• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga w tunelu może odciążyć centrum Gdańska

Maciej Naskręt
28 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Krótkie nagranie z powstającego tunelu pod Targiem Siennym i Rakowym.

Kierowcy obawiający się korków po otwarciu przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej powinni pamiętać o podziemnej ulicy Nowe Podwale Grodzkie, która pobiegnie pod Forum Gdańsk i pozwoli uniknąć stania na światłach w kilku miejscach.



Czy będziesz korzystać z podziemnego Nowego Podwala Grodzkiego?

Kilka dni temu informowaliśmy, że zapadła decyzja o budowie naziemnego przejścia dla pieszych między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk przez ul. Okopowązobacz na mapie Gdańska.

Informacja wywołała burzę w komentarzach pod artykułem. Choć było wiele głosów o tym, że budowa przejść naziemnych to powrót do normalności po latach wpychania pieszych pod ziemię, to dominowały głosy, że to fatalne rozwiązanie dla zmotoryzowanych. Zdaniem wielu naszych czytelników, nowe przejście zakorkuje główny ciąg komunikacyjny śródmieścia.

W komentarzach dominowały głosy przeciwko przejściu dla pieszych na wysokości Bramy Wyżynnej. W komentarzach dominowały głosy przeciwko przejściu dla pieszych na wysokości Bramy Wyżynnej.
Byli też i tacy, którzy popierali pomysł.

Głos poparcia dla przejścia przy Bramie Wyżynnej. Głos poparcia dla przejścia przy Bramie Wyżynnej.
3 tysiące czytelników wzięło udział w ankiecie na ten temat. 56 proc. z nich skrytykowało pomysł utworzenia naziemnego przejścia dla pieszych, zaś 35 proc. go poparło. 9 proc. ankietowanych nie opowiedziało się po żadnej stronie.

***

W komentarzach dało się zauważyć, że nie wszyscy wiedzą, że pod Forum Gdańsk powstanie podziemna droga, równoległa do Wałów Jagiellońskich i Okopowej, którą będzie można ominąć zarówno Hucisko, jak i miejsce, w którym powstanie przejście.

Dlatego jeszcze raz dokładnie opisujemy projekt podziemnej ulicy, która powstaje wraz z budową centrum handlowego na Targu Siennym i Rakowym.

Powstająca już, częściowo podziemna, ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową.

Ulica zacznie się tuż za hotelem Central, na wysokości siedziby gdańskiej prokuratury. Kierowcy skręcą w prawo przed budynkiem dawnego Żaka. Najpierw pojadą równolegle do torów kolejowych, a na wysokości wiaduktu Hucisko wjadą pod ziemię.

Podziemne Nowe Podwale Grodzkie pozwoli części kierowców ominąć Hucisko i pasy dla pieszych przy Bramie Wyżynnej. Podziemne Nowe Podwale Grodzkie pozwoli części kierowców ominąć Hucisko i pasy dla pieszych przy Bramie Wyżynnej.
Podziemny tunel będzie miał ok. 350 metrów długości. Jadąc w kierunku południa, wyjedziemy nim już za Węzłem Okopowa, przy skrzyżowaniu ulic Toruńskiej, Okopowej i Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, na wysokości stacji SKM Gdańsk-Śródmieście.

Ulica będzie miała jedną jezdnię i po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Nie będzie w niej chodników, sygnalizacji świetlnej ani drogi dla rowerów.

Co ciekawe, na odcinku bezpośrednio pod Forum Gdańsk, Nowe Podwale Grodzkie będzie należało do właściciela centrum handlowego. Droga znajduje się bowiem w świetle działki, którą miasto przekazało inwestorowi. Tymczasem prawo w Polsce nie przewiduje wyodrębniania własności nieruchomości ze względu na głębokość czy wysokość nad gruntem.

Jednak władze Gdańska, jeszcze przed rozpoczęciem budowy ustaliły z inwestorem, że Nowe Podwale Grodzkie pod Forum Gdańsk będzie drogą nieodpłatną oraz publicznie ogólnodostępną. Miasto weźmie na siebie jej utrzymanie.

Dlaczego warto skorzystać z objazdu Nowym Podwalem Grodzkim
  • droga bez pieszych i rowerzystów
  • omija się światła na Hucisku i przy budynku LOT-u
  • brak skrzyżowań


Dlaczego nowa droga może się korkować
  • przekrój - jedna jezdnia po pasie w każdą stronę
  • utrudnienia wywołane przez dostawców sklepów w Forum Gdańsk


Co do tej pory zostało zbudowane?

Na placu budowy tunelu trwa wznoszenie ścian podporowych pod strop na wysokości Urzędu Miejskiego. Do tej pory wykonawcy prac udało się przykryć nową drogę w rejonie Huciska i al. Armii Krajowej. W tej drugiej części tunel ma dobre 250 m.

Tam, gdzie wykonano już stropy tunelu, zamontowano elementy wygłuszające tunel. Gotowa jest także konstrukcja zaplecza Forum Gdańsk, do którego podjeżdżać będą auta dostawcze.

Obecnie na całej długości drogi tunelowej nie ma jeszcze elementów konstrukcyjnych jezdni. Za to wykonano już przeciwpożarową instalację zraszającą. To na wypadek pożaru w podziemnym obiekcie.

  • Spacer tunelem zaczynamy od przyszłego skrzyżowania ul. Podwale Grodzkie z ul. Nowe Podwale Grodzkie.
  • Zarys ul. Nowej Podwale Grodzkie, która prowadzi do tunelu pod Forum Gdańsk.
  • Tunel pod Huciskiem. Na zdjęciu widać wyniesiony chodnik, którym będzie można przejść piechotą pod ul. Hucisko.
  • Tunel w rejonie Huciska.
  • Na wysokości Urzędu Miejskiego tunel nie ma jeszcze stropu.
  • Montaż podpory pod strop tunelu na wysokości Urzędu Miejskiego.
  • Tunel na wysokości ul. Rogaczewskiego.
  • Tunel wraz z systemem przeciwpożarowym. Co kilkadziesiąt metrów zlokalizowane są stalowe drzwi z możliwością przejścia do części kolejowej tunelu.
  • Zaplecze Forum Gdańsk. Tutaj pojazdy dostawcze będą wyładowywać towar do sklepów.
  • Zaplecze Forum Gdańsk. Tutaj pojazdy dostawcze będą wyładowywać towar do sklepów.
  • Stalowe elementy żuraw posadowione w tunelu.
  • Wnętrze tunelu pod Forum Gdańsk.
  • Spacer kończymy przy południowym fragmencie tunelu - pod al. Armii Krajowej. Stalowe elementy to żuraw pracujący na powierzchni.

Forum Gdańsk

Przypomnijmy, że od dwóch lat trwają prace przy budowie centrum handlowego Forum Gdańsk pomiędzy ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańskaal. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja obejmuje zabudowę Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska. Powstaną tu budynki handlowe, biurowe i usługowe, których łączna powierzchnia wyniesie blisko 144 tys. m kw.

Łączny koszt budowy Forum Gdańsk oszacowano na ok. 800 mln zł. Sama 6-hektarowa miejska działka warta jest ok. 130 mln zł. W zamian za nią inwestor zbuduje Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska, które będzie niekomercyjną częścią Forum Gdańsk, przejętą przez miasto. Znajdzie się tam główny punkt miejskiej informacji turystycznej.

Deweloperem Forum Gdańsk jest spółka Multi Development Poland. Natomiast wykonawcą samego centrum jest przedsiębiorstwo Warbud. Z kolei firma Doraco zajmuje się rozbudową układu drogowego i sieci w obrębie inwestycji.


Opinie (310) ponad 10 zablokowanych

  • Ten "tunel" niczego na lepsze nie zmieni, ba nawet pogorszy dlaczego?...

    a to dlatego, że na podwalu będą światła dla wjeżdżających/wyjeżdżających z tunelu no i dla tych, którzy podwalem będą kontynuować podróż. Uważam zatem, że w tej sytuacji korek będzie na okopowej przed przejściem przy bramie wyżynnej, który będzie się ciągnął pewnie aż do zaroślaka albo i dalej i dodatkowo w tunelu bo kierowcy tam będą szukać alternatywy. Poza tym nie rozumiem koncepcji robienia dodatkowego przejścia dla pieszych skoro istnieje gotowa infrastruktura tuneli zwłaszcza w miejscach gdzie już tworzą się korki. Przecież to dla pieszych najbezpieczniejsze rozwiązania a i bułeczkę w tunelu po drodze kupi :)

    • 5 1

  • w momencie otwarcia 'Forum G..." Gdańszczanie nie będa nigdzie jeżdzić

    tylko.... sobie spacerować w Forum G..... ( jw. " wirtualny spacer") bo co im jeszcze do szczęścia trzeba?...
    taka sielanka budyniowa...
    a tak naprawdę to trudno to nazwać rozwojem Gdańska...

    • 8 0

  • Słabym punktem nowej drogi (2)

    Będą skrzyżowania. Na lewoskręt przy Hotelu Centrum już trudno się wbić a jak otworzą nową drogę będzie to niemożliwe, szczególnie że lewym pasem jadą też autobusy i tam są przystanki.....

    • 4 2

    • Prawoskret

      Miało być

      • 1 1

    • Zdaje się,że kombinują by wyrzucić autobusy miejskie z pod Dworca Gł.Budowany aktualnie węzeł przesiadkowy przy przystanku SKM Gdańsk Śródmieście sugeruje,że wszystkie autobusy aktualnie dojeżdżające do Dworca Głównego będą tam kończyć bieg.

      • 0 1

  • Ogłaszam protest totalny

    Przeciw przejściu naziemnemu !!!!

    • 5 5

  • Tylko słabe, tanie rozwiązania (1)

    W takim miejscu to tylko przejście podziemne, szerokie około 30 metrów lub więcej (zbudować większe, nadwyżkę można zagospodarować), więcej znaczy bezpieczniej. Schody ruchome po dwa (prawa i lewa) z każdej strony podziemnego przejścia a pośrodku łagodnie wyprowadzić teren bez schodów.
    Ale do tego trzeba dużych pieniędzy, więc lepiej namalować pasy na jezdni i jest cacy, nie ma problemu ( rzesz kwa...)
    W letnim przesileniu, nie będzie końca wędrówek na przejściu a do tego szybko zmieniająca się sygnalizacja. Jedni chodzą szybciej drudzy wolniej a jeszcze inni na dopingu.
    Po mojemu, inwestor ma mocne plecy w ratuszu lub nawet stołek.

    • 8 5

    • Schody ruchome po dwa (prawa i lewa) z każdej strony podziemnego przejścia a pośrodku łagodnie wyprowadzić teren bez schodów.

      Widziałeś schody ruchome na zewnątrz? Łagodnie wyprowadź różnicę poziomów co najmniej 3metry. Na przystanki też schody ruchome? Pozostają niepełnosprawni na wózkach, ale oni mogą objechać przez Hucisko przecież ja nie będę stał na jakiś światłach. Tłumaczenie ekologią (klocki ham, sprzęgła -pyły, +spaliny) też nie na miejscu. Chcesz być ekologiczny zostaw samochód pod domem na wyjazdy weekendowe, a na co dzień korzystaj ze zbiórkomu. Zrozumcie ,,w kawalerce" nie zrobicie imprezy na 50 osób.

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wnętrza nowego tunelu pod Forum Gdańsk

    tyle ze wjazd na nie kolizyjny

    skrzyżowanie przy toruńskiej takie samo badziewne a jeszcze dojdzie wjazd i wyjazd do tunelu. Jedynie zniknie przejście dla pieszych bo tunel zrobią. Będziesz stał od opery by dojechać cieszyć się na moście bezkolizyjnością ale już za mostem światła na Chełm.

    • 2 0

  • Forum Gdańsk

    Jeju ja się tu zgubię

    • 2 0

  • Obstawiam korek na całej długości tego tunelu skoro kończy się skrzyżowaniami ze światłami,

    • 4 2

  • A jak z tego tunelu wjechać w Podwale Przedmiejskie? Albo z Podwala do tunelu? nie da się.

    • 1 2

  • Jeden pas w jedną stronę???

    Banda debili!!! Adamowicz odejdź już!!!

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane