• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drążyła tunel pod Martwą Wisłą, skończyła na złomowisku

Szymon Zięba
28 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

Tak skończyła maszyna, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą

Wraz z osprzętem waży około 3 tys. ton, mierzy 90 m i to dzięki jej pracy powstał tunel pod Martwą WisłąMapka. Damroka, czyli maszyna drążąca TBM, po wykonaniu swojego zadania w Gdańsku miała pomóc w drążeniu innych tuneli w Polsce. Ostatecznie jednak pozostała w Trójmieście i trafiła na złomowisko należące do firmy Panta Kasacja Pojazdów, gdzie trwa demontaż olbrzymiej maszyny, która w chwili budowy kosztowała 80 mln zł.



Często korzystasz z tunelu pod Martwą Wisłą?

Maszyna TBM, czyli z angielskiego "tunel boring machine" (maszyna drążąca tunel), została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku.

To prawdziwy olbrzym - tarcza ważącej około 3 tys. ton maszyny miała 12,56 m średnicy. Całość wiercącej konstrukcji - po złożeniu podzespołów - mierzyła 90 m. By wprawić w ruch elementy wiercące, potrzeba było 3,5 megawatów mocy. Maszyna pracowała pod ziemią, gdzie ciśnienie wynosiło ok 3,5 bara, dlatego pracownik, który serwisował elementy w tej części maszyny, musiał przejść dekompresję w specjalnej komorze.

Maszyna TBM kupiona za 80 mln zł



Damroka sunęła do przodu niczym kret w tunelu, pchana przez 52 siłowniki hydrauliczne o łącznej sile 96,5 meganewtonów. Tarcza borująca była kluczowym narzędziem w budowie dwóch nitek tunelu pod Martwą Wisłą, każdy o długości ok. 1,1 km. Maszynę za 80 mln zł kupiła firma OHL - generalny wykonawca tunelu.

Wycenione na 885 mln zł prace toczyły się w latach 2011-2016. Mechaniczny "kret" po spełnieniu swojej "misji" w Gdańsku miał pomóc w drążeniu innych tuneli (mówiło się m.in. o wykorzystaniu go do budowy przewiertu pod Pachołkiem), ostatecznie jednak gigantyczny sprzęt trafił na złomowisko Panta w Gdańsku.

Maszyna TBM ostatni raz na powierzchni. Materiał z 2013 roku.


- Wiertnicę TBM zakupiliśmy od firmy wykonującej tunel pod Martwą Wisłą. Do transakcji doszło na początku roku. Naszym planem było jej ponowne wykorzystanie w innych częściach Polski, tam gdzie budowane były podobne przekopy, czyli np. w Łodzi czy w Świnoujściu - mówi Łukasz Grosz z firmy Panta Kasacja Pojazdów. - Niestety, po roku starań sprzedaży - nie tylko w Polsce, ale i na świecie - nie znaleźliśmy zainteresowanych taką formą "recyklingu". Dlatego od kilku miesięcy zajmujemy się demontażem maszyny. Ponownie wykorzystane zostaną jej podzespoły - dodaje.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
Łukasz Grosz przypomina, że był plan, by Damroka została wykorzystana do budowy tunelu pod Pachołkiem w Gdańsku. Ten projekt to jednak wciąż melodia przyszłości.

- Jednak firma, która miała się tym zająć, zrezygnowała z działalności w Polsce [OHL musiał dołożyć do budowy gdańskiego tunelu, więc wycofał się z naszego rynku - dop. red.] i tak weszliśmy w posiadanie tego sprzętu - tłumaczy.
Mimo że części maszyny wiercącej zajmują miejsce na dwóch placach złomowiska Panta, ich zwożenie z okolicy tunelu pod Martwą Wisłą wciąż trwa. Ciężarówki załadowane rozmontowanymi elementami "kreta" kursują na tej trasie od marca tego roku.

Rozebrana maszyna TBM przy tunelu pod Martwą Wisłą. Materiał z 2016 roku

Miejsca

Opinie (595) ponad 50 zablokowanych

  • Zaraz to prywatna firma pozwolila sobie na strate 80 mln zl? (47)

    To co to za firma?Kto tam byl dyrektorem/?? To sie nie dzieje na prawde .....Bareja tego by nie wymyslil..Nie mogli sprzedac to pocieli palnikami? A wiercic nie mieli czasami pod Wilenska tuneliu pod tramwaj ?Moze nie bylo juz w pustym budzecie miasta srodkow wiec nawet nie bylo po co prosic unie o dofinansowanie/? W pale sie nie miesci jakie to sa straty i ile jako miasto stracilismy...Mozna bylo wiercic tunele pod miastem .....Zaraz zaraz czy nasza przemila pani Prezydent nie mowila ostatnio cos o tunelu dla tramwajow pod Wilenska?Czym to teraz wykopia lopatami czy kupia nastepnego kreta tym razem juz z naszego budzetu za 80 mln? Jak to jest mieli juz na deskach kreslarskich w biurze rozwoju ten projekt a tu kret na zlom i brak przetargu albo chociaz sygnalu do firmy,ze kret bedzie potrzebny .?.....Czyli firma prywatna majaca kreta nic nie wiedziala o majacym sie odbyc przetargu i nie startowala do innych przetargow w Polsce? ..Serio -ale nic juz z tego nie rozumiem...bo jesli takie plany kopania pod Wilenska juz byly....to jakim codem wlasciciel kreta o tym nie wiedzial a miasto mu o tym nie powiedzialo? Ewidentnie ktos z kims nie wypil koniaczku w clubie bizmesmena w siedzibie po bylym Radiu Gdansk...ewidentnie,,,inne sprawy przechodza....Za kanalizacje po bylych domkach letniskowych w Parku Regana zaplacilismy my mieszkancy...Zaraz ile to bylo 800tys wstepnie czy cos?Ile bedzie teraz kosztowalo sciagniecie takiego kreta?Cyrk..cyrk na kolkach...Kto podjal decyzje o zlomowaniu?Moze nalezalo by przeprowadzic z nim wywiad?Czy utrzymanie tego urzadzenia bylo tak kosztowne czy komus sie znudzilo ,ze deszcz na niego padal wiec kazal go pociac?

    • 26 23

    • Przeciez jest wypowiedź szefa firmy. (7)

      Człowieku, walnąłeś tyle tekstu, a nie przeczytałeś artykułu który komentujesz?

      • 10 3

      • Płacą mu z Nowogrodzkiej od każdej literki (4)

        ...to się rozpisał poeta.

        • 7 2

        • Nic PO się nie opłaca (3)

          Nawet maszyna za 800 000 000 na złom POszla ?

          • 1 7

          • trollu, maszyna była własnością Hiszpanów z OHL (2)

            • 6 2

            • Ile Gdańsk kosztował przekop że opłacało się wyrzucić maszynę za 800 milinów ? (1)

              • 0 5

              • Naucz się czytać, maszyna kosztowała 80 milionów, cały tunel 885 milionów

                • 3 0

      • E tam 800 milionów na złom , tak jednorazówka ....no bawi się PO (1)

        • 2 5

        • Jakie 800 milionów xD

          • 4 1

    • chcialbym aby Pan szydlowski startowal na prezydenta. Przynajmniej jakis przedsiebiorca (4)

      a nie te peowskie miernoty z jedynym celem - wyciaganie publicznych pieniedzy bez krzty wstydu.

      • 1 7

      • Nie lepszy Pellowski? (2)

        Chleb może podobny, ale ten drugi to przynajmniej patriota pełną gębą!

        • 3 2

        • Rządzi Dulkowski (1)

          • 1 4

          • Nie znam

            • 3 0

      • Lepszy byłby trener narciarski...

        • 3 0

    • Co za typ. (23)

      Maszyna przez nawet sekundę jak pracowała przy tunelu nie była własnością Polski, miasta Gdańska, województwa, spółki miejskiej, ect. Tylko prywatnej hiszpańskiej firmy . Nikt nie chciał jej ponownie wykorzystać, więc ją sprzedali. Proste. Ile mieli ja trzymać w Polsce? 100 lat? Zwłaszcza że się wycofali z polskiego rynku. Takie maszyny buduje się pod konkretną budowę. Są można powiedzieć w uproszczeniu, jednorazówkami. To że można jej użyć gdzie indziej, to mit i bajki. Rozłożyć, przetransportować, złożyć, no i oczywiście, wyremontować i zmodernizować pod nową budowę, to koszt przewyższający zakup nowej maszyny. Tak więc wasze histeryczne wrzaski o niegospodarności są śmieszne.

      • 12 6

      • Skad ty mozesz wiedziec jaki byl by koszt przebudowy tej maszyny? (13)

        Ze cena ta przewyzszyla by budowe nowej?Skad taki pomysl? Skad wiesz jaki byl by zakres montazu ,demontazu ,przerobki? Jakies dane?

        • 4 9

        • chłopie jaki ty jesteś ciemny. (12)

          Fragment artykułu na trójmiasto.pl z przed 4 lat:
          "...Zasadą jest, że niemiecki producent maszyn drążących tunele - firma Herrenknecht - odbiera je po zakończeniu pracy. Podzespoły wykorzystywane są przy konstrukcjach innych "kretów". Tak też miało być w przypadku gdańskiego TBM. Firmy budowlane takie jak OHL nie mają wiedzy i technologii, by przebudować kreta i wykorzystać go na innej budowie w Polsce czy Europie...."
          https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/TBM-czeka-na-tunel-pod-Pacholkiem-n100493.html

          Ale tak się nie stało, bo miała wiercić tunel pod pachołkiem, na co liczyła OHL, ale że wszystko zmienia się jak w kalejdoskopie, temat upadł, i nie wiadomo kiedy i czy wogółe ten tunel powstanie. To się pozbyli szrota. Takie to jest trudne do ogarnięcia?

          • 11 1

          • Tunel nie POwstanie bo to miasto PO (2)

            Nie ma być sukcesów

            • 1 6

            • Tunel już otwarty jakby co (1)

              • 4 0

              • Ale beka, nie zauwazyl ze tunel juz jest, normalnie padam ze smiechu,

                • 1 1

          • Owszem to trudne do ogarniecia bo nie jeden taki tunel mogl powstac rowniez pod innymi morenowymi wzniesieniach (7)

            Zastosowanie moglo byc szersze...Jaki dylemat musieli miec w magistracie..Mamy do dyspozycji kreta...co robimy: wykorzystamy go ,czy niech nim sie zajmie lepiej zlomowisko? Ile lat uplynelo od budowy tunelu 8 ? To przez ten czas nie bylo projektow na co jeszcze taki sprzet wykorzystac? Dla ciebie do ogarniecia dla mnie nie .

            • 1 8

            • Dlatego ty jesteś wiecznie zdziwiony. (1)

              Jak 8 letnia dziewczynka. Nic nie wiesz , nic nie rozumiesz, ale klepiesz w te klawisze byle klepać,

              • 5 1

              • Pogadaj sobie specjalisto od tuneli.

                Pewnie Szwajcarzy zakopuja te maszyny po przekopie kazdego tunelu i zaraz zamawiaja nowe...no tu mi czolg jedzie a tu strzela.Jak tacy sami spece od TBM ow pracuja jak od autostrad to nie dziwi wcale ,ze kilometr drogi jest drozszy niz w gorach/.

                • 1 5

            • (1)

              Nie 'mamy' kreta, a firma która wykonuje zlecenie budowy tunelu ma kreta. Żeby tej firmie zapłacić i tego kreta użyć, trzeba z budżetu wygospodarować niemałe pieniądze, których przez te 8 lat nie udało się zebrać. W międzyczasie firma z kretem z Polski się wycofała, a kreta sprzedała. Koniec historii.

              • 7 0

              • wersja na dzis . nie ma

                a 8 lat temu pieniazki szekim strumieniem plynely . to sie bralo dla swoich . i obiecanki mrzonki rozdawalo. Zlodzieje

                • 1 7

            • JPRL czy Ty umiesz czytać, on nigdy nie był do "naszej" dyspozycji czytanie się kłania (1)

              Należał do hiszpańskiej firmy która robiła tunel

              • 10 0

              • Ale ten głupek w ogóle nie czyta tego co Ty piszesz.

                Olej go

                • 6 0

            • To tak nie dziala

              Jak masz nowa robote to jak splywaja oferty to i tak w tych ofertach bylby wliczony koszt nowej maszyny.

              • 4 0

          • Najlesze jest to ze zawsze zaprzeczali ze taki tunel pod pacholkiem ma powstac!

            Wiec skoro zaprzeczali to stalo sie to o czym zawsze mowili.

            • 4 0

      • O dyżurny lewak się odezwał (7)

        A konkretnie jakiej hiszpańskiej firmy? Wyprodukowali w Niemczech . To ile zarobili na Polsce że opłacało się zezłomować 800 000 000 ?

        • 1 7

        • Zarobili na Polsce... (2)

          Zupełnie jakbym czytał o dojnej zmianie!

          • 4 2

          • Tak się bawi PO (1)

            • 1 7

            • Pomidor!

              • 4 0

        • Firma OHL - czytaj błagam, wszystko jest w artykule, bo to co wyprawiasz to się włos na głowie jeży (3)

          • 4 1

          • To polskiej firmy w Gdańsku nie chcą zatrudnić ? (2)

            Tunel na Zakopiance jednak może

            • 0 6

            • O czym Ty w ogóle piszesz? Kto nie chce zatrudnić, jakiej polskiej firmy, do czego? (1)

              Weź Snickersa bo coś nie ten teges u Ciebie.

              • 7 0

              • Przecież to opłacany pisor

                Zlej typa

                • 4 0

      • Nie denerwuj się miało się nie wydać

        • 0 3

    • Tak działa PO , masakra (5)

      • 2 5

      • No to jak działa to PO? (3)

        Jakieś szczegóły w tej sprawie?

        • 3 2

        • No jest w artykule (2)

          • 0 5

          • Co jest w artykule? (1)

            • 4 0

            • Jest napisane że hiszpańska firma OHL sprzedała maszynę polskiej firmie Panta, ale on dalej że to wina Tuska...

              • 5 1

      • Jakie PO? HAHAH

        • 4 1

    • Tyle się naprodukowałeś, a to bełkot :)

      • 2 2

    • Kupia nastepnego kreta ale bedzie juz drozszy. Minimum 110mln PLN

      • 0 4

    • to sie nazywa "wpisac w koszty"

      Bardzo czesto slyszane haslo, szczegolnie w prywatnych firmach. Jak odpowiednia dzialalnosc, to nawet zarobisz na obnizeniu podatku.

      • 2 0

    • Zapytaj hiszpanów z OHL, to oni sprzedali maszynę i wycofali się z Polski

      • 1 0

  • Takie machiny sprzedaja Chiny. (1)

    Droga kropelkowa bestia zostala poswiecono kropidlem. Po demontarzu kazda srubke sprzedac jako relikwie.Kasa zwroci sie z nawiazka. P.S 10% dla kosciola (dziesiecina)

    • 13 10

    • Jesteś Świryl, a nie Cyryl!

      • 5 4

  • Lepiej zrobić tunelu jeden nowe dla pieszych i rowery (3)

    Lepiej byłoby jeden nowy tunel pod martwy wilsłą dla pieszy i rowerze to że będzie 3 tunel dwa ma tunel dla samochodów jeden dla pieszych i rowerze gotowe

    • 5 18

    • a teraz to samo tylko w języku polskim

      • 7 0

    • polska język trudna język :)

      • 7 0

    • Zapłacisz ?

      • 3 0

  • Wz (2)

    Czy to ktoś zgłosi do prokuratury?

    • 10 19

    • Hiszpańskiej?

      OHL to hiszpańska firma.

      • 8 1

    • Ciebie można zgłosić do prokuratury za pisanie głupot.

      • 11 1

  • PIP (6)

    Niech inspekcja pracy sprawdzi warunku pracy w tej firmie. I ochrona środowiska

    • 10 13

    • Niestety OHL wycofała się z polskiego rynku, bo musiała jeszcze do tego interesu dołożyć (5)

      tak więc nie ma kogo kontrolować, ścigać, zajechać.

      • 5 0

      • To ile Polska zapłaciła Niemcom i Hiszpanom ? (4)

        A maszynę kazali Niemcy zniszczyć?

        • 0 6

        • Tak, Niemce kazali zniszczyć maszynę na złość Polsce (2)

          Ufffff! Dobrze wyszło? Wystarczy?

          • 5 1

          • Czyli jednak , dziękuję za odpowiedź (1)

            • 0 5

            • Tak, jednak. A potem wszyscy poszli na lody.

              • 4 0

        • Cooooooooo?

          • 1 2

  • tak to czasami bywa (2)

    Zakup tej maszyny to ogromna inwestycja, jeśli była sprawna to powinno się ja zabezpieczyc i zmagazynować, po czasie może znalazłby się chętny, który zaplacilby więcej niż za cene złomu. Już w czasie kopania tunelu mówiono, ze nie wiadom co dalej z ta maszyna. Dziwne i niezrozumiale sa czasami duże inwestycje, podobnie wygląda sprawa stadionu piłkarskiego w Gdansku, po zakończeniu mistrzostw jest sporym obciążeniem dla budżetu miasta - burzyc, nie burzyc ? szkoda

    • 15 5

    • Powinno się?

      No to kup, zabezpiecz a potem sprzedaj, w czym problem?

      • 9 1

    • masz sposob rozumowania UM i tej kliki wzajemnej adoracji

      to tak jak z typowym januszem, który kupuje 10 letnią s klasę lub bmw 7, ale nie ma kasy na nowe opony do niej...tak wygląda też Gdańsk - zastaw się a postaw się...co tam prawie 2 mld za stadion w Gdańsku plus 20 mln rocznie na utrzymanie, gdy za tą kasę można by od zera wymienić nawierzchnię w zasadzie w całym centrum Gdańska + chodniki (no wybacz, tutaj za jedno skrzyżowanie kasują 20 mln.......jeśli liczą w UM 4 tys za kosz na śmieci i 40 tys za wiatę przystankową z kilku profili alu......

      • 1 9

  • (2)

    3.5 bara? W środku było takie ciśnienie? Chyba Zeby woda się nie wdarła bo w wodzie to Ok 35 metrów pod wodą

    • 7 0

    • tez mnie to zastanawia.

      idąc tym torem myślenia, to każdy turysta w Wieliczce musialby przechodzić dekompresję

      • 3 0

    • Takie były warunki w czasie budowy.

      • 2 0

  • Wokol pelno jest wzgorz morenowych od Chelmu,przez Morene,Niedzwiednik,Oliwe po Sopot a nawet dalej.... (1)

    O ile mozna by skocic droge setka tysiecy mieszkancow...ale nie pocieli...banda...d. a wystarczyl by jeden telefon z Biura Rozwoju Miasta do firmy...Kochani w tym roku bedziemy potrzebowali wywiercic tunel..mozecie stanac do przetargu..zabraklo woli czy wyobrazni?Chcial bym zobaczyc tego menagera roku ktory kazal maszyne warta 80 baniek wywiezsc na zlom...Trzeba miec jaja...

    • 17 22

    • to kop. powodzenia

      • 6 1

  • Jak zwykle, 3/4 komentujących przeczytało tylko tytuł i obejrzało obrazki. (6)

    Litości, nawet żeby hejtować trzeba chociaż umieć czytać. Za co wam jarek płaci?

    • 34 14

    • Przecież to półgłówki (4)

      Czego wymagać?

      • 11 3

      • Ale rozrzutność PO (3)

        • 2 8

        • A hiszpańskie OHL które sprzedało maszynę należy do PO ? Czy może firma Panta która ją kupiła ? (2)

          • 8 0

          • Pisior się zaciął i nadaje to samo w koło Macieju (1)

            • 6 0

            • Ten o Politechnice też...

              • 1 0

    • dla nich to za trudny artykuł

      przecież tam jest ze dwadzieścia zdań, ciężko im przeczytać a jeszcze trudniej zrozumieć

      • 4 1

  • Dobra to za ile Panta kupila ta maszyne? (5)

    Czemu jesli cena byla okazyjna nie kupilo jej miasto czy Politechnika w pierwszej kolejnosci?Cyrk.Pewnie kupili to po cenie zlomu stalowego.Wiec ile 10 baniek?Za ulamek tej sumy moglismy miec supermaszyne i nie placic po 800mln za kazdy tunel...no ale po co...

    • 13 15

    • Jeżeli, może, pewnie... Jedna pani drugiej pani. Normalnie głuchy telefon!

      • 5 0

    • (2)

      Taaa, mielibyśmy super maszynę. Bez serwisu, bez obsługi, bez gwarancji, wymagającej konserwacji i utrzymania, o z góry określonych parametrach i wadze 3000 ton. Za magazynowanie też trzeba płacić.
      Myślisz, że jakaś firma budowlana zgodziłaby się później użytkować tak niepewne urządzenie użyczone przez miasto w realizowanej inwestycji, kiedy od terminu oddania robót zależą wielomilionowe kary?
      Jak to dobrze, żę tacy ludzie jak Ty nie decydują w takich sprawach i nie wydają pieniędzy z moich podatków.

      • 6 0

      • No już bez przesady (1)

        To nie jest reaktor atomowy by nie zbudować go modularnie i by nie mogli go rozbierać ludzie z pensja minimalna!
        Pociągi kto serwisuje?
        Kto rozbiera wagony , lokomotywy?
        Ludzie bez szkoły, a te mało skomplikowana maszynę nie moga rozbierać do transportu tacy sami pracownicy?
        Jak ktoś powie że TBM to skomplikowane narzędzie, to lepiej niech nic nie mówi.

        • 0 7

        • Ty naprawdę porównujesz TBMa do wagonu kolejowego??

          To tak jak porównywać Boinga 747 do kajaka

          • 5 0

    • Tylko po co mieli kupować??

      Skoro Panta kupiła i się okazało że przez rok nikt nie chciał??

      Swoją drogą Pan Prezes nieźle wtopił ;)

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane