• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drzewa zamiast aut w centrum Gdyni

Patryk Szczerba
22 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Projekt Klimatyczne Centrum zakłada więcej zieleni w centrum miasta. Na zdjęciu szpaler drzew przy al. Zwycięstwa posadzony trzy lata temu. Projekt Klimatyczne Centrum zakłada więcej zieleni w centrum miasta. Na zdjęciu szpaler drzew przy al. Zwycięstwa posadzony trzy lata temu.

W grudniu powinny pojawić się kolejne nasadzenia w centrum Gdyni. Zieleń pojawi się m.in. przy al. Piłsudskiego - pomiędzy ul. Prusa i TetmajeraMapka, zastępując parkujące tam auta oraz w okolicy ul. Zawiszy CzarnegoMapka. Posadzone zostaną też drzewa przy ul. 10 LutegoMapka, do czego przyczyniło się głosowanie mieszkańców w Budżecie Obywatelskim.



Więcej zieleni w centrum kosztem miejsc parkingowych:

Na początku roku władze miasta zapowiedziały inaugurację i rozwijanie projektu Klimatyczne Centrum. W ramach działań zamknięto jeden kierunek jazdy na ul. Świętojańskiej, przemieniono parking przed Akwarium Gdyńskim na strefę wypoczynku, gdzie ostatnio pojawił się podświetlany napis promujący Gdynię. Powstał park kieszonkowy, ruszyła nowa linia trolejbusowa, niebawem mają stanąć wzdłuż bulwaru i skweru Kościuszki nowe latarnie. Prace są też wykonywane m.in. przy remoncie chodników - jak chociażby przy ul. 3 Maja.

Władze miasta przekonują od początku, że projekt Klimatyczne Centrum - oprócz zmian w infrastrukturze czy organizacji ruchu - ma też powiększyć tereny zieleni na obszarze Śródmieścia Gdyni.

Symbolem ostatnich zmian w centrum Gdyni jest przemienienie parkingu przed Akwarium w przestrzeń do odpoczynku. Symbolem ostatnich zmian w centrum Gdyni jest przemienienie parkingu przed Akwarium w przestrzeń do odpoczynku.

Nowe nasadzenia do końca roku



Do końca roku planowane są w mieście nasadzenia trawy, krzewów i drzew. Urzędnicy czekają na wykonawców podzielonych na części prac, które zgodnie z harmonogramem mają zakończyć się w grudniu.

Bardziej zielono zrobi się: na Babich Dołach, Wiczlinie i Obłużu, ale najwięcej zmian będzie widocznych w Śródmieściu. W centrum miasta planowane są m.in. nasadzenia przy ul. 10 Lutego. Przypomnijmy, że pierwsze drzewa będące efektem wygranego projektu w Budżecie Obywatelskim pojawiły się tam pod koniec 2018 roku na odcinku pomiędzy Władysława IV i Świętojańską.

Teraz nowe drzewa pojawią się na odcinku od ul. Podjazd do 10 LutegoMapka. Radości nie ukrywają członkowie Miasta Wspólnego, którzy zainicjowali odtworzenie historycznego szpaleru drzew przy ulicy.

W ostatnich dniach stanął tam świetlny napis Gdynia. W ostatnich dniach stanął tam świetlny napis Gdynia.

Powrót do historii



- Ul. 10 Lutego w końcu odzyska swój historyczny szpaler. Co prawda z innym gatunkiem drzew, a na ich wzrost jeszcze poczekamy, ale trzeba pamiętać, że gdy zapoczątkowaliśmy Budżetem Obywatelskim ten projekt, to na tej ulicy mieliśmy zaledwie kilkanaście drzew, w większości w bardzo złym stanie - komentuje Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Na tym odcinku pojawi się blisko 40 drzew oraz ok. 20 tzw. mis, w których będzie znajdować się ozdobna trawa.

Mniej miejsc do parkowania przy al. Piłsudskiego



Zmiany czekają też m.in. odcinek al. Piłsudskiego od ul. Prusa do TetmajeraMapka.

Zakres inwestycji w tym miejscu obejmuje m.in.:

  • demontaż istniejących ławek i koszy na śmieci,
  • rozbiórkę części nawierzchni z kostki brukowej,
  • wymianę gruntu na ziemię urodzajną,
  • zakup i montaż ławek oraz koszy na śmieci,
  • nasadzenie roślin ozdobnych: krzewów liściastych w formie piennej, niskich krzewów
  • liściastych i bylin,
  • ściółkowanie nasadzeń przekompostowaną korą.


- Warto pochwalić zmiany na alei Piłsudskiego. Zgodnie z projektem, w przyszłym sezonie, pieszym idącym w stronę bulwaru nie będą towarzyszyć zaparkowane na chodniku samochody, ale krzewy i drzewa - wskazuje Łukasz Piesiewicz.
Na skrzyżowaniu Kilińskiego i Abrahama powstał park kieszonkowy. Na skrzyżowaniu Kilińskiego i Abrahama powstał park kieszonkowy.
Zieleni przybędzie też w okolicach ul. Zawiszy Czarnego oraz na 3 Maja, gdzie trwał w ostatnich tygodniach remont chodnika.

- Profesjonalnie zaprojektowane strefy zieleni, zlokalizowane po obu stronach ulicy 3 Maja, podniosą walory estetyczne tej przestrzeni - zapowiadał podczas rozpoczęcia prac Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (378) 7 zablokowanych

  • Mam wrażenie.. (5)

    Że tam, znaczy w urzędzie siedzą same pół mózgi. Likwidacja miejsc parkingowych i nagonka na ruch.
    Ale budowa tego szkaradnego molochu na rogu Władysława IV koło Batorego, budowa Międzytorza, budowa mega kamienicy na Placu Kaszubskim, nowa Portowa, wzdłuż drogi różowej i jeszcze już przetarg na likwidację info boksu i kawałka skweru na rzecz nowej kamienicy na rogu Starowiejska i świętojańskia... To są setki mieszkań w centrum!! I co??? Ktoś kto kupi mieszkanie za pół bańki w górę za klitke 30 m2 będzie niby popierdzielał trajtkiem????? Serio oni w to wierzą czy tylko wciskaja kit staruchom jakimś ociemnialym??? Samochód w tych czasach nie jest jakimś mega kosztem ani niczym nadzwyczajnym. Dlaczego mamy cię cofać w rozwoju? Nie ubędzie. Może i bym sprzedała auto, gdybym miała opcje pracy w moim mieście gdzie mogę dojść albo rowerem dojechać. Bardzo chętnie będę z rana dłużej spać. Proszę w takim razie stworzyć centrum biznesowe z nowymi miejscami pracy. Bo tak, ja nie będę tracić dwóch godzin na dojazd do drugiego miasta SKM i busami. A nie... Trzeba wykorzystać sto ton farby co się ugadało z jakimś kumplem żeby zeszło se stanu i by zarobił.

    • 60 8

    • (2)

      Zanim napiszesz następnym razem taki bełkot, rusz troszkę mózgownicą; Ktoś kogo interesuje "klitka za pół miliona" w centrum, nie potrzebuje tego samochodu na dojazd w okolice bulwaru bądz Skweru. Myślenie nie boli.

      • 3 18

      • Moze boli ciebie

        Bo nie kupujesz mieszkania by dojść na swerek i bulwar tylko. Same bogacze którzy nie pracują i są rentierami sądzisz mieszkają w centrum???

        • 12 0

      • ....do tej klitki też nie musi dojeżdżać?

        • 0 0

    • jeździj zbiorkomem. Łatwiej dbać o linię.

      • 0 9

    • nowobudowane budynki muszą mieć podziemną halę garażową.

      • 0 0

  • Gdynianka

    To co się dzieje ostatnio w Gdyni to po prostu skandal! Kierowca to wróg! Nieważne, że to też Gdynianin i płaci tu podatki! Według nawiedzonych i**otów mamy sobie spacerkiem dojść do morza/centrum prosto z Chważna, Dąbrowy... Zamiast dodatkowych parkingów nowe apartamentowce i kolejne biurowce! Dla nowych mieszkańców "klimatycznego" centrum! Wstydu za grosz i gęby pełne frazesów!

    • 62 4

  • Opinia wyróżniona

    Brawo! Więcej zieleni, kwiatów, ławek, miejsc dla pieszych. Chcemy miasta zielonego, przyjaznego ludziom, a nie samochodom. (35)

    • 106 185

    • tylko proporcje trzeba wyważyć. samochodami jeżdżą tez ludzie tam mieszkający, a trend jest taki że likwiduje sie miejsca parkingowe które istnieją tam od dziesiątek lat.

      • 20 10

    • (16)

      Miasto to nie wies. Tu musza byc drogi,parkingi a jesli chcesz lasu i zieleni to wyprowadz sie na wies

      • 21 13

      • samochod to wlasnie wiejski rekwizyt (15)

        w miescie ludzie chodza, albo jada komunikacja miejska. TO na wsi wyjscie do sklepu to wyprawa

        • 13 9

        • w dobrze zarządzanych miastach wiele osób porusza się także na rowerach lub innych urządzeniach transportu osobistego (14)

          najważniejsze jest uruchomienie procesu stopniowego zwiększania obszarów miasta wolnych od (szybko) jeżdżących i parkujących samochodów. Gdynia powoli wkracza w ten proces stopniowego odzyskiwania miasta dla ludzi.

          • 8 4

          • (13)

            To zawieź chora matke do lekarza na rowerze, dziecko na rehabilitacje,drugie do szkoly,zrob zakupy i to wszystko na rowerze. Na rowerze to mozesz jechac na spacer do lasu po grzyby w niedziele

            • 6 5

            • Matkę zawieź samochodem (7)

              Dziecko zaprowadź do szkoły na piechotę.
              Do pracy jedź komunikacją.
              Po bułki do sklepu rowerem.
              A zakupy rób większe raz w tygodniu.

              A jeśli wszscy tak zrobią, zamiast stać w korku pół życia, będziesz jechał płynnie wtedy, kiedy podróż samochodu wymaga. Proste?

              • 4 7

              • (2)

                Nie da sie biegać po mieście wszędzie na pieszo ponieważ czas.... czasem trzeba chorego podrzucić do lekarza i za 15 min dziecko do szkoły. nikt nie będzie czekać pół godz na autobus i to nie rzadko z przesiadką. Nie zrozumie tego nikt kto nie ma wielu zobowiązań. Po to mieszka sie w mieście by były udogodnienia tzn drogi , parkingi, ulice wielopasmowe itd. Chicago ma same estakady, obwodnice, ulice 5 pasmowe i rozbudowuje sie nadal. Nikt tu nie myśli zeby zabierac drogi i krzaczki sadzać

                • 2 3

              • Zobacz kto siedzi w samochodach. Dzieci rzadko, chore babcie jeszcze razdziej. A miejsca na te wszystkie drogi zwyczajnie nie ma.

                • 6 3

              • I przypadkiem w Chicago w korku można spędzić parę godzin.

                Jak widać, nie tędy droga.

                Co Ty, ratownikiem medycznym jesteś, czy jak? Podrzuć chorego do lekarza raz w miesiącu samochodem, a nic się nie stanie.

                Za to od szukania wymówek, żeby d*psko wszędzie samochodem wozić powstają korki.

                • 3 3

              • (2)

                chętnie przyjechałbym pociągiem ale rozebrano linie kolejową by rowerzyści mogli sobie pojeździć. Tym samym muszę przyjechać autem i pozałatwiać sprawy.

                • 1 4

              • Tą linię, po której jeździły puste pociągi? (1)

                Bo mieszkańcy wiosek stwierdzili, że jak już mają szrota po Niemcu, to do pociągu się nie zniżą?

                • 3 0

              • Mieszkańcy musieli się przesiąść, bo najpierw tak zoptymalizowano rozkład że nie dało się ani dojechać do pracy ani po niej

                Ludzie zmuszeni byli jeźdxić blachosmrodami, a linię zlikwidowano z racji małego obłożenia.
                Planowe wygaszanie.
                To nie wina rowerzystów.
                Teraz jest droga dla rowerów i kilkaset samochodów dziennie więcej w mieście.

                • 2 1

              • Dziecko do szkoły chodzi samo

                Lepiej dla dziecka i więcej czasu dla ciebie. Gdyby tak wyrzucić samochody z centrum to dziecko jeździłoby sobie do szkoły rowerem bez strachu o stratę życia pod kołami kolejnej madki.

                • 1 1

            • nie popadaj w skrajności (4)

              Dzieci mają nóżki mogą do szkoły same iść lub jechać. A może boisz się, że ktoś jadący samochodem je potrąci, co?

              Na zakupy w rowerze mam koszyk, albo biorę siatkę i idę na piechotę do lokalnego sklepu, a nie do centrum.

              No a samochodem, to możesz sobie za miastem pojeździć, albo na grzyby.

              • 4 4

              • Przepisy mówią wyraźnie od jakiego wieku dzieci mogą samodzielnie chodzić do szkoły

                Może mam odprowadzać dziecko do skoły o 6 rano, żeby potem zdążyć rowerem do pracy na 8?

                • 3 2

              • (2)

                Jeżeli prowadzisz takie babcine życie to jeździj po bułeczki z rowerem z koszykiem . Ludzie którzy pracują i mają wiele na głowie i kupe zajęć nie mają czasu na coś takiego z racji tego że doba ma tylko 24 godziny i ja np nie mam czasu jechać godzine po bułeczki rowerkiem i oglądać drzewka. Czas to pieniądz a ludzkość wymysliła samochody dla naszej wygody a nie po to żeby z nich rezygnować. Zobacz ile komentarze i jakie komentarze mają łapkę w górę a jakie w dół. Ludzie ednak w większości są za autami i wygodą

                • 1 3

              • (1)

                Wszyscy jesteśmy za wygodą! Tylko co to za wygoda jak cały czas stoimy w korkach a miasto jest zawalone samochodami?

                • 1 1

              • No i o to ta walka,zeby powstawaly drogi i parkingi a nie drzewka

                • 0 0

    • A samochody jeżdżą same? (4)

      Czy tymi samochodami jeżdżą ludzie którzy pracują i wydają pieniądze w Gdyni? Jeszcze niedawno cieszyłem się że w Gdyni jest lepiej z jazda niż w Gdańsku a teraz robi się dramat.

      • 15 7

      • (3)

        Co Gdynia z tego ma, że ktoś przyjeżdża samochodem z innej miejscowości, parkuje cały dzień na ogólnodostępnym miejscu, oczekuje budowy dróg na przedmieścia gdzie ma swoje interesy życiowe i tam wydaje swoje pieniądze? Zaryzkowałbym stwierdzenie, że strefy rekreacji (które nie wyglądają jak jeden wielki parking) są tym, co przyciąga ludzi i ich pieniądze. Zobacz co się dzieje w centrach miast pozbawionych ruchu samochodowego i porównaj to z centrami miast przeoranymi autostradami.

        • 10 13

        • Gdynianka

          Jeszcze miasto gdzie jeżdżą ludzie mimo zakazu wjazdu samochodu , musi mieć coś do zaoferowania. Piękną , wiekową starówkę . I masz odpowiedz , czemu centrum Gdyni umrze śmiercią naturalną . Tu nie ma po co przyjechać , bo nikt nie chce oglądać krzaków w doniczkach.

          • 10 10

        • Trudno mi sobie wyobrazic ze z Dabrowy, w.kacka, chwarzna i pogorza ludzie beda jezdzic do centrum zeby posiedziec na laweczkach i podziwiac swiezo posadzone drzewa. Jesli w centrum nie bedzie innych atrakcji, ktore ich tam przyciagna to srodmiescie bedzie pustynia tak jak dzieje sie to dzisiaj. Nowe inwestycje mieszksniowe w centrum, ze wzgledu na poziom cen raczej nie beda zaludniane przez gdynian, co jeszcze bardziej wyludni klimatyczne srodmiescie

          • 10 2

        • Rzrczywiście - w strefie rekreacji przy Akwarium są tłumy.

          • 8 1

    • weż niepełnosprawne dziecko, starego rodzica pod pachę i zanieś na spacer, na czilałt pod Akwarium, (1)

      zaparkujesz pod batorym i idź, nieś chorego, rozkoszuj się spacerem , od razu zaliczysz i kardio i podnoszenie ciężarów a potem usiądź pod wyschniętym ,drogim drzewkiem i podziękuj szczurkowi, że zabrał miejsca dla niepełnosprawnych na całym bulwarze

      • 18 11

      • I tak ich musisz nieść

        Bo wszystkie miejsca zastawione samochodami sprawnych i zdrowych (na ciele przynajmniej) ludzi.

        • 9 4

    • ? (1)

      A w samochodach to nie ludzie ?
      Skrajności nigdy nie są korzystne.

      • 5 5

      • w zaparkowanych samochodach ludzi widuję bardzo rzadko

        Nie wiem, co przedpiśca robi po zaparkowaniu samochodu: czy nadal w nim siedzi? Być może woli spędzać czas na szukaniu wolnego miejsca do zaparkowania jeżdżąc swoją bryką kolejny kwadrans.

        • 3 2

    • (1)

      podpisz się mieszkaniec centrum.... Uważam,że mieszkańcy śródmieścia powinni płacić za parkowanie w centrum 300zł miesięcznie. Przecież zanieczyszczają sobie powietrze.

      • 3 3

      • parkowaniem?

        parkowaniem zanieczyszczają? wytłumacz mi proszę, jak zaparkowany pod blokiem samochód zanieczyszcza powietrze.
        i mam nadzieję, ze na jakimkolwiek wygwizdowie nie mieszkasz, też płacisz 300 zł miesięcznie za parkowanie w okolicy swojego miejsca zamieszkania.

        • 1 1

    • Chcesz zieleni to rusz d*pe , masz za działami leśnymi duży las xD

      • 3 3

    • To jest miasto, a nie wieś podkarpacka

      • 5 2

    • Ławki dla żuli i pijaczków

      • 1 1

    • Drzewa tak i parkingi też!

      Tylko ,że nikomu nie będzie się chciało odwiedzać Centrum ,jak nie będzie gdzie zaparkować. Szkoda ,że władze miasta nie potrafią wypracować kompromisu

      • 1 1

    • To jeszcze bardziej pogłębi suburbanizacje...

      • 0 0

    • Niestety to co się dzieje jeszcze bardziej pogłębi suburbanizację...

      • 0 0

  • W końcu coś dla ludzi, a nie dla deweloperów i samochodów.

    Tak trzymać.

    • 6 39

  • Za 5 lat przesadzą (uśmiercą) tak jak te przy Wielkopolskiej bo się zmieni koncepcja

    • 23 0

  • (3)

    Tak na oko to nadal rządzi "zastaw się i postaw się" i samochód musi być. Głównie po to żeby somsiady widziały.

    • 5 41

    • Mój stoi w hali garażowej

      Somsiady rzadko kiedy widzą. Ale za to fajnie jeździ, polecam.

      • 8 0

    • ale boli, że nie stać na cos lepszego niż blachosmród?? ja nie mam auta i jestem za zielenia ale

      nie kosztem parkingów . Niech zbudują wreszcie pod miastem duży parking, połaczony z skm, autobusem, tramwajem to nie będzie problemu a nie zabrać, posadzić w betonie, nie w ziemi jakieś krzaczki, pomalowac krowie placki jak przed akwarium i ogłosić sukces inwestycyjny...komuś się w urzędzie pomyliły potrzeby miast i turystów i chorą wizją schizofrenika

      • 6 3

    • Nie jesteś w stanie ogarnąć tego, że można zarabiać na tyle dobrze, żeby samochód nie był żadnym wyrzeczeniem?

      Wiedz, że są tacy którzy potrafią.

      • 0 1

  • Fajnie, że są sadzone drzewa, ale może najwyższy czas na remont tych ulic. Centrum miasta a 10 Lutego, czy Starowiejska to droga przez mękę. Wstyd panie prezydencie. Stan ulic w Gdyni to masakra.

    • 41 0

  • Bez sensu, widać co dzieje się w Sopocie (2)

    Dostawcy, serwisanci nie mają gdzie przycupnąć, zaparkować, a co ze strażą pożarną itp?

    • 28 0

    • Co kogo obchodzi jakaś straż pożarna, każdy ma prawo parkować pod domem. To się właścicielowi samochodu po prostu należy.

      • 2 0

    • Gdynianka

      Akurat straży pożarnej bardziej przeszkadzają wieśniackie ogrodzenia bloków i szlabanki .

      • 2 0

  • Bardzo dobrze ze wiecej zieleni mniej aut. Wspaniale ze przy akwarium nie ma samochodow

    • 5 34

  • Projekt (5)

    Klimatyczne Centrum polega na tym, że miejsca gdzie są parki i zieleń sprzedawane są deweloperom a tam gdzie są miejsca parkingowe sadzi się drzewka. Super przykrywka i znakomity projekt.

    • 66 1

    • (3)

      A moze jakis przyklad sprzedazy przez Miasto parku deweloperom?

      • 0 7

      • Może być przykład zmiany MPZM z terenu zielonego na budynki mieszkalne lub biurowce? (1)

        Teren parku Europy.

        Co do zmiany zieleni na deweloperkę - skwer przy infobox idzie pod zabudowę - tak się miadto "zamienia" z panem Boczkiem.

        • 7 1

        • Terenu parku europa nikt jeszcze nie zmienil

          • 0 1

      • obecny plac Unii?

        ok, ok - nie nazywał się parkiem. Przez lata zaniedbywany
        I co to zmienia? Stoją kloce?
        Stoją.
        Skwerek na ktorym stoi "Kwiatkowski".
        Skwerek przy Banku Polskim
        Okolice willi "Szczęść Boże", wiem, to nie miasto... A kto zabudował?
        Boisko YMCA - wiem, znalazł się właściciel...
        Podobnie jak na skwerze Plymouth...

        • 4 0

    • 100%racja

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane