- 1 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (80 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (253 opinie)
- 3 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (68 opinii)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (55 opinii)
- 5 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (317 opinii)
- 6 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (11 opinii)
Drogowcy apelują: Nie wjeżdżaj do tunelu "na rezerwie"
Aż 40 proc. wszystkich zdarzeń w tunelu pod Martwą Wisłą to zatrzymania aut spowodowane awarią lub brakiem paliwa. Jak to możliwe, że na tak krótkim odcinku aż tyle pojazdów odmawia kierowcom posłuszeństwa? Okazuje się, że "winne" są prawa fizyki.
Wydaje się nieprawdopodobne, że na tak krótkim odcinku, jakim jest tunel pod Martwą Wisłą - niespełna 1,5 km długości - aż tylu kierowców ma problem ze sprawnością auta lub oszacowaniem ilości paliwa w baku. Jak mówią pracownicy z Centrum Zarządzania Tunelem, przyczyną takiej liczby zatrzymań nie jest kwestia "trójkąta bermudzkiego" w tunelu, jak żartują kierowcy, lecz... pochylenia terenu.
- Tunel na wjeździe i wyjeździe jest mocno pochyły. Faktem jest, że wielu kierowców jeździ na głębokiej rezerwie paliwa. Gdy na spadku lub podwyższeniu auto się przechyla, pływak znajdujący się w baku przemieszcza się, co może odciąć dopływ resztek paliwa, auto się "krztusi" i gaśnie. Wówczas potrzebna jest nasza pomoc - mówi Tomasz Czyż, zastępca kierownika działu tunelu drogowego i obsługi obiektów zwodzonych w GZDiZ.
Wideo archiwalne z 2016 r.
Obsługa tunelu na takie zdarzenia jest przygotowana. W ramach umowy na utrzymanie tunelu, unieruchomione auto osobowe może zostać odholowane w ciągu 30 min na odległość maksymalnie 2 km od tunelu, np. na stację paliw przy Trasie Sucharskiego.
- Kiedy pojazd stoi już w miejscu, które nie wpływa na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, kierowca musi radzić sobie sam - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Cel odholowania takiego pojazdu z tunelu jest oczywisty: bezpieczeństwo i możliwe szybkie upłynnienie ruchu.
Kolejnym powodem zamykania przeprawy pod Martwą Wisłą, poza awariami i brakiem paliwa w autach, są przypadki rowerzystów korzystających z tunelu (12 proc. wszystkich zdarzeń), przekroczenia skrajni przez auto ciężarowe (11 proc.), pieszych w tunelu i przedmiotów leżących na jezdni (po 7 proc.).
Utrudnienia wywołują też zdarzenia drogowe: korki (5 proc.) i kolizje (3 proc.). Najrzadziej tunel zamykany jest z powodu fałszywego alarmu pożarowego, usterki czy zwierzęcia w tunelu (1 proc.).
Na co dzień o bezpieczeństwo w tunelu dba 18-osobowy zespół obsługi technicznej. Jego pracownicy apelują, by przed wjazdem zwracać uwagę na ilość paliwa w baku.
- Przed podróżą w Alpach, gdzie tunele są zdecydowanie dłuższe od naszych, raczej każdy z nas dba o to, by nie zabrakło mu paliwa. Dlatego apelujemy, by na ten fakt zwrócić szczególną uwagę także w Gdańsku - dodaje Tomasz Czyż.
Wideo archiwalne
Opinie (296) ponad 10 zablokowanych
-
2019-06-17 08:32
pan redaktor źle zrozumiał to nie pływak blokuje dopływ paliwa (1)
chodziło raczej o pompę paliwa która przestaje zasysać paliwo z dna zbiornika ... mało prawdopodobne ale możliwe zwłaszcza w starszych autach ... czyli jakieś 60-70% pojazdów na drogach
- 10 1
-
2019-06-17 09:57
a w nowych to jakie baki masz ?
jakieś specjalne? Wszystkie maja płaskie dno.
- 0 0
-
2019-06-17 09:46
Nie jeżdzić na rezerwie
Jazda na rezerwie powoduje przedwczesne zużycie pompy paliwa
- 11 2
-
2019-06-17 09:35
Pomimo wszystkich programow 500+
wielu kierowcow jezdzi na "glebokiej rezerwie".
Czas najwyzszy, zeby do piatki Jaroslawa dolaczyc 500+ dla takich kierowcow, he, he, he...- 6 7
-
2019-06-17 09:18
to video z różnych zdarzeń w tunelu to normalnie jakiś Beny Hill
- 7 0
-
2019-06-17 09:04
Samochody się krztuszą, bo paliwo jest chrzczone. (1)
- 3 2
-
2019-06-17 09:15
Nie chcesz mieć paliwa chrzczonego nie kupuj paliwa od księdza !
- 3 0
-
2019-06-17 08:58
Dlatego ja zawsze leje za 50 zł. Trzeba mieć pewność
- 6 0
-
2019-06-17 08:52
Alpy
Wydaje mi się, że jeżeli ktoś wjeżdża do tunelu na głębokiej rezerwie, to raczej nie ma pojecia o tunelach w Alpach
- 13 0
-
2019-06-17 08:46
Czyli większość zdarzeń to tłumoctwo
W sumie nic zaskakującego...
- 10 1
-
2019-06-17 08:09
Czego wymaganie od homo sapiens ? Nie potrafią myśleć a co dopiero mają przewidywać aby mieć paliwo w tunelu ;)
- 12 1
-
2019-06-17 07:47
Polakom to trzeba o wszystkim przypominać.
- 13 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.