• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Droga Gdyńska powinna zostać przedłużona?

Patryk Szczerba
30 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Droga Gdyńska to obecnie ważna alternatywa dla wielokrotnie zakorkowanej al. Zwycięstwa. Droga Gdyńska to obecnie ważna alternatywa dla wielokrotnie zakorkowanej al. Zwycięstwa.

Dokumenty planistyczne wskazują, że Droga Gdyńska prowadząca od Orłowa do SKM WzgórzeMapka może zostać przedłużona do ul. Janka WiśniewskiegoMapka. Najpierw jednak powstanie Droga Czerwona, która jest obecnie dla władz Gdyni priorytetem.



Czy często jeździsz Drogą Gdyńską?

Droga Gdyńska jeszcze kilka lat temu była zwana popularnie "Różową". Nazwa wzięła się od koloru, jakim planiści zaznaczali ją na mapach. Droga na mapach zaczyna się na skrzyżowaniu z ul. WielkopolskąMapka, a kończy się za Centrum RivieraMapka. Jest alternatywą dla zakorkowanej al. Zwycięstwa. Kierowcy omijają nią korki, zwłaszcza w godzinach rannych i popołudniowych.

Dalej można wjechać w ul. Władysława IV. Przejazd w kierunku Rumi czy dzielnic północnych wiąże się z pokonaniem usianego skrzyżowaniami i światłami centrum. Można jechać także Śląską i później Morską, tyle że tam także tworzy się sporo zatorów.

Plany przedłużenia drogi



Istniejący odcinek Drogi Gdyńskiej kosztował ok. 140 mln zł. Budowa trwała etapami od połowy lat 90., na odcinku od węzła Franciszki Cegielskiej pod wiaduktem na ul. Stryjskiej do skrzyżowania z ul. Wielkopolską.

Droga według zamierzeń może być w przyszłości połączona z Janka Wiśniewskiego. Planiści pracowali blisko dekadę temu nad kilkoma koncepcjami, które zakładają poprowadzenie dwupasmowej drogi średnicowej przez dość mocno zabudowane centrum miasta. Obecność drogi została ujęta w dokumentach planistycznych: strategii rozwoju Gdyni oraz planie miejscowym dla tej okolicy Działek Leśnych.

- Trasa będzie biegła wzdłuż linii kolejowej, ale nie rozstrzygnęliśmy ostatecznie, czy będzie to estakada, czy droga znajdzie się tuż obok torów - mówił w 2012 roku Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni.

Najpierw Droga Czerwona, a później Droga Gdyńska



Wskazywał jednak, że budowa trasy to melodia przyszłości.

- Na efekty poczekamy pewnie z 15 lat. Na razie przedłużenie trasy nie jest bowiem niezbędne - mówił Stępa.
Trasa biegnie wzdłuż torów. Trasa biegnie wzdłuż torów.
I wygląda na to, że się nie pomylił. Po blisko 10 latach po słowach ówczesnego wiceprezydenta Stępy o przedłużenie Drogi Gdyńskiej zapytał w interpelacji Marek Dudziński, radny PiS.

- Obecnie to bardzo istotny ciąg komunikacyjny naszego miasta. Zainteresowanie jej rozbudową w kierunku północnych dzielnic jest jak najbardziej uzasadnione - wskazuje radny.
Władze miasta odpowiadają, że obecnie Gdynia nie prowadzi prac nad przedłużeniem Drogi Gdyńskiej w kierunku północnym.

- Rezerwa terenu pod ewentualną realizację oraz uwarunkowania ewentualnej realizacji są wskazane w dokumentach planistycznych. Dlatego nie istnieje obecnie i nie jest planowana w najbliższej perspektywie czasowej dokumentacja projektowa - odpowiada Rafał Klajnert, sekretarz Urzędu Miasta w Gdyni.
Dodaje, że obecnie wszystkie siły i starania są skupione na budowie Drogi Czerwonej.

- Budowa kolejnych odcinków przedłużenia Drogi Różowej w kierunku północnym będzie możliwa dopiero po wybudowaniu odcinka Drogi Czerwonej - wyjaśnia.
Rok temu Mateusz Morawiecki ogłosił, że Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu w Gdyni, będzie częścią wielkiego ogólnopolskiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Droga Czerwona: koszt 1,5 mld zł, koniec prac w 2027 roku



Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac ma zostać zakończona w 2027 r. Pierwsze miesiące to prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Jej budową ma zająć się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Czytaj też: Droga Czerwona i Droga Trzech Powiatów: więcej szczegółów

Opinie (229) 3 zablokowane

  • w którą stronę?

    Przeciez miała być przedłużona za CH Klif?O tym już zapomniano?

    • 18 1

  • No tak ktoś odleciał z rana (1)

    Wg mapy trasa ma iść pomiędzy dworcem a rondem koło sądu. Halo pobudka. Wcześniej ma na wzgórzu przeciąć tory. Halo pobudka. Po kilku latach kilku ludzi naprawia mostek na Karwinach to jak mamy wybudować coś nad/pod torami które są używane???? Halo pobudka.

    • 37 1

    • spokojnie

      w okolicach 2060 roku dadzą sobie rade :)

      • 0 1

  • Moje przemyślenia (2)

    Przedłużenia Drogi Różowej do Janka Wiśniewskiego nie będzie nigdy. I nie, nie jest to wylewanie żalów na zdolności urzędników, na możliwości finansowe miasta i tak dalej. Po prostu nie wierzę, że w XXI ktoś się zdecyduje na przeoranie centrum miasta drgoą szybkiego ruchu, szczególnie okolic dworca... no bo jak? I zamiast tego? Zaniedbanych ale jednak terenów zielonych? Prędzej uwierzę, że dróg w okolicy dworca będzie mniej a nie więcej. I dobrze, mamy bowiem XXI wiek i pewne rzeczy zaczynają do ludzi docierać.

    • 18 4

    • Siwa klika deweloperska tak zadłużyła Gdynię wałkami typu parking podziemny w centrum dla jednego z nich za kasę miasta że jedyne na co stać Gdynię to posadzenie paru krzewów z wielkimi hasłami o parkach kieszonkowych w wykonaniu śmiesznego pajaca z wielkim łbem

      • 8 2

    • Droga nad lub pod torami kolejowymi

      Nawet jak takie połączenie powstanie to wielu z nas tego nie dożyje ;). Realnie pewnie zaczną coś robić w okolicach 2040 a finisz pewnie 2050 a moze i 2060 ;). Ale myśle i mam nadzieje że w połowie wieku ogarniecie drogi nad lub pod torami kolejowymi będzie możliwe nawet w Gdyni.

      • 0 1

  • Stępa to wieloletni nieudacznik. nastepca wie jeszcze mniej. Katastrofa (2)

    • 33 1

    • to nasza rodzima, swojska, gdynska odmiana

      Maciarewicza.
      Trzeba wiedziec kiedy ze sceny zejsc. Ten czlowiek ze 20 lat temu przegapil termin.

      • 4 1

    • Klępa

      Kiedyś twierdził, że droga czerwona nie interesuje miasta bo tam nikt nie mieszka. Głosił to chyba w Finlandi prz okazji sympozjum odnośnie drogi łączącej Skandynzwię z kontynwntalną Europą.

      • 3 1

  • W naszym mieście każda inwestycja to trwa latami (9)

    Każdy remont jakiejkolwiek nawierzchni, przebudowa skrzyżowania itd doprowadza do sporych korków przykładem tego jest zeszlotygoniowy remont dylatacji Estakady Kwiatkowskiego kiedy pół Gdyni było w korku teraz są wakacje więc nie ma większych utrudnień

    • 136 11

    • (6)

      Inwestycje trwają latami. A jak ma być inaczej? Pamiętaj, że urzędnicy są związani taki prawem jakie jest i ich największych zmartwieniem jest krycie własnych tyłków. Masz więc z jednej strony długie procedury z odwołaniami a z drugiej zero przebojowości tylko pilnowanie się, żeby każdy podpis i każdy papierek był na miejscu. Taki sobie stworzyliśmy system i musimy z tym żyć. Przy czym to nie jest tak, że jest prosta alternatywa, nie chcemy przecież żeby urzędnik mógł podjąć jednoosobową decyzję typu "zaorać domki, tu będzie droga".

      • 9 11

      • (5)

        Tak się składa, że w innych częściach Polski inwestycje mogą być realizowane, tylko w Gdyni zawsze urzędnikom wiatr w oczy ;)

        Oni po prostu nie chcą nic robić, bo jak pokazują kolejne wybory samorządowe, nicnierobienie daje doskonały wynik wyborczy. Przecież ci ludzie po tylu latach u władzy nie myślą już dawno o tym, co zrobić dla miasta, ale o tym, co zrobić, by utrzymać poparcie.

        • 26 7

        • Patrzcie jaki znawca inwestycji samorządowych! (4)

          Musisz mieć ogrom wiedzy i doświadczenia praktycznego, żeby takie odważne wnioski wysuwać!
          Brawo! Może zostań radnym?

          • 5 10

          • nie trzeba ogromu czegokolwiek... (2)

            wystarczy porównanie z Rumią i Wejherowem...
            Nie wspominając o Gdańsku, bo to zupełnie inna historia...

            Ta niewygodna dla gdyńskiego sytuacja wynika z faktu, że wiele miast jest w małej odległości i ludzie jeżdżą (głównie za pracą...) i widzą...

            • 5 4

            • Czyli wcale się nie znasz na samorządzie. Twoja opinia to tylko "bo ludzie widzą". Słabiutko (1)

              Większość Gdynian to w Wejherowie czy Rumi nawet nie była, bo po co?
              Wszystko, czego mieszkańcom 250 tyś. miasta potrzeba jest w Gdyni.
              A sytuacja jest niewygodna dla ciebie, bo za twoimi hasłami nie kryje się nic. Totalna pustka.

              • 3 5

              • "bo po co"

                Klasyka odpowiedzi zadufanego gdynianina...
                Sam nim jestem (gdynianinem i to w trzecim pokoleniu) i smutno mi, że takie widzenie rzeczywistości zaczęło dominować w tym mieście.

                A po to, żeby zobaczyć lepiej lub inaczej zarządzane miasta...

                "to tylko "bo ludzie widzą". Słabiutko"
                Po owocach ich poznacie. Mane, tekel, fares...
                I to nie ty "ważysz" i oceniasz a ci widzący ludzie.
                Więc nie "słabiutko" a cieniutko ze strony zarządzania... I smutno wśród mieszkańców...

                • 3 2

          • No tak w Um Gdynia sami fachowcy zwlaszcza jesli chodzi o lotniska, podejrzewam ze z innych

            samorzadow na szkolenia przyjezdzaja, a nie czekaj przeciez UM zamkniety pewnie ciezko pracuja na opracowanie kolejnej wizualizacji do szuflady

            • 0 1

    • Na wysokości Morskiej

      padła kolejna dylatacja. Hałas niemiłosierny. Część drogi zamknięta.

      • 3 0

    • Bo MTM się nie wyrabia

      Haha

      • 0 0

  • Ulice GDYNI

    Z uporem maniaka przypominam o ul.pół.dąbka i ul.derdowskiego wieczne KORKI ,brak drugiego wiaduktu przy stacji paliw BP a szperkiem nie wspomnę o asfaltowej nawierzchni.

    • 24 2

  • Jaką kolwiek budowe i rozbudowe dróg w Gdyni nalezy rozpocząć od .... (2)

    Pogonienia Szczurka i jego ferajny ! - Gdynianie mówią ,że w Gdyni mozna było zrobić wiele ,wiele więcej , jezeli chodzi o infrastrukturę komunikacyjną {drogową ! } można po krótce przypomnieć co zrobiono za nie omal ćwierćwiecznej kadencji Szczurka ; - wpierw powstał Węzeł "Bubel" -Wzgórze , tworzy zatory i spowalnia zamiast upłynniać ruch ! - do przebudowy !!! ,Droga Różowa , jest nazywana przez kierowców drogą od ściany do ściany ! - co z tego ,że jedzie się parę set metrów pięknym szerokim hajłejem jak kończy się on na ścianie ! , tak - ul. to dla tej drogi ściana !!! , cały problem tkwi w budowie nie prostych płaskich odcinków ale w budowie wielopoziomowych bezkolizyjnych skrzyżowań i Węzłów ! . Podobnie jest z budową ul. Chwarznieńskiej zrobiona kawałek nic nie dający\ch czterech pasów i ... koniec !? , czyli znowu od ściany do ściany . Węzły, węzły i bezkolizyjne skrzyżowania !!! - tego panowie planiści i urbaniści nam trzeba ! A n ie prowizorek i bylejakości !Tak jest z obecnie budowanym odcinkiem Kwiatkowskiego - tam problem tkwi nie w prostym odcinku od Płk. Dabka do W . Gruny który był i będzie nadal {!} zakorkowany , tylko Tam u góry trzeba zbudować porządny bezkolizyjny Węzeł , a nie jak się planuje - ronda lub kupy ' świateł ! to takie skrzyżowania generują korki i zatory oraz utrudniają i spowalniają ruch ! Taka jak obecnie prowadzona robota -nic nie da i nic nie pomoże , tak budowało się 50 lat temu ! . Przejedżcie się do Europejskich portowych Miast takich jak HH , Rotterdamm czy Antwerpia i zobaczcie jak to wygląda i jak to się robi !!! I na koniec prośba - Nie marnotrawcie Kasy na prowizorki i bylejakość !!! bo za chwile to i tak trzeba będzie zrobić porządnie !

    • 48 6

    • Po co tak daleko. Można do Sierakowic

      Specjalnie wybudowane ścieżki rowerowe z dala od chodników. Drogi równe, pasy widoczne. Parking w centrum wsi. Tak, Sierakowice to wieś mogąca służyć przykładem dla leniuszków z um.

      • 1 1

    • Jakie węzły ? Pod oknami domów ? Mało

      ci jeszcze betonu, smrodu spalin i hałasu ?

      W normalnych krajach burzy się węzły w miastach.

      • 0 1

  • ej, a farby wystarczy dla MTM?

    • 17 3

  • ta ściana to miało być - ul. Wielkopolska !

    przepraszam !

    • 7 2

  • Szczurek, a jak tam remont jezdni pod Estakadą Kwiatkowskiego?

    • 24 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane