Drążyła tunel pod Martwą Wisłą, skończyła na złomowisku
Tak skończyła maszyna, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą
Wraz z osprzętem waży około 3 tys. ton, mierzy 90 m i to dzięki jej pracy powstał tunel pod Martwą Wisłą. Damroka, czyli maszyna drążąca TBM, po wykonaniu swojego zadania w Gdańsku miała pomóc w drążeniu innych tuneli w Polsce. Ostatecznie jednak pozostała w Trójmieście i trafiła na złomowisko należące do firmy Panta Kasacja Pojazdów, gdzie trwa demontaż olbrzymiej maszyny, która w chwili budowy kosztowała 80 mln zł.
To prawdziwy olbrzym - tarcza ważącej około 3 tys. ton maszyny miała 12,56 m średnicy. Całość wiercącej konstrukcji - po złożeniu podzespołów - mierzyła 90 m. By wprawić w ruch elementy wiercące, potrzeba było 3,5 megawatów mocy. Maszyna pracowała pod ziemią, gdzie ciśnienie wynosiło ok 3,5 bara, dlatego pracownik, który serwisował elementy w tej części maszyny, musiał przejść dekompresję w specjalnej komorze.
Maszyna TBM kupiona za 80 mln zł
Damroka sunęła do przodu niczym kret w tunelu, pchana przez 52 siłowniki hydrauliczne o łącznej sile 96,5 meganewtonów. Tarcza borująca była kluczowym narzędziem w budowie dwóch nitek tunelu pod Martwą Wisłą, każdy o długości ok. 1,1 km. Maszynę za 80 mln zł kupiła firma OHL - generalny wykonawca tunelu.
Wycenione na 885 mln zł prace toczyły się w latach 2011-2016. Mechaniczny "kret" po spełnieniu swojej "misji" w Gdańsku miał pomóc w drążeniu innych tuneli (mówiło się m.in. o wykorzystaniu go do budowy przewiertu pod Pachołkiem), ostatecznie jednak gigantyczny sprzęt trafił na złomowisko Panta w Gdańsku.
Maszyna TBM ostatni raz na powierzchni. Materiał z 2013 roku.
- Wiertnicę TBM zakupiliśmy od firmy wykonującej tunel pod Martwą Wisłą. Do transakcji doszło na początku roku. Naszym planem było jej ponowne wykorzystanie w innych częściach Polski, tam gdzie budowane były podobne przekopy, czyli np. w Łodzi czy w Świnoujściu - mówi Łukasz Grosz z firmy Panta Kasacja Pojazdów. - Niestety, po roku starań sprzedaży - nie tylko w Polsce, ale i na świecie - nie znaleźliśmy zainteresowanych taką formą "recyklingu". Dlatego od kilku miesięcy zajmujemy się demontażem maszyny. Ponownie wykorzystane zostaną jej podzespoły - dodaje.
Łukasz Grosz przypomina, że był plan, by Damroka została wykorzystana do budowy tunelu pod Pachołkiem w Gdańsku. Ten projekt to jednak wciąż melodia przyszłości.
- Jednak firma, która miała się tym zająć, zrezygnowała z działalności w Polsce [OHL musiał dołożyć do budowy gdańskiego tunelu, więc wycofał się z naszego rynku - dop. red.] i tak weszliśmy w posiadanie tego sprzętu - tłumaczy.
Mimo że części maszyny wiercącej zajmują miejsce na dwóch placach złomowiska Panta, ich zwożenie z okolicy tunelu pod Martwą Wisłą wciąż trwa. Ciężarówki załadowane rozmontowanymi elementami "kreta" kursują na tej trasie od marca tego roku.
Rozebrana maszyna TBM przy tunelu pod Martwą Wisłą. Materiał z 2016 roku
Miejsca
Opinie (595) ponad 50 zablokowanych
-
2020-12-28 07:07
(47)
Ładna niegospodarnosc trzeba przyznać poza tym ten śmieszny tunel i tak nie został zbudowany należycie. Jest za wąski olano kompletnie istnienie innych użytkowników dróg niż smierdzace samochody
- 84 270
-
2020-12-28 07:18
Śmieszny to ty tutaj jesteś koleżko (1)
- 101 23
-
2020-12-28 07:25
On śmierdzi a nie śmieszy ;)
- 42 9
-
2020-12-28 07:24
Intrnetowy spec (1)
Takich szanuję na wszystkim się znają..mam nadzieję że ironię zrozumiałeś choć wątpię z tym ilorazem..
- 42 3
-
2020-12-28 12:56
To dlatego że on ma iloczyn raczej a nie iloraz
- 6 0
-
2020-12-28 07:42
Jest też dla autobusów
Dla tych co nie maja samochodu - jest autobus, kursujący cały dzień, cały tydzień. Przypominam, że stary prom kursował tylko od poniedziałku do piątku od 6:00 do 19:15. Ci którzy mieli do pracy na 6:00 musieli jechać naokoło.
- 39 7
-
2020-12-28 07:45
most to samo brak możliwości przejścia jako pieszy (9)
i**ota projektował,i**ota zatwierdził itd z tunelem to samo ,maszyna była trzeba było jeszcze jedna dziurę wywiercić dla pieszych i wtedy sprzedać ,a tak cała ta trasą jakąś niedorobiona .
- 24 49
-
2020-12-28 10:19
Leming raczej przydała by sie dla do tunelu dla Donalda Tylko ze on uciekł do Brukseli i nie zamierza wracac. (8)
,bo sie boi wiec został tam już na stałe.
- 13 37
-
2020-12-28 10:41
To nie Tusk mieszka na parkingu policyjnym na Żuliborzu ze strachu przed suwerenem. (7)
- 49 12
-
2020-12-28 10:54
To tylko świadczy o poziomie inteligencji pewnej grupy (6)
Nikt normalny nie będzie chodził pod czyjś dom i darł tam otwór. Normalny uszanuje demokrację i pokaże swoją siłę w wyborach. Niestety nie mają siły przebicia i nie będąc większością chodzą i pokazują swoje maniery w taki a nie inny sposób. I nie suweren tylko dzicz.
- 19 32
-
2020-12-28 11:22
(4)
Czyli ci co demonstrowali pod domem Jaruzela i Wałęsy nie byli normalni? Spoko, nie będę się kłócił.
- 24 4
-
2020-12-28 11:54
Jeden sprzedawca narodu (1)
Drugi zbrodniarz. Super porównanie Maniek! Brawo ty
- 10 12
-
2020-12-28 14:55
Jak najbardziej słuszne porównanie, nie wiem w czym "balbina" niby lepszy. Poza tym dyskusja jest o darciu ryja pod cudzym domem - a dom, to dom.
- 8 2
-
2020-12-28 12:36
Pod dom
Jaruzela nie chodziłem, to jego "ludzie" przychodzili do mojego...
- 3 3
-
2020-12-28 18:18
wychodzi tez na to ze pisowcy ktorzy pod domem tuska urzadzali sobie miasteczko z niamiotow w ramach prostestu tez nie byli normalni??? za to moim zdaniem normalne bylo to ze porzadku pilnowalo tam 3policjantow a nie polowa sil z wojewodztwa...
- 9 2
-
2020-12-28 14:31
Nie, to tylko świadczy o tym, że suweren ich wcale tak nie kocha jak twierdzą w mediach.
- 7 1
-
2020-12-28 07:45
(12)
Zaapeluj do władz Austrii i Szwajcarii o wyznaczenie ścieżek rowerowych w alpejskich tunelach i koniecznie przejścia dla kotów i psów z okolicy.
- 80 9
-
2020-12-28 08:26
W Norwegii (3)
W wielu tunelach jest możliwość jazdy rowerem. Tylko w tych najdłuższych jest zakaz.
- 9 42
-
2020-12-28 22:16
Norweskie tunele (1)
Pokaż mi jeden tunel w Norwegii , gdzie można poruszać się rowerem i samochodem
- 10 0
-
2020-12-29 08:31
dobre pytanie
"ekspert" już się nie odezwał, ani żaden z tych 9 co go poparli
- 5 0
-
2020-12-28 22:29
to tak jak u nas
w najdłuższym jest zakaz jazdy rowerem
- 3 0
-
2020-12-28 09:14
słuchaj ale my żyjemy w Polsce (1)
a nie w jakieś tam austri czy szwajcarii
- 19 10
-
2020-12-28 09:46
No właśnie niestety...
- 13 11
-
2020-12-28 10:20
Dzbanie tunele są dostepne dla pieszych i rowerzystów w Holandi .dostepne też w skandynawi (3)
W innych krajach też.Ale ty w D byleś i G wiedziałeś ,zato cos ci sie wydawało i sie tym chwalisz
- 5 28
-
2020-12-28 11:13
Byłem w wielu krajach i tuneli ze ścieżkami rowerowymi nie widziałem. Nie twierdzę, że takich nie ma, ale na pewno nie jest tak, jak napisałeś.
A jest tak z bardzo prostego powodu - fizyki nie oszukasz. Zbyt duże masy powietrza przepychane na skutek szybko jeżdżących aut + szkodliwe spaliny powodują, że wpuszczanie pieszych i rowerzystów doByłem w wielu krajach i tuneli ze ścieżkami rowerowymi nie widziałem. Nie twierdzę, że takich nie ma, ale na pewno nie jest tak, jak napisałeś.
A jest tak z bardzo prostego powodu - fizyki nie oszukasz. Zbyt duże masy powietrza przepychane na skutek szybko jeżdżących aut + szkodliwe spaliny powodują, że wpuszczanie pieszych i rowerzystów do tak długich tuneli jest skrajnie niebezpieczne i niezdrowe, na dodatek w tunelu który ma formę niecki. Nie każda infrastruktura musi być przystosowana dla pieszych i rowerzystów, bo to nie ma sensu. Ciąg rowerowy wzdłuż A1 czy obwodnicy może jeszcze byś chciał, dzbanie?- 35 2
-
2020-12-28 14:10
w Holandii ?
po prostu kłamiesz
To czemu najważniejsze tunele w Amsterdamie tj Zeeburgertunnel, Wijkertunnel czy też Coen nie są dostępne dla pieszych ani rowerzystów ?- 19 1
-
2020-12-28 19:49
konkretnie, gdzie widziałeś takie tunele ?
- 6 0
-
2020-12-28 11:08
po co apelowac ?gdybys tylko tam troche pojezdzil pochodzil to zobaczylbys ze kazdy tunel ma alternatywe obok i dla pieszych i (1)
- 1 15
-
2020-12-28 13:34
Maja ale tylko te bardzo krotkie
Tunel Gottarda ma wlasna stacje radiowa I podczas przejazdu prosza aby zamknac szyby I wlaczyc wew obieg powietrza. Z drugiej strony tunel pod Wisla nie jest jakis niebotycznie dlugi...
- 8 1
-
2020-12-28 08:09
Opinia wyróżniona
Większość maszyn TBM tak kończy, zazwyczaj po wykonaniu przewiertu cofa się i zaczyna wiercić pod skosem aż wydrąży sobie grobow (12)
w którym zostanie na zawsze zamurowana. Logistyka maszyny ważącej 3000 ton jest bardzo kosztowna, jej rozmiar często wykracza rozmiary drogi, a jej konstrukcja jest odchudzona na ile się da, żeby obniżyć jej koszt i wytrzymała co najwyżej do końca tego jednego lub podwójnego odwiertu.
- 241 24
-
2020-12-28 09:14
Maszyna
Szkoda sprzętu,wiadomo "starosc nie radosc "biedna papa
- 12 0
-
2020-12-28 09:40
aż jakoś smutno mi się zrobiło
taka jakaś metafora życia w ogóle z tego wyszła panu, panie "zły"
:(- 18 2
-
2020-12-28 09:51
Dzięki za tą informację, zabrakło jej w tekście. Z artykułu można wywnioskować, że to niegospodarność i marnotrawstwo, a tymczasem to normalna kolej rzeczy. Ale i tak trochę smutno.
- 44 1
-
2020-12-28 10:50
Ale fantazja Ciebie ponosi. (6)
Takie maszyny wyjeżdżają z drugiej strony. Tam zostają rozbrojone
- 2 13
-
2020-12-28 11:17
(4)
Tak, wyjeżdżają i w większości przypadków kończą tak jak 'zły' napisał, ze względu na koszty i logistykę. Nie ma gdzie tego trzymać ani serwisować, montaż i demontaż kosztuje fortunę a specyfikacja i wymiary tuneli są różne, więc też i maszyny się różnią od siebie. Pewnie w niektorych przypadkach, przy ściśle określonych uwarunkowaniach można takiej maszyny użyć ponownie lub zachować częściowo, ale to skrajne przypadki.
- 21 0
-
2020-12-28 11:41
na pewno się opłaci ją pociąć i zdemontować i nie wierzę że kakakolwiek firma (2)
zostawia taką kasę pod ziemią bo sie jej "nie opłaci"
- 2 10
-
2020-12-28 12:00
Polecam sprawdzić ile by transport takiego kolosa kosztował i jaka jest obecnie cena z tonę złomu. (1)
- 9 2
-
2020-12-28 17:07
Dolicz jeszcze gazy techniczne do ciecia i roboczogodzine tnacego pracownika.
- 7 0
-
2020-12-28 13:26
to, plus fakt że nikt normalny dla zaoszczędzenia 5-10% wartości całej inwestycji nie kupi używki bez gwarancji i serwisu.
Sprzęt się rozkraczy pod ziemią i co zrobisz? Producent stwierdzi, że "No się popsuła bo nie pod ten tunel robiona była, mogliście kupić nówkę sztukę, zarobieni jesteśmy widzicie, będziemy za 2 miesiące..."
a robota stoi, terminy lecą...- 18 0
-
2020-12-29 10:17
Ta, szczególnie te pod kanałem La Manche...
- 1 0
-
2020-12-28 11:40
kompletna bzdura (1)
nie wierzę że ktoś zostawia maszynę wartą nawet jako złom miliony
- 3 14
-
2020-12-30 19:53
to_uwierz
Bo to jest normalka - wiedza to szwajcarzy, ktorzy trzymaja te maszyny zamorowane w grobowcach obok tuneli.
- 0 0
-
2020-12-28 08:33
MIŚ 2 (4)
Stadion w letnicy 800mln zł wybudowany w w tym samy okresie i na taką samą pojemność stadion Juventusu 105mln E= 440mln . Dlaczego wytypowano lokalizację gdzie najdroższe było przygotowanie terenu i wywózka grzęzawiska ?
- 23 27
-
2020-12-28 10:07
Bo było miejsce, a nikt nie wiedział że będzie potrzeba wymiany gruntu. (1)
- 4 18
-
2020-12-28 15:54
Czyli najpierw zadecydowano o miejscu
A dopiero później zrobiono badania gruntu? Super.
- 5 6
-
2020-12-28 10:42
Misia to możesz na Mierzei Wiślanej zobaczyć.
- 17 10
-
2020-12-28 11:50
Nie kłam misiu2.
- 2 2
-
2020-12-31 08:42
Nie pomyślano o przelatujących samolotach i helikopterach. ;)
- 0 0
-
2020-12-28 13:32
Opinia wyróżniona
Do wszystkich internetowych speców (23)
Pracowałem przy budowie metra w kilku krajach i takie maszyny w 90% trafiają na złom, ponowne wykorzystanie jest marginalne. Proszę poczytać, co stało się z jedną z maszyn chociażby podczas budowy Eurotunelu. Urządzenia mechaniczne mają to do siebie, iż długi postój również im nie służy - proponuję pozostawić sobie auto na 3 lata, na powietrzu i
Pracowałem przy budowie metra w kilku krajach i takie maszyny w 90% trafiają na złom, ponowne wykorzystanie jest marginalne. Proszę poczytać, co stało się z jedną z maszyn chociażby podczas budowy Eurotunelu. Urządzenia mechaniczne mają to do siebie, iż długi postój również im nie służy - proponuję pozostawić sobie auto na 3 lata, na powietrzu i zobaczyć, jak się auto po trzech latach zachowa. Był plan, aby wykorzystać tbm do budowy pod pachołkiem, niestety projektu zaniechano. Urządzenie nie nadaje się również do budowy tunelu metra, ponieważ średnica tunelu metra jest zwyczajnie mniejsza - 11m(tunel martwa Wisła) do około 5-6m. Dobrze, że mamy tu znawców od drążenia tuneli i ekonomii. TBM został odkupiony przez prywatną firmą, którą jest Panta, która zarobić na złomie, ale też odsprzeda część podzespołów.
- 181 23
-
2020-12-28 14:42
Tu chodzi o PiSi hejt a nie o jakieś fakty (1)
- 30 14
-
2021-02-15 13:36
Niemiec płakał jak sprzedawał, jeździł tylko w niedzielę :)
Ostatnio kolega tłumaczył mi jak reperowali w zakładzie mechanicznym skrzynię do toyoty... napawali spawarką wycięty ząbek po czym to co było trzeba zeszlifowali ręcznym pilnikiem... złożyli, działa - auto pojechało do handlowca...
- 0 0
-
2020-12-28 15:41
A ja runel Gotharda (1)
Poczytaj. To ze zamiatales urobek nie czyni z ciebie specjalisty.
- 8 32
-
2020-12-30 07:21
Toć chłop napisał że 90% maszy trafia na złom. Chyba że nie wiesz ile to 90%.
- 0 0
-
2020-12-28 15:47
Czyli jednorazówka za 1,14 sasina?? (1)
Mimo wszystko jakby trochę słabo to pomyślane. Aż szkoda
- 7 12
-
2020-12-28 16:49
Te maszyny to zreguły jednorazówki
- 22 5
-
2020-12-28 17:28
Człowieku przestań bzdury wypisywać
Spec w realu ha ha
- 3 16
-
2020-12-28 17:54
Sam jesteś internetowy spec, (5)
tunel pod Martwą Wisłą to przewiert kilkunastu kroków w porównaniu z tunelami metra,czy innymi. To świadczy o nieudolności inwestorów,wyrzucono pieniądze na złom.
- 12 17
-
2020-12-28 21:37
(2)
A co ma inwestor do tego? Prwnie z chęcią odsprzedalby te maszynę, tylko skoro nikt nie buduje żadnych runeli to komu mial ja sprzedać? W Polsce mamy to co mamy, dużo planow a później nic z tego nie wychodzi...
- 12 2
-
2020-12-29 07:50
(1)
Jak nikt nie buduje?Niemcy z Dunczykami zaczynaj kopanie długiego kanału po Morzem Bałtyckim,powstaje wiele inwestycji podobnych. A ile miasto jako inwestor uzyska ze złomowania Damroki? Ściśle tajna tajemnica? Brakuje tego( sic!) w artykule.
- 2 11
-
2020-12-29 08:57
Co ma miasto do sprzętu prywatnej firmy?
Jak stawiasz dom, to gruchę która beton przywoziła innym wynajmujesz?
- 7 1
-
2020-12-29 00:02
Trochę masz rację.
Generalnie zagrożeniem pod martwą Wisłą była tylko woda. Gorzej jest z metanem, azbestem jak wyżej napisalem. Dużo pracy na około. Stacje w centrum tak jak w Mediolanie gdzie woda jest wszędzie już na poziomie 9/11 metrów... To był trochę problem.
- 1 0
-
2020-12-30 07:25
Pomyśl czasem ile jest takich samych projektów tuneli każda maszyna jest budowana indywidualnie pod dany plac budowy. Dolicz zużycie maszyny a potem jej przechowywanie i ewentualny serwis i naprawy lub awarie podczas ponownego używania. Obsuwy w budowie to są kolosalne sumy więc się to nie kalkuluje. Lepiej zamówić nową maszynę i mieć spokój
- 3 0
-
2020-12-28 21:39
Tak tak wiemy ale ty tam co najwyzej zamiatałes na koniec i tego zapomniałes juz dodac :)
A no i po zatym to byłes tam helferem ale ci się wydawało ze tam rozkazujesz bo nikt cie tam nie rozumiał .Ale trzeba być wyjątkowo naiwnym by się głupotą chwalić i jeszcze ją potwierdzać .Liczyc ze kto kolwiek potraktuje cię poważnie .
- 1 14
-
2020-12-28 23:50
Bravo. (1)
Niestety nie wytłumaczysz. Cofający się TBM był szczytem wiedzy... My robimy takie rzeczy we Włoszech. Robiliśmy niebieską linie w Mediolanie. Tam diametr (wykopu się mówi?) był na początku trasy 6.50. potem pod centrum Mediolanu zamiana na większy TBM 9.15 ale tylko dlatego że perony na tych stacjach centralnych były w tunelu a nie poza nim.
Niestety nie wytłumaczysz. Cofający się TBM był szczytem wiedzy... My robimy takie rzeczy we Włoszech. Robiliśmy niebieską linie w Mediolanie. Tam diametr (wykopu się mówi?) był na początku trasy 6.50. potem pod centrum Mediolanu zamiana na większy TBM 9.15 ale tylko dlatego że perony na tych stacjach centralnych były w tunelu a nie poza nim. Teraz z firmą działamy w Genui. Terzo Valico. 53 km z czego 37 km drążą TBM. Do tego tunele poprzeczne techniczne ale to już metoda tradycyjna. 6 mld euro bez utylizacji azbestu a jest tam tego sporo. We wszystkim masz rację ale tego TBM mogli wykorzystać np. w Świnoujściu. Trochę dobrej woli. Generalnie to jak jest zakryta, to przez ten okres po małej wymianie np. węży, łożysk, oleju hydraulicznego powinna działać. Elektronika też powinna być sprawna. Dużo też się nie napracowała.. Generalnie gdybanie. Maszyna nie jest na tyle skomplikowana. Pozdrawiam kolego po fachu serdecznie. Bezpiecznej pracy!
- 14 1
-
2020-12-29 08:59
Jak stoi napisane w tekście, Damrokę chcieli sprzedać/wynająć, ale chętnych nie było.
- 2 0
-
2020-12-29 09:07
Do speca TBMboya (1)
Gadasz głupoty , dwie maszyny które dążył 2 linie metra pochodziły z Madrytu , jeśli jesteś taki fachowiec to gdzieś Ci ulecialo że firma herenknecht odkupuje takie maszyny remontuje i jadą dalej w świat ,
- 2 1
-
2020-12-29 13:52
Słuchaj
Może odkupić taką Martine co kosztowała 65 milionów (euro) co wierciła we Włoszech. Jak by tak było to na pewno by ją tam zawieźli... Każda maszyna ma swoją specyfikę. To tak jakbyś porównywał kombajn, czołg, koparkę lub kosiarkę. Nie patrz na jej wygląd bo na zewnątrz poza wielkością wyglądają prawie identycznie. We Włoszech takich maszyn jest sporo i na każdej budowie jest inna. Działa w innych warunkach. Są identyczne jak drążą obok siebie podwójne nitki.
- 0 2
-
2020-12-29 15:19
a dlaczego nie mogła by być od razu rozebrana i przewieziona do drążenia tunelu do Świnoujścia??? ?? (1)
Tam teraz też drążony tunel ...można by było ustandaryzować tunele i drążyć jedną maszyną ...ale po co ....
- 7 0
-
2020-12-30 23:02
unia daje na nowy tunel, a jak nowy to ma być drogo
uzywanych maszyn nie chcieli
- 2 0
-
2020-12-29 17:42
Podobnie jak samolot rządowy po katastrofie lotnizej- ten wyjątkowo trafił na złom
- 0 0
-
2020-12-30 07:19
Tak właśnie większość Polaków to inżyniery i znają się na wszystkim i wiedzą wszystko. Taka mentalność narodu ale 80% to nawet młotka nie trzymała w reku i gwoździa by nie umiała wbić.
- 0 0
-
2021-02-15 13:12
To jest Glupota a nie 90%
Maszyna jest zle przechowywana i dla tego ulega degradacji.
I teraz powinno sie zplacic razy 10 za utylizowanie z powodu emisji CO2 podczas produkcji maszyn wtedy. Chce nowy sprzet by sie dwa razy zastanowili nad wyrzucaniem sprzetu.- 0 0
Wszystkie opinie
-
2020-12-28 07:07
(47)
Ładna niegospodarnosc trzeba przyznać poza tym ten śmieszny tunel i tak nie został zbudowany należycie. Jest za wąski olano kompletnie istnienie innych użytkowników dróg niż smierdzace samochody
- 84 270
-
2020-12-28 07:18
Śmieszny to ty tutaj jesteś koleżko (1)
- 101 23
-
2020-12-28 07:25
On śmierdzi a nie śmieszy ;)
- 42 9
-
2020-12-28 07:24
Intrnetowy spec (1)
Takich szanuję na wszystkim się znają..mam nadzieję że ironię zrozumiałeś choć wątpię z tym ilorazem..
- 42 3
-
2020-12-28 12:56
To dlatego że on ma iloczyn raczej a nie iloraz
- 6 0
-
2020-12-28 07:42
Jest też dla autobusów
Dla tych co nie maja samochodu - jest autobus, kursujący cały dzień, cały tydzień. Przypominam, że stary prom kursował tylko od poniedziałku do piątku od 6:00 do 19:15. Ci którzy mieli do pracy na 6:00 musieli jechać naokoło.
- 39 7
-
2020-12-28 07:45
most to samo brak możliwości przejścia jako pieszy (9)
i**ota projektował,i**ota zatwierdził itd z tunelem to samo ,maszyna była trzeba było jeszcze jedna dziurę wywiercić dla pieszych i wtedy sprzedać ,a tak cała ta trasą jakąś niedorobiona .
- 24 49
-
2020-12-28 10:19
Leming raczej przydała by sie dla do tunelu dla Donalda Tylko ze on uciekł do Brukseli i nie zamierza wracac. (8)
,bo sie boi wiec został tam już na stałe.
- 13 37
-
2020-12-28 10:41
To nie Tusk mieszka na parkingu policyjnym na Żuliborzu ze strachu przed suwerenem. (7)
- 49 12
-
2020-12-28 10:54
To tylko świadczy o poziomie inteligencji pewnej grupy (6)
Nikt normalny nie będzie chodził pod czyjś dom i darł tam otwór. Normalny uszanuje demokrację i pokaże swoją siłę w wyborach. Niestety nie mają siły przebicia i nie będąc większością chodzą i pokazują swoje maniery w taki a nie inny sposób. I nie suweren tylko dzicz.
- 19 32
-
2020-12-28 11:22
(4)
Czyli ci co demonstrowali pod domem Jaruzela i Wałęsy nie byli normalni? Spoko, nie będę się kłócił.
- 24 4
-
2020-12-28 11:54
Jeden sprzedawca narodu (1)
Drugi zbrodniarz. Super porównanie Maniek! Brawo ty
- 10 12
-
2020-12-28 14:55
Jak najbardziej słuszne porównanie, nie wiem w czym "balbina" niby lepszy. Poza tym dyskusja jest o darciu ryja pod cudzym domem - a dom, to dom.
- 8 2
-
2020-12-28 12:36
Pod dom
Jaruzela nie chodziłem, to jego "ludzie" przychodzili do mojego...
- 3 3
-
2020-12-28 18:18
wychodzi tez na to ze pisowcy ktorzy pod domem tuska urzadzali sobie miasteczko z niamiotow w ramach prostestu tez nie byli normalni??? za to moim zdaniem normalne bylo to ze porzadku pilnowalo tam 3policjantow a nie polowa sil z wojewodztwa...
- 9 2
-
2020-12-28 14:31
Nie, to tylko świadczy o tym, że suweren ich wcale tak nie kocha jak twierdzą w mediach.
- 7 1
-
2020-12-28 07:45
(12)
Zaapeluj do władz Austrii i Szwajcarii o wyznaczenie ścieżek rowerowych w alpejskich tunelach i koniecznie przejścia dla kotów i psów z okolicy.
- 80 9
-
2020-12-28 08:26
W Norwegii (3)
W wielu tunelach jest możliwość jazdy rowerem. Tylko w tych najdłuższych jest zakaz.
- 9 42
-
2020-12-28 22:16
Norweskie tunele (1)
Pokaż mi jeden tunel w Norwegii , gdzie można poruszać się rowerem i samochodem
- 10 0
-
2020-12-29 08:31
dobre pytanie
"ekspert" już się nie odezwał, ani żaden z tych 9 co go poparli
- 5 0
-
2020-12-28 22:29
to tak jak u nas
w najdłuższym jest zakaz jazdy rowerem
- 3 0
-
2020-12-28 09:14
słuchaj ale my żyjemy w Polsce (1)
a nie w jakieś tam austri czy szwajcarii
- 19 10
-
2020-12-28 09:46
No właśnie niestety...
- 13 11
-
2020-12-28 10:20
Dzbanie tunele są dostepne dla pieszych i rowerzystów w Holandi .dostepne też w skandynawi (3)
W innych krajach też.Ale ty w D byleś i G wiedziałeś ,zato cos ci sie wydawało i sie tym chwalisz
- 5 28
-
2020-12-28 11:13
Byłem w wielu krajach i tuneli ze ścieżkami rowerowymi nie widziałem. Nie twierdzę, że takich nie ma, ale na pewno nie jest tak, jak napisałeś.
A jest tak z bardzo prostego powodu - fizyki nie oszukasz. Zbyt duże masy powietrza przepychane na skutek szybko jeżdżących aut + szkodliwe spaliny powodują, że wpuszczanie pieszych i rowerzystów do tak długich tuneli jest skrajnie niebezpieczne i niezdrowe, na dodatek w tunelu który ma formę niecki. Nie każda infrastruktura musi być przystosowana dla pieszych i rowerzystów, bo to nie ma sensu. Ciąg rowerowy wzdłuż A1 czy obwodnicy może jeszcze byś chciał, dzbanie?- 35 2
-
2020-12-28 14:10
w Holandii ?
po prostu kłamiesz
To czemu najważniejsze tunele w Amsterdamie tj Zeeburgertunnel, Wijkertunnel czy też Coen nie są dostępne dla pieszych ani rowerzystów ?- 19 1
-
2020-12-28 19:49
konkretnie, gdzie widziałeś takie tunele ?
- 6 0
-
2020-12-28 11:08
po co apelowac ?gdybys tylko tam troche pojezdzil pochodzil to zobaczylbys ze kazdy tunel ma alternatywe obok i dla pieszych i (1)
- 1 15
-
2020-12-28 13:34
Maja ale tylko te bardzo krotkie
Tunel Gottarda ma wlasna stacje radiowa I podczas przejazdu prosza aby zamknac szyby I wlaczyc wew obieg powietrza. Z drugiej strony tunel pod Wisla nie jest jakis niebotycznie dlugi...
- 8 1
-
2020-12-28 08:09
Opinia wyróżniona
Większość maszyn TBM tak kończy, zazwyczaj po wykonaniu przewiertu cofa się i zaczyna wiercić pod skosem aż wydrąży sobie grobow (12)
w którym zostanie na zawsze zamurowana. Logistyka maszyny ważącej 3000 ton jest bardzo kosztowna, jej rozmiar często wykracza rozmiary drogi, a jej konstrukcja jest odchudzona na ile się da, żeby obniżyć jej koszt i wytrzymała co najwyżej do końca tego jednego lub podwójnego odwiertu.
- 241 24
-
2020-12-28 09:14
Maszyna
Szkoda sprzętu,wiadomo "starosc nie radosc "biedna papa
- 12 0
-
2020-12-28 09:40
aż jakoś smutno mi się zrobiło
taka jakaś metafora życia w ogóle z tego wyszła panu, panie "zły"
:(- 18 2
-
2020-12-28 09:51
Dzięki za tą informację, zabrakło jej w tekście. Z artykułu można wywnioskować, że to niegospodarność i marnotrawstwo, a tymczasem to normalna kolej rzeczy. Ale i tak trochę smutno.
- 44 1
-
2020-12-28 10:50
Ale fantazja Ciebie ponosi. (6)
Takie maszyny wyjeżdżają z drugiej strony. Tam zostają rozbrojone
- 2 13
-
2020-12-28 11:17
(4)
Tak, wyjeżdżają i w większości przypadków kończą tak jak 'zły' napisał, ze względu na koszty i logistykę. Nie ma gdzie tego trzymać ani serwisować, montaż i demontaż kosztuje fortunę a specyfikacja i wymiary tuneli są różne, więc też i maszyny się różnią od siebie. Pewnie w niektorych przypadkach, przy ściśle określonych uwarunkowaniach można takiej maszyny użyć ponownie lub zachować częściowo, ale to skrajne przypadki.
- 21 0
-
2020-12-28 11:41
na pewno się opłaci ją pociąć i zdemontować i nie wierzę że kakakolwiek firma (2)
zostawia taką kasę pod ziemią bo sie jej "nie opłaci"
- 2 10
-
2020-12-28 12:00
Polecam sprawdzić ile by transport takiego kolosa kosztował i jaka jest obecnie cena z tonę złomu. (1)
- 9 2
-
2020-12-28 17:07
Dolicz jeszcze gazy techniczne do ciecia i roboczogodzine tnacego pracownika.
- 7 0
-
2020-12-28 13:26
to, plus fakt że nikt normalny dla zaoszczędzenia 5-10% wartości całej inwestycji nie kupi używki bez gwarancji i serwisu.
Sprzęt się rozkraczy pod ziemią i co zrobisz? Producent stwierdzi, że "No się popsuła bo nie pod ten tunel robiona była, mogliście kupić nówkę sztukę, zarobieni jesteśmy widzicie, będziemy za 2 miesiące..."
a robota stoi, terminy lecą...- 18 0
-
2020-12-29 10:17
Ta, szczególnie te pod kanałem La Manche...
- 1 0
-
2020-12-28 11:40
kompletna bzdura (1)
nie wierzę że ktoś zostawia maszynę wartą nawet jako złom miliony
- 3 14
-
2020-12-30 19:53
to_uwierz
Bo to jest normalka - wiedza to szwajcarzy, ktorzy trzymaja te maszyny zamorowane w grobowcach obok tuneli.
- 0 0
-
2020-12-28 08:33
MIŚ 2 (4)
Stadion w letnicy 800mln zł wybudowany w w tym samy okresie i na taką samą pojemność stadion Juventusu 105mln E= 440mln . Dlaczego wytypowano lokalizację gdzie najdroższe było przygotowanie terenu i wywózka grzęzawiska ?
- 23 27
-
2020-12-28 10:07
Bo było miejsce, a nikt nie wiedział że będzie potrzeba wymiany gruntu. (1)
- 4 18
-
2020-12-28 15:54
Czyli najpierw zadecydowano o miejscu
A dopiero później zrobiono badania gruntu? Super.
- 5 6
-
2020-12-28 10:42
Misia to możesz na Mierzei Wiślanej zobaczyć.
- 17 10
-
2020-12-28 11:50
Nie kłam misiu2.
- 2 2
-
2020-12-31 08:42
Nie pomyślano o przelatujących samolotach i helikopterach. ;)
- 0 0
-
2020-12-28 07:07
Czyli sprawne technologiczne urządzenie zostało zniszczone? (34)
Z drugiej strony jeżeli nikt nie chciał tej maszyny kupić lub wypożyczyć to świadczy że może się coś w niej zepsuł
- 99 142
-
2020-12-28 07:17
Inne tunele może drazy się innymi metodami
- 20 3
-
2020-12-28 07:26
W tym zaściankowym kraju jedyny tunel do wydrazenia (21)
To tunel ewakuacyjny dla kaczora, Matousza Notariusza i całej tej smerfnej bandy jak ich ludzie z pochodniami pogonią..
- 58 37
-
2020-12-28 08:27
I dla Ciebie też, bo taką pustką zioniesz...
- 19 26
-
2020-12-28 08:52
jesteś głupszy niż ustawa przewiduje (17)
przez komentarze takich ameb intelektualnych, które jeżdżą szparagi wycinać w wakacje w Holandii wielu imbecyli z zachodu, którzy nie znają żadnego obcego języka mają o nas taką opinię. Tak się składa, że trwają pracę przy tunelu łączącego Uznam z Wolin 2325 m.
1. Tunel drogowy pod Ursynowem w ciągu budowanej drogi S2 - Południowa Obwodnica Warszawy na odc. w. Puławska - w. Przyczółkowa - 2305 m
2. Tunel drogowy pod masywem Luboń Mały w ciągu budowanej drogi ekspresowej S7 Kraków - Rabka Zdrój na odc. Naprawa - Skomielna Biała 2060 m
3. Tunele drogowe w ciągu budowanej drogi S52 - Północna Obwodnica Krakowa na odc. w. Modlnica - w. Kraków Mistrzejowice 2x900m
4. Tunel drogowy w Starych Bogaczowicach w ciągu budowanej droga S3 Legnica (A4) - Lubawka na odc. w. Bolków - w. Kamienna Góra Północ (bez węzła) 2x2400 m
oraz
Obecnie w trakcie postępowania przetargowego są tunele drogowe w ramach budowy obejścia Węgierskiej Górki w ciągu drogi ekspresowej S1 Bielsko Biała-Żywiec-Zwardoń na odc. Przybędza - Milówka (obejście Węgierskiej Górki) 2x 900m
1. Tunele drogowe w ciągu drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek na odc. w. Rzeszów Południe - w. Babica 2100m
2. Tunele drogowe w ciągu drogi S19 Rzeszów - Barwinek na odc. w. Babica - w. Domaradz
tunel I - długość 1 730 m,
tunel II - długość 1 590 m,
tunel III - długość 1 240 m,
3. Tunele drogowe w ciągu drogi ekspresowej S7 Płońsk (S10) - Warszawa (S8) na odc. Czosnów - Warszawa (S8)
długość 1 000 m - dzielnica Bielany,
długość 1 123 m - dzielnica Bemowo,
4. Tunel drogowy w ciągu drogi ekspresowej S6 - Zachodnie Drogowe Obejście Miasta Szczecina
długość ok. 3 130 m
Tak, że płatny trollu wracaj do prenumeraty czerwonego szmatławca jąkały i żyj dalej w swojej bajce.- 38 22
-
2020-12-28 09:36
Tunel S2 na Ursynowie nie jest drążony TBM
Najpierw się dokształć, potem realizuj na trójmiasto.pl
- 22 2
-
2020-12-28 09:47
no ale co z tego wynika komuchu? (4)
Prywaciarz sprzedał prywaciarzowi, czego nie rozumiesz? Ja rozumiem te wszystkie plany kłamców pisowskich....no i jak chcą wiercić to mogli tą maszynę kupić....za twoje.
- 24 10
-
2020-12-28 10:04
komuch ? (3)
komuchy skakały razem z towarzyszem Budką i Czarzastym na wiecach poparcia gdy obcinano im przywileje emerytalne - więc nie kompromituj się. Gdybyś sprzedał obrabiarkę za parę baniek drugiemu przedsiębiorcy za parę stówek miałbyś kontrolę - domyśl się dlaczego
- 12 19
-
2020-12-28 10:30
Nie widziałem tam Piotrowicza. (2)
- 16 4
-
2020-12-28 12:48
Sledze wymiane wiadomości
Zestawienie ok.
Ale jak już o komuchsch i utrzciwych mowa to proszę rzucić oko na zdjecia z imprezy.
Bienia, Sławek i reszta ferajny budzą politowanie...- 3 4
-
2020-12-28 20:11
Bo Piotrowicz to dobry komuch, bo z PiS...
- 7 0
-
2020-12-28 11:07
(4)
No dobra tylko co to ma do tej maszyny?Tunel w Warszawie na S2 jest już wydrążony tunel na Zakopiance został już dawno wydrążony zupełnie inną metodą ta maszyna spowdowałaby katastrofę budowlaną w luźnym skalistym podłożu po co pisać takie rzeczy?
- 11 2
-
2020-12-28 11:31
Jaką katastrofę chłpie (3)
Nie ma przeciwwskazań do wiercenia. Większą trudność sprawia tylko woda i gas. Wszystko oczywiście do pokonania. Paru ludzi co czyta takie rzeczy, a zna się w temacie uśmieje się
- 1 12
-
2020-12-28 11:46
a co ty tam wiesz z ciebie się smieją
bo udajesz że coś wiesz, tunele drążone są wieloma metodami i liczy się głównie cena a tbm należy do najdroższych
- 9 0
-
2020-12-28 15:03
Panie inżynierze... (1)
Co to jest gas???
- 5 1
-
2020-12-28 19:05
Gastro, zamknięte
- 4 0
-
2020-12-28 11:44
sam sobie zaprzeczasz, jeśłi już trwają prace to znaczy że mają swoje tbm-y albo inaczej to kopią
wiec spadaj na drzewo z głupimi przykładami
- 9 0
-
2020-12-28 12:29
Przecież to firma OHL sprzedała maszynę, bo drążenie tuneli w naszym kraju im się nie opłacało, do kogo więc pretensje ? (2)
- 9 0
-
2020-12-28 12:52
Koperty za drogie ? (1)
- 0 5
-
2020-12-28 19:08
Zapytaj księdza Sawicza jak go znajdziesz...
- 5 0
-
2020-12-28 12:52
To tylko w Gdańsku moglo sie wydarzyć
- 1 13
-
2020-12-28 15:04
A ktoś bronił twoim Panom z Nowogrodzkiej odkupić tę maszynę od Panty?
W tekście jest napisane, że szukali kupca i nic, więc postanowili ją przerobić na żyletki żeby mieć z niej pieniądze.
- 5 1
-
2020-12-28 09:03
Żeby tylko
sobie łapek nie popalili tymi pochodniami...
- 5 7
-
2020-12-28 15:00
???
Wyżej wymienieni do Gdańska nie mają wstępu...
Ich elektorat jest bardziej na wschód.
Lubelskie ich kocha, to może tam się zaszyją...- 5 3
-
2020-12-28 07:56
takie mamy podatki sprzęt się zamortyzował i nikomu się nie opłaca go użytkować dalej :)
- 10 2
-
2020-12-28 08:26
Taką maszynę po prostu buduje się pod parametry konkretnego tunelu (1)
I nie chodzi tu tylko o wymiary ale też np. warunki geologiczne. Nie ma co na siłę naprawiać Świata. Skoro dla wykonawców bardziej opłacalne jest zamówienie nowej maszyny do innej budowy to widocznie tak jest i nie ma co strzępic o to klawiatury...
- 46 2
-
2020-12-28 20:24
W sedno !
- 6 0
-
2020-12-28 08:54
Takie były założenia (1)
Od początku przewidywano taki los - pisano o tym jeszcze na początku prac. Maszyny TBM zazwyczaj buduje się pod konkretne zadania. Można próbować szukać podobnego zadania, ale jak widać nikt nie był zainteresowany - może koszt przewozu za duży, może nie było akurat zadania o podobnych parametrach.
- 21 1
-
2020-12-28 12:33
Nie trzeba było nigdzie przewozić tej maszyny, mogłaby zacząć drążyć kolejny tunel od razu, do Szwecji na przykład...
- 2 1
-
2020-12-28 09:06
(1)
Chodzi o rozmiar. Trzeba by kopać te same przekroje tuneli, a tak się nie robi
- 7 2
-
2020-12-28 14:43
Nie tylko rozmiar
Także warunki geologiczne, założone koszty...
- 4 0
-
2020-12-28 14:57
Jaka maszyna?
Wiertło poszło na złom, nie maszyna. Czyli część, która się zużywa...
- 0 5
-
2020-12-28 18:20
(1)
aneta ale Ty jestes przenikliwa... normalnie mi zaimponiłaś tera...
- 4 0
-
2020-12-29 10:46
Przecież to Mariolka, podpisała się Aneta tak dla zmyłki
- 1 0
-
2020-12-28 20:29
Ktoś wykręcił bezpiecznik
- 2 0
-
2020-12-28 07:11
A jak ma się sprawa OHL - miasto o 100 baniek? Dogadali się? (6)
- 119 21
-
2020-12-28 07:28
Mogła wiercić tunel Chylońska-Pucka :) (2)
Albo na Hutniczej pod torami obok Piaskowej. Ale nasz prezydent czeka na reakcje PKP, ci łaskawie go nie pytają o zgodę czy mogą drążyć.
- 34 10
-
2020-12-28 08:56
Rumia z iloscia mieszkacow 46 943
buduje tunel w Rumi Janowie. Idzie im to calkiem sprawnie. Wjazd na Grunwaldzkiej obk goralskiej chaty i wyjazd na Dokerow juz po stronie Hutniczej. Szacun Rumia :)
- 33 2
-
2020-12-28 09:24
Tu człowieku starczy kilka koparek do wykopania tunelu
- 13 1
-
2020-12-28 10:32
tajemnice zostały zabrane do grobu
- 5 5
-
2020-12-28 12:50
pytasz (1)
o kaczyńskiego, szumowskiego, morawieckiego, maciarewicza, czy rydza cegiełki?
- 7 9
-
2020-12-28 23:23
Co wyżej wymienieni mają wspólnego z miejską inwestycją ?
- 7 1
-
2020-12-28 07:12
Coś musi być na rzeczy, (15)
Że nikt nie chciał tego kupić/wynająć. Przecież takich maszyn nie ma za dużo na świecie. Dziwna sprawa.
- 146 74
-
2020-12-28 07:21
Twój przechodzony samochód też wszyscy się rzucą kupić? (1)
Czy może z braku kupca trafi jednak na złom? Myślenie nie boli!
- 45 23
-
2020-12-28 07:46
Udawanie boli
- 15 3
-
2020-12-28 10:48
(9)
@Madman w 90% maszyny TBM na samym początku projektowania i użycia mają wpisane kasacja lub pogrzebanie żywcem w tunelu
- 23 0
-
2020-12-28 11:04
Jakie pogrzebanie żywcem w tunelu (5)
Jesteście świadomi o czym wy tu napisaliście... Masakra
- 1 20
-
2020-12-28 12:08
Eurotunel (1)
Mówi Panu to coś?
- 13 0
-
2020-12-29 14:42
Dobry przykład obydwie maszyny pozostały pod ziemią.
- 4 0
-
2020-12-28 13:23
(2)
Czyli inaczej mówiąc to , ta maszyna skreca wprawo, w lewo lub w głab ziemi i tam zostaje w dodatkowym tunelu zamurowana .I wogóle nie jest wydobywana na piowieszchnie ziemi .A tu w tym przypadku to weszła z jednej strony i wyszła z drugiej strony wisły . Idlatego było można ją rozebrać na części i prubować wykorzystać ją poraz trzeci
- 12 2
-
2020-12-28 14:05
Rany Boskie!
Ortografia!!!
- 9 4