• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drążyła tunel pod Martwą Wisłą, skończyła na złomowisku

Szymon Zięba
28 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

Tak skończyła maszyna, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą

Wraz z osprzętem waży około 3 tys. ton, mierzy 90 m i to dzięki jej pracy powstał tunel pod Martwą WisłąMapka. Damroka, czyli maszyna drążąca TBM, po wykonaniu swojego zadania w Gdańsku miała pomóc w drążeniu innych tuneli w Polsce. Ostatecznie jednak pozostała w Trójmieście i trafiła na złomowisko należące do firmy Panta Kasacja Pojazdów, gdzie trwa demontaż olbrzymiej maszyny, która w chwili budowy kosztowała 80 mln zł.



Często korzystasz z tunelu pod Martwą Wisłą?

Maszyna TBM, czyli z angielskiego "tunel boring machine" (maszyna drążąca tunel), została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku.

To prawdziwy olbrzym - tarcza ważącej około 3 tys. ton maszyny miała 12,56 m średnicy. Całość wiercącej konstrukcji - po złożeniu podzespołów - mierzyła 90 m. By wprawić w ruch elementy wiercące, potrzeba było 3,5 megawatów mocy. Maszyna pracowała pod ziemią, gdzie ciśnienie wynosiło ok 3,5 bara, dlatego pracownik, który serwisował elementy w tej części maszyny, musiał przejść dekompresję w specjalnej komorze.

Maszyna TBM kupiona za 80 mln zł



Damroka sunęła do przodu niczym kret w tunelu, pchana przez 52 siłowniki hydrauliczne o łącznej sile 96,5 meganewtonów. Tarcza borująca była kluczowym narzędziem w budowie dwóch nitek tunelu pod Martwą Wisłą, każdy o długości ok. 1,1 km. Maszynę za 80 mln zł kupiła firma OHL - generalny wykonawca tunelu.

Wycenione na 885 mln zł prace toczyły się w latach 2011-2016. Mechaniczny "kret" po spełnieniu swojej "misji" w Gdańsku miał pomóc w drążeniu innych tuneli (mówiło się m.in. o wykorzystaniu go do budowy przewiertu pod Pachołkiem), ostatecznie jednak gigantyczny sprzęt trafił na złomowisko Panta w Gdańsku.

Maszyna TBM ostatni raz na powierzchni. Materiał z 2013 roku.


- Wiertnicę TBM zakupiliśmy od firmy wykonującej tunel pod Martwą Wisłą. Do transakcji doszło na początku roku. Naszym planem było jej ponowne wykorzystanie w innych częściach Polski, tam gdzie budowane były podobne przekopy, czyli np. w Łodzi czy w Świnoujściu - mówi Łukasz Grosz z firmy Panta Kasacja Pojazdów. - Niestety, po roku starań sprzedaży - nie tylko w Polsce, ale i na świecie - nie znaleźliśmy zainteresowanych taką formą "recyklingu". Dlatego od kilku miesięcy zajmujemy się demontażem maszyny. Ponownie wykorzystane zostaną jej podzespoły - dodaje.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
Łukasz Grosz przypomina, że był plan, by Damroka została wykorzystana do budowy tunelu pod Pachołkiem w Gdańsku. Ten projekt to jednak wciąż melodia przyszłości.

- Jednak firma, która miała się tym zająć, zrezygnowała z działalności w Polsce [OHL musiał dołożyć do budowy gdańskiego tunelu, więc wycofał się z naszego rynku - dop. red.] i tak weszliśmy w posiadanie tego sprzętu - tłumaczy.
Mimo że części maszyny wiercącej zajmują miejsce na dwóch placach złomowiska Panta, ich zwożenie z okolicy tunelu pod Martwą Wisłą wciąż trwa. Ciężarówki załadowane rozmontowanymi elementami "kreta" kursują na tej trasie od marca tego roku.

Rozebrana maszyna TBM przy tunelu pod Martwą Wisłą. Materiał z 2016 roku

Miejsca

Opinie (595) ponad 50 zablokowanych

  • nie wierzę, że taka maszyna mogła się zepsuć. (27)

    taki sprzęt jest budowany by nie zawodzić podczas operacji, po jednym tunelu oddali na zlom.. takie cuda tylko w polsce.

    • 150 86

    • Takie cuda tylko wszędzie

      A co Ciebie to interesuje? Martwi Cie jak prywatna firma odda wszystkie koparki na złom po wybudowaniu autostrady? Państwo zapłaciło za wybudowanie tunelu i czy ta maszyna będzie dalej pracować czy nie to ten tunel ani nie będzie tańszy ani my nie zyskamy na tym.

      • 3 0

    • (9)

      TBM są przeważnie jednorazowego użytku . Czyli 80% maszyn jest projektowana używana do drąrzenia konkretnego tunelu. A te w górach są poostawiane w środku góry nawet nie są rozebrane .

      • 33 2

      • Do wszystkich co piszą głupoty o cofaniu się maszyny do tyłu. (4)

        Średnica drążonego otworu to np. 10 metrów. Średnica wykończonego otworu to nieco ponad 9 metrów. Wykończenie ma grubość 40/50 cm maszyna drąży nieco ponad szerokość kręgu po czym układane są elementy kręgu ( od 5 elementów po tak zwany 6 klucz) Następnie odpycha się siłownikami, jednocześnie wiercąc. Następną odległość nieco większa od szerokości kręgu. Inteligentna osoba zamiast dawać łapki w górę, dojdzie do tego że jest to niewykonalne. Po pierwsze rozmiar jest za mały. Cały przód jest większy o ok 1 metr niż wykończony tunel. I to wystarczy. Ale pójdźmy dalej. W magiczny sposób rozmiar jest taki sam. Jak ta maszyna ma się cofnąć? Ciągnięta przez bogów? Nie ma napędu. No ok.. powiedzmy że jest w środku tego tunelu i chce zacząć wiercić jak ktoś podał w głupim komentarzy na skos. Aby wierciła do przodu musi mieć zaparcie. Nie wagoników od tyłu tylko części wierzącej. Nie ma o co się zaprzeć. Idziemy dalej. Tarcza nie ma takiej skrętności aby w wydrążonym tunelu mogła skręcić na tyle aby zabrać się i wiercić bok. Mógłbym pisać do wieczora. Porównał bym to do.... Ciężko mi to porównać do czegokolwiek. Świadczy to tylko o kompletnej niewiedzy, pisania głupot no i braku wyobraźni.

        • 5 10

        • a caemu nie moze wyjechac przodem po drugiej stronie?

          • 0 0

        • paru ostrych chłopaków, na wścieku pociągnie

          ale muszą być robotni nie rurkowcy z brodami

          • 5 0

        • Z cofaniem to racja... Bardzo często w górach drąży się tunel z 2 stron jednocześnie i w pewnym momencie jedna z maszyn jest kierowana na "boczny tor" gdzie zostaje na zawsze natomiast druga prawdopodobnie rozbierana i złomowana

          • 10 0

        • na discovery był kiedyś odcinek o drążeniu tuneli

          na discovery był kiedyś odcinek o drążeniu tuneli i w tym odcinku 2 maszyny drążyły tunel w obu kierunkach. Jedna z maszyn wykonała odwiert w dół i tam została pochowana. Więc pewnie do tego odnoszą się moi przedmówcy.

          • 11 0

      • No to wytłumacz mi jak jest zostawiana w tej górze? (3)

        Ty tak na poważnie??

        • 2 16

        • (2)

          W którymś z powyższych komentarzy było to opisane - maszyna drąży tunel, gdy wydrąży cofa się i pod skosem drąży boczny tunel dla siebie, gdzie zostaje na zawsze.

          • 17 2

          • Po niżej opisałem Ci coś na ten temat (1)

            • 4 1

            • Trollowi nie wytłumaczysz...

              • 3 1

    • twoja wiara nie ma tu znaczenia (4)

      maszyna należy do prywatnej firmy, jest unikalna, jej cena była wliczona w koszt budowy tunelu. Firmie się nie przyda, kupca nie było, brak konserwacji zrobił swoje i tyle.

      • 31 2

      • aha... brak konserwacii? dzieki

        • 0 0

      • Dziwne że akurat tam gdzie rządzi PO takie numery (2)

        • 2 22

        • 80 000 000 tylko 1.14 sasina i w przeciwieństwie do wyborów tunel jest. (1)

          • 12 2

          • Nie zapomnij kto te wybory bojkotował

            Zabójcze koperty Kopertnika

            • 2 0

    • Zrozumcie, że to strata wykonawcy nie miasta! (6)

      • 21 8

      • Zrozum że pisiory znajdą byle powód żeby dowalic wladzom tego miasta. Malo się znają, w d*pie byli stolec widzieli ale wszystko (4)

        Wiedza najlepiej.

        • 21 10

        • Ojej , znowu się wydała niegospodarność ? (2)

          • 3 11

          • Niegospodarność prywatnej firmy mi wisi i powiewa. (1)

            • 13 2

            • Za którą płacisz ty

              Logika leminga

              • 1 2

        • Miasto sobie samo wystawia laurkę niegospodarności

          • 5 20

      • Jasne! To żeś poszedł

        Strata wykonawcy. W prezencie... He he he Za wszystko.placisz ty, ja i inni a na pewno nie miasto a tym bardziej wykonawca....jesteś tragedyja panie

        • 4 11

    • Tunel

      Tak zarządza PO w Gdańsku

      • 3 7

    • Mogłeś odkupić. (2)

      Po co teraz te zawodzenie?

      • 36 11

      • Głupi wpis (1)

        Kupili jednorazówkę ? Za 800 000 000?

        • 0 10

        • Koszt budowy tunelu 885 000 000, koszt maszyny drążącej 80 000 000 czyli niecałe 10%.

          To jest strata na którą można sobie pozwolić przy takiej inwestycji i była wliczona w koszta zapewne.

          • 13 1

  • jaka na tym musi by c kasa że nawet maszyny spowrotem nie chca bo to tylko dla nich problem.

    • 1 0

  • Szukali w Polsce? A tunel pod Pachołkiem... (4)

    ... to była tylko wyborcza ściema?

    • 9 10

    • żadna ściema (3)

      warunkiem podstawowym było dofinansowanie centralne albo UE, a tego nie ma.

      • 10 2

      • Zły pis nie dał? (2)

        • 0 2

        • Pewnie że zły, bo nie poparł wniosku o dofinansowanie inwestycji, dla Rydzyka starczyło... (1)

          • 4 0

          • Starczyło też na ratowanie strefy euro.

            Za posadę szatniarza.

            • 0 0

  • wliczone w koszta

    wiadomo było ze pójdzie na złom..885 milionów za kontrakt to raptem 10% straty za maszyne

    • 1 0

  • Zaraz to prywatna firma pozwolila sobie na strate 80 mln zl? (47)

    To co to za firma?Kto tam byl dyrektorem/?? To sie nie dzieje na prawde .....Bareja tego by nie wymyslil..Nie mogli sprzedac to pocieli palnikami? A wiercic nie mieli czasami pod Wilenska tuneliu pod tramwaj ?Moze nie bylo juz w pustym budzecie miasta srodkow wiec nawet nie bylo po co prosic unie o dofinansowanie/? W pale sie nie miesci jakie to sa straty i ile jako miasto stracilismy...Mozna bylo wiercic tunele pod miastem .....Zaraz zaraz czy nasza przemila pani Prezydent nie mowila ostatnio cos o tunelu dla tramwajow pod Wilenska?Czym to teraz wykopia lopatami czy kupia nastepnego kreta tym razem juz z naszego budzetu za 80 mln? Jak to jest mieli juz na deskach kreslarskich w biurze rozwoju ten projekt a tu kret na zlom i brak przetargu albo chociaz sygnalu do firmy,ze kret bedzie potrzebny .?.....Czyli firma prywatna majaca kreta nic nie wiedziala o majacym sie odbyc przetargu i nie startowala do innych przetargow w Polsce? ..Serio -ale nic juz z tego nie rozumiem...bo jesli takie plany kopania pod Wilenska juz byly....to jakim codem wlasciciel kreta o tym nie wiedzial a miasto mu o tym nie powiedzialo? Ewidentnie ktos z kims nie wypil koniaczku w clubie bizmesmena w siedzibie po bylym Radiu Gdansk...ewidentnie,,,inne sprawy przechodza....Za kanalizacje po bylych domkach letniskowych w Parku Regana zaplacilismy my mieszkancy...Zaraz ile to bylo 800tys wstepnie czy cos?Ile bedzie teraz kosztowalo sciagniecie takiego kreta?Cyrk..cyrk na kolkach...Kto podjal decyzje o zlomowaniu?Moze nalezalo by przeprowadzic z nim wywiad?Czy utrzymanie tego urzadzenia bylo tak kosztowne czy komus sie znudzilo ,ze deszcz na niego padal wiec kazal go pociac?

    • 26 23

    • Zapytaj hiszpanów z OHL, to oni sprzedali maszynę i wycofali się z Polski

      • 1 0

    • to sie nazywa "wpisac w koszty"

      Bardzo czesto slyszane haslo, szczegolnie w prywatnych firmach. Jak odpowiednia dzialalnosc, to nawet zarobisz na obnizeniu podatku.

      • 2 0

    • Przeciez jest wypowiedź szefa firmy. (7)

      Człowieku, walnąłeś tyle tekstu, a nie przeczytałeś artykułu który komentujesz?

      • 10 3

      • Płacą mu z Nowogrodzkiej od każdej literki (4)

        ...to się rozpisał poeta.

        • 7 2

        • Nic PO się nie opłaca (3)

          Nawet maszyna za 800 000 000 na złom POszla ?

          • 1 7

          • trollu, maszyna była własnością Hiszpanów z OHL (2)

            • 6 2

            • Ile Gdańsk kosztował przekop że opłacało się wyrzucić maszynę za 800 milinów ? (1)

              • 0 5

              • Naucz się czytać, maszyna kosztowała 80 milionów, cały tunel 885 milionów

                • 3 0

      • E tam 800 milionów na złom , tak jednorazówka ....no bawi się PO (1)

        • 2 5

        • Jakie 800 milionów xD

          • 4 1

    • Co za typ. (23)

      Maszyna przez nawet sekundę jak pracowała przy tunelu nie była własnością Polski, miasta Gdańska, województwa, spółki miejskiej, ect. Tylko prywatnej hiszpańskiej firmy . Nikt nie chciał jej ponownie wykorzystać, więc ją sprzedali. Proste. Ile mieli ja trzymać w Polsce? 100 lat? Zwłaszcza że się wycofali z polskiego rynku. Takie maszyny buduje się pod konkretną budowę. Są można powiedzieć w uproszczeniu, jednorazówkami. To że można jej użyć gdzie indziej, to mit i bajki. Rozłożyć, przetransportować, złożyć, no i oczywiście, wyremontować i zmodernizować pod nową budowę, to koszt przewyższający zakup nowej maszyny. Tak więc wasze histeryczne wrzaski o niegospodarności są śmieszne.

      • 12 6

      • Skad ty mozesz wiedziec jaki byl by koszt przebudowy tej maszyny? (13)

        Ze cena ta przewyzszyla by budowe nowej?Skad taki pomysl? Skad wiesz jaki byl by zakres montazu ,demontazu ,przerobki? Jakies dane?

        • 4 9

        • chłopie jaki ty jesteś ciemny. (12)

          Fragment artykułu na trójmiasto.pl z przed 4 lat:
          "...Zasadą jest, że niemiecki producent maszyn drążących tunele - firma Herrenknecht - odbiera je po zakończeniu pracy. Podzespoły wykorzystywane są przy konstrukcjach innych "kretów". Tak też miało być w przypadku gdańskiego TBM. Firmy budowlane takie jak OHL nie mają wiedzy i technologii, by przebudować kreta i wykorzystać go na innej budowie w Polsce czy Europie...."
          https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/TBM-czeka-na-tunel-pod-Pacholkiem-n100493.html

          Ale tak się nie stało, bo miała wiercić tunel pod pachołkiem, na co liczyła OHL, ale że wszystko zmienia się jak w kalejdoskopie, temat upadł, i nie wiadomo kiedy i czy wogółe ten tunel powstanie. To się pozbyli szrota. Takie to jest trudne do ogarnięcia?

          • 11 1

          • Tunel nie POwstanie bo to miasto PO (2)

            Nie ma być sukcesów

            • 1 6

            • Tunel już otwarty jakby co (1)

              • 4 0

              • Ale beka, nie zauwazyl ze tunel juz jest, normalnie padam ze smiechu,

                • 1 1

          • Owszem to trudne do ogarniecia bo nie jeden taki tunel mogl powstac rowniez pod innymi morenowymi wzniesieniach (7)

            Zastosowanie moglo byc szersze...Jaki dylemat musieli miec w magistracie..Mamy do dyspozycji kreta...co robimy: wykorzystamy go ,czy niech nim sie zajmie lepiej zlomowisko? Ile lat uplynelo od budowy tunelu 8 ? To przez ten czas nie bylo projektow na co jeszcze taki sprzet wykorzystac? Dla ciebie do ogarniecia dla mnie nie .

            • 1 8

            • To tak nie dziala

              Jak masz nowa robote to jak splywaja oferty to i tak w tych ofertach bylby wliczony koszt nowej maszyny.

              • 4 0

            • Dlatego ty jesteś wiecznie zdziwiony. (1)

              Jak 8 letnia dziewczynka. Nic nie wiesz , nic nie rozumiesz, ale klepiesz w te klawisze byle klepać,

              • 5 1

              • Pogadaj sobie specjalisto od tuneli.

                Pewnie Szwajcarzy zakopuja te maszyny po przekopie kazdego tunelu i zaraz zamawiaja nowe...no tu mi czolg jedzie a tu strzela.Jak tacy sami spece od TBM ow pracuja jak od autostrad to nie dziwi wcale ,ze kilometr drogi jest drozszy niz w gorach/.

                • 1 5

            • JPRL czy Ty umiesz czytać, on nigdy nie był do "naszej" dyspozycji czytanie się kłania (1)

              Należał do hiszpańskiej firmy która robiła tunel

              • 10 0

              • Ale ten głupek w ogóle nie czyta tego co Ty piszesz.

                Olej go

                • 6 0

            • (1)

              Nie 'mamy' kreta, a firma która wykonuje zlecenie budowy tunelu ma kreta. Żeby tej firmie zapłacić i tego kreta użyć, trzeba z budżetu wygospodarować niemałe pieniądze, których przez te 8 lat nie udało się zebrać. W międzyczasie firma z kretem z Polski się wycofała, a kreta sprzedała. Koniec historii.

              • 7 0

              • wersja na dzis . nie ma

                a 8 lat temu pieniazki szekim strumieniem plynely . to sie bralo dla swoich . i obiecanki mrzonki rozdawalo. Zlodzieje

                • 1 7

          • Najlesze jest to ze zawsze zaprzeczali ze taki tunel pod pacholkiem ma powstac!

            Wiec skoro zaprzeczali to stalo sie to o czym zawsze mowili.

            • 4 0

      • O dyżurny lewak się odezwał (7)

        A konkretnie jakiej hiszpańskiej firmy? Wyprodukowali w Niemczech . To ile zarobili na Polsce że opłacało się zezłomować 800 000 000 ?

        • 1 7

        • Firma OHL - czytaj błagam, wszystko jest w artykule, bo to co wyprawiasz to się włos na głowie jeży (3)

          • 4 1

          • To polskiej firmy w Gdańsku nie chcą zatrudnić ? (2)

            Tunel na Zakopiance jednak może

            • 0 6

            • O czym Ty w ogóle piszesz? Kto nie chce zatrudnić, jakiej polskiej firmy, do czego? (1)

              Weź Snickersa bo coś nie ten teges u Ciebie.

              • 7 0

              • Przecież to opłacany pisor

                Zlej typa

                • 4 0

        • Zarobili na Polsce... (2)

          Zupełnie jakbym czytał o dojnej zmianie!

          • 4 2

          • Tak się bawi PO (1)

            • 1 7

            • Pomidor!

              • 4 0

      • Nie denerwuj się miało się nie wydać

        • 0 3

    • Kupia nastepnego kreta ale bedzie juz drozszy. Minimum 110mln PLN

      • 0 4

    • chcialbym aby Pan szydlowski startowal na prezydenta. Przynajmniej jakis przedsiebiorca (4)

      a nie te peowskie miernoty z jedynym celem - wyciaganie publicznych pieniedzy bez krzty wstydu.

      • 1 7

      • Lepszy byłby trener narciarski...

        • 3 0

      • Nie lepszy Pellowski? (2)

        Chleb może podobny, ale ten drugi to przynajmniej patriota pełną gębą!

        • 3 2

        • Rządzi Dulkowski (1)

          • 1 4

          • Nie znam

            • 3 0

    • Tak działa PO , masakra (5)

      • 2 5

      • No to jak działa to PO? (3)

        Jakieś szczegóły w tej sprawie?

        • 3 2

        • No jest w artykule (2)

          • 0 5

          • Co jest w artykule? (1)

            • 4 0

            • Jest napisane że hiszpańska firma OHL sprzedała maszynę polskiej firmie Panta, ale on dalej że to wina Tuska...

              • 5 1

      • Jakie PO? HAHAH

        • 4 1

    • Tyle się naprodukowałeś, a to bełkot :)

      • 2 2

  • Czyli sprawne technologiczne urządzenie zostało zniszczone? (34)

    Z drugiej strony jeżeli nikt nie chciał tej maszyny kupić lub wypożyczyć to świadczy że może się coś w niej zepsuł

    • 99 142

    • (1)

      aneta ale Ty jestes przenikliwa... normalnie mi zaimponiłaś tera...

      • 4 0

      • Przecież to Mariolka, podpisała się Aneta tak dla zmyłki

        • 1 0

    • Ktoś wykręcił bezpiecznik

      • 2 0

    • Taką maszynę po prostu buduje się pod parametry konkretnego tunelu (1)

      I nie chodzi tu tylko o wymiary ale też np. warunki geologiczne. Nie ma co na siłę naprawiać Świata. Skoro dla wykonawców bardziej opłacalne jest zamówienie nowej maszyny do innej budowy to widocznie tak jest i nie ma co strzępic o to klawiatury...

      • 46 2

      • W sedno !

        • 6 0

    • W tym zaściankowym kraju jedyny tunel do wydrazenia (21)

      To tunel ewakuacyjny dla kaczora, Matousza Notariusza i całej tej smerfnej bandy jak ich ludzie z pochodniami pogonią..

      • 58 37

      • jesteś głupszy niż ustawa przewiduje (17)

        przez komentarze takich ameb intelektualnych, które jeżdżą szparagi wycinać w wakacje w Holandii wielu imbecyli z zachodu, którzy nie znają żadnego obcego języka mają o nas taką opinię. Tak się składa, że trwają pracę przy tunelu łączącego Uznam z Wolin 2325 m.

        1. Tunel drogowy pod Ursynowem w ciągu budowanej drogi S2 - Południowa Obwodnica Warszawy na odc. w. Puławska - w. Przyczółkowa - 2305 m

        2. Tunel drogowy pod masywem Luboń Mały w ciągu budowanej drogi ekspresowej S7 Kraków - Rabka Zdrój na odc. Naprawa - Skomielna Biała 2060 m

        3. Tunele drogowe w ciągu budowanej drogi S52 - Północna Obwodnica Krakowa na odc. w. Modlnica - w. Kraków Mistrzejowice 2x900m

        4. Tunel drogowy w Starych Bogaczowicach w ciągu budowanej droga S3 Legnica (A4) - Lubawka na odc. w. Bolków - w. Kamienna Góra Północ (bez węzła) 2x2400 m

        oraz

        Obecnie w trakcie postępowania przetargowego są tunele drogowe w ramach budowy obejścia Węgierskiej Górki w ciągu drogi ekspresowej S1 Bielsko Biała-Żywiec-Zwardoń na odc. Przybędza - Milówka (obejście Węgierskiej Górki) 2x 900m

        1. Tunele drogowe w ciągu drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek na odc. w. Rzeszów Południe - w. Babica 2100m

        2. Tunele drogowe w ciągu drogi S19 Rzeszów - Barwinek na odc. w. Babica - w. Domaradz

        tunel I - długość 1 730 m,
        tunel II - długość 1 590 m,
        tunel III - długość 1 240 m,

        3. Tunele drogowe w ciągu drogi ekspresowej S7 Płońsk (S10) - Warszawa (S8) na odc. Czosnów - Warszawa (S8)

        długość 1 000 m - dzielnica Bielany,
        długość 1 123 m - dzielnica Bemowo,

        4. Tunel drogowy w ciągu drogi ekspresowej S6 - Zachodnie Drogowe Obejście Miasta Szczecina

        długość ok. 3 130 m

        Tak, że płatny trollu wracaj do prenumeraty czerwonego szmatławca jąkały i żyj dalej w swojej bajce.

        • 38 22

        • no ale co z tego wynika komuchu? (4)

          Prywaciarz sprzedał prywaciarzowi, czego nie rozumiesz? Ja rozumiem te wszystkie plany kłamców pisowskich....no i jak chcą wiercić to mogli tą maszynę kupić....za twoje.

          • 24 10

          • komuch ? (3)

            komuchy skakały razem z towarzyszem Budką i Czarzastym na wiecach poparcia gdy obcinano im przywileje emerytalne - więc nie kompromituj się. Gdybyś sprzedał obrabiarkę za parę baniek drugiemu przedsiębiorcy za parę stówek miałbyś kontrolę - domyśl się dlaczego

            • 12 19

            • Nie widziałem tam Piotrowicza. (2)

              • 16 4

              • Bo Piotrowicz to dobry komuch, bo z PiS...

                • 7 0

              • Sledze wymiane wiadomości
                Zestawienie ok.
                Ale jak już o komuchsch i utrzciwych mowa to proszę rzucić oko na zdjecia z imprezy.
                Bienia, Sławek i reszta ferajny budzą politowanie...

                • 3 4

        • Przecież to firma OHL sprzedała maszynę, bo drążenie tuneli w naszym kraju im się nie opłacało, do kogo więc pretensje ? (2)

          • 9 0

          • Koperty za drogie ? (1)

            • 0 5

            • Zapytaj księdza Sawicza jak go znajdziesz...

              • 5 0

        • (4)

          No dobra tylko co to ma do tej maszyny?Tunel w Warszawie na S2 jest już wydrążony tunel na Zakopiance został już dawno wydrążony zupełnie inną metodą ta maszyna spowdowałaby katastrofę budowlaną w luźnym skalistym podłożu po co pisać takie rzeczy?

          • 11 2

          • Jaką katastrofę chłpie (3)

            Nie ma przeciwwskazań do wiercenia. Większą trudność sprawia tylko woda i gas. Wszystko oczywiście do pokonania. Paru ludzi co czyta takie rzeczy, a zna się w temacie uśmieje się

            • 1 12

            • Panie inżynierze... (1)

              Co to jest gas???

              • 5 1

              • Gastro, zamknięte

                • 4 0

            • a co ty tam wiesz z ciebie się smieją

              bo udajesz że coś wiesz, tunele drążone są wieloma metodami i liczy się głównie cena a tbm należy do najdroższych

              • 9 0

        • A ktoś bronił twoim Panom z Nowogrodzkiej odkupić tę maszynę od Panty?

          W tekście jest napisane, że szukali kupca i nic, więc postanowili ją przerobić na żyletki żeby mieć z niej pieniądze.

          • 5 1

        • To tylko w Gdańsku moglo sie wydarzyć

          • 1 13

        • sam sobie zaprzeczasz, jeśłi już trwają prace to znaczy że mają swoje tbm-y albo inaczej to kopią

          wiec spadaj na drzewo z głupimi przykładami

          • 9 0

        • Tunel S2 na Ursynowie nie jest drążony TBM

          Najpierw się dokształć, potem realizuj na trójmiasto.pl

          • 22 2

      • ???

        Wyżej wymienieni do Gdańska nie mają wstępu...
        Ich elektorat jest bardziej na wschód.
        Lubelskie ich kocha, to może tam się zaszyją...

        • 5 3

      • Żeby tylko

        sobie łapek nie popalili tymi pochodniami...

        • 5 7

      • I dla Ciebie też, bo taką pustką zioniesz...

        • 19 26

    • Jaka maszyna?

      Wiertło poszło na złom, nie maszyna. Czyli część, która się zużywa...

      • 0 5

    • (1)

      Chodzi o rozmiar. Trzeba by kopać te same przekroje tuneli, a tak się nie robi

      • 7 2

      • Nie tylko rozmiar

        Także warunki geologiczne, założone koszty...

        • 4 0

    • Takie były założenia (1)

      Od początku przewidywano taki los - pisano o tym jeszcze na początku prac. Maszyny TBM zazwyczaj buduje się pod konkretne zadania. Można próbować szukać podobnego zadania, ale jak widać nikt nie był zainteresowany - może koszt przewozu za duży, może nie było akurat zadania o podobnych parametrach.

      • 21 1

      • Nie trzeba było nigdzie przewozić tej maszyny, mogłaby zacząć drążyć kolejny tunel od razu, do Szwecji na przykład...

        • 2 1

    • takie mamy podatki sprzęt się zamortyzował i nikomu się nie opłaca go użytkować dalej :)

      • 10 2

    • Inne tunele może drazy się innymi metodami

      • 20 3

  • Marek i Edek byliby ustawieni do końca życia

    no i Januszek też

    • 3 1

  • uwaga

    Coś tu jest poprzestawiane. Kto odpowiada za taką nielogiczność? Przecież w efekcie są to pieniądze społeczne. Typowe bicie piany i beztroska kogoś, kto podejmował decyzje,brak odpowiedzialności. Ale za to pewnie jezdzę dobrym samochodem. To jest nie do pomyślenia np. w Niemczech. Wstyd.

    • 2 3

  • To Marek i Edek byliby ustawieni do końca życia

    • 2 2

  • ciekawe kto to sprzedał

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane