• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwie oferty na przebudowę Chwarznieńskiej w Gdyni

Patryk Szczerba
22 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa
  • Wizualizacja zmian po przebudowie ul. Chwarznieńskiej
  • Wizualizacja zmian po przebudowie ul. Chwarznieńskiej
  • Wizualizacja zmian po przebudowie ul. Chwarznieńskiej
  • Wizualizacja zmian po przebudowie ul. Chwarznieńskiej

Firmy MTM i Strabag złożyły oferty na przebudowę witomińskiego odcinka ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Pierwsza opiewa na blisko 80 mln, a druga na 103 mln zł. Obydwie są droższe od wyliczeń władz miasta, z których wynika, że prace powinny kosztować 70 mln zł.



O rozbudowie ul. Chwarznieńskiej na odcinku witomińskim władze Gdyni mówią od lat. W tym czasie korki na ulicy zdążyły powiększyć się do gigantycznych rozmiarów, co ma związek z rozbudową osiedli na Chwarznie i Wiczlinie. W poranki w dni powszednie ulica potrafi być zakorkowana od wjazdu do lasu. Po południu w zatorze w kierunku Witomina kierowcy i częściowo pasażerowie autobusów stoją nie tylko na Chwarznieńskiej, ale także na Kieleckiej i Rolniczej.

  1. W 2015 r. rozpoczęto poszukiwanie wykonawcy dokumentacji projektowej. Przetarg wygrało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska, z ofertą 1,2 mln zł za projekt.
  2. Opracowanie dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia przebudowy ul. Chwarznieńskiej miało potrwać do końca 2016 roku.
  3. We wrześniu 2017 roku na stronie miasta pojawiła się informacja, że dokumentacja jest gotowa, ale okazało się, że potrzebne są projekty zastępcze, bo na proponowany przez władze miasta kształt inwestycji nie zgadzali się niektórzy mieszkańcy Witomina.
  4. Gdy było pewne, że decyzja o realizacji inwestycji drogowej nie będzie oprotestowana, w październiku 2018 roku ogłoszono przetarg.


W czwartek otwarto koperty z ofertami. Okazało się, że są dwie. Spółka MTM złożyła ofertę na kwotę 79 171 268,75 zł brutto, a Strabag na kwotę 103 025 535,62 zł brutto. Gdynia chce przeznaczyć na realizację inwestycji 69 490 862,83 zł brutto, a więc 10 mln zł mniej od tańszej oferty.

Wśród dodatkowych kryteriów, które będą brane pod uwagę podczas analizowania ofert są m.in. czas wykonania prac. MTM zapewnia, że wyrobi się w 80 tygodni, zaś Strabag oszacował, że potrzebuje na to 100 tygodni. Kolejnym kryterium jest łączny czas zamknięcia Chwarznieńskiej. Firma Strabag zakłada, że nie będzie to potrzebne. MTM proponuje, by ulica była zamknięta dla aut przez 56 dni.

Decyzja władz miasta dotycząca rozstrzygnięcia przetargu ma być znana za kilkanaście dni.

- Wiemy, że mieszkańcy czekają na rozpoczęcie prac i ta inwestycja traktowana jest jako priorytet w działaniach inwestycyjnych miasta Gdyni - mówi Marek Łucyk, nowy wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Jeśli uda się rozstrzygnąć przetarg do końca roku, prace ruszą prawdopodobnie wiosną.

Najważniejsze zmiany po przebudowie pomogą głównie rowerzystom i pasażerom komunikacji miejskiej:
  • Autobusy jadące w stronę Chwarzna-Wiczlina skorzystają z buspasa.
  • Jadąc w stronę Chwarzna, po lewej stronie drogi pojawi się droga rowerowa o szerokości 2 metrów,
  • Zaprojektowano przejazdy rowerowe lub śluzy na wlotach skrzyżowań, umożliwiające oczekiwanie na wlocie i przejazd w poprzek ulicy Chwarznieńskiej,
  • Chodniki będą oddzielone od jezdni pasem zieleni.
  • Zgodnie z pomysłem włodarzy autobusy jadące w kierunku centrum podczas remontu mają mieć do dyspozycji jeden z pasów przeciwległej jezdni leśnego odcinka. Takie rozwiązanie zostanie prawdopodobnie na stałe.

    Inwestycja obejmuje również m.in. remont ul. Hodowlanej zobacz na mapie Gdyni, gdzie pojawią się nowe miejsca parkingowe, przebudowę oświetlenia, przebudowę sieci sygnalizacyjnej, sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej oraz budowę zbiornika retencyjnego na terenie ogródków działkowych przy ul. II MPS zobacz na mapie Gdyni.

Miejsca

Opinie (253) 3 zablokowane

  • Wyobraźcie sobie babcie i dziadkow (4)

    Podjeżdżających na rowerach pod Kielecką i Chwarznienską bo ja jakoś sobie nie mogę. Cała ta przebudowa to bezsens.

    • 74 11

    • jestem dziadkiem,

      mam 60 i podjeżdżam bezproblemowo, chociaż częściej Wielkopolską sunę.

      • 25 0

    • (1)

      predzej czy pozniej mevo wystartuje. tam w 100℅ beda rowery wspomagane.

      poza tym ze ty nie dajesz rady to nie znaczy ze ktos inny nie da. Nie sa to zadne wybitne podjazdy.

      • 27 9

      • To jak dajesz radę

        To i pod Mount Everest możesz rowerem podjechać. Ale od innych ludzi i ich wyborów się jednak uprzejmie odpie..ol.

        • 22 5

    • w samochodach widzę codziennie młodych i - w teorii - sprawnych ludzi. stoją w korku na Kieleckiej, Małokackiej i Witomińskiej. czyżby już starcza niemoc ich dopadła?

      • 21 10

  • plynnosc ruchu (6)

    Czemu gdynia boi sie ruchu okreznego? rondo uspokaja ruch zachowujac jego plynnosc nawet jesli plynie powolutku, asfalt rozjezdza sie najbardziej w czasie postoju aut. swiatla sa po to by ruch zatrzymac.

    • 66 29

    • Zabawne jest to twoje rozumowanie:)

      • 16 11

    • Powiedz to w Żukowie (3)

      A potem oczekuj na lincz :D

      • 36 9

      • (2)

        W zukowie nie byłoby problemu gdyby ktoś nie wymyślił dwóch rond w kupie - jeden z kierunków powinien mieć bypas np na kier koscierzyna -gdans już przed cmentarzem . Pomysł z zukowa był skuteczny 15 lat temu gdy było zdecydowanie mniej aut. A czy to właśnie mieszkańcy Kaszub nie protestowali przeciw obwodnicy metropolitalnej?

        • 22 10

        • A tam Żukowo. (1)

          Zobacz ile rond jest w Osowej! A będą kolejne. I co najciekawsze, żadne z nich nie upłynnia ruchu. Jest wręcz odwrotnie. Za chwilę wyjazd z dzielnicy będzie się odbywał przez liniowe pasmo rond. Jedno za drugim w odległości 30-50m każde. Co oczywiście niczego nie zmieni, bo nikt nie pomyślał o różnych kierunkach wyjazdu z Osowej. Są dwa i zylion rond dojazdowych do nich. Korkuje się dzielnica, ale mityczne ronda rozwiążą każdy problem.

          • 31 0

          • A urzędnik i tak wie lepiej...

            • 20 8

    • pewnie dlatego

      że ronda nie sprawdzają się na drogach o dominującym kierunku ruchu (inne wtedy są permanentnie wyłączone), a ronda wielopasmowe to dla polskiego kierowcy magia

      • 30 5

  • Popieram transport publiczny i cyklistów :-) (3)

    Proponowana przebudowa z pewnością nie zlikwiduje korków w tym rejonie.
    Pojawią się jednak nowe bus-pasy zwlaszcza na głównym skrzyżowaniu. Szkoda, ze brakuje miejsca, aby bus-pasy zbudować na calej dlugosci głównych ulic. Moim zdaniem kierunek modernizacji ulic w Gdyni jest słuszny. Samochody osobowe będą dalej stały w korkach, gdyż jest ich zwyczajnie zbyt dużo. Po wybudowaniu nowych osiedli w dzielnicach Gdyni-Zachód przybędzie w tym rejonie kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców. Nie ma więc szans aby każdy z nich jeździł sobiue jak dotąd pustym samochodem i parkował w centrum miasta. Obecnie stojąc w korkach jezdzi się samochodami osobowymi dłużej niż kiedyś autobusami, gdy nie bylo tak dużego ruchu. Przesiadka na wygodne samochody osobowe okazała się więc tylko pozornym usprawnieniem. Przecież w jednym autobusie przegubowym może jechać nawet 140 osob czyli tyle ile zazwyczaj jedzie w 100 samochodach osobowych. Czas więc wrócić do transportu publicznego, masa krytyczna samochodów osobowych już dawno została przekroczona. Ja poza zimą jeżdżę do pracy na rowerze i już teraz nie muszę martwić się o korki. Współczuję jednak pasażerom autobusów stojących w kokrach. Mam nadzieję, że już niedługo to się zacznie zmieniać.

    • 26 36

    • (2)

      chciałbyś jechać autobusem w którym jest 140 osób?

      • 17 9

      • (1)

        140 osób to liczba maksymalna, tak zapchanych autobusów raczej się już nie spotyka.
        Jesli ludzie zaczną przesiadać się do transportu publicznego MZK zwiększy częstotliwość kursów. W dużych miastach w krajach rozwiniętych do pracy podróżuje się głównie transportem publicznym, który jest zwyczajnie szybszy i tańszy. Opłaty za parkowanie są tam naprawdę wysokie.

        • 18 8

        • na pewno zwiększą częstotliwość kursów - ostatnio jak zwiększyli kursy K to całkowicie zrezygnowali ze 160 w niedziele, bo nie ma pieniędzy na utrzymanie :)

          • 18 5

  • Oba projekty o d.pę rozbić !!!!! (5)

    Korki powoduje już samo zwężenie jezdni w stronę Witomina przy tzw. Domu Starców. Jeżeli nie będzie drogi omijającej ten budynek od północy ( kosztem lasu ) , korki będą dalej. Ewentualnych zielonych pogonić . Przez tą bandę ile lat nie budowano odnogi obwodnicy do portu , jeżdżąc do końca obwodnicy i wracając na Estakadę nadkładano czasu , kilometrów , zużywano setki litrów paliwa i zanieczyszczano Chylonię. Należy o tym pamiętać.

    • 96 21

    • ...no i to jest jedyna słuszna koncepcja, która przewija się od X lat

      ale żeby miała cień szansy na realizację musiałaby zmienić się ekipa, a wybory...
      Czekaj, czekaj...dopiero były ! I kto wygrał? Szczurek ze świtą.
      I nie mówię że kijała czy inny Zmuda byłby lepszy, ale może przynajmniej zmieniłby się punkt widzenia na sprawy takie jak ta... a tak...czekać pozostaje i stać w coraz dłuższych korkach...

      • 23 0

    • 100/100 (2)

      Tylko kilkupasmowa droga przez las może udrążnić Chwarzno-Wiczlino, na którym powstają kolejne nowe osiedla. Następnie włączenie do poszerzonej Kieleckiej. Inne pomysły to strata czasu i pieniędzy. Słyszałem, że jednostkę przenoszą. Jeżeli na tym terenie wybudują coś deweloperzy to już nigdy nie uda się problemu rozwiązać.

      • 23 11

      • (1)

        ograniczenie samochodow bedzie skuteczniejsze.

        • 19 13

        • Słusznie

          Mama powinna ci zabrać samochodziki.

          • 15 9

    • obwodnica powinna być przedłużona na drugą stronę torów

      I taka była propozycja zarządcy dróg, gdy był spór o kierunek i priorytet rozwoju.
      Miasto wolało substanadardowy skrót przez las, do substandardowej estakady. Co odczuwamy przy każdym opadzie, jak tiry staja w poprzek oraz przez duszący sie port i korki na przejazdach i w kosztach utrzymania estakady, która pozostała drogą powiatową.

      Należy o tym pamiętać.

      Na korki jest tylko jeden sposób... Aby ludzie nie musieli się przemieszczać...
      Jak chesz drogę, wykup prywatne działki wzdłuż trasy, wyburz gomółkowskie klocki i buduj drogę. Od lasu trzymaj sie z daleka.

      • 28 9

  • żałosne półśrodki

    no ale jest za to boskie lotnisko!!!

    • 50 8

  • co MTM zapewnia z terminem a jak realizuje w terminie, to wszyscy już wiemy

    lepiej może skredytować droższą ofertę, ale raczej w zamian solidne wykonanie, przemyślane rozwiązania

    • 36 17

  • Chwarznieńska i co dalej ? (3)

    Proponowane rozwiązanie tylko częściowo załatwia problem. Pełnym rozwiązaniem jest ominięcie Witomina od strony północnej. Należy pamiętać o ciągle rozwijającej się dzielnicy Gdynia Zachód przez którą teraz przejeżdżają mieszkańcy Bojana , Koleczkowa / zakorkowane rondo w Chwaszczynie /.!!!!

    • 53 10

    • W przyszłym roku rusza budowa Trasy Kaszubskiej i rondo w Chwaszczynie będzie obsługiwało już tylko ruch lokalny.

      • 21 6

    • Należy pamiętać, że te samochody po dojeździe do centrum nie wyparują (1)

      Nie ma najmniejszego sensu ułatwiać dojazdu samochodami z tzw. Gdyni Zachód gdziekolwiek poza dojazdem do obwodnicy.

      • 25 10

      • ludzie nie jeżdżą wyłącznie do centrum. Ja w ścisłym centrum jestem może raz na dwa tygodnie. Najwięcej poruszam się po obrzeżach centrum i nie mam większego problemu z parkowaniem

        • 20 8

  • Brakuje dużej litery H na środku

    dla helikoptera

    • 48 13

  • Czy ja kurka śnię? Czy to się dzieje na prawdę?

    Zamiast marnować pieniądze na to badziewie weźcie się za budowanie obwodnicy Witomina. To jedyne słuszne rozwiązanie.

    • 48 11

  • Wybraliście tych nieudaczników to teraz macie.

    Nawet mi nie mówcie o Gdyni Zachód.

    • 48 16

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane