• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowcy apelują: Nie wjeżdżaj do tunelu "na rezerwie"

Maciej Korolczuk
17 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

Aż 40 proc. wszystkich zdarzeń w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska to zatrzymania aut spowodowane awarią lub brakiem paliwa. Jak to możliwe, że na tak krótkim odcinku aż tyle pojazdów odmawia kierowcom posłuszeństwa? Okazuje się, że "winne" są prawa fizyki.



Czy często zdarza ci się jeździć na rezerwie paliwa?

Od otwarcia tunelu w kwietniu 2016 r. odnotowano w nim już ponad 1 tys. różnego rodzaju zdarzeń. Aż 41 proc. spośród nich stanowią zatrzymania aut spowodowane awarią samochodu lub brakiem paliwa. Średnio to nawet 10-12 tego typu zdarzeń w miesiącu.

Wydaje się nieprawdopodobne, że na tak krótkim odcinku, jakim jest tunel pod Martwą Wisłą - niespełna 1,5 km długości - aż tylu kierowców ma problem ze sprawnością auta lub oszacowaniem ilości paliwa w baku. Jak mówią pracownicy z Centrum Zarządzania Tunelem, przyczyną takiej liczby zatrzymań nie jest kwestia "trójkąta bermudzkiego" w tunelu, jak żartują kierowcy, lecz... pochylenia terenu.



- Tunel na wjeździe i wyjeździe jest mocno pochyły. Faktem jest, że wielu kierowców jeździ na głębokiej rezerwie paliwa. Gdy na spadku lub podwyższeniu auto się przechyla, pływak znajdujący się w baku przemieszcza się, co może odciąć dopływ resztek paliwa, auto się "krztusi" i gaśnie. Wówczas potrzebna jest nasza pomoc - mówi Tomasz Czyż, zastępca kierownika działu tunelu drogowego i obsługi obiektów zwodzonych w GZDiZ.

Wideo archiwalne z 2016 r.



Obsługa tunelu na takie zdarzenia jest przygotowana. W ramach umowy na utrzymanie tunelu, unieruchomione auto osobowe może zostać odholowane w ciągu 30 min na odległość maksymalnie 2 km od tunelu, np. na stację paliw przy Trasie Sucharskiego.

- Kiedy pojazd stoi już w miejscu, które nie wpływa na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, kierowca musi radzić sobie sam - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Cel odholowania takiego pojazdu z tunelu jest oczywisty: bezpieczeństwo i możliwe szybkie upłynnienie ruchu.
Kolejnym powodem zamykania przeprawy pod Martwą Wisłą, poza awariami i brakiem paliwa w autach, są przypadki rowerzystów korzystających z tunelu (12 proc. wszystkich zdarzeń), przekroczenia skrajni przez auto ciężarowe (11 proc.), pieszych w tuneluprzedmiotów leżących na jezdni (po 7 proc.).

Utrudnienia wywołują też zdarzenia drogowe: korki (5 proc.) i kolizje (3 proc.). Najrzadziej tunel zamykany jest z powodu fałszywego alarmu pożarowego, usterki czy zwierzęcia w tunelu (1 proc.).

Na co dzień o bezpieczeństwo w tunelu dba 18-osobowy zespół obsługi technicznej. Jego pracownicy apelują, by przed wjazdem zwracać uwagę na ilość paliwa w baku.

- Przed podróżą w Alpach, gdzie tunele są zdecydowanie dłuższe od naszych, raczej każdy z nas dba o to, by nie zabrakło mu paliwa. Dlatego apelujemy, by na ten fakt zwrócić szczególną uwagę także w Gdańsku - dodaje Tomasz Czyż.

Wideo archiwalne

Opinie (296) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Yyyy przyznam się że mi też 2 razy zabrakło paliwa i stałem na chwilę ale zaskoczył passat B4 1.9tdi 94 rok tam ta skazówka pokazuje że jest paliwo a nie ma a czasem nie ma a jest

    • 3 3

    • tak to jest jak jezdiz sie 30 letnim szrotem

      jaki przebieg? 2 miliony?

      pomine ze wskazowka jest polaczaona z plywakiem
      wiec skoro wskazowka ci pokazuje ze jest a nie ma to znaczy ze masz pol baku zawalone mulem wiedizlabys gdybys tankowal do pelna bo bys zauwzyl ze wlales 35 litrow i bak "pelny"
      ale cos czuje ze ty nigdy niue lejesz do pelna

      • 0 0

  • kierowca praktyk (2)

    jadąc od strony trasy S7 dopiero za tunelem przy Al.Jana Pawłą II na Zaspie jest stacja paliw ... często po prostu to mogą być kierowcy "z trasy"

    • 1 7

    • jechalem kiedys we francji autostrada

      tam czasem miedzy jedna a druga stacja jest 40 kilometrow
      a Polacy cebulaczki maja problem bo do stacji od tunelu jest 5 kilometorw

      rece opadaja

      • 0 0

    • a przewidywać nie potrafią?

      • 3 0

  • (29)

    12 procent to przypadki rowerzystów korzystających z tunelu. Nie pochwalam łamania prawa, ale gdyby rowerzystom zostawiono prom w Nowym Porcie to nie było by tych przypadków. Władze projektując ten tunel kompletnie wykazały się ignorancją wobec pieszych i rowerzystów. Autobus przez Tunel ograniczono tylko do sezonu. W dodatku jest odpłatny a kierowca jedzie przez Tunel za darmo. W dodatku krusuje rzadko jak nie zdążysz czekasz 40 minut i zabiera tylko 8 rowerów. Prom pieszo - rowerowy rozwiązał by te problemy a autobus byłby wspomagający i uzupełniający

    • 31 14

    • kierowca opłatę drogową ma w paliwie (19)

      geniuszu ... codziennie płacimy za drogi tankując ... zacznijmy najpierw od obowiązkowego OC na rowery ...

      • 10 9

      • (5)

        Ten kto popiera OC na rowery dla mnie jest nikim

        • 0 2

        • ty dla wieksozsci ludzi jetses nikim

          oc na rower nie chce podatku na rower nie chce ale sciezki to maja za darmo budowac prawda?

          • 0 0

        • (1)

          Problem zacznie sie wtedy jak jadąc rowerem zahaczysz samochód za kilkaset tysięcy albo kierowca by nie zrobić Tobie krzywdy wybierze opcję rów albo drzewo ..

          • 2 0

          • on wtedy ucieknie

            taki to modelowy przyklad ped**arza krzyczy najglosniej a jak cos nabroi to ucieka

            • 0 0

        • ...napisał tolerancyjny demokrata, stroskany o wspólne dobro. (1)

          • 0 0

          • Ten samochód i to zdrowie to nie jest wspólne dobro to jest moje dobro.

            • 0 1

      • (4)

        Miasto na budowę i utrzymanie tunelu nie dostało grosza z tych twoich kolosalnych opłat za szrota z Niemiec. Tak więc proszę jeździj sobie z dala od miasta, tam gdzie finansujesz drogi.

        • 7 2

        • Ale kierowcy nie finasują zadnej drogi to to sa grosze ,na budowe drogi wydaje sie kase wszystkich mieszkanców (2)

          Gdyby remonty i budowe drogi remontowac tylko z podatku drogowego to by powstał kilomet drogi rocznie!

          • 3 2

          • nie p....l glupot

            podatki ktore placa kierowcy to 26 milairdow rocznie

            na drogi i koleje panstwo wydaje 22 milardy rocznie

            wiec czemu klamiesz?

            • 0 0

          • Nie gardłuj tak na remonty dróg, bo jak drogi nie będą remontowane,

            to do Twego Starbucksa nie dowiozą kawy.

            • 0 0

        • jak zwykle nie wiesz w którym kościele bije dzwon

          • 1 3

      • i za nią zbudowano tunel? (3)

        czy raczej za podatki wszystkich mieszkańców Gdańska?

        • 8 2

        • tunel zostal zbudowany z funduszu drogowego

          ktory placa tylko kierowcy

          wiec w czym ty masz problem?

          rocznie na drogi panstwo wydaje 22 milardy
          kierowcy natomiqast palca rocznie 26 miliardow podatkow
          wiec nie dosc ze jdestesmy na 4 miliardy dymani to jeszcze takie roszczeniowe paly jak ty sie madrza ze nie placimy

          • 0 1

        • a za czyje pieniadze powinien być wybudowany?

          • 2 0

        • pieniądze były z różnych źródeł

          ale kurczaki wiedzą swoje ...

          • 4 1

      • Buraku szkody jakie ty powodujesz są milion razy wieksze nic te grosze które płacisz wpodatku drogowym. (2)

        To zaledwie ułamek setnych procenta !!Kosztów które ponoszą wszyscy podatnicy buraku także rowerzyści i piesi!

        • 4 1

        • Kogo nazywasz burakiem i na jakiej podstawie? Myślisz, że sam jestes lepszy,

          bo nie raczysz odróżniać czerwonego od zielonego.

          • 0 0

        • Nie dla roweru w autobusie

          Co to jest rowerzysta ?

          • 1 0

      • tunel utrzymuje miasto. wiec podatki w paliwie nie maja nic tu do rzeczy

        • 2 1

    • (5)

      Tak jest , prom dla rowerów ! Wprawdzie przewiezie 18 rowerów dziennie ale zaspokoi twoje potrzeby. Tylko te koszty...... eeee co tam koszty .

      • 8 3

      • te koszty to i tak byłyby 100x mniejsze niz utrzymanie tunelu (2)

        te koszty to i tak byłyby 100x mniejsze niz utrzymanie tunelu

        • 1 3

        • Masz rację tylko jak byś chcial przewieźć tyle samochodów ile przejeżdża dziennie tunelem to korek byłby do Radomia

          • 1 0

        • prom już był

          • 0 0

      • O tak, na pewno tylko 18. (1)

        Koszt utrzymania elektrycznego promu, czy tam większej motorówki jest mniejszy, niż koszt utrzymania autobusu, który jest nie efektywny.

        • 3 3

        • Aaaaa Ty byś chciał prom e l e k t r y c z n y ! To wszystko wyjaśnia tylko ile koszuje taki długi przedłużacz żeby prom miał prunt?! A autobus sluży do przewożenia ludzi.

          • 7 0

    • (2)

      Można było wykonać ścieżkę rowerową na poboczu, oddzieloną barierką.

      • 1 1

      • i chodnik dla pieszych ..... a co?

        • 0 0

      • kontrpas, to jest rozwiązanie

        • 1 0

  • Dawać kary po 10tys. To przestaną jeździć na biedaka (1)

    Zreszą jazda na oparach to i tak ryzyko uszkodzenia silnika i podzespołów.

    • 3 3

    • to ty bogacz jesteś

      • 0 0

  • (1)

    za dwie dyszki zawsze tankuję i starczy

    • 1 2

    • za dwie dyszki... no to Luksusowa to nie jest

      • 0 0

  • sprawa jest prosta skoro buraki w blachosmrodach robia tysiac wypadków to trzeba zakazac im wjazdu (1)

    Całkowicie udostępnić tunel tylko dla rowerzystów albo przynajmniej jeden pas tylko dla rowerzystów!!

    • 0 1

    • Czapeczka cie uciska , zdejmij.

      • 0 0

  • Re (1)

    Biedny naród plus zabójczy tunel

    • 0 0

    • Dlaczego zabójczy, jechałem dziś w obie strony i żyję .

      • 0 0

  • W życiu bym nie zgadł. (9)

    To pewnie ci jeżdżący na podtlenku LPG...

    • 21 81

    • i**ota (1)

      Przecież dzbanie lpg jest pod ciśnieniem i samo praktycznie wskakuje do cylindrów nawet jak auto będzie stało na dachu. Ale jeździj sobie śmierdzącym 30 letnim dieslem tak samo biednym jak wnętrze twojej głowy.

      • 4 3

      • akurat nie jest to prawda
        LPG ze zbiornika pobierane jest w fazie ciekłej, przez wężyk który leży luzem na dnie zbiornika.
        W związku z tym to właśnie zasilanie LPG jest dużo bardzo czułe na przeciążenia i jak ma się mało gazu to właśnie na jakimś wzniesieniu czy zakręcie go zabraknie.

        Natomiast samochód z LPG się nie zatrzyma, bo sterownik wtedy przełączy go na benzynę.

        • 0 0

    • Lpg to dwa baki paliwo i gaz

      • 7 1

    • Ch. Januszu, czy ty kiedyś napiszesz coś mądrego, czy te głupoty to już tradycja rodzinna?

      • 1 1

    • (2)

      To Cie zaskocze jezdze na tym cyklonie G, ale zawsze mam ponad polowe zbiornika benzyny. Najzwyczajniej szkoda pompy paliwa by mielila na pustym zbiorniku. Jednak jak to z LPG jest dobrze wiem, sa i tacy co pomimo nizszych kosztow tna na benzynie, zmniejszaja dawki gazu, a potem bieda, bo to pompa zatarta albo uszczelka poszla.

      • 17 2

      • Szkoda twojej produktywności. To jakiś troll bez prawka pewnie nawet. :) LPG górą.

        • 3 1

      • Ale ten samochód nie jeździ na benzynie (to są słowa kierowców tankujących LPG)

        • 2 5

    • Właśnie na LPG (1)

      Masz mniejsze prawdopodobieństwo, bo jak Ci się skończy to zawsze masz zapasowe źródło PB

      • 27 9

      • a po co ci źródło ołowiu?

        Pb poza tym

        • 13 5

  • A ja mam Priusa z LPG

    Jak mi się skończy gaz, to przełączam na benzynę, jak się skończy benzyna to jeszcze mogę przejechać 4km na prąd :)

    • 1 0

  • Elektryczne Samochody Morawieckiego nigdy się nie zatrzymują w tunelu. (1)

    Warto taki kupić.

    • 1 3

    • prawda

      Nie ma prawa zatrzymać się coś czego nie ma i nie będzie. Tu masz rację

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane