadając o 4.30 rano teraz chce mieć ciepły tramwaj. Tramwaj po wychłodzeniu grzeje się 1-2 godziny.teraz po pożarze karzą chłopakom z zaplecza wyłączać ogrzewanie i gasić światło. Zobaczymy jaki podniesie się szum jak przyjdą duże mrozy. Że zimno i ludzie przymarzają do poręczy.Wieksza bzdura są przejazdy techniczne po nocach . Po mieście śmigają 3 lub 4 pojazdy. Może lepiej wprowadzi. Linie nocne a nie wozić powietrze. I nie jest to przecieranie sieci przy temperaturach na +.pod domem widzę jak jeżdżą pusto.Nniech biorą ludzi na przykład przystanki na żądanie stoją ludzie to bierze nie ma ludzi to niech śmiga

      • 5 0

    • A chciałbyś żeby motorniczy który ma wyjazd z zajezdni o 3:50 przychodził do pracy o 1:00 żeby odmrozić sobie tramwaj?

      • 6 2

    • Trudno się sprząta jak mop przymarza do podłogi (1)

      Trudno się trzyma ścierkę w narciarskich rękawicach

      • 18 5

      • Za niego sprząta mama

        więc skąd ma wiedzieć?

        • 14 4

  • Czytelnicy niech zwrócą uwagę na siebie,a nie na pantografy.

    • 0 3

  • Niegospodarność ,głupota niekompetencja urzędników na koszt mieszkanców Gdańsk to unas norma!! (1)

    Gdy cos zostanie ujawnione zawsze dorabiaja usprawiedliwienie bo co innego maja robic. Za każdym razem kłamią jak sie da !!
    W zadnej spólce miejskiej nie robi sie oszczednosci bo maja to gdzies w gdańsku marnuje sie wszystko co sie da .Nawet w spóldzielniach mieszkaniowych .Gdańsk jest zasciankiem europy i my zachód nadal gonimy jestesmy w nawet rozwiazaniach dnia codziennego zacofani z 20lat.!
    Sprawa prosta w prywatnej firmie takich cyrków by nie było.
    Ale co sie dziwic skoro wyborcy bezmysli wazeliniarze każda szkode sami sobie usprawiedliwią

    • 11 2

    • Wylaczw domu lodowke ,kupuj codziennie po trochu

      Zywnosci ,bedziesz mial zawsze swieza. Wylaczaj telewizor na noc . A wlasciwie caly prad w domu. Po co ci? W d,ien jest widno w nocy sie spi , ile zaoszczedzisz? Mas, wszystko czynne ? Czyli jestes niegospodarny

      • 1 0

  • W domach tez trzymacie mnostwo urzadzen caly czas

    Czynnych lub w trybie czuwania. Dla tych co smierdzi im elektrownia : wylaczcie w domach prad , gaz ,ogrzewanie ,przeciez przy produkcji tego tez sie smrodzi... Nie znacie technologi utrzymania taboru tramwajowego a sie wymadrzacie jakbyscie byli ekspertami od wszystkiego czyli niczego.

    • 0 1

  • wydaje mnie się to jakąś głupią bzdurą (8)

    do otworzenia drzwi czy oświetlenia pojazdu podczas sprzątania wystarcza akumulatory, które każdy pojazd posiada

    dodam, że jako student eony temu, pracowałem kiedyś przy sprzątaniu, co prawda autobusów, ale przecież też mógłby być włączony silnik, a nie był, a komfortem cieplnym nikt się nie przejmował

    a prace naprawcze chyba raczej robi się w hali

    • 9 1

    • zajmij się dalej sprzątaniem, i nie filozofuj na forum, jak się nie znasz

      • 0 4

    • nie wiem czy to 3 troli i**otycznie skomentowało, czy jeden frustrat 3 razy (3)

      :O)

      • 2 0

      • (2)

        Jak żona ci mówi że jesteś pijany i powinieneś się położyć możesz to olać ale jeżeli mówi ci to jeszcze syn i córka zrób jak ci radzą dla twojego dobra.

        • 3 2

        • skoro pijesz, to nie pisz komentarzy, epatowanie głupotą tylko tobie może się wydawać cnotą (1)

          przy okazji radzę sprawdzić jak została oceniona moja wypowiedź a jak wasze drogie trolle, co jednak o czymś świadczy

          • 3 0

          • Zawstydziłeś mnie bo wszyscy przyznali mi łapkę w dół , to pewnie coś znaczy ...

            • 2 0

    • Kiedyś radio Erewań podało że na placu Czerwonym w Moskwie rozdają rowery , na drugi dzień sprostowano że nie w Moskwie ale w Leningradzie i nie rozdają rowery tylko kradną samochody . Jeżeli jesteś taki inżynier jakie wnioski wyciągnąłeś z pracy przy sprzątaniu to poprzestań na sprzątaniu a broń boże nie buduj mostów

      • 2 3

    • to tylko Tobie się tak wydaje, wróć lepiej na studia

      • 2 3

    • oho i mamy fachowca! a te studia skończyłeś czy poprzestałeś na byciu studentem ?

      • 2 4

  • ZTM do skasowania

    W ankiecie brakuje codziennie! mam nadzieje że dowalą Wam porządne kary żeby się ktoś wreszcie zainteresował...nigdzie się ta durną komunikacją miejską nie da dojechać na czas...

    • 0 2

  • Tanio i bezpiecznie

    Grzejnik na taborze posiada nagrzewnice oraz wentylator, który umożliwia rozprowadzenie ciepla. Wystarczy w układ zaś wentylator wstawić bezpiecznik termiczny, który uchroni tabor przed spaleniem. Cena ok 2 zł. Pozdrawiam

    • 2 1

  • Żeby system grzewczy prawidłowo działał pojazd musi być w ruchu. Nie zależnie czy jest elektryczny, czy spalinowy.

    • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane