- 1 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (158 opinii)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (295 opinii)
- 3 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (331 opinii)
- 4 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (106 opinii)
- 5 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (860 opinii)
- 6 Pogoda sprzyja rejsom po Trójmieście i okolicach (47 opinii)
Drogowcy zamkną tunel pod Martwą Wisłą
W sobotę na całą noc drogowcy zamkną tunel pod Martwą Wisłą . Utrudnienia związane są z przedłużającymi się pracami przy systemie znaków zmiennej treści, które zostały wyłączone już po pierwszym dniu. Jego zautomatyzowanie zajmie drogowcom nawet pół roku, a to oznacza, że tunel będzie w tym czasie zamykany znacznie częściej, niż zakładano.
Zobacz więcej: Tunel pod Martwą Wisłą gotowy na każdą ewentualność? Kilkadziesiąt scenariuszy
Od niedzieli jednak tablice są wygaszone. Kierowcy wjeżdżający do tunelu widzą jedynie znaki informujące o ograniczeniu prędkości do 50 km/h, które są "wbite na stałe".
- Wszystkie tablice powinny już być uruchomione w trybie automatycznym. Tymczasem każdą z nich w razie konieczności trzeba włączać ręcznie. Przy ewentualnym zdarzeniu w tunelu nie ma szans, by system automatycznej detekcji zdarzeń ostrzegł innych kierowców, że dzieje się tam coś niepokojącego - mówi nasz informator.
ZDiZ, który przejął inwestycję od Gdańskich Inwestycji Komunalnych i zarządza ruchem w tunelu zapewnia, że to działanie planowe, a wygaszenie tablic nie ma wpływu na bezpieczeństwo w tunelu.
- O tym, że tunel od czasu do czasu trzeba będzie zamknąć, mówiłem już przed otwarciem tunelu - przypomina Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZdiZ w Gdańsku. - Tablice zostały wyłączone, bo tak jak każdy system, na pierwszym etapie funkcjonowania wymaga jeszcze dopracowania i ustawień. Nie chcemy, by tablice wyświetlały treści inne od tego, co dzieje się aktualnie w tunelu.
Faktem jest jednak, że tablice są wyłączone i w sobotę trzeba będzie zamknąć tunel na całą noc. Niewykluczone, że podobne utrudnienia czekają kierowców częściej, bo nieoficjalnie mówi się, że ustawienie systemu może potrwać nawet 6 miesięcy. Do tego czasu w tunelu będzie też obowiązywać ograniczenie prędkości do 50 km/h.
- Do tego dochodzi przeszkolenie załogi, bo w tej chwili wszystko działa na zasadzie intuicji. W niedzielę, gdy do tunelu wjechał rowerzysta, z głośników można było usłyszeć ostrzeżenie i nakaz opuszczenia tunelu tylko dlatego, że operator zauważył to zdarzenie na monitorze. W optymalnych warunkach ma to zrobić za niego automat. A były sytuacje, że rowerzysty nikt nie zauważył i ten przejechał z jednego końca na drugi. I tak jest dobrze, że tunel będzie zamknięty tylko raz w tygodniu. Początkowo mówiło się, że będzie trzeba to robić nawet co drugi dzień - dodaje nasz rozmówca.
Tunel musi być zamknięty, bo systemu automatycznej detekcji zdarzeń nie da się skalibrować przy włączonych urządzeniach i odbywającym się ruchu. Poprawić trzeba też m.in. wyświetlane komunikaty. Na wjeździe od strony Trasy Sucharskiego tablice pokazują, że do tunelu w godz. 6-22 nie mogą wjeżdżać ciężarówki przewożące niebezpieczne ładunki. Tymczasem tunel posiada kategorię A, która pozwala na wjazd takim pojazdom przez całą dobę.
- Problem w tym, że z tymi tablicami nie ma żadnej łączności. Póki co one żyją własnym życiem - śmieje się nasz informator.
Tunel będą zamykać co tydzień
Dyrektor ZDiZ podkreśla, że zamknięcia były nie tylko planowane, ale wynikają też z wymogów technicznych i przepisów bezpieczeństwa, obowiązujących dla tego typu budowli.
- Tunel będzie poddawany cotygodniowym konserwacjom wszystkich urządzeń. W tym czasie będzie również gruntownie sprzątany. Dlatego zamknięcie obiektu będzie wtedy konieczne - tłumaczy.
Żeby było to jak najmniej uciążliwe dla korzystających z tunelu, zamknięcia odbywać się będą co tydzień - w nocy z soboty na niedzielę, w godzinach 22-6. W tym czasie ruch odbywać się będzie dawnymi trasami, tak jak przed otwarciem tunelu. Ograniczenie tonażowe (do 24 t.) nie będzie obowiązywać, ale tylko na wybranych trasach (al. Armii Krajowej i ul. Elbląskiej).
1-1,5 tysiąca aut na godzinę
Według wstępnych szacunków, w ciągu pierwszej doby tunelem przejechało ok. 30 tysięcy pojazdów. Dzień później (w poniedziałek) ruch był mniejszy - na poziomie co najmniej 20 tys. Średnio tunelem przejeżdża ok. 1-1,5 tysiąca pojazdów na godzinę.
- Pierwszego dnia pracy obiektu obserwowaliśmy przede wszystkim ruch turystyczny. Ewidentnie odbywało się zwiedzanie obiektu. Byli nie tylko gdańszczanie - w kamerach nadzorujących tunel widać było tablice rejestracyjne z Gdyni, Wejherowa, Nowego Dworu Gdańskiego, czy też Kościerzyny. Nieprzerwany strumień samochodów widać było w tunelowych kamerach już od godz. 10, kiedy to oficjalnie uruchomiono obiekt. Zelżał dopiero około godziny 22 - informuje Michał Adamkiewicz, szef Centrum Zarządzania Tunelem.
Od niedzieli w tunelu zanotowano też 20 prób złamania przepisów. Aż 16 osób próbowało wejść do tunelu i pokonać go pieszo. 4 kolejne wjechały tam rowerem.
- Należy przyznać, że wszyscy karnie zawrócili, przepraszając i tłumacząc się niewiedzą w kwestii przepisów ruchu w tego typu przeprawie. Natychmiast uruchomione zostały komunikaty głosowe, a wiadomość o rowerzystach łamiących zakaz wjazdu do tunelu została przekazana policji - dodaje Kotłowski.
Do tunelu próbował wtargnąć także kot. Zwierzę zostało jednak przepłoszone. Nikomu nic się nie stało.
Opinie (410) 2 zablokowane
-
2016-04-28 08:05
no to teraz trzeba postawić na mieście
znaki o zmiennej treści, które będą informowały o zamkniętym tunelu. tylko czy te znaki znowu nie trzeba będzie dostrajać przez rok, może lepiej od razu lepiej postawić stałe?
- 5 0
-
2016-04-27 06:12
(14)
Przez tyle lat budowy nie dało się sprawdzić jak takie tablice działają w innych tunelach w UE?
- 258 18
-
2016-04-27 09:03
przypomnijcie mi kto 10 razy juz odbieral ten tunel? (1)
Kisiel, Pudding czy jak mu tam?
- 21 4
-
2016-04-28 07:09
Zamykają tunel, po niedługo będą znowu jakieś wybory i z pompą będą otwierać :D
- 1 0
-
2016-04-27 06:21
każdy system rządzi się swoimi prawami. (9)
Każdy korzysta z innych czujników i każdy oparty jest na innych skryptach. To tak jak z przeglądarką internetową. Instalujesz raz a w ciągu roku masz kilka lub kilkanaście poprawek do niej. Są rzeczy które można ustawić finalnie dopiero pod obciążeniem w tym przypadku fizycznego ruchu.
Każdy z IT dokładnie to zrozumie, każdy inżynier to potwierdzi, a po szkole średniej to już nie każdy. Za jakież czas faza testów się skończy a ruch się ustabilizuje bo ludzie wybiorą dla siebie optymalne trasy. Niestety będzie to po sezonie wakacyjnym dopiero.- 22 35
-
2016-04-27 14:26
Większych bzdur dawno nie czytałem (1)
Na czas opracowywania i uruchamiania systemu używa się przypadkowych danych wejściowych albo jakiejś ustalonej przykładowej sekwencji z czujników. Jeżeli zaś - jak czytamy w artykule - z tablicami nie ma nawet żadnej łączności to o jakim "finalnym ustawianiu" mowa? Rozumiem "dostrajanie", ale system powinien od miesięcy funkcjonować w trybie demo i wyświetlać chociażby życzenia dla budowlańców.
ktoś tu ewidentnie dał ciała i żadne wykręty o konieczności oprogramowywania czujników nie są konieczne- 12 1
-
2016-04-27 15:10
Przyszła dobra zmiana i wyciagneła kable.... bo tak jest lepiej....
- 3 3
-
2016-04-27 07:26
(2)
Nie wciskaj ciemnoty . Czujniki mogą byc takie same jak w innym tunelu bo podobnych tuneli na świecie wiele . Po prostu ustawione w innych miejscach ! Jedyna unikalna rzeczą są napisy po polsku bo w Polsce jeszcze nie było takiego tunelu .
- 29 4
-
2016-04-27 09:04
Nie przesadzaj z tym nie ma takiego tunelu
Nie ma podwodnego, ale on poza tym niczym się nie różni od innych, istniejących. Jest przecież tunel w Wa-wie na Wisłostradzie, jest tunel na S-69 w Lalikach - można było (tylko kto z naszych "mędrców budyniowych wpadłby na takie prosty sposób) wysłać tam ludzi na szkolenie. Zasady obsługi i sterowania ruchem w tunelach są wszędzie mniej więcej jednakowe.
Ale inwestycjami w Gdańsku rządzą nieomylne przeżytki z PRL-u, które włażą budyniowi w d..ę bez mydła i nie ogarniają tak prostych rozwiązań.- 14 5
-
2016-04-27 08:57
tak a na świecie jest tylko jeden słuszny poprawnie politycznie producent czujników i skryptów
tak tak tak.... brawo Panie Matt.... mysl tak dalej.... to zima w kapciach bedziesz chodzić...
- 3 3
-
2016-04-27 06:44
(1)
Na czas testów i poprawek tunel ma być zamknięty, więc żadnych obciążeń ruchem w tym czasie nie będzie.
- 18 2
-
2016-04-27 09:03
ale to co zostanie zarejestrowane pod czas obciążenia wystarczy aby
zaktualizować system. Nastepnie ruch zostanie puszczony by pobrać kolejne pomiary i znów aktualizacja.... aż do uzyskania pełnej sprawności....
innymi słowy:
jak kran kopie pradem to wyłaczasz bezpiecznik i sprawdzasz instalacje... w tym czasie w całym domu nie masz prądu.... poprawiasz gniazdko w kuchni i właczasz prad... jesli dalej kopie, znów wyłaczasz i szukasz dalej... aż okazuje się, że to wina sąsiada, który rurę zasilająca w budynku podpiał do nie tego kabla bo wydawalo mu się, że bedzie mial lepsze uziemienie.... ..
to samo teraz....- 6 3
-
2016-04-27 06:49
(1)
A załogi też nie dało się przeszkolić wcześniej, skoro teraz działa tylko "intuicyjnie"? Przecież tu się prokurator kłania
- 38 5
-
2016-04-27 08:56
Ziobro to wszedzie sie klania....
- 7 2
-
2016-04-27 06:55
(1)
A po co całe oprogramowanie do kawałka drogi?? Już sobie wyobrażam, jakby wszystkie szosy w kraju były obstawione czujnikami - korki murowane, kraj nieprzejezdny.
- 17 9
-
2016-04-27 09:09
Ogarniasz w ogóle różnicę między szosą w otwartym terenie, a tunelem?
- 7 7
-
2016-04-27 06:31
Pół roku chyba kogoś pogrzało (7)
W pół roku to moge się nauczyć nie tylko programowania takich tablic i ich sterowników od podstaw ale nawet kilku języków programowania.
CO TO ZA FIRMA ROBI??? Wnuczek kogoś z PO założył startup i będzie programował sterowniki?
Dawniej takich rzeczy uczyli na podstawach automatyki na PG niemal pierwsze ćwiczenia. Teraz to już chyba w niektórych gimnazjach uczą programowania sterowników.
Tu aż się prosi aby NIK się tym zajął podobnie jak Tristarem- 113 9
-
2016-04-27 20:59
Jak słysze słowo startup to mi ziemniaki w piwnicy gniją ..... (2)
MIESZKASZ W POLSCE TO MÓW PO POLSKU !!!
- 0 3
-
2016-04-28 07:04
niestety nie da się to słownictwo wprowadzone przez PO
zastanów się jak to nazwać po Polsku i co masz? Nie da się.
Startup to firma pasożytująca na środkach publicznych które są przekazywane jej aby powstała i prowadziła działaność innowacyjną. Czyli w warunkach liberalizmu Platformy Obywatelskiej wspierająca zakup komputera telefonu i wynagrodzeń dla pracownika/ów. Gdy pieniądze na wsparcie się kończą firma jest zamykana i natychmiast powstaje nowa w zupełnie innym temacie teoretycznie ale robiąca dokładnie to samo. Najlepszy deal jest na aplikacjach na urządzenia mobilne bo koszty można generować duże a wszystko jest misiem.- 0 0
-
2016-04-27 21:22
Dobrze,
a więc konsekwentnie nie mów "smartfon", tylko "mądra słuchawka", zamiast "komputer" mów "wyliczacz", a na baner reklamowy mów "sztandar reklamowy". Albo po prostu przerzuć się z ziemniaków na cebulę, będziesz w końcu u siebie.
- 2 0
-
2016-04-27 07:04
zamknij się pisowcu (2)
- 4 36
-
2016-04-27 07:19
nawzajem POKODOWCU (1)
jak ktoś pisze prawdę o PO to powinien milczeć :-) i naturalnie jest z PIS
Nie wiem czy zauważyłeś towarzyszu ale na to nikt już się nie nabiera- 19 3
-
2016-04-27 21:45
Przestańcie już
To nudne i niesmaczne
- 1 2
-
2016-04-27 21:35
Tak jest panie pis
Tak jak piszesz przecież tylko wy macie rację :)
- 1 2
-
2016-04-28 06:52
"tymczasowo zamknięty"
Jaka konserwacja, czego? Nowego tunelu, to jakieś żarty.
- 10 0
-
2016-04-28 06:24
Test nie miarodajny
Aby taki test traktować poważnie to należało z punktu A do B jechać przed otwarciem tunelu. Drugie auto puścić na trasę po otwarciu tunelu i porównać te wyniki. Codziennie przemierzam te trasę i całą stanowczością mogę stwierdzić, że przed otwarciem tunelu czas przejazdu był zdecydowanie dłuższy. Dziś jadąc w drugą stronę "przez miasto" czas przejazdu jest zdecydowanie krótszy. Za to droga w kierunku tunelu (Kołobrzeska, Obrońców Wybrzeża, Czarny Dwór) wyraźnie odczuwają zwiększone obciążenie. Panowie przed testem analiza...
- 1 1
-
2016-04-28 05:54
Latem turyści ( kierowcy) często jeźdźą nocą, by uniknąć korków. Warszawka się trochę zdziwi! Poza wszystkim co tydzień to trochę przesada.
- 4 0
-
2016-04-28 02:24
Wyszlo jak zawsze
Miliony opoznienia szal otwarcia
- 8 0
-
2016-04-27 23:18
Tunel jak i ECS budowali "miszczowie " z GiK - u , więc nie rozumiem Państwa zdziwienia ,że nic nie działa .
Ważne ,że nasz miłościwie nam panujący książę pokazał swój opasly ryj w telewizorze a darmozjady wzięły premie za sukces.
I tak karuzela się kręci od 20 lat ... a głupi obywatel pracuje i płaci podatki aby pasożytom żyło się lepiej .- 12 2
-
2016-04-27 20:41
zasięgnąć do źródła (1)
Całe to ujednolicone ujadanie jest w znanym powszechnie stylu PIS i ich opłacanej trolencji. Zalewają swoim szambem nie jeden portal zresztą w tym kraju.
A wracając do sprawy, to mało wiedzących proszę o doczytanie w temacie tego rodzaju kalibracji urządzeń w podobnych tunelach w Szwajcarii czy Norwegii, i co jest normą i zwykłą koniecznością, a tym samym może Wam wszystkim "ekspertom" kopary poupadają. Poza tym co powyżej najbardziej tutaj krzyczycie...- 2 10
-
2016-04-27 23:00
Szambo...to masz tam gdzie inni maja głowe
- 1 1
-
2016-04-27 08:59
hejka maruderzy (2)
jak tam? zaczął się dzionek w korpo i narzekania? w pisowskim stylu...
- 4 14
-
2016-04-27 23:00
Czemu w pisowskim?
Gardzę po a humor mam świetny!
- 2 0
-
2016-04-27 22:58
Dyżurny cieć budynia..
Oczywiście płacone masz od każdego kretyńskiego posta
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.