- 1 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (164 opinie)
- 2 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (216 opinii)
- 3 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (108 opinii)
- 4 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (60 opinii)
- 5 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (460 opinii)
- 6 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (147 opinii)
Druga linia SKM w Trójmieście jest realna
Kolej metropolitarna to projekt zakładający odbudowę linii kolejowej na starym nasypie z Wrzeszcza na lotnisko oraz modernizację torów biegnących z lotniska przez Osowę, Karwiny i centrum Gdyni na Pogórze. Dzięki tym inwestycjom utworzono by drugą linię SKM obsługującą port lotniczy oraz dzielnice położone na tzw. górnym tarasie. Dodatkowo wprowadzone zostałyby bezpośrednie pociągi regionalne z Gdańska do Kartuz i Kościerzyny.
Do niedawna cały projekt traktowano jako marzenie ściętej głowy, jednak przyznanie Gdańskowi organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku sprawiło, że kolej metropolitarna stała się realna. Pomorscy inżynierowie i ekonomiści zainteresowali projektem wiceministra transportu Mirosława Chaberka. - Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich mistrzostw Europy - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu. Decyzja o finansowaniu trasy ma zapaść w ciągu dwóch miesięcy.
To nie pieniądze stały jednak dotychczas na drodze odbudowie, lecz... Gdańsk. Wszystko za sprawą miejskich planów zagospodarowania przestrzennego, które nie przewidziały na starym nasypie odbudowy linii kolejowej. Miasto nie chciało ich zmienić, gdyż sceptycznie podchodziło do rentowności przedsięwzięcia, a na nasypie planowało linię tramwajową. W końcu jednak Gdańsk zmienił zdanie.
- Nie będziemy przeszkadzać - mówi Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska. - W planach pojawi się możliwość budowy linii kolejowej po starym nasypie, choć równolegle z linią tramwajową pomiędzy ul. Wita Stwosza a Moreną.
Na razie nie ustalono, czy oznacza to, że tory tramwajowe i kolejowe będą na tym odcinku iść obok siebie, czy tramwaje i pociągi będą korzystały z tego samego torowiska. Więcej natomiast wiadomo o kształcie samej linii. PKP Polskie Linie Kolejowe, które wybudują nową trasę, zdecydowały się wstępnie na wariant zakładający budowę linii jednotorowej z trakcją elektryczną. To ograniczy maksymalną częstotliwość kursowania pociągów do 20 minut (ew. 15 po wybudowaniu dodatkowych mijanek), ale zmniejszy także koszty - wersja dwutorowa kolei metropolitarnej kosztuje bowiem ok. 640 mln zł. Jeden tor jest ok. 200 mln zł tańszy.
Opinie (228) ponad 500 zablokowanych
-
2007-06-18 08:17
Tramwaje na lotnisko w Bremie
Jezdza naprawde sprawnie a nie jak w Gdansku majac jako ostatni zielone swiatlo na skrzyzowaniach,
Nie czekaja w upale tuz za przystankiem na zielone swiatlo z zamknietymi drzwiami, nie wietrza wnetrza przy 20 stopniowych mrozach, czesciej jada niz stoja pomomo niezawsze wydzielonej osobnej trasy w ulicach i traktach.
No i koztuja wiecej, ale za 40 EUR ma sie miesieczny bilet sieciowy na wszystkie srodki komunikacji sprawnej z nalezyta informacja w srodkach transportu i na przystankach a nie ogloszeniach Szczyta o zmianach rozkladu w Dzienniku Bandyckim np.- 0 0
-
2007-06-18 08:15
jestem przeciw zakładam stowarzyszenie na nie
jestem mieszkańcem okolic i protestuje przeciwko puszczeniu kolei po starym wale który jest już częściowo zagospodarowany należy przypomnieć że kolei była ale 70 lat temu i od tego czasu wiele sie zmieniło
- 0 0
-
2007-06-18 08:13
Brawo! Brawo!
Oby się udało!!
- 0 0
-
2007-06-18 08:04
Najlepszy pomysł jaki mozna sobie wymarzyć
Już dawno powiniśmi powrocić do koleji to nie tylko źródło ekologiczne, ale i ekonomiczne a nawet nowoczesne. Nie wiem dlaczego Gdańsk chce sie przebić z sprowadzanymi 20-sto letnimi tramwajami. Chyba nigdzie w swieci niema lini, która "T", która wiedzie na lotnisko.
- 0 0
-
2007-06-18 07:55
W Kraku jest na razie jeden
od Mydlnik jest tylko jeden tor starej linii. Ale polaczenie dziala, co 30 minut jedzie obciag do Balic, linia obsluguje jednoczesnie 3 pary pociagow z paliwem do pobliskiej bazy.
Na dwutorowym odcinku b. szybko zapierd... autobus szynowy, , klima dziala, obsluga ok. Z centrum 15 minut.
Wszystko mozna zgrac, urzadzenia sterowania, techniki troche. W Szwecji jeszcze kioka glownych linii ma jeden tor.
Z czasam dobudowac mozna drugi w Gdansku.- 0 0
-
2007-06-18 07:51
trzeba sie bedzie przyzwyczaic
Ja wlasciwie sie ciesze ze beda jezdzily nie czesciej niz raz na 20 minut - mieszkam jakies 50 metrow od starego nasypu kolejowego(ul.Trawki). Nastepna sprawa jest fakt ze przechodze przez ten nasyp coanjmniej 2 razy dziennie idac na niedzwiednik(wole lasem niz smierdzaca ulica), tak samo jak dziesiatki tysiecy osob chodzacych tam np. do kosciola lub na spacery przez las. Nasyp jest jedna z najlepszych sciezek do spacerowania po lesie
- 0 0
-
2007-06-18 07:41
a to METROPOLITARNA..
ludziska ale TO brzmiiiiii.
- 0 0
-
2007-06-18 07:35
Nareszcie!!!
Mam nadzieję, że inwestycję uda się zrealizować. To świetna wiadomość dla mieszkańców Trójmiasta.
A co do oszczędności, to myślę, że warto jednak zainwestować w więcej mijanek (np. na większości stacji), bo teraz to relatywnie nie będzie duży koszty, szczególnie, że odpadło 200 mln kosztów. Później pienędzy na ten cel już może nie być...- 0 0
-
2007-06-18 07:33
"oszczednosc"
Tylko co z tego, jak tam ma byc polska "oszczednosc" postawimy jeden tor a reszta, czy to wazne , ze raz na 20 minut. Ogolnie smiech przez łzy, tylko u nas autostrady maja 2 pasy a nowe połączenia szynowe jeden tor
Ja rozumiem że ruch nie będzie na poczatku duży ale tory dużo prądu nie zużywają. Mamy takiego kastrata na trasie Wejherowo - Słupsk - Koszalin - Stargard Szczeciński, dobrze że prąd tam choć jest.
Jaki jest sens budowania w centrum miasta lini kolejowej 1 torowej.- 0 0
-
2007-06-18 07:32
gallux jest zwyczajnie uchachany
takie kocoPOły wam ci wasi radni, tyle lat wciskają, taki kit na uszy, że tylko się śmiać zostaje:-)
no to ja tradycyjnie do tivoli aquaparku baltic arena dorzuce TKM :-) trójmiejska kolej metropolitarna
ładnie brzmi:-) tak dumnie:-) aż sie pierś wypina sama do przodu:-) my ten tego z metropolii hi hi hi jesteśmy
kartoflano buraczanej metropolii
metroPOlii obiecanek cacanek i durakom radość:-)
predzej zobaczysz tunel pod niepodległości jak swoją kolejke
najlepiej kupić se zestaw "pico" i w domu odpalić makiete he he he he he- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.