• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Druga linia SKM w Trójmieście jest realna

Michał Tusk
18 czerwca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Pierwotnie planowano na nową linię wydać 640 mln zł. Obecnie zwycięża koncepcja warta 440 mln. To rzadki i chwalebny przykład obniżania kosztów inwestycji prowadzonych z publicznych pieniędzy. Pierwotnie planowano na nową linię wydać 640 mln zł. Obecnie zwycięża koncepcja warta 440 mln. To rzadki i chwalebny przykład obniżania kosztów inwestycji prowadzonych z publicznych pieniędzy.
Droga do budowy kolei metropolitarnej, czyli drugiej linii SKM w Trójmieście, otwarta. Gdańsk zdecydował się na zmianę planów zagospodarowania przestrzennego tak, aby uwzględniały możliwość jej powstania.

Kolej metropolitarna to projekt zakładający odbudowę linii kolejowej na starym nasypie z Wrzeszcza na lotnisko oraz modernizację torów biegnących z lotniska przez Osowę, Karwiny i centrum Gdyni na Pogórze. Dzięki tym inwestycjom utworzono by drugą linię SKM obsługującą port lotniczy oraz dzielnice położone na tzw. górnym tarasie. Dodatkowo wprowadzone zostałyby bezpośrednie pociągi regionalne z Gdańska do Kartuz i Kościerzyny.

Do niedawna cały projekt traktowano jako marzenie ściętej głowy, jednak przyznanie Gdańskowi organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku sprawiło, że kolej metropolitarna stała się realna. Pomorscy inżynierowie i ekonomiści zainteresowali projektem wiceministra transportu Mirosława Chaberka. - Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich mistrzostw Europy - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu. Decyzja o finansowaniu trasy ma zapaść w ciągu dwóch miesięcy.

To nie pieniądze stały jednak dotychczas na drodze odbudowie, lecz... Gdańsk. Wszystko za sprawą miejskich planów zagospodarowania przestrzennego, które nie przewidziały na starym nasypie odbudowy linii kolejowej. Miasto nie chciało ich zmienić, gdyż sceptycznie podchodziło do rentowności przedsięwzięcia, a na nasypie planowało linię tramwajową. W końcu jednak Gdańsk zmienił zdanie.

- Nie będziemy przeszkadzać - mówi Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska. - W planach pojawi się możliwość budowy linii kolejowej po starym nasypie, choć równolegle z linią tramwajową pomiędzy ul. Wita Stwosza a Moreną.

Na razie nie ustalono, czy oznacza to, że tory tramwajowe i kolejowe będą na tym odcinku iść obok siebie, czy tramwaje i pociągi będą korzystały z tego samego torowiska. Więcej natomiast wiadomo o kształcie samej linii. PKP Polskie Linie Kolejowe, które wybudują nową trasę, zdecydowały się wstępnie na wariant zakładający budowę linii jednotorowej z trakcją elektryczną. To ograniczy maksymalną częstotliwość kursowania pociągów do 20 minut (ew. 15 po wybudowaniu dodatkowych mijanek), ale zmniejszy także koszty - wersja dwutorowa kolei metropolitarnej kosztuje bowiem ok. 640 mln zł. Jeden tor jest ok. 200 mln zł tańszy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (228) ponad 500 zablokowanych

  • jak chcecie mieć święty spokój to wyprowadzajcie się na wieś, a jak się mieszka w mieście to nie należy narzekać, że ruch wzmozony i aj-waj: szklanki mi sie będą trzęsły. Trzeba wreszcie odkorkować to miasto i uruchomic jakieś cywilizowane połącznie dla ludzi do nas przylatujących oraz dojeżdżających z poza Trójmiasta do pracy.

    • 0 0

  • lotnisko gdynia (1)

    a takie małe pytanie
    jak taki "autobus szynowy" wgramoli się na pogórze i okolice pod taką górę.
    może mi ktoś to wyjaśnić

    • 0 0

    • odp dla 'dre'

      Chłopie jak na Karwiny na których są górki po 140m.n.p.m. to i na nasze Pogórze gdzie wzniesienie ma tylko 40m też wjedzie. Się nie martw.

      • 0 0

  • Czy ktoś pomyślał o mieszkańcach, którzy przy starym nasypie kolejowym mieszkają? Czy to oznacza, że co 15 minut szklanki będa się trzęsły?

    • 0 0

  • Takie małe pytanko...

    A ja się tylko tak zastanawiam, czy przypadkiem przecięcie linii podejścia samolotów przez linię SKM nie wpłynie - czytaj uniemożliwi - realizację projektu?

    • 0 0

  • super

    Z tego co się oriętuję to 400mln zł to kosztuje nowoczesny system transportu mister na całe miasto. Moze niektorzy widzieli artykuł na money.pl.. ale co tam.. kogo to obchodzi.

    • 0 0

  • PRZESTAŃCIE GADAC I BUDUJCIE

    codziennie 3 godziny na dojazdy bo korki na dojeździe do obwodnicy
    kurcze...i innne słowa

    • 0 0

  • Problem w tym, że do Matarni/Złotą Karczmę jest nie po drodze. Stara linia kolejowa prowadzi obok Centrum Auchan i tam przecina obwodnice. Odbic do Matarni byłoby ciężko, bo jest tam góra z ogródkami działkowymi , na którą kolej nie podjedzie. Ale zgodzę się, że warto byłoby Matarnię też włączy w ten projekt.

    • 0 0

  • nowa linia skm

    uwazam ze to jest najbardziej jaki tylko komus orzyszedl do glowy najrosadniejszy pomysl chwala mu za tooby tak sie stalo czekamy z niecierpliwoscia [powodzenia

    • 0 0

  • .

    Własnie, że to wcale nie jest szczegół bo na matarnii mieszka bardzo dużo osób wliczając w to złotą karczmę a także samo centrum handlowe matarnia do którego pewnie z gdańska dojeżdżałoby sporo osób co wiąże się z argumentami mówiącymi za tym by kolejka powstała bo będzie miała cel po euro2012. Jeżeli przystanek będzie bliżej klukowa to tam generalnie za wiele oaób nie będzie jeździć ;P

    • 0 0

  • sok

    Przyczepiłeś się do nazw. Przystanek faktycznie będzie pewnie bliżej Klukowa niż Matarni, ale to szczegół, a kolejka może dojechać w 30 minut, bo kluczowa jest tu ilość przystanków i czas postoju, a nie jazdy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane