- 1 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (143 opinie)
- 2 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (60 opinii)
- 3 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (93 opinie)
- 4 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (197 opinii)
- 5 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (147 opinii)
- 6 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (457 opinii)
Duże koszty utrzymania cmentarzy komunalnych. 35 mln zł za cztery lata
Już prawie 100 ha wynosi powierzchnia cmentarzy komunalnych w Gdańsku. Sporo wynoszą też koszty utrzymania miejskich nekropolii. W tym roku wygasa czteroletnia umowa na ich utrzymanie. Nowy kontrakt - również czteroletni - ma kosztować gminę 35 mln zł.
W tym roku wygasa czteroletnia umowa na utrzymanie i administrację gdańskich cmentarzy. Roczny koszt bieżącego utrzymania cmentarzy wynikający z zawartej w 2019 r. umowy jest podobny do prognozowanego i wynosi 9,8 mln zł.
Jeszcze w tym roku Gdański Zarząd Dróg i Zieleni będzie musiał podpisać nowy kontrakt. Umowa również ma obowiązywać przez cztery lata, a nowego operatora poznamy pod koniec roku.
- Koszt utrzymania cmentarzy nie jest określany "na oko", jest szczegółowo kalkulowany przy każdym przetargu - podkreśla Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Kwota została oszacowana na podstawie cen aktualnych. Ostatecznie mogą być one inne, bowiem będą zależeć od wysokości czynników cenotwórczych, aktualnych na dzień sporządzania oferty przez potencjalnego wykonawcę.
porównać
W ramach umowy zarządca cmentarzy będzie zobowiązany m.in. do zapewnienia w administracji cmentarzy 18 etatów - to głównie obsługa biura cmentarnego, jego wyposażenie w sprzęt komputerowy, szafy ognioodporne i odporne na włamania, należyte prowadzenie archiwum (trzeba zadbać o odpowiednią temperaturę pomieszczeń, wilgotność i zabezpieczenie), obsługa administracyjna ludności i przedsiębiorców pogrzebowych czy prowadzenie ksiąg cmentarnych i Komputerowej Ewidencji Cmentarzy.
Ale sama administracja to nie wszystko. Tylko powierzchnia cmentarzy komunalnych w Gdańsku wynosi 97,5 ha. I ciągle rośnie. Na co dzień trzeba tam sprzątać (a zimą odśnieżać) chodniki i drogi cmentarne o łącznej powierzchni 103 tys. m2., kosić i grabić trawniki (kolejne 11 tys. m2), a następnie wywieźć pokos i zebrane liście na wysypisko miejskie (7 razy w tygodniu).
Do tego dochodzi pielęgnacja zieleni i żywopłotów (43 tys. m2), dostawa wody do pielęgnacji grobów i robót utrzymaniowych (6,6 tys. m2 rocznie) czy zakup i rozścielenie 500 ton piasku w celu osuszenia kwater do bieżącego chowania zmarłych.
Sporym wyzwaniem jest też oczyszczenie terenu cmentarzy ze śmieci i zanieczyszczeń. Rocznie cmentarze "produkują" ok. 3,8 tys. ton odpadów i jak wynika z danych przedstawionych przez magistrat to koszt wywozu śmieci na wysypisko miejskie jest jednym z głównych obciążeń finansowych dla zarządcy. Ten ostatni musi też zadbać o odpowiednią liczbę pojemników na odpady - na wszystkich cmentarzach jest ich ok. 400.
Cmentarze trzeba też wyposażyć w narzędzie ogrodnicze. Co roku wykonawca dostarcza na nie 100 konewek, 200 mioteł, tyle samo grabi i łopatek. Tylko na zagospodarowanie odpadów przeznaczonych jest 25 tys. worków na śmieci.
Zarządca nekropolii musi też zadbać o inwestycje. To m.in. budowa lub utwardzenie dróg gruntowych, wymiana ogrodzeń, modernizacja schodów i balustrad.
Ale przede wszystkim zarządca cmentarzy dba o znajdujące się tam nagrobki, a także kaplice, kostnice oraz obsługę administracyjną ekshumacji. Ponosi też koszty z tym związane, a to m.in. oświetlenie i ogrzewanie kaplic, ich dekoracja, a także bieżące naprawy wyposażenia, sprzątania etc. Rocznie cmentarna infrastruktura na potrzeby pochówków udostępniana jest aż 3300 razy.
Wśród pozostałych obowiązków znajduje się też utrzymanie i obsługa szaletu ogólnodostępnego na Cmentarzu Łostowickim.
- Na cmentarzach poza bieżącym utrzymaniem w ramach wieloletniej umowy wykonywane są również inne usługi i roboty. Na te działania podpisywane są odrębne umowy - już z innymi wykonawcami niż administrator cmentarzy. W 2021 r. łączny koszt utrzymania cmentarzy komunalnych wynosił 10,4 mln zł - dodaje Kiljan.
W ramach tej kwoty, poza bieżącym utrzymaniem cmentarzy, wykonano:
- ochronę cmentarzy i obsługę wjazdów samochodów osobowych na cmentarze,
- nasadzenia zastępcze drzew,
- serwis kabin TOI-TOI,
- utrzymanie drzewostanu cmentarnego,
- remonty infrastruktury cmentarnej.
Opinie (186) ponad 20 zablokowanych
-
2022-04-13 20:24
To jest (nie bójmy się użyć tego słowa) biznes (1)
robiłem niedawno ekshumację z cmentarza parafialnego do jednego z wiekszych naszych komunalnych (1 urna + 1 resztki), to wyszło to blisko dychy... Więc ktoś to przytulił, prawda?
- 76 3
-
2022-04-13 20:44
Kurna.
Ja bym ci to zrobił za połowę ceny.
- 10 5
-
2022-04-13 20:41
500 ton
Piasku dobre 2 samochody typu wanna przywiozą to w 2 dni żadna ilość pewnie dało by się to pewno załatwić nieodpłatnie z jakiegoś wykopu od tych pseudo deweloperów
- 17 5
-
2022-04-13 20:40
Srebrzysko
Droga od głównej bramy od dawna powinna być naprawiona,krzywe płytki można się wywrócić
- 25 6
-
2022-04-13 20:35
Wynajem kaplicy
Dodatkowo płatny podczas pogrzebu. Gdzie tu udostępnienie wliczone w cenę przetargu?
- 19 3
-
2022-04-13 20:33
Jak zyjesz? Z przyzwyczajenia, bo nie stac mnie na trumne.
- 24 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.