• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwie oferty na przebudowę Chwarznieńskiej w Gdyni

Patryk Szczerba
22 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Wizualizacja zmian po przebudowie ul. Chwarznieńskiej
  • Wizualizacja zmian po przebudowie ul. Chwarznieńskiej
  • Wizualizacja zmian po przebudowie ul. Chwarznieńskiej
  • Wizualizacja zmian po przebudowie ul. Chwarznieńskiej

Firmy MTM i Strabag złożyły oferty na przebudowę witomińskiego odcinka ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Pierwsza opiewa na blisko 80 mln, a druga na 103 mln zł. Obydwie są droższe od wyliczeń władz miasta, z których wynika, że prace powinny kosztować 70 mln zł.



O rozbudowie ul. Chwarznieńskiej na odcinku witomińskim władze Gdyni mówią od lat. W tym czasie korki na ulicy zdążyły powiększyć się do gigantycznych rozmiarów, co ma związek z rozbudową osiedli na Chwarznie i Wiczlinie. W poranki w dni powszednie ulica potrafi być zakorkowana od wjazdu do lasu. Po południu w zatorze w kierunku Witomina kierowcy i częściowo pasażerowie autobusów stoją nie tylko na Chwarznieńskiej, ale także na Kieleckiej i Rolniczej.

  1. W 2015 r. rozpoczęto poszukiwanie wykonawcy dokumentacji projektowej. Przetarg wygrało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska, z ofertą 1,2 mln zł za projekt.
  2. Opracowanie dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia przebudowy ul. Chwarznieńskiej miało potrwać do końca 2016 roku.
  3. We wrześniu 2017 roku na stronie miasta pojawiła się informacja, że dokumentacja jest gotowa, ale okazało się, że potrzebne są projekty zastępcze, bo na proponowany przez władze miasta kształt inwestycji nie zgadzali się niektórzy mieszkańcy Witomina.
  4. Gdy było pewne, że decyzja o realizacji inwestycji drogowej nie będzie oprotestowana, w październiku 2018 roku ogłoszono przetarg.


W czwartek otwarto koperty z ofertami. Okazało się, że są dwie. Spółka MTM złożyła ofertę na kwotę 79 171 268,75 zł brutto, a Strabag na kwotę 103 025 535,62 zł brutto. Gdynia chce przeznaczyć na realizację inwestycji 69 490 862,83 zł brutto, a więc 10 mln zł mniej od tańszej oferty.

Wśród dodatkowych kryteriów, które będą brane pod uwagę podczas analizowania ofert są m.in. czas wykonania prac. MTM zapewnia, że wyrobi się w 80 tygodni, zaś Strabag oszacował, że potrzebuje na to 100 tygodni. Kolejnym kryterium jest łączny czas zamknięcia Chwarznieńskiej. Firma Strabag zakłada, że nie będzie to potrzebne. MTM proponuje, by ulica była zamknięta dla aut przez 56 dni.

Decyzja władz miasta dotycząca rozstrzygnięcia przetargu ma być znana za kilkanaście dni.

- Wiemy, że mieszkańcy czekają na rozpoczęcie prac i ta inwestycja traktowana jest jako priorytet w działaniach inwestycyjnych miasta Gdyni - mówi Marek Łucyk, nowy wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Jeśli uda się rozstrzygnąć przetarg do końca roku, prace ruszą prawdopodobnie wiosną.

Najważniejsze zmiany po przebudowie pomogą głównie rowerzystom i pasażerom komunikacji miejskiej:
  • Autobusy jadące w stronę Chwarzna-Wiczlina skorzystają z buspasa.
  • Jadąc w stronę Chwarzna, po lewej stronie drogi pojawi się droga rowerowa o szerokości 2 metrów,
  • Zaprojektowano przejazdy rowerowe lub śluzy na wlotach skrzyżowań, umożliwiające oczekiwanie na wlocie i przejazd w poprzek ulicy Chwarznieńskiej,
  • Chodniki będą oddzielone od jezdni pasem zieleni.
  • Zgodnie z pomysłem włodarzy autobusy jadące w kierunku centrum podczas remontu mają mieć do dyspozycji jeden z pasów przeciwległej jezdni leśnego odcinka. Takie rozwiązanie zostanie prawdopodobnie na stałe.

    Inwestycja obejmuje również m.in. remont ul. Hodowlanej zobacz na mapie Gdyni, gdzie pojawią się nowe miejsca parkingowe, przebudowę oświetlenia, przebudowę sieci sygnalizacyjnej, sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej oraz budowę zbiornika retencyjnego na terenie ogródków działkowych przy ul. II MPS zobacz na mapie Gdyni.

Miejsca

Opinie (253) 3 zablokowane

  • Jaki jest sens zmian, bez zmian... (2)

    Jak już doszłoby do remontu, to chyba najlepiej byłoby zaprojektować 2 pasy prowadzące prosto z Małokackiej w Chwarzenińską (jeden prosto, drugi prosto i w prawo), która staję się 2 pasmowa. Pozostawienie obecniej opcji nie odkorkuje nic, a nic Małokackiej i wydać na to 70 mln.... hehe
    Pomysły robem PRL, zrobić , wybać bez wymiernego skutku.

    • 81 11

    • (1)

      Ważne, ze będzie droga rowerowa kosztem pasa dla samochodów. Zimą przejedzie pasem może kilku rowerowych maniaków na dobę a setki jak nie tysiące zmotoryzowanych kierowców i ich pasażerów będzie stać dalej w korkach

      • 25 8

      • to sie przesiadz na rower. proste

        • 15 14

  • Andrem

    Dajcie spokój tyle milionów w coś co nieskuteczne będzie i tak

    • 58 20

  • Taka przebudowa to żadna przebudowa

    • 75 16

  • Kiedy w Gdyni ktoś pomyśli o kierowcach? (5)

    Wiecznie tylko to dla rowerzystów, a to dla komunikacji i tak w kółko.
    Powiedzmy sobie uczciwie, budowane są nowe osiedla a drogi wcale.
    Przepraszam, chyba że rowerowe to tak. Tylko że na rowerze dziecka nie zawioze w zimę so przedszkola.
    Pozdrawiam serdecznie

    • 100 20

    • (3)

      A gdzie wy w Gdyni macie drogi dla rowerów?

      • 27 18

      • No właśnie.

        • 36 0

      • Odp. (1)

        Ścieżki rowerowe, nie łapcie za słowa.

        • 17 16

        • dukty lesne to chyba sie nie liczą

          • 23 7

    • Bo nikt nie buduje

      Strategii rozwoju Gdyni Zachód czy Gdyni Północ. Jedyna strategia to budujcie ile wlezie, a droga niech tam jakaś będzie ważne aby dwie osobówki się minęły. A później niech ludzie się martwią.
      Deweloper powinien uczestniczyć w realizacji strategii rozwoju miasta. Chcesz budować zgoda ale po przeanalizowaniu ruchu jaki będzie generowało twoje osiedle musisz w ramach partnerstwa publiczno prywatnego partycypować w kosztach przygotowania infrastruktury czyli np drogowej. Deweloper przerzuci to na cene m2 ale przynajmniej ludzie mięliby szanse na normalność

      • 34 6

  • Strategia utopia

    1. Kosztorysant z UM przyjmując 70baniek pln chyba liczy koszty z 2014 a nie 18
    2. Taka przebudowa to kasa wyrzucona w błoto. Szczurasy odznaczą sobie przejazd przez Witomino za wykonany a korki jak były nadal będą
    3. Ciekawa kalkulacja MTMu ze 56 dni będzie ulica i skrzyżowanie z ruchu wyłączone. Ciekawe co na to okoliczni mieszkańcy. Ale MTM przecież i tak to wygra wiec czym się martwić
    4. Gratuluje rozmachu ze ścieżkami rowerowymi ale po za nimi modernizacji nie widać. Nazwałbym to raczej remontem plus zasadzenie kilku drzewek
    5. Nowoczesne rozwiązania komunikacyjne chyba nie są w Gdyni znane... bo projekt wyglada jakby przeleżał 20 lat w biurku
    7. Jedenym rozwiązaniem jest: a) wyprowadzenie ruchu tranzytowego osobowego poza Witomino. Nawet jednym pasem ale bez świateł i przejść pieszych.
    b) budowa poważnych centrów przesiadkowych dla komunikacji publicznej z prawdziwymi pojemnymi parkingami
    c) udrożnienie węzła obwodnicy
    d) przebudowa gruntowna skrzyżowania przy Witawie z użyciem bypassów i elektronicznych systemów zmieniających okresowo przepustowość skrzyżowania (nie mylić z archaizmem obecnych świateł czy pseudo tristarem)

    Ale to w Gdyni się nie uda bo zbyt nowoczesne by było i za drogie i ktoś by musiał się wysilić. No i jak by to ogarnął MTM dla którego modernizacja jednego skrzyżowania jest wyzwaniem jak tunel na Hel.

    Bylejakość nadal jest premiowana

    • 90 11

  • Oba projekty o d.pę rozbić !!!!! (5)

    Korki powoduje już samo zwężenie jezdni w stronę Witomina przy tzw. Domu Starców. Jeżeli nie będzie drogi omijającej ten budynek od północy ( kosztem lasu ) , korki będą dalej. Ewentualnych zielonych pogonić . Przez tą bandę ile lat nie budowano odnogi obwodnicy do portu , jeżdżąc do końca obwodnicy i wracając na Estakadę nadkładano czasu , kilometrów , zużywano setki litrów paliwa i zanieczyszczano Chylonię. Należy o tym pamiętać.

    • 96 21

    • obwodnica powinna być przedłużona na drugą stronę torów

      I taka była propozycja zarządcy dróg, gdy był spór o kierunek i priorytet rozwoju.
      Miasto wolało substanadardowy skrót przez las, do substandardowej estakady. Co odczuwamy przy każdym opadzie, jak tiry staja w poprzek oraz przez duszący sie port i korki na przejazdach i w kosztach utrzymania estakady, która pozostała drogą powiatową.

      Należy o tym pamiętać.

      Na korki jest tylko jeden sposób... Aby ludzie nie musieli się przemieszczać...
      Jak chesz drogę, wykup prywatne działki wzdłuż trasy, wyburz gomółkowskie klocki i buduj drogę. Od lasu trzymaj sie z daleka.

      • 28 9

    • 100/100 (2)

      Tylko kilkupasmowa droga przez las może udrążnić Chwarzno-Wiczlino, na którym powstają kolejne nowe osiedla. Następnie włączenie do poszerzonej Kieleckiej. Inne pomysły to strata czasu i pieniędzy. Słyszałem, że jednostkę przenoszą. Jeżeli na tym terenie wybudują coś deweloperzy to już nigdy nie uda się problemu rozwiązać.

      • 23 11

      • (1)

        ograniczenie samochodow bedzie skuteczniejsze.

        • 19 13

        • Słusznie

          Mama powinna ci zabrać samochodziki.

          • 15 9

    • ...no i to jest jedyna słuszna koncepcja, która przewija się od X lat

      ale żeby miała cień szansy na realizację musiałaby zmienić się ekipa, a wybory...
      Czekaj, czekaj...dopiero były ! I kto wygrał? Szczurek ze świtą.
      I nie mówię że kijała czy inny Zmuda byłby lepszy, ale może przynajmniej zmieniłby się punkt widzenia na sprawy takie jak ta... a tak...czekać pozostaje i stać w coraz dłuższych korkach...

      • 23 0

  • Te cale przebudowy kompletnie nic nie daja i nie dadzą !

    Po informacji jaka jakiś czas temu pojawiła się na temat horrendalnie drogiego Tristaru iż jednak nie ma on za zadanie zmniejszyć korków tylko utrzymać na obecnym poziomie aby gorzej nie było stracił człowiek wiarę w jakiekolwiek możliwości transportu samochodowego w Gdyni a także w trójmieście.

    Te zmiany które proponują w postaci przebudowy na Witominie a także w wielu innych miejscach nic zasadniczo nie dadzą gdyż i tak trzeba stać na światłach i tak ! Inne oznaczenia, szerzej, czasem 2 pasy etc. Dlaczego zatem włodarze miasta Gdynia nie zatrudnia jakiejś porządnej firmy która
    mogłaby przeprowadzić analizę i zaproponować kompleksowe rozwiązanie dla całej Gdyni?
    Uważam że powinno się pomyśleć jak zrobić tak aby najważniejsze drogi z centrum wyprowadzające ruch po za miasto Gdynię powinny być zrobione bez żadnych świateł. Jeździłem swego czasu do Norwegii i jak przejeżdżałem przez Oslo to tam ciągle budowali wiadukty i tunele tylko po to aby jak najoptymalniej rozłożyć ruch. Dlaczego u nas nie można zaprojektować tak aby były główne bezkolizyjne nitki wyprowadzce ruch po za granice miasta a dojazdy i rozjazdy zrealizować inaczej ?

    Cala unia i inni narzekają na to że diesle trują, smog etc. Jak się godzinę czy ponad stoi w korkach to czemu tu się dziwić. Auto które powinno być dawno dawno już na miejscu pokonuje dana trasę kilkukrotnie dłużej.

    • 70 18

  • :)

    A mi się podoba.

    • 10 75

  • Pomysł do d...

    • 71 8

  • Ale bubel (2)

    Za 2 lata będzie ich 60. Skończą remont A korek będzie 3 razy większy niż do tej pory. Kasę wydadzą i powiedzą że to co się dało to zrobilismy

    • 85 6

    • Nie da się

      • 22 8

    • i dobrze. czym mniej samochodow tym lepiej. du*y wam sie do tych fotelow przyspawaly

      • 19 18

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane