• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Druga linia SKM w Trójmieście jest realna

Michał Tusk
18 czerwca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Pierwotnie planowano na nową linię wydać 640 mln zł. Obecnie zwycięża koncepcja warta 440 mln. To rzadki i chwalebny przykład obniżania kosztów inwestycji prowadzonych z publicznych pieniędzy. Pierwotnie planowano na nową linię wydać 640 mln zł. Obecnie zwycięża koncepcja warta 440 mln. To rzadki i chwalebny przykład obniżania kosztów inwestycji prowadzonych z publicznych pieniędzy.
Droga do budowy kolei metropolitarnej, czyli drugiej linii SKM w Trójmieście, otwarta. Gdańsk zdecydował się na zmianę planów zagospodarowania przestrzennego tak, aby uwzględniały możliwość jej powstania.

Kolej metropolitarna to projekt zakładający odbudowę linii kolejowej na starym nasypie z Wrzeszcza na lotnisko oraz modernizację torów biegnących z lotniska przez Osowę, Karwiny i centrum Gdyni na Pogórze. Dzięki tym inwestycjom utworzono by drugą linię SKM obsługującą port lotniczy oraz dzielnice położone na tzw. górnym tarasie. Dodatkowo wprowadzone zostałyby bezpośrednie pociągi regionalne z Gdańska do Kartuz i Kościerzyny.

Do niedawna cały projekt traktowano jako marzenie ściętej głowy, jednak przyznanie Gdańskowi organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku sprawiło, że kolej metropolitarna stała się realna. Pomorscy inżynierowie i ekonomiści zainteresowali projektem wiceministra transportu Mirosława Chaberka. - Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich mistrzostw Europy - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu. Decyzja o finansowaniu trasy ma zapaść w ciągu dwóch miesięcy.

To nie pieniądze stały jednak dotychczas na drodze odbudowie, lecz... Gdańsk. Wszystko za sprawą miejskich planów zagospodarowania przestrzennego, które nie przewidziały na starym nasypie odbudowy linii kolejowej. Miasto nie chciało ich zmienić, gdyż sceptycznie podchodziło do rentowności przedsięwzięcia, a na nasypie planowało linię tramwajową. W końcu jednak Gdańsk zmienił zdanie.

- Nie będziemy przeszkadzać - mówi Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska. - W planach pojawi się możliwość budowy linii kolejowej po starym nasypie, choć równolegle z linią tramwajową pomiędzy ul. Wita Stwosza a Moreną.

Na razie nie ustalono, czy oznacza to, że tory tramwajowe i kolejowe będą na tym odcinku iść obok siebie, czy tramwaje i pociągi będą korzystały z tego samego torowiska. Więcej natomiast wiadomo o kształcie samej linii. PKP Polskie Linie Kolejowe, które wybudują nową trasę, zdecydowały się wstępnie na wariant zakładający budowę linii jednotorowej z trakcją elektryczną. To ograniczy maksymalną częstotliwość kursowania pociągów do 20 minut (ew. 15 po wybudowaniu dodatkowych mijanek), ale zmniejszy także koszty - wersja dwutorowa kolei metropolitarnej kosztuje bowiem ok. 640 mln zł. Jeden tor jest ok. 200 mln zł tańszy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (228) ponad 500 zablokowanych

  • BRAWO!!!!!!!!!!A

    • 0 0

  • gdańsk w końcu dojrzał to tej koncepcji, dotąd UM gdańsk blokował takie rozwiązanie upierajac sie przy koncepcji skomunikowania lotniska poprzez linie tramwajaowa przez chełm i ujescisko.

    • 0 0

  • bla bla bla bla bla

    kolejne bla bla na papierze, zaraz będą planować lądowisko dla wahadłowców...

    a może tak w końcu adamowicz ruszy swoją grubą dupę i SKOŃCZY WRESZCIE SŁOWACKIEGO, bo tylko kretyni nie widza że palnów jest 150 tysięcy a realizacji z tym śemirdzielem w gdańskim magistracie ZERO!!!

    • 0 0

  • : )

    To najprostszy sposób na zmniejszenie korków na wyjazdówkac, jak Słowackiego, z Gdańska.

    • 0 0

  • Ze Strzyży

    ale Ty idiota jesteś. Rób sobie spacerki gdzie indziej - co do badań ekologicznych, to Ci te elektryczne pociągi nie będą smrodzić spalinami akurat. Jedyne co generują to hałas - ale są teraz nowe i ładne skmki; zajrzyj na stronę PESY i poszukaj EN81. Też mieszkam blisko tej trasy ale uważam, że kolej to podstawa komunikacji i jeszcze będziesz chwalił sobie możliwość dojazdu do BA szybko i bez korków.

    • 0 0

  • Huraaaaaa

    Brawo Metropolia.Dziekuje mojemu kochanemu Gdanskowi ze sie zreflektowal ze urzednicy sie opamietali:) Teraz panowie bierzemy sie do roboty kupujemy sprzet budujemy odnawiamy gotujemy sie do Euro2012!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • SKM jako dobro wspólne

    Do spacerów to są parki, a lasu też jeszcze sporo.
    Na nową SKMkę należy spojrzeć szerzej. Już teraz jest potrzebna, głównie mieszkańcom zza obwodnicy i ich będzie przybywać, bo jest tam sporo terenów pod nowe osiedla. Uruchomienie nowej SKM odciąży też istniejące połączenia drogowe. Sam mam nadzieję, że będę mógł zamienić samochód na połączenie kolejowe. Taniej, zdrowiej, a i poczytać w kolejce można.
    Ile pasów jezdni byśmy nie zbudowali to i tak będzie mało, a tu ekologicznie, w końcu energię elektryczna można wytwarzać w czysty sposób.
    A tym którzy wątpią w ekonomię tego projektu mówię, że coraz wiecęj ludzi będzie mieszkać w okolicach trasy nowej SKM. I uważam za niecelowe porównywanie do trasy SKM do Nowego portu, ponieważ jest duża różnica długości obu linii i do portu sprawdza się tramwaj, który już tam jest i na taki dystans był projektowany.

    • 0 0

  • jest zle....

    Mam wolna chwile wiec usiadlem do wiesci z 3miasta.
    Czytam ze bedzie kolej na lotnisko i pewnie tram na morene, ze chca wykorzystac place rakowy i ze w koncu jest plan na wyspe spichrzow ze rusza powoli hewelianum....
    I co?
    I wszyscy wokol narzekaja. Ze tor tylko jeden (mimo ze na calym swiecie stosuje sie z powodzeniem jednotorowe rozwiazania), ze buduja bo nie bedzie parkow, ze nie buduja bo nie ma plywalni, ze sprzedaja bo nic nie zostanie i napisy beda po niemiecku:) ze nie sprzedaja i za malo z tego jest kasy. Zle ze planuja bo pewnie nie zrealizuja zle ze realizuja bo korki lub jeszcze co innego.
    No i jeszcze zawisc ludzi wokol ktorzy tylko wytykaja prowincjonalnosc i ze wszystko sie i tak skonczy zle.
    Najlepiej siedziec pod plotem na swojej wsi i nic nie robic. i zeby tylko nikt mi mojego plotu nie ruszyl.bo pod czym bede siedzial.
    Ludzie- opanujcie sie.
    Super ze beda inwestowac. Bedzie wiecej miejsc do pracy. Super ze buduja bo bedzie z tego kasa- za sprzedaz a potem podatki. Dobrze ze planuja- moze bedzie z tego cos dobrego- tak jak teraz W-z ktora zaraz koncza, czy linia na chelm.

    z reszta. co ja sie bede.
    i tak bedziecie narzekac malkontenci

    • 0 0

  • krótko mówiąć

    jeden tor to błąd.

    • 0 0

  • Który po wybudowaniu odbije sie czkawką. To nie ulica że jak coś się stanie to się wyminie. Tu jedna usterka spowoduje paraliż SKM. Nawet teraz na trasie Gd-Gy bardzo czesto skm jeżdżą nie swoim kierunkiem. Mijanki tego nie rozwiążą a oszczedności są śmieszne do późniejszego kosztu dobudowy 2 toru.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane