• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona: 20 mln zł na koncepcję dla GDDKiA. Budowa od 2026 r.

Patryk Szczerba
17 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Droga Czerwona ma odciążyć estakadę Kwiatkowskiego Droga Czerwona ma odciążyć estakadę Kwiatkowskiego

Podpisaniem programu inwestycyjnego dla prac przygotowawczych rozpoczęto oficjalnie realizację Drogi Czerwonej w Gdyni. Z Centralnego Portu Komunikacyjnego do gdańskiego oddziału GDDKiA trafi 20 mln zł. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) inwestycji ma być gotowe pod koniec 2024 r. Sama droga ma powstać w latach 2026-2029.



Czy Droga Czerwona będzie istotna dla rządzących w przyszłych latach?

Dywagacje o tym, czy rządowi zależy na budowie Drogi Czerwonej w Gdyni, ma zakończyć czwartkowe podpisanie w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia programu inwestycyjnego dla prac wstępnych przy tej inwestycji.

Droga Czerwona w Gdyni: 20 mln zł na studium i koncepcję dla GDDKiA



W spotkaniu uczestniczyli wiceministrowie infrastruktury: Marcin Horała, Rafał WeberGrzegorz Witkowski.

- To jest droga życia dla gdyńskiego portu już teraz, gdy przeładunków jest sporo. Jeśli ma być ich jeszcze więcej, to jest praktycznie niemożliwe, żeby droga nie powstała. Inwestycja faktycznie realnie się rozpoczyna - opowiada Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
To właśnie z puli środków na budowę CPK do lokalnego oddziału GDDKiA trafia 20 mln zł na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i przygotowanie inwestycji. W październiku tego roku ma zostać rozstrzygnięty przetarg na wykonawcę studium. Dokument ma być gotowy w 2024 r.

Trzy odcinki Drogi Czerwonej, dwie jezdnie, blisko 9 km długości



- Inwestycja będzie skomplikowana. Jesteśmy w zabudowie miejskiej, więc będziemy musieli bardzo dokładnie przebadać, jak organizacyjnie to rozwiązać, by mieszkańcom ułatwić przejazd podczas budowy Drogi Czerwonej - wyjaśnia Anita Oleksiak, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA.
Podpisane porozumienie ma być realnym początkiem inwestycji pod nazwą Droga Czerwona. Podpisane porozumienie ma być realnym początkiem inwestycji pod nazwą Droga Czerwona.
Budowa Drogi Czerwonej zostanie podzielona na trzy odcinki o łącznej długości 8,8 km. Będzie trasą dwujezdniową z pięcioma węzłami. Jej koszt jest szacowany obecnie na 2,7 mld zł. W całości ma być sfinansowana z budżetu państwa.

- Podpisanie umowy z wykonawcą budowy Drogi Czerwonej planujemy w 2026 r. Zakładamy, że prace mogą potrwać do 2029 r. Wiele będzie zależało od tego, jak dobierzemy technologię, konieczna będzie też współpraca z PKP. Dlatego tak istotne jest stworzenie odpowiedniej koncepcji - dodaje Oleksiak.

Droga Czerwona: pieniądze z CPK, dokumentacja od GDDKiA



Przypomnijmy, że Droga Czerwona została włączona do inwestycji w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego w 2020 r. Poinformował o tym premier Mateusz Morawiecki podczas ubiegłorocznego pobytu w Gdyni.

W listopadzie 2021 r. Zarząd Morskiego Portu Gdynia i władze miasta przedstawiły koncepcję przebiegu drogi. Tłumaczono wówczas: to był maksymalny krok, jaki samorząd mógł zrobić w sprawie budowy nowej trasy do portu.

Pod koniec zeszłego roku okazało się jednak, że dokumentację projektową dla Drogi Czerwonej opracuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Ta przedstawiona przez port i miasto nie spełniała wymogów, jeśli chodzi o przygotowanie inwestycji drogowej w zakresie dróg krajowych.

W styczniu senat przyjął, ale sejm odrzucił, poprawki gdyńskiego senatora Sławomira Rybickiego, dotyczące przeznaczenia środków na sfinansowanie projektu Drogi Czerwonej w wysokości 22 mln zł.

Zapanowała konsternacja dotycząca dalszych losów projektu. Podpisanie dokumentów i przekazanie 20 mln zł na prace przygotowawcze z CPK do GDDKiA mają ją zakończyć.

Miejsca

Opinie (229) ponad 10 zablokowanych

  • 8,8 km za 7 lat! (3)

    Już raz taki rekord mieliśmy. Z budową Estakady. Tak Gdynię lubią rządzący. Wszyscy. Kasę z Portu ciągną. Ale zainwestować to już problem. Wiem, że Droga na przebiegać przez miasto. Ale w większości przez terenu przemysłowe. Naprawdę trzeba aż 3 lat aby taka budowa rozpocząć a potem kilka lat budować? Niezależnie 9 kilometrów! Paranoja

    • 24 1

    • To tak jak z budowa plotu na granicy .

      Pytam sie byl przetarg ?

      Na Litwie buduja 3 razy taniej i szybciej .

      Dlaczego nie moga budowac u nas ?

      • 0 0

    • moze to i tereny przemyslowe

      Ale nie jest to teren na ktory mozna wprost wpuscic spychacze. Praktycznie jest tam bardzo ciasno i kazdy metr tej trasy to jakas budowla inzynieryjna.
      Miasto prowadzi juz dzialania obstrukcyjne, oglaszajac zabudowe mieszkaniowa na terenie dawnych Zakladow Miesnych. To moze byc gwozdz do trumny calego przedsiewziecia...

      • 2 1

    • A kto lubi szczura?

      Tylko głuchy i niewidomy nie dostrzeganie bajzlu jakiego narobił.

      • 4 1

  • Teraz wszystko jasne!

    Droga Czerwona doprowadzi kontenery z nowego portu zewnętrznego do pasa startowego CPK, żeby można było je ładować w samoloty i rozwozić.

    • 4 3

  • Pisowski rząd gnębi Gdynię jak może.... (1)

    Ta droga jest absolutnie niezbędna dla funkcjonowania Portu w Gdyni.
    Tylko dlatego pis ją zacznie budować.
    W innym wypadku na pewno bby tego jie zrobili.
    Budują obwodnice wokół róznych pipidówek a w naszej Gdyni dotychczas nic nie zainwestowali.
    Horała mści sie za te 12 procent głosów jakie dostał od gdynian w wyborach.

    • 10 7

    • Postaeic wage

      Na obwodnicy to szybko rusza z lopatami .

      • 3 0

  • Pan Minister Horał załatwił dla Gdyni to co 50 lat Gdynia nie załtwiła i totalna opozycja ignoruje wszystko co Polskie (2)

    • 9 6

    • To znaczy co ?

      Konkrety prosze .

      • 0 0

    • Jeszcze nic nie załatwił.

      I nie załatwi.

      • 2 0

  • I znów ten cieć Horała. (1)

    Bawi się w CPK, przecinał wstęgę na nowym terminalu promowym. Nic nie działa. Tak samo będzie z tą drogą.

    • 3 11

    • No wlasnie

      Co z tym terminalem od wrzesnia ub roku ponoc otwartym ?

      Za Gierka by taki numer nie przeszedl .

      • 0 0

  • 20mln zl za koncepcję? (1)

    Nie ma lepszego sposobu na dojenie kraju lub na pranie kasy jak usługi

    • 8 1

    • To ile będzie kosztował projekt?

      • 0 0

  • Czy tylko dla mnie coś nie tak jest z tymi kosztami?

    20 mln za koncepcję i 300 milionów za każdy kilometr drogi? To ona chyba ze złota będzie

    • 3 1

  • Teraz proszę porównać inwestorów CPK... (1)

    ... I galerii forum. CPK dał kasę na projekt drogi, galeria nawet dziś otrzymuje "w prezencie" inwestycje z miejskiej kasy (przejście naziemne).

    • 4 3

    • A ty znowu psycholisz?

      CPK daje po kilkadziesiąt patyków miesięcznie paru cwaniaczkom za pokazywanie malunków w połer poincie excelu i guglach

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Droga Czerwona to arcyważna inwestycja. Potrzebna na wczoraj (1)

    Życzę sobie i mieszkańcom regionu by powstała czym prędzej. Region się rozwija, port się rozwija a brak dróg. Trzeba iść z duchem czasu i wybudować drogę dla ciężarówek a nam- mieszkańcom pozostawić estakadę dla naszego miejskiego uzytku

    • 94 3

    • Inwestycja megawazna, ale to jest tylko kasa (mala) na studium. Cos jak polozenie stepki... :) Skad gigantyczne pieniadze na inwestycje, skoro z UE juz raczej nie dostaniemy?

      • 3 0

  • Złodzieje

    Droga powstanie jak złodzieje okradną parkujących samochody a może uda się wprowadzić jeszcze jakaś opłatę ekologiczna.
    A tak na poważnie mam pytanie kiedy te durnie z magistratu przestaną nam wmawiać ze trolejbus na węgiel jest ekologiczny.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane