• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drugie podejście do zakupu nowych tramwajów

Krzysztof Koprowski
6 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
W unieważnionym przetargu Pesa zaproponowała pojazdy Jazz Duo. Pięć tramwajów tego typu jeździ już po Gdańsku. W unieważnionym przetargu Pesa zaproponowała pojazdy Jazz Duo. Pięć tramwajów tego typu jeździ już po Gdańsku.

Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje ponownie ogłosiła przetarg na zakup 15 fabrycznie nowych tramwajów z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne 15 pojazdów. Poprzedni przetarg zakończył się unieważnieniem, bo oferty przekroczyły budżet spółki na ten cel. W obecnym postępowaniu zwiększono kryterium ceny z 60 do 80 proc.



W jakim stopniu cena powinna mieć wpływ na wybór producenta tramwajów?

Przypomnijmy, w poprzednim przetargu oferty zostały złożone tylko przez dwa przedsiębiorstwa: bydgoską Pesę oraz konsorcjum firm Stadler-Solaris z Siedlec i Bolechowa k. Poznania.

Oferta Pesy była wprawdzie tańsza o ok. 637 tys. zł, ale producent deklarował udzielenie znacznie krótszego okresu gwarancji na swój produkt niż Stadler-Solaris.

Ostatecznie obie oferty w wysokości ok. 143,878 mln zł (Pesa) oraz 144,515 mln zł (Stadler-Solaris) zostały odrzucone, ponieważ GAiT planował przeznaczyć na zakup nowego taboru 138,375 mln zł.

Rozpisany ponownie przetarg zakłada nadal dostawę 15 fabrycznie nowych, dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów z opcją zakupu dodatkowych 15 identycznych pojazdów - o ile spółka pozyska na ten cel niezbędne środki finansowe przed 30 kwietnia 2019 rokiem.

Bez zmian pozostaje także wyposażenie tramwajów m.in. w klimatyzację, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, monitoring, System Informacji Pasażerskiej oraz defibrylator AED (w kabinie motorniczego).

Z zapisów dokumentacji zniknął natomiast zapis dotyczący montażu systemu ostrzegającego motorniczego o ryzyku kolizji z przeszkodą na torach. Wraz z okresem gwarancji całopojazdowej oraz możliwym zużyciem koła tocznego stanowił on w 40 proc. o wyborze oferty (pozostałe 60 proc. stanowiło kryterium najniższej ceny).

Konsorcjum Stadler-Solaris proponowało Gdańskowi tramwaj Solaris Tramino (nz. w Olsztynie). Oferta okazała się droższa od Pesy, ale z dłuższą gwarancją. Konsorcjum Stadler-Solaris proponowało Gdańskowi tramwaj Solaris Tramino (nz. w Olsztynie). Oferta okazała się droższa od Pesy, ale z dłuższą gwarancją.
W rozpisanym właśnie przetargu najniższa cena w aż 80 procentach zdecyduje o wyborze producenta tramwajów. Ponadto pod uwagę brane są też: kryterium średniego zużycia energii (10 proc.), termin dostawy pięciu pierwszych tramwajów (4 proc.; nie później niż 15 miesięcy), maksymalny nacisk osi wagonu na tor (4 proc.) oraz zastosowane urządzenia hydrauliczne i pneumatyczne niewymagające badań Urzędu Dozoru Technicznego lub Transportowego Dozoru Technicznego (2 proc.).

GAiT tym razem nie premiuje czasu udzielonej gwarancji. Wymaga jednak od producentów 60 miesięcy gwarancji całopojazdowej, 12 lat na struktury nadwozia, blach poszycia zewnętrznego oraz dachu na perforację korozyjną, 10 lat na zewnętrzne powłoki lakiernicze, 10 lat na wady masowe oraz 10 lat na szkielet nadwozia w zakresie pękania konstrukcji.

W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Takie zapisy gwarancji spełniała w poprzednim przetargu oferta konsorcjum Stadler-Solaris, które dla tramwaju Solaris Tramino oferowało aż 72 miesiące gwarancji całopojazdowej. Oferta Pesy w unieważnionym postępowaniu zawierała jedynie 36 miesięcy gwarancji całopojazdowej oraz krótsze o kilka lat terminy na pozostałe elementy - z wyjątkiem wad masowych, dla których bydgoski producent deklarował 10-letni okres gwarancji.

Producenci na złożenie ofert mają czas do 6 czerwca. 15 pojazdów musi być gotowych w terminie maksymalnie 18 miesięcy od momentu poinformowania producenta przez GAiT o przyznaniu dofinansowania unijnego na zakup taboru.

Na realizację całego zamówienia wraz z opcją rozszerzenia o kolejne 15 tramwajów zarezerwowano 42 miesiące, czyli dwa miesiące krócej niż w pierwszym przetargu.

Miejsca

Opinie (150)

  • (2)

    najdrozsza komunikacja,najwolniejsze ze swiatlami co chwile i krzyzowkami,najgorszy zlom psujacy sie z niemiec ave cezar adamowicz i lisicki!!!

    • 11 4

    • Dortmundy obciazaja poprzednika Lisickiego czyli Zgliczynskiego,to naprawdę jest zlom z Niemiec

      • 0 0

    • Kolejny debil od kaczyńskiego

      • 0 3

  • Trasa kaszubska nie odciąży ruchu................Droga do nikąd

    Trasa kaszubska nie odkorkuje rumi redy podczas wakacji.

    jak się spojrzy na pomiary natężenia to 30 tys pojazdów jedzie w kierunku północy a tylko 10 tys pojazdów jedzie w strone szczecina

    10 tys pojazdów (pomiar dobowy) w stronę słupska to naprawdę niewiele .

    budowa drogi o przekroju 2 x 2 to wyrzucanie pieniędzy w błoto.

    z punktu widzenia rozwoju portu w gdyni i chęci rozwiązania problemu korków lepszym rozwiązaniem będzie budowanie drogi opat

    • 0 0

  • przetarg jest ustawiony, szachermacher Lisicki już dawno wybrał bydłowóz PESY (9)

    • 63 22

    • Pesy to bydłowozy - nie ma na świecie gorzej zaprojektowanego tramwaju (5)

      chodzi o wnętrza. Solaris jest z Bolechowa pod Poznaniem. To dla prawilnych idiotów informacja

      • 17 5

      • Chodzi ci o Swinga konkretnie? (2)

        Tu się zgodzę, Swing jest słaby, w porównaniu z Jazzem to niemal jak prototyp, ale to nie do końca wina producenta. Akurat tego jedyną winą jest zastosowanie tradycyjnych wózków i jednocześnie zbytnie obniżenie podłogi, co przyczyniło się do powstania tych nierówności. w Jazzach już tego nie ma, dzięki zastosowaniu oddzielnego napędu na każde koło. Cała reszta, czyli rozmieszczenie siedzeń i poręczy to już wina ówczesnego zamawiającego, czyli ZKM Gdańsk. Zamawiający może przecież wybrać sobie konfigurację wnętrza. Co do trzaskających drzwi i trzeszczących plastików.... winny jest właściciel. Na zajezdni zawsze się oszczędzało i gdybyśmy wiedzieli jak są te tramwaje serwisowane, a jakie interwały wymian i konserwacji poszczególnych części i mechanizmów są zalecane przez producenta to jestem na 100% pewien, że w GAiT te zalecenia nie są przestrzegane.

        • 7 0

        • nie tylko zamawiający, profili i układu okien zamawiajacy nie wymyślał (1)

          odległość od okna wymuszona właśnie układem napędowym. W ogóle tramwaj ma beznadziejny układ wnętrz, ponieważ PESa nie potrafiła sprawnie pochować instalacji. Takie tramwaje nie przeszły by pierwszej fazy przetargu na Zachodzie. Tam się na ludzie nie eksperymentuje.

          • 2 0

          • Tam już eksperymentowali w czasie II WŚ.

            • 0 0

      • Solarisy schodzą w całej Europie, lubię te autobusy, pesa schodzi tylko w baraku wschodnim

        dla głupszego sortu Europejczyków, którzy z radości aż pakują prącia między drzwi.

        • 9 6

      • Solaris to najgorsze autobusy i tramwaje

        Polecam pojechać do Olsztyna i sie przejechać tyn czymś

        • 5 12

    • pesa jest ok (1)

      Ale Lisicki to złodziej dawno powinien siedzieć

      • 15 11

      • Ma plecy że strony prezydenta który załatwił mu posadzkę

        • 13 1

    • Sam jesteś bydłowóz. Pesa robi najlepsze tramwaje. I w dodatku to Polska firma

      • 12 24

  • Pesy dużo lepsze i polskie (17)

    W Poznaniu tramino mają słabą opinię

    • 40 51

    • Pesy też dużo ładniejsze. Desing stadlera jest taki sobie (3)

      W przypadku pociągów to samo. Dart wygląda dużo lepiej niż flirt

      • 9 17

      • Kobieta? Nie ważne jak wygląda, piękny być nie musi. Ma być niezawodny (oczywiście w granicach rozsądku) i ma jeździć, a nie ładnie wyglądać w zajezdni.

        • 0 0

      • Chyba sobie żartujesz (1)

        Darta nazywa się żartem dlatego, że często się psuje, pojazd jest głośny i niedopracowany - siedzenia przy słupku bez widoku lol. Nie nadaje się na długie trasy. Flirt nie jest prototypem, tylko używanym w całej Europie, dopracowany składem

        • 23 6

        • Co ma piernik do wiatraka. Dart to pociag ktory byl projektowany z przeznaczeniem na rozwoj i eliminowanie wad w przyszlych wersjach. Projektowany byl w krotkim okresie czasie. W tej chwili pkp wycofuje sie powoli z tego pociagu przez co caly projekt prawdpopodobnie upadnie. Tramwaj to zupelnie inna kwestia.

          • 7 7

    • obywatel

      Ja chcę Moderus Gamma z Poznania, extra, super.

      • 1 6

    • "i polskie" (4)

      Wszystkie podstawowe podzespoły polskie nie są, a całość budują Ukraińcy za głodowe pensje".

      • 6 7

      • Przecież Solaris to polska firma spod Poznania! (3)

        • 19 5

        • ale stadler nie (2)

          • 13 7

          • (1)

            Ale w konkursie bierze udział konsorcjum stadler-solaris, czyli polski producent.

            • 7 1

            • fabryka owszem, w polsce, ale gdzie trafiają pieniędze z zysku firmy?

              • 3 3

    • Pesy to zwykle śmiecie, na III świat, na europę parszywo wschodnią (4)

      nigdzie indziej tego szmelcu sprzedać nie mogą, tramwaju w którym pasażer czuje się jak w transporcie do Treblinki. Takie wnętrza, takie układy

      • 18 26

      • W Holandii jeżdżą pociagi od pessy (3)

        • 10 8

        • Ten o tramwajach, a ten wyskakuje, że w Holandii jeżdżą pociągi. Pociągi to może i mają dobre, ale tramwaje tragiczne.

          • 7 5

        • ja mówię o tramwajach

          • 11 2

        • z węglem chyba

          • 8 7

    • Solaris też Polski

      • 10 1

    • Solaris tez jest polską firmą.

      • 12 2

  • (20)

    Podsumowując, przeczytaliśmy oferty i tak sformułowaliśmy nowy przetarg, aby PESA wygrała.

    • 122 20

    • Gdybyśmy żyli w normalnym kraju to by tak właśnie zrobiono. Każdy kupuje co się da od swoich firm, a nie od zagranicznych (15)

      • 11 27

      • Solaris polski nie jest?

        • 0 0

      • I będą tak samo rdzewieć, jak te obecne? (3)

        Ile mają swingi? 7 lat? Rdza z nich wyłazi, że aż się smutno robi, radzę się przyjrzeć. Ich poprzednik, 120N, był w Warszawie przemalowywany, żeby to zakryć. W unieważnionym przetargu Solaris dawał 12 lat gwarancji na perforację blach, Pesa 3, myślisz czemu? Bo żałują pieniędzy na zabezpieczenie blach. Jak to ktoś powiedział, "nie stać mnie na kupowanie tanich rzeczy".

        • 31 1

        • (2)

          Dlatego w Gdańskich warunkach gdzie wszystko się sypie a mechanicy w zajezdni używają dykty i taśmy do paczek, powinien był wygrać Solaris co dawał niespotykanie długą gwarancję. Ponieważ PESA nie była w stanie zaoferować choć ułamka takiej gwarancji, wiedząc o tym, w noworospisanym przetargu długość gwarancji nie odgrywa już takiej roli. Kryminał. Zamiast dbać o interes miasta, dbają o interesy nie wiadomo czyje. Możemy być pewni, że za 5 lat nowe Jazzy będą wyglądały jak obecne Swingi. Koszmarne parówy z rdzą przy wejściach, do tego układ siedzeń groteskowy.

          • 6 1

          • I tak i nie. Nie ma premii za dłuższą gwarancję, ale za to jest zapis ile ma wynosić i nie ma zmiłuj. Niech jeszcze wyrzucą gniazda USB, po ...uj one?? Niech sobie ludzie swoje ipady ładują w domu albo kupią powerbanki.

            • 0 0

          • Bydgoszcz

            Solaris wszelkimi sposobami próbuje wejść na rynek tramwajowy. Nawet kosztem specjalnego, a nieuniknionego serwisu w Gdańsku.

            • 0 0

      • (3)

        A czemu Pesa jest bardziej 'swoja' niż Solaris?

        • 12 2

        • Bo Solaris tramwajową część swojej firmy odsprzedał Stadler-owi

          • 3 1

        • Bo właściciel jest jednym z większych baronów PO

          Widzisz jakie proste?

          • 6 7

        • prawile trole, buractwo ze stadionów i gimbazowy elektorat jauszy i kukizów

          wygolone karki błyszczą od narodowego stolca

          • 6 9

      • żyjemy w normalnym kraju, w kraju, w którym nie muszę jeździć polską furmanką (1)

        bo polska. To nie PRL. Starczy już że dopłacamy 5 stów do węgla, zamiast brać z Australii.

        Wszędzie prawilne trole, same kukizy i janusze

        • 8 1

        • dobre bp polskie

          to takie haselko dla durnych patriotow i ich nacjonalistycznych mutantow.nas nie stac na kupno polskiego w nazwie taboru,bo pomimo,ze 70% podzespolow jest produkcji zachodniej to w mysl reguly...Polak potrafi spieprzyc,montaz wszystkiego do kupy przerasta nasze mozliwosci

          • 8 8

      • np. Gdańsk autobusy od Solarisa? (2)

        tylko wygrał Mercedes

        • 21 2

        • Solaris nie startował w przetargu!!!

          • 7 7

        • Solarisów w Gdańsku też jest bardzo dużo

          Ty byś pewnie wolał same zagraniczne?

          • 8 8

      • Dokładnie!

        • 0 5

    • I bardzo dobrze

      I bardzo dobrze, jeśli tak będzie. Tramwaje Pesy są bardzo dobre i sprawdzone w mieście.

      • 0 0

    • Zwiększono wagę kryteriów pro PESA zmniejszono pro Solaris; niby nie widać :) :) :)

      • 0 0

    • dokładnie. przekret w bialy dzien

      • 2 0

    • aby wlasnie pesa przegrala

      w Gdansku jestes wiesz kto rzadzi. Juz tam niemcy za darmo kasy nie daja. Na szczescie jest CBA

      • 7 15

  • po co komu te drogie tramwaje dwukierunkowe? (2)

    Mało nakupowali już dwukierunkowych dortmundów? wynocha z nimi na linie, gdzie nie ma pętli dla tramwajów. Wszędzie gdzie są pętle powinny jeździć wyłącznie tramwaje jednokierunkowe. Myślę przede wszystkim o liniach 3, 8 i 9. MAMY DOŚC STARYCH NIEMIECKICH SZROTÓW BEZ KLIMATYZACJI. WYNOCHA Z NIMI NA LINIE DO ŁOSTOWIC I BRETOWA.

    • 1 5

    • po co komu

      a co ty jestes lepsza od tamtych ludzi

      • 0 0

    • na lostowicach jest pętla chodzi ci chyba o migowo i bretowo?

      • 2 0

  • Ładowarki USB? (2)

    Po co to komu w tramwaju/autobusie?

    • 17 2

    • ladowarki

      no wlasnie po co komu ladowarka w autobusie czy tramwaju ciekawe ile to kosztujei o ile podraza konstrukcje chyba ze przetarg pod ladowarki albo na zasadzie misia niech ten mis nas kosztuje....a kaska poleci

      • 0 0

    • Były i się zmyły

      Ładowarki to nic. Były już biblioteki.

      • 1 0

  • (1)

    Tramwajami jeździ plebs. Powinni kupić nowe bez klimy, miejsc siedzących i innych udogodnień. Wtedy będą tańsze i bardziej pakowne. Te kilka minut przejazdu można powisieć na uchwycie i bez marudzenia.

    • 17 14

    • x

      chamie

      • 0 0

  • Wezmą 500+ i pójdą nachlac się i robić burdy

    • 0 0

  • Wpiszcie do dokumentacji ze powinny sie psuc codziennie - cena spadnie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane