• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona: w lipcu wybór projektanta

Patryk Szczerba
17 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Droga Czerwona odciąży estakadę Kwiatkowskiego. Ale stanie się to najwcześniej za sześć lat. Droga Czerwona odciąży estakadę Kwiatkowskiego. Ale stanie się to najwcześniej za sześć lat.

Jak będzie wyglądać Droga Czerwona w Gdyni? Odpowiedź ma dać dokumentacja przygotowawcza dla projektu budowy nowej drogi. W połowie lipca zostanie rozstrzygnięty przetarg na nią. Dokument ma być gotowy w 2024 roku, ale sama Droga Czerwona będzie ukończona nie wcześniej niż w 2029 r.



Czy Droga Czerwona pozostanie istotna dla rządzących w przyszłych latach?

Przypomnijmy: w kwietniu ogłoszono, że z puli środków na budowę CPK do lokalnego oddziału GDDKiA trafia 20 mln zł na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i przygotowanie inwestycji. Miało to zamknąć dywagacje, czy Droga Czerwona powstanie i czy zależy na tym rządowi.

Po zatwierdzeniu przez Ministra Infrastruktury Programu inwestycji i podpisaniu porozumienia o finansowaniu budowy Drogi Czerwonej przez Centralny Port Komunikacyjny, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wyłonienie wykonawcy prac przygotowawczych.

Droga Czerwona: informacje o inwestycji



Droga Czerwona: długość odcinków



Oferty będą składane do połowy lipca. Całość zamówienia potrwa półtora roku, co oznacza, że dokument będzie gotowy nie wcześniej niż w 2024 roku.

Projektant wyłoniony w postępowaniu będzie musiał wykonać dokumentację przygotowawczą do budowy nowej drogi krajowej w podziale na trzy odcinki, o łącznej długości ok. 9 km

  1. węzeł Gdynia Chylonia - węzeł Kwiatkowskiego II,
  2. węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  3. węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.

Dla pierwszego odcinka wybrany wykonawca będzie musiał przygotować koncepcję programową, a dla dwóch pozostałych studium komunikacyjne.

Ponadto będzie zobowiązany do wykonania badań geologicznych pod przyszłą trasę na odcinku nr 1.

Władze krajowe: wszystko ws. Drogi Czerwonej idzie zgodnie z planem



Rozpoczęcie poszukiwań wykonawcy ogłoszono w obecności Marcina Horały, wiceministra Funduszy i Polityki Regionalnej oraz wojewody Dariusza Drelicha.

- Inwestycja jest niezwykle potrzeba, dzięki portowi w Gdyni, CPK i GDDKiA razem działają i proces posuwa się w szybkim tempie. Po stronie inwestorów publicznych wszystko wykonujemy zgodnie z harmonogramem - zapewnia Marcin Horała.
Według założeń Droga Czerwona powstanie prawdopodobnie w 2029 roku.

- Ruszył kalendarz do końca inwestycji. Jest przetarg na dokumentację. Można zaplanować harmonogramy także innych inwestycji - dodaje Dariusz Drelich.

Droga Czerwona jako droga przyspieszona



- Dokumentacja odpowie na pytanie którędy poprowadzić trasę. Czy zrobić to w formie tunelu czy estakad. To prace przygotowawcze, które są mało spektakularne, ale ważne - opowiada Piotr Michalski z lokalnego oddziału GDDKiA.
Droga Czerwona powstanie w standardzie wymaganym dla drogowej sieci TEN-T. Przewidziana została jako droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Z pozostałą siecią będzie skomunikowana poprzez pięć węzłów drogowych. Powstanie też infrastruktura dla pieszych i rowerzystów w postaci kładek oraz tuneli.

Miejsca

Opinie (128) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (8)

    6 lat...nie wiem jak to skomentować...mam nadzieję że następny włodarz Gdyni będzie prawdziwym wizjonerem,choć z miliardowego długu łatwo wyjść nie będzie.

    • 64 9

    • ,,wlodarz gdyni"?,na tej inwestycji lape trzyma?,tak! ten sam! Marcin Horala !,po CPK to jego kolejna inwestycja sztandarowa!!.

      • 14 6

    • Myślisz o Marcinku? (1)

      Tak, jest wizjonerem. Ma wizję dużego lotniska, ale bardziej opłaca mu się pilnować pastwiska. Taki nasz kolejny Miś.

      • 13 9

      • Ktokolwiek będzie,będzie lepszy,już bardziej się tego s......ć nie da)Tylko zdziwko że gdynianie zadowoleni,choć ja jako dawny gdynianin tego nie rozumiem.

        • 11 9

    • Ty taki "mądry" jesteś od urodzenia

      Czy miałeś wypadek?

      • 5 7

    • IQ Puchatka i wszystko w temacie. (1)

      Ahahahahaha.

      • 2 8

      • "wszystko w temacie"

        ...i wszystko jasne...

        • 4 0

    • no no

      No ale gdynianom taki prezydent odpowiada, to wara od niego.

      • 1 6

    • może będzie wizjonerem

      ale tu trzeba cudotwórcy...

      • 3 0

  • Ktoś wprowadza mieszkańców w błąd (7)

    "Droga Czerwona będzie ukończona nie wcześniej niż w 2029 r."

    Trudno w to uwierzyć. Chyba chodzi o 2079 r.

    • 53 10

    • Przepraszamy (2)

      Chodziło nam oczywiście o tę drugą datę. Chochlik...

      • 8 1

      • UM Gdynia?? (1)

        A ja myślałem, że to PiS macza w tym blamażu swe brudne paluchy...

        • 1 0

        • Marek Stępa "Złote myśli", t.1, rozdział 4

          "Droga Czerwona nie rozwiązuje żadnych problemów gdynian".

          • 2 1

    • określenie "nie wcześniej niż" jest zbiorem otwartym więc równie dobrze 2100 nie będzie kłamstwem

      • 6 1

    • wykonawca bedzie słynna z terminowośći firma M.M a więc koniec bedzie w 2579 roku. (1)

      • 3 1

      • Dżisus! Jeszcze tyle nierządów PiS? Chyba nie dożyję...

        • 3 0

    • W tej sprawie skargi pisz na Ciemnogrodzką.

      • 1 1

  • (13)

    Klasyka,jak zwykle centrala ratuje nieudolny samorząd.

    • 41 27

    • A to port w Gdyni jest portem lokalnym? (3)

      No nie, jest to port o znaczeniu krajowym więc i drogi dojazdowe muszą być krajowe. Miasto nie powinno złotówki dołożyć do tej drogi tylko zająć się problemami dzielnic

      • 23 7

      • Tia,od 20 lat zajmuje się jedynie malowaniem pasów i patodeweloperką.

        • 17 10

      • UM Gdynia "zasadniczo, pobieżnie"

        nie zajmuje się żadnymi problemami miasta. Wielka mi różnica.

        • 13 5

      • to nie o to chodzi, kto buduje

        Chodzi o to, kto przy tym chodzi i jakie sojusze tworzy, aby potrzebna inwestycja powstala.
        Koldra zawsze bedzie krotka, a zdobycie zainteresowania centrum oraz srodkow swiadczy o operatywnosci.
        Wez chociaz ten obsmiewany przekop... Nie pasuje? To odpowiedz, jakie gospodarcze znaczenie ma budowana ogromnym wysilkiem "zakopianka"?
        Porownaj to z dochodami jakie przynosi port.
        Port ktory przez samorzad byl najzwyczajniej w swiecie okradany.

        • 8 1

    • To nie kosztuje 5zł. (3)

      Budżet Gdyni jest za mały na taką inwestycję.

      • 12 8

      • nikt nie oczekuje, ze to powstanie z budzetu miasta... (2)

        Jak sie ma budzet, to nie sztuka budowac. Ale budzetu nikt nie da, to trzeba wypracowac.
        Od zarzadu miasta takie dzialania sa oczekiwane.
        I niech sie nie zaslania brakiem kompetencji, bo to jest dyskwalifikujace. Jakos Rumia potrafila zbudowac tunel pod torami... Moze korepetycje?!

        • 6 1

        • Inwestorem jest PKP (1)

          • 0 7

          • inwestorem nie jest PKP

            pomijając ten fakt, trzeba mieć umiejętności, aby zachęcić takiego inwestora, aby w konkretnym miejscu ulokował swoje środki.

            • 6 0

    • Od kiedy to samorządy budują drogi krajowe klasyku głupoty??? (4)

      1. Koszty takich inwestycji przewyższają budżety miast i gmin.
      2. W cenie paliwa jest zawarty podatek na fundusz drogowy, którym zarządza Państwo. Każdego roku są to miliardy złotych i te pieniądze powinny być w całości przeznaczane na budowę i remonty dróg w Polsce.
      Dodatkowo rząd zabezpiecza głównie dla siebie pieniądze z tej niedobrej Unii na budowę dróg.
      Samorządy z powyższych pieniądze dostają tylko ochłapy.

      • 9 11

      • Akurat Gdynia należy do tych samorządów, które budują krajówki. (1)

        Tyle że normalnie robią to z poważnym udziałem subwencji z budżetu państwa. W tym przypadku takich subwencji nie było.

        • 7 0

        • ale subwencje z nieba nie spadna...

          Przy tym "trzeba chodzic"...
          A co "wychodzono"?!
          Wychodzono wylaczenie nabrzeza Rybackiego i i dziesiatek ha innych terenow z obszaru "terenow portowych".

          • 6 0

      • Tyle tylko, że wpływy z podatku na paliwa starcza na 1/3 finansowania inwestycji - stąd wielka

        pomoc ze strony UE - rozbudowa dróg ruszyła na dobre kilka lat po wstąpieniu do niej.

        • 2 0

      • a z jakich pieniedzy i kto zbudowal tunel w Gdansku?!

        Sucharskiego, Nowa Slowackiego, Most Wantowu?
        Aby tyle wymienic...
        Podpowiem, z pieniedzy miasta.
        Gdynski samorzad zaczal opowiadac "bajki o niemoznosci" z prostego powodu.
        Miasto nie ma wystarczajacych dochodow oraz ludzi wystarczajaco bieglych, aby zawalczyc na unijnych i ministerialnych korytarzach.
        Ludziom z magistratu po prostu sie nie chce po batach, jakie dostali za nieudolnosc w sprawie lotniska oraz estakady.
        Wiec po co brac sobie kolejny klopot na glowe?! Lepiej utopic kolejne 100 milionow w park(ing) dla kolegi. Moze powie "dziekuje".

        • 7 1

  • (4)

    Ale przecież za 6 lat już nie będzie samochodów.

    • 34 4

    • chiałeś lewaków z UE to masz (2)

      • 6 5

      • Na razie mam pato-prawaków.

        • 2 4

      • Gdyby nie te "lewaki" z UE prawiczku, byś jeździł dalej np. do Łodzi DK nr 1, a nie A1,

        do stolicy DK nr 7 a nie S7. Itd. Czyli starymi droga jednojezdniowymi, a nie jak obecnie dwujezdniowymi.

        • 1 2

    • Mistrz

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Miała być gotowa w latach 70 ubiegłego wieku. (8)

    50 lat opóźnienia...

    • 104 3

    • (3)

      Przekop mierzeji powinien powstać w latach 50-tych XXw. - złapał jakieś 60 lat opóźnienia. Te parę lat szybko zleci - droga powstanie. Jest absolutnie niezbędna dla dalszej rozbudowy portu w Gdyni.

      • 18 6

      • Zgadzam się z Tobą. (2)

        Obawiam się tylko, ze będzie obsuw. Bo cała Polska jest rozkopana. Wszędzie budują drogi. Od Tatr po wybrzeże, od Szczecina po Bialystok. Dużo jeżdżę, sporo widzę. Jeszcze nigdy nie bylo takiej rozbudowy i remontow dróg jak przez ostatnie kilka lat. Dlatego trochę się boję, że DRMG ugryzlo więcej, niż jest w stanie przełknąć. Ale jestem dobrej myśli. Zobaczymy.

        • 10 4

        • To czemu narzekasz na różne rzeczy na tym forum ?

          I dzięki komu jest ta rozbudowa dróg, która ruszyła na dobre w kilka lat po wstąpieniu do UE.

          • 3 6

        • To wszystko zależy od funduszu spójności z UE

          Teraz kończy się druga ośmiolatka. W obu był nacisk i kasa na drogi. Kolejny już tak dobry nie będzie, bo Unia chce stawiać na kolej. Poza tym uchodzimy za leoiej rozwinięty kraj więc mniej kasy wpadnie. Szczególnie jak chcemy powiększać UE o biedniejsze kraje.

          • 3 0

    • "50 lat opóźnienia" mija własnie teraz...

      spokojnie należy szacować że to będzie 70 lat opóźnienia

      • 10 2

    • I pierwsze słyszę, że ta droga miała powstać w latach 70. Wtedy miała powstała jedynie estakada

      Kwiatkowskiego.

      • 4 6

    • Jak tu piszą, miała powstać Droga Czerwona ale w całym Trójmieście tuż obok torów kolejowych. (1)

      Zatem pomyliłeś pojęcia.

      • 3 7

      • obwodnica miała "przeskoczyć" tory

        ale sił wystarczyło na połączenie z Morską.
        Od tego czasu jest charakterystyczna "rezerwa terenowa" i ludzie co przeżyli życie na walizkach, bo już-już będą wysiedlać...

        • 6 0

  • Ho, ho, ho Horała (2)

    Czyli nie powstanie. Wieczny przegrany nadaje się do tego.

    • 31 23

    • Najlepiej zarabiający pastuch spod Baranowa (1)

      • 1 1

      • gul...

        ...chodzi?!

        • 2 0

  • Plan drogi Czerwonej jest chyba od 1956 z Gdyni do Gdańska. (1)

    Pani Cegielska w Gdyni dawno ja wybudowała.

    • 27 5

    • wybudowany jest odcinek nazywany roboczo "różową"

      I to dość koślawo, bo Lotników jest mocno niedorobiona, a w końcu wszystko utyka na Wielkopolskiej...
      Były mocarstwowe plany budowania "czegoś" w osi Wrocławska - Halicka, ale na planach się skończyło.
      Budżet zabił pomysły.
      No i postawa Sopotu mocno upośledza te koncepcje.

      • 7 0

  • Łykacie wszystko jak pelikan (1)

    a ci znowu nawijaja wam makaron na uszy

    • 28 5

    • I to cyklicznie ten sam makaron, he, he.

      • 0 1

  • Panie Patryku (9)

    niech pan nie wypisuje bzdur. Ta droga czerwona to jest fałszywie nazwana i powinna być jako drogą dojazdową do Portu. Prawdziwa DROGA był już planowana w latach 70 tych z Gdańska do Gdyni wzdłuż głównego ciągu komunikacyjnego obok linii SKM aby go odciążyć. Do tej pory nic nie zrobiono i nic z tego prawdopodobnie nie będzie przynajmniej tak długo jak nie zakorkuje się całkowicie przejazd z Gdańska do Gdyni.

    • 39 10

    • Na szczęście jej nie zrobione (1)

      Koncepcja autostrady przez miasto to pomysły z lat 70. Praktyka pokazała, że trzeba inwestować w transport szynowy.

      • 6 11

      • praktyka?

        A gdzie ta "praktyka" się objawiła.
        Transport szynowy do najbardziej kosztowny i najmniej elastyczny z możliwych wariantów czegokolwiek...
        Tylko w Gdańsku paru kolesi uczyniło z niego sposób na życie...

        • 6 0

    • śmieszne jest (5)

      nazywanie wirtualnych tras kolorami, a tym bardziej powielanie tych samych nazw co do różnych koncepcji. Niemniej bajania o Drodze Czerwonej cały czas odbijają się nam czkawką, na przykład przez tzw "rezerwę" nie może zostać odbudowana ul. Biała we Wrzeszczu, Tam, gdzie do 1945 roku był budynek z restauracją Bublitz ( róg Waryńskiego) , dziś straszą chaszcze i resztki fundamentów. Problematyczny był nawet remont istniejących kamienic. Może już czas na zakończenie bajki o żelaznym wilku i jakąś przyzwoitą (niewieżowcową) zabudowę tych terenów.

      • 4 7

      • droga musi powstać. (4)

        • 8 2

        • Tia, musi powstać, he, he ... Powstanie tak samo, jak port zewnętrzny w Gdyni i droga Via Maris. (2)

          • 0 8

          • Dokładniej rzecz biorąc, (1)

            powstanie drogi jest uzależnione od budowy portu zewnętrznego. Opracowanie dokumentacji wstępnej nic jeszcze nie znaczy, poza tym, że w kampanii wyborczej będzie się czym pochwalić.

            • 1 6

            • raczej odwrotnie...

              Nikt o zdrowych zmyslach nie zainwestuje w nabrzeza bez mozliwosci komunikacyjnych. Odnowione (bo nawet nie zmodernizowane) torowiska to duzo za malo, aby ktokolwiek sie skusil.

              • 6 0

        • A z jakiej racji ? Kosztem wyburzeń ?

          • 1 7

    • zbieżność nazw - kryptonimów róznych rozwiązań

      które zaczęły żyć własnym życiem.

      Trójmiejska "czerwona" na z "portową" tyle wspólnego, że miały się łączyć w okolicy stacji Gdynia - Stocznia.

      • 6 0

  • Wybory się zbliżają. (3)

    Nawet jak wygra ktoś nowy to z tego już chyba miliardowego długu miasta to raczej nic nie wskura. Współczuję ogólnie, bo tak jak gryzoń ma zniszczona miasto to potrzeba długich lat

    • 30 3

    • Widać gdynianie zadowoleni z tego marazmu..

      • 7 3

    • Analfabetom serdecznie już dziękujemy (1)

      - ...wskóra... -

      • 6 0

      • "repetyn", ponieważ całą podstawówkę repetował podwójnie.

        Podwójnie, bo każdy rok szkolny powtarzał.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane