• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dostaniemy ponad 610 mln zł na budowę Kolei Metropolitalnej!

Maciej Naskręt
1 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Stacja Kolei Metropolitalnej, Gdańsk-Abrahama. Z prawej strony widać istniejącą pętlę tramwajową. Stacja Kolei Metropolitalnej, Gdańsk-Abrahama. Z prawej strony widać istniejącą pętlę tramwajową.

Jest decyzja o dofinansowaniu w 85 proc. budowy Kolei Metropolitalnej. Inwestycja trafiła na listy indykatywne Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pomorze zaoszczędzi dzięki temu ponad 250 mln zł.



Czy kierowcy przesiądą się do pociągów Kolei Metropolitalnej?

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego opublikowało właśnie zaktualizowaną listę projektów finansowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wśród 335 inwestycji z całej Polski, mających zagwarantowane unijne dofinansowanie, znajduje się również Pomorska Kolej Metropolitalna. Oznacza to, że na PKM otrzymamy aż 85 proc. dofinansowania.

- To bardzo dobra wiadomość dla Pomorza - cieszy się marszałek województwa Mieczysław Struk. - Dzięki tak wysokiemu dofinansowaniu możemy wybudować PKM w najkorzystniejszym dla mieszkańców wariancie, jako linię dwutorową i zelektryfikowaną. To największy projekt infrastrukturalny w historii samorządu i chcemy, aby ta epokowa inwestycja zrealizowana została jak najlepiej - dodaje.

Poniedziałkowa decyzja MRR nie była niespodzianką. W listopadzie ub.r. minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska zapowiedziała w Gdańsku, że jej resort poprze wniosek Pomorza o zwiększenie dofinansowania. Teraz, po opublikowaniu aktualnej listy indykatywnej POIiŚ, tamte słowa zyskały swoje potwierdzenie.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma 719 mln zł (netto), z czego 85 proc., czyli 611 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania, 13 proc. z kredytu bankowego, jaki będzie musiał zaciągnąć samorząd, a  2 proc. to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej wiodła będzie do istniejącej linii kolejowej relacji Gdynia - Kościerzyna. Dzięki nowemu połączeniu zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej trasy planowane jest na początku 2015 roku.

Koszt budowy PKM szacuje się na ponad 719 mln zł, z czego ponad 610 dostaniemy od Unii Europejskiej. Film stanowił materiał promocyjny jeszcze przed podjęciem decyzji o ostatecznym kształcie i liczbie stacji nowej kolei.

Miejsca

Opinie (163) ponad 10 zablokowanych

  • tylko tyle

    Może ktoś by pomyślał i taką kolej puścić na Górki Zach., wtedy z chęcią przesiądę się do takiego środka transportu. A tak to ten kto mieszka w Starogarzie Gd. Szybciej jedzie do pracy samochodem niż ja komunikacją z trzema przesiadkami

    • 3 0

  • 610 z czgo polowa zniknie w kieszeniach urzednikow

    • 4 1

  • BIDA I STEKANIE

    DOFINANSOWANIE UNIJNE ; JESTM CIEKAW ILU MADRALI WIE KTO JEST NAJWIEKSZYM PLATNIKIEM W UNII EUROPEJSKIEJ ; JAK SLYSZE BO MY W UNII I TO SIE NALEZY HA HA ;NARODZIE DZIEKI ZA OBRONE KRZYZA PRZED PALACEM ; POPIS NA CALY SWIAT ;MIESZKAM KOPE LAT NA ZACHODZIE I PRZYZNAM TAKICH OKRUCIENSTW NA ZWIERZETACH JAK W POLSCE NIE SLYSZALEM ; ZAZNACZAM ZE DOBRZE MI SIE ZYJE MAM DWA WORY KASIORY ; NIE JEDEN DZIE WIECZOREM NIE USNIE ZE ZGRYZOTY ; POZDRAWIAM

    • 0 8

  • Gdańsk najdroższym miastem w Polsce

    co wy tu o jakichs sumach wciaz piszecie a nie napiszecie o kosztach życia w tym miescie. Według jednego z centralnych dziennikow /wydanie 1 marca 2011/ miasto Gdańsk jest najdroższym miastem w Poslce ( ze względu na cene usług komunalnych). Jesli sie do tego doda ze Adamowicz Paweł jest najlepiej zarabiającym urzędnikiem samorządowym w tym kraju to jest dopiero pełen obraz nedzy i rozpaczy.

    • 13 0

  • Czemu nie przewidziano odgałęzień linii

    a) na Gdańsk Poludnie
    b) poprzez Kielpino Kokoszki do Starej Piły
    c) starą trasą do lotniska

    • 4 3

  • Z tą PKM jest tak:

    Euro otworzylo drogę do dofinansowania dojazdu z lotniska. Fajnie, że na łapu capu ale ten temat podjęto. Jest to wydanie dużych dość pieniędzy bez głowy.
    Kolej jest potrzebna w Trójmieście, Mdrzy ludzie wytyczyli takie trasy: kolej przymorska, kolej - Gdańsk Południe a także przez Kielpino i Kokoszki na zachód. Biegną one po osiedlach , w kierunku, gdzie przybywa domów, domków. Fajnie jest wsiąść do kolejki , gdy przystanek jest tak do 500 m . Teraz ta trasa omija osiedla . A ilu ludzi lata codziennie samolotami ? Ci i tak mogą wziąć taryfę albo wsiąść w autobus i sprawę raz na pewien czas załątwić. A reszta ludzi ma problem i po Euro też z nim zostanie i to na dłużej.
    Nawet nie zaprojektowano odgałęzień z tej linii, którą z pomocą da się pociągnąć. A te by mogly być pociągnięte po nowych osiedlach.

    • 5 1

  • tak właśnie

    zaraz po twoim zejściu

    • 1 0

  • Ale kto będzie tym jeździł i dokąd? (1)

    Bo mi to nie po drodze zupełnie. Omija Niedźwiednik i Morenę. Od Banina kilka km. Dalej skrajem Osowej i Karwin. Tylko dojazd z lotniska do centrum będzie łatwiejszy ale w końcu to ma służyć nam czy przyjezdnym? Mieszkam na Osowej a pracuję w Gdyni. Teoretycznie powinno mi pasować, ale ja mam do tej stacji 2 km w linii prostej a 3 km drogami. Zanim dojadę na stację to samochodem już będę w Chwarznie.

    • 7 3

    • Masz do stacji 2km i rozumiem, że to już

      powód żeby inwestycję zarzucić?

      • 1 0

  • a świstak siedzi i zawija je w te sreberka.... (1)

    • 1 1

    • prędzej doczekam się przeprosin od mojego ex niż to zbudują....

      • 0 1

  • no weźmie się 600 baniek na ECS

    a ochłapy na drogi, niech się gawiedź cieszy

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane