• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowcy zamkną tunel pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
27 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Gdyby w tunelu zdarzyła się kolizja albo pożar, system by tego nie wychwycił. Wszystkie tablice są obecnie włączane przez obsługę tunelu. Gdyby w tunelu zdarzyła się kolizja albo pożar, system by tego nie wychwycił. Wszystkie tablice są obecnie włączane przez obsługę tunelu.

W sobotę na całą noc drogowcy zamkną tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Utrudnienia związane są z przedłużającymi się pracami przy systemie znaków zmiennej treści, które zostały wyłączone już po pierwszym dniu. Jego zautomatyzowanie zajmie drogowcom nawet pół roku, a to oznacza, że tunel będzie w tym czasie zamykany znacznie częściej, niż zakładano.



Jak oceniasz efekty otwarcia tunelu?

Na tablicach zmiennej treści, które znajdują się na wjeździe po obu stronach tunelu, mają być wyświetlane komunikaty i ostrzeżenia dla kierowców. W praktyce ma to wyglądać następująco: gdy w tunelu zdarzy się kolizja, wypadek, pożar czy prowadzone będą prace drogowe, system ma rozpoznać automatycznie takie zdarzenie i wyświetlić na znakach odpowiedni komunikat.

Zobacz więcej:
Tunel pod Martwą Wisłą gotowy na każdą ewentualność? Kilkadziesiąt scenariuszy

Od niedzieli jednak tablice są wygaszone. Kierowcy wjeżdżający do tunelu widzą jedynie znaki informujące o ograniczeniu prędkości do 50 km/h, które są "wbite na stałe".

  • Tablice od niedzieli są wyłączone. Na zdjęciu bramownica przed wjazdem do tunelu od strony al. Hallera.
  • Ekrany przy łącznicy z rondem przy Marynarki Polskiej również są wyłączone.
  • Wygaszone ekrany na rondzie turbinowym.
  • Do niedzieli znaki zmiennej treści były włączone w trybie testowym. Teraz są wyłączone, a ich ustawienia potrwać mogą nawet pół roku.
  • Drogowcy włączyli jedynie tablicę znajdującą się nad wjazdem do tunelu. Komunikaty wyświetlane są tam "na sztywno".
  • Wjazd do tunelu od strony Marynarki Polskiej.
  • Na komunikaty wyświetlane na ekranach w sposób automatyczny kierowcy będą musieli jeszcze trochę poczekać.
  • Wyłączone tablice na węźle Elbląska.


- Wszystkie tablice powinny już być uruchomione w trybie automatycznym. Tymczasem każdą z nich w razie konieczności trzeba włączać ręcznie. Przy ewentualnym zdarzeniu w tunelu nie ma szans, by system automatycznej detekcji zdarzeń ostrzegł innych kierowców, że dzieje się tam coś niepokojącego - mówi nasz informator.
ZDiZ, który przejął inwestycję od Gdańskich Inwestycji Komunalnych i zarządza ruchem w tunelu zapewnia, że to działanie planowe, a wygaszenie tablic nie ma wpływu na bezpieczeństwo w tunelu.

- O tym, że tunel od czasu do czasu trzeba będzie zamknąć, mówiłem już przed otwarciem tunelu - przypomina Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZdiZ w Gdańsku. - Tablice zostały wyłączone, bo tak jak każdy system, na pierwszym etapie funkcjonowania wymaga jeszcze dopracowania i ustawień. Nie chcemy, by tablice wyświetlały treści inne od tego, co dzieje się aktualnie w tunelu.


Faktem jest jednak, że tablice są wyłączone i w sobotę trzeba będzie zamknąć tunel na całą noc. Niewykluczone, że podobne utrudnienia czekają kierowców częściej, bo nieoficjalnie mówi się, że ustawienie systemu może potrwać nawet 6 miesięcy. Do tego czasu w tunelu będzie też obowiązywać ograniczenie prędkości do 50 km/h.

- Do tego dochodzi przeszkolenie załogi, bo w tej chwili wszystko działa na zasadzie intuicji. W niedzielę, gdy do tunelu wjechał rowerzysta, z głośników można było usłyszeć ostrzeżenie i nakaz opuszczenia tunelu tylko dlatego, że operator zauważył to zdarzenie na monitorze. W optymalnych warunkach ma to zrobić za niego automat. A były sytuacje, że rowerzysty nikt nie zauważył i ten przejechał z jednego końca na drugi. I tak jest dobrze, że tunel będzie zamknięty tylko raz w tygodniu. Początkowo mówiło się, że będzie trzeba to robić nawet co drugi dzień - dodaje nasz rozmówca.
Tunel musi być zamknięty, bo systemu automatycznej detekcji zdarzeń nie da się skalibrować przy włączonych urządzeniach i odbywającym się ruchu. Poprawić trzeba też m.in. wyświetlane komunikaty. Na wjeździe od strony Trasy Sucharskiego tablice pokazują, że do tunelu w godz. 6-22 nie mogą wjeżdżać ciężarówki przewożące niebezpieczne ładunki. Tymczasem tunel posiada kategorię A, która pozwala na wjazd takim pojazdom przez całą dobę.

- Problem w tym, że z tymi tablicami nie ma żadnej łączności. Póki co one żyją własnym życiem - śmieje się nasz informator.
Tunel będą zamykać co tydzień

Dyrektor ZDiZ podkreśla, że zamknięcia były nie tylko planowane, ale wynikają też z wymogów technicznych i przepisów bezpieczeństwa, obowiązujących dla tego typu budowli.

- Tunel będzie poddawany cotygodniowym konserwacjom wszystkich urządzeń. W tym czasie będzie również gruntownie sprzątany. Dlatego zamknięcie obiektu będzie wtedy konieczne - tłumaczy.
Żeby było to jak najmniej uciążliwe dla korzystających z tunelu, zamknięcia odbywać się będą co tydzień - w nocy z soboty na niedzielę, w godzinach 22-6. W tym czasie ruch odbywać się będzie dawnymi trasami, tak jak przed otwarciem tunelu. Ograniczenie tonażowe (do 24 t.) nie będzie obowiązywać, ale tylko na wybranych trasach (al. Armii Krajowej i ul. Elbląskiej).

1-1,5 tysiąca aut na godzinę

Według wstępnych szacunków, w ciągu pierwszej doby tunelem przejechało ok. 30 tysięcy pojazdów. Dzień później (w poniedziałek) ruch był mniejszy - na poziomie co najmniej 20 tys. Średnio tunelem przejeżdża ok. 1-1,5 tysiąca pojazdów na godzinę.

- Pierwszego dnia pracy obiektu obserwowaliśmy przede wszystkim ruch turystyczny. Ewidentnie odbywało się zwiedzanie obiektu. Byli nie tylko gdańszczanie - w kamerach nadzorujących tunel widać było tablice rejestracyjne z Gdyni, Wejherowa, Nowego Dworu Gdańskiego, czy też Kościerzyny. Nieprzerwany strumień samochodów widać było w tunelowych kamerach już od godz. 10, kiedy to oficjalnie uruchomiono obiekt. Zelżał dopiero około godziny 22 - informuje Michał Adamkiewicz, szef Centrum Zarządzania Tunelem.
Rowerzyści, piesi i... kot w tunelu

Od niedzieli w tunelu zanotowano też 20 prób złamania przepisów. Aż 16 osób próbowało wejść do tunelu i pokonać go pieszo. 4 kolejne wjechały tam rowerem.

- Należy przyznać, że wszyscy karnie zawrócili, przepraszając i tłumacząc się niewiedzą w kwestii przepisów ruchu w tego typu przeprawie. Natychmiast uruchomione zostały komunikaty głosowe, a wiadomość o rowerzystach łamiących zakaz wjazdu do tunelu została przekazana policji - dodaje Kotłowski.
Do tunelu próbował wtargnąć także kot. Zwierzę zostało jednak przepłoszone. Nikomu nic się nie stało.




Opinie (410) 2 zablokowane

  • no to teraz trzeba postawić na mieście

    znaki o zmiennej treści, które będą informowały o zamkniętym tunelu. tylko czy te znaki znowu nie trzeba będzie dostrajać przez rok, może lepiej od razu lepiej postawić stałe?

    • 5 0

  • (14)

    Przez tyle lat budowy nie dało się sprawdzić jak takie tablice działają w innych tunelach w UE?

    • 258 18

    • przypomnijcie mi kto 10 razy juz odbieral ten tunel? (1)

      Kisiel, Pudding czy jak mu tam?

      • 21 4

      • Zamykają tunel, po niedługo będą znowu jakieś wybory i z pompą będą otwierać :D

        • 1 0

    • każdy system rządzi się swoimi prawami. (9)

      Każdy korzysta z innych czujników i każdy oparty jest na innych skryptach. To tak jak z przeglądarką internetową. Instalujesz raz a w ciągu roku masz kilka lub kilkanaście poprawek do niej. Są rzeczy które można ustawić finalnie dopiero pod obciążeniem w tym przypadku fizycznego ruchu.

      Każdy z IT dokładnie to zrozumie, każdy inżynier to potwierdzi, a po szkole średniej to już nie każdy. Za jakież czas faza testów się skończy a ruch się ustabilizuje bo ludzie wybiorą dla siebie optymalne trasy. Niestety będzie to po sezonie wakacyjnym dopiero.

      • 22 35

      • Większych bzdur dawno nie czytałem (1)

        Na czas opracowywania i uruchamiania systemu używa się przypadkowych danych wejściowych albo jakiejś ustalonej przykładowej sekwencji z czujników. Jeżeli zaś - jak czytamy w artykule - z tablicami nie ma nawet żadnej łączności to o jakim "finalnym ustawianiu" mowa? Rozumiem "dostrajanie", ale system powinien od miesięcy funkcjonować w trybie demo i wyświetlać chociażby życzenia dla budowlańców.

        ktoś tu ewidentnie dał ciała i żadne wykręty o konieczności oprogramowywania czujników nie są konieczne

        • 12 1

        • Przyszła dobra zmiana i wyciagneła kable.... bo tak jest lepiej....

          • 3 3

      • (2)

        Nie wciskaj ciemnoty . Czujniki mogą byc takie same jak w innym tunelu bo podobnych tuneli na świecie wiele . Po prostu ustawione w innych miejscach ! Jedyna unikalna rzeczą są napisy po polsku bo w Polsce jeszcze nie było takiego tunelu .

        • 29 4

        • Nie przesadzaj z tym nie ma takiego tunelu

          Nie ma podwodnego, ale on poza tym niczym się nie różni od innych, istniejących. Jest przecież tunel w Wa-wie na Wisłostradzie, jest tunel na S-69 w Lalikach - można było (tylko kto z naszych "mędrców budyniowych wpadłby na takie prosty sposób) wysłać tam ludzi na szkolenie. Zasady obsługi i sterowania ruchem w tunelach są wszędzie mniej więcej jednakowe.
          Ale inwestycjami w Gdańsku rządzą nieomylne przeżytki z PRL-u, które włażą budyniowi w d..ę bez mydła i nie ogarniają tak prostych rozwiązań.

          • 14 5

        • tak a na świecie jest tylko jeden słuszny poprawnie politycznie producent czujników i skryptów

          tak tak tak.... brawo Panie Matt.... mysl tak dalej.... to zima w kapciach bedziesz chodzić...

          • 3 3

      • (1)

        Na czas testów i poprawek tunel ma być zamknięty, więc żadnych obciążeń ruchem w tym czasie nie będzie.

        • 18 2

        • ale to co zostanie zarejestrowane pod czas obciążenia wystarczy aby

          zaktualizować system. Nastepnie ruch zostanie puszczony by pobrać kolejne pomiary i znów aktualizacja.... aż do uzyskania pełnej sprawności....

          innymi słowy:
          jak kran kopie pradem to wyłaczasz bezpiecznik i sprawdzasz instalacje... w tym czasie w całym domu nie masz prądu.... poprawiasz gniazdko w kuchni i właczasz prad... jesli dalej kopie, znów wyłaczasz i szukasz dalej... aż okazuje się, że to wina sąsiada, który rurę zasilająca w budynku podpiał do nie tego kabla bo wydawalo mu się, że bedzie mial lepsze uziemienie.... ..

          to samo teraz....

          • 6 3

      • (1)

        A załogi też nie dało się przeszkolić wcześniej, skoro teraz działa tylko "intuicyjnie"? Przecież tu się prokurator kłania

        • 38 5

        • Ziobro to wszedzie sie klania....

          • 7 2

    • (1)

      A po co całe oprogramowanie do kawałka drogi?? Już sobie wyobrażam, jakby wszystkie szosy w kraju były obstawione czujnikami - korki murowane, kraj nieprzejezdny.

      • 17 9

      • Ogarniasz w ogóle różnicę między szosą w otwartym terenie, a tunelem?

        • 7 7

  • Pół roku chyba kogoś pogrzało (7)

    W pół roku to moge się nauczyć nie tylko programowania takich tablic i ich sterowników od podstaw ale nawet kilku języków programowania.
    CO TO ZA FIRMA ROBI??? Wnuczek kogoś z PO założył startup i będzie programował sterowniki?
    Dawniej takich rzeczy uczyli na podstawach automatyki na PG niemal pierwsze ćwiczenia. Teraz to już chyba w niektórych gimnazjach uczą programowania sterowników.
    Tu aż się prosi aby NIK się tym zajął podobnie jak Tristarem

    • 113 9

    • Jak słysze słowo startup to mi ziemniaki w piwnicy gniją ..... (2)

      MIESZKASZ W POLSCE TO MÓW PO POLSKU !!!

      • 0 3

      • niestety nie da się to słownictwo wprowadzone przez PO

        zastanów się jak to nazwać po Polsku i co masz? Nie da się.
        Startup to firma pasożytująca na środkach publicznych które są przekazywane jej aby powstała i prowadziła działaność innowacyjną. Czyli w warunkach liberalizmu Platformy Obywatelskiej wspierająca zakup komputera telefonu i wynagrodzeń dla pracownika/ów. Gdy pieniądze na wsparcie się kończą firma jest zamykana i natychmiast powstaje nowa w zupełnie innym temacie teoretycznie ale robiąca dokładnie to samo. Najlepszy deal jest na aplikacjach na urządzenia mobilne bo koszty można generować duże a wszystko jest misiem.

        • 0 0

      • Dobrze,

        a więc konsekwentnie nie mów "smartfon", tylko "mądra słuchawka", zamiast "komputer" mów "wyliczacz", a na baner reklamowy mów "sztandar reklamowy". Albo po prostu przerzuć się z ziemniaków na cebulę, będziesz w końcu u siebie.

        • 2 0

    • zamknij się pisowcu (2)

      • 4 36

      • nawzajem POKODOWCU (1)

        jak ktoś pisze prawdę o PO to powinien milczeć :-) i naturalnie jest z PIS
        Nie wiem czy zauważyłeś towarzyszu ale na to nikt już się nie nabiera

        • 19 3

        • Przestańcie już

          To nudne i niesmaczne

          • 1 2

    • Tak jest panie pis

      Tak jak piszesz przecież tylko wy macie rację :)

      • 1 2

  • "tymczasowo zamknięty"

    Jaka konserwacja, czego? Nowego tunelu, to jakieś żarty.

    • 10 0

  • Test nie miarodajny

    Aby taki test traktować poważnie to należało z punktu A do B jechać przed otwarciem tunelu. Drugie auto puścić na trasę po otwarciu tunelu i porównać te wyniki. Codziennie przemierzam te trasę i całą stanowczością mogę stwierdzić, że przed otwarciem tunelu czas przejazdu był zdecydowanie dłuższy. Dziś jadąc w drugą stronę "przez miasto" czas przejazdu jest zdecydowanie krótszy. Za to droga w kierunku tunelu (Kołobrzeska, Obrońców Wybrzeża, Czarny Dwór) wyraźnie odczuwają zwiększone obciążenie. Panowie przed testem analiza...

    • 1 1

  • Latem turyści ( kierowcy) często jeźdźą nocą, by uniknąć korków. Warszawka się trochę zdziwi! Poza wszystkim co tydzień to trochę przesada.

    • 4 0

  • Wyszlo jak zawsze

    Miliony opoznienia szal otwarcia

    • 8 0

  • Tunel jak i ECS budowali "miszczowie " z GiK - u , więc nie rozumiem Państwa zdziwienia ,że nic nie działa .
    Ważne ,że nasz miłościwie nam panujący książę pokazał swój opasly ryj w telewizorze a darmozjady wzięły premie za sukces.
    I tak karuzela się kręci od 20 lat ... a głupi obywatel pracuje i płaci podatki aby pasożytom żyło się lepiej .

    • 12 2

  • zasięgnąć do źródła (1)

    Całe to ujednolicone ujadanie jest w znanym powszechnie stylu PIS i ich opłacanej trolencji. Zalewają swoim szambem nie jeden portal zresztą w tym kraju.
    A wracając do sprawy, to mało wiedzących proszę o doczytanie w temacie tego rodzaju kalibracji urządzeń w podobnych tunelach w Szwajcarii czy Norwegii, i co jest normą i zwykłą koniecznością, a tym samym może Wam wszystkim "ekspertom" kopary poupadają. Poza tym co powyżej najbardziej tutaj krzyczycie...

    • 2 10

    • Szambo...to masz tam gdzie inni maja głowe

      • 1 1

  • hejka maruderzy (2)

    jak tam? zaczął się dzionek w korpo i narzekania? w pisowskim stylu...

    • 4 14

    • Czemu w pisowskim?

      Gardzę po a humor mam świetny!

      • 2 0

    • Dyżurny cieć budynia..

      Oczywiście płacone masz od każdego kretyńskiego posta

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane