• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec we Wrzeszczu: teraz lifting, remont znacznie później

Marzena Klimowicz-Sikorska
8 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec pętli pod oknami mieszkańców
Tak docelowo ma wyglądać Dworzec we Wrzeszczu. Tak docelowo ma wyglądać Dworzec we Wrzeszczu.

Miasto nie dogadało się z Polskimi Liniami Kolejowymi i na razie nie ma co liczyć, że w najbliższym czasie dworzec we Wrzeszczu stanie się nowoczesnym i funkcjonalnym węzłem komunikacyjnym.



Czy chciał(a)byś żeby dworzec we Wrzeszczu wyglądał jak na wizualizacji?

Jedyne co dziś jest pewne to to, że do połowy 2012 r. dworzec przejdzie poważny lifting. Poprawie ulegnie zarówno wygląd wnętrza hali, jak i części zewnętrznych. Znikną przybudówki, w których działają sklepy i punkty gastronomiczne. Będzie więcej ogólnodostępnej przestrzeni, która zyska jednolitą kolorystykę i spójny system informacji pasażerskiej. Przebudowa pochłonie ok. 1 mln zł. Kilkanaście miesięcy później - między 2013 a 2014 r. - powstanie peron Kolei Metropolitalnej.

Tyle wiemy na pewno. Dalsza przyszłość dworca we Wrzeszczu pozostaje w sferze planów, których termin realizacji jest nieznany.

Zgodnie z "koncepcją programowo-przestrzenną rewitalizacji stacji kolejowej Gdańsk Wrzeszcz i terenów sąsiadujących" metamorfoza dworca trwać będzie dalej. Docelowo dworzec ma się zmienić w czterokondygnacyjną, futurystyczną bryłę, która będzie nie tylko węzłem komunikacyjnym, ale i centrum rozrywkowo-usługowym.

- Będzie to przestrzeń rekreacyjna, w której znajdzie się m.in. ogród botaniczny czynny cały rok, galeria sztuki, kawiarnie, restauracje może nawet sala teatralna lub sale kinowe, a także usługi związane ze sportem - kort tenisowy, boisko do squasha. Chcemy by było to miejsce, gdzie mieszkańcy nie tylko Wrzeszcza, ale i całego Gdańska, będą mogli spędzać czas - mówi Piotr Mazur z pracowni architektonicznej Fort, która na zlecenie miasta i po wygraniu przetargu opracowała koncepcję nowego dworca.

Po pomysłach architektów mogą pozostać tylko barwne wizualizacje, bowiem Polskie Linie Kolejowe, które zarządzają torami dalekobieżnymi, nie uwzględniły przebudowy dworca we Wrzeszczu w swoim projekcie modernizacji linii kolejowych na trasie Warszawa-Gdynia. Dlaczego?

- Projektowanie modernizacji linii kolejowej E65 między Warszawą a Gdynią zakończyło się w 2007 r. Pomysł rewitalizacji Wrzeszcza i terenów przydworcowych pojawił się w w drugiej połowie 2009 r. - wyjaśnia Eugeniusz Pietrzak z gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PLK. - Identycznie było z Koleją Metropolitalną, której ostatecznej koncepcji wplecenia w istniejący układu torowego i infrastrukturę we Wrzeszczu nie znamy do dziś. Na szczęście zostawiliśmy sobie furtkę, która akurat ten problem pomoże nam rozwiązać.

Po co więc wydano miejskie pieniądze na koncepcję, którą opracował Fort? Czy warto aż tak rozbudowywać dworzec, który nigdy nie będzie głównym przystankiem kolejowym w mieście? - Duży dworzec jest potrzebny, bo dziś jest to brama miasta. A Wrzeszcz to duża dzielnica, która będzie się rozrastać, dlatego musi mieć swój dworzec. Poza tym, przestrzeń w bezpośrednim sąsiedztwie przystanków komunikacji publicznej jest najbardziej cenna i powinna być jak najintensywniej zagospodarowana - przekonuje Andrzej Duch, dyrektor wydziału urbanistyki, architektury i ochrony zabytków w UM Gdańsk.

Pieniądze na realizację przygotowanej przez Fort wizji będą prawdopodobnie pochodzić od partnera prywatnego, który współpracowałby z koleją i miastem.

Jak będzie się zmieniać dworzec we Wrzeszczu?

Etap I

- poprawienie standardu przestrzennego dworca i jego otoczenie
- uporządkowanie i lifting istniejącego budynku dworca z powiększeniem ogólnodostępnej przestrzeni publicznej
- uporządkowanie otoczenia dworca kolejowego, w tym zabudowy pawilonowej na zewnątrz budynku dworca,
- ujednolicenie kolorystyki reklam oraz szyldów, stolarki okiennej i drzwiowej,
- ujednolicenie wyglądu nawierzchni peronów na stacji oraz wiat
- spójny system informacji pasażerskiej

Budowa peronu Kolei Metropolitalnej przewidywana jest na lata 2013-2014. Wiaty peronowe po rozpoczęciu kolejnego etapu zostaną zdemontowane i przeniesione na inne przystanki kolejowe.

Etap II

- budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego z komercyjnym centrum handlowo - usługowym i parkiem zimowym
- ogólnodostępne pasaże handlowe o powierzchni ok. 24 tys. m kw oraz - centrum usługowo-handlowym o powierzchni 36,5 tys. m kw, w tym: od - strony Dolnego Wrzeszcza ok. 320 stanowisk pod estakadą Drogi Czerwonej, od strony Górnego Wrzeszcza ok. 765 stanowisk dla - samochodów osobowych w systemie Park and Ride

Koncepcja zakłada też połączenie dwóch części dzielnicy Wrzeszcza (Górny i Dolny) przez trzy tunele:
- tunel południowy łączący ul Dmowskiego zobacz na mapie Gdańska z ul. Wajdeloty
- tunel wychodzący z istniejącego budynku dworca poszerzony, obudowany usługami i wyprowadzony na drugą stronę torów w okolicę zbiornika retencyjnego przy ul. Kilińskiego
- nowy tunel łączący ul. Nad Stawem zobacz na mapie Gdańska z Galerią Bałtycką

Kolejnym etapem będzie budowa tzw. Drogi Czerwonej.

Miejsca

Opinie (156) ponad 20 zablokowanych

  • BUDYNIOWA KIEŁBASA WYBORCZA.

    I TYLE W TYM TEMACIE.

    • 6 0

  • "Chcemy by było to miejsce, gdzie mieszkańcy nie tylko Wrzeszcza, ale i całego Gdańska, będą mogli spędzać czas"

    Wielu mieszkańców Wrzeszcza chętnie od lat spędzało czas na dworcu, ale to się zmieniło od kiedy policja i straż miejska wygania ich do noclegowni

    • 6 0

  • No i super. Jak się babcia spóźni na pociąg ,będzie mogła sobie pograć w squasha i iść do teatru.

    Oby tylko nie spóźniła się na następny.

    • 7 0

  • A czy na dachu nie dałoby się zrobić pasa startowego dla samolotów?

    • 7 0

  • Spółki PKP do zaorania!!!

    Proszę niech ktoś te gówniane spółki przejmie. DB lu ktoś inny niech zaprowadzi porządek i wprowadzi chociaż minimum logicznego myślenia! A tak mamy przechowalnie leśnych dziadów grabiących na potęgę.. maskara.. Czemu w Polsce musi być zawsze na głupio?

    • 5 0

  • Załozyć muzeum wizualizacji Gdańska

    czas aby te wizualizacje nabrały trwalego charakteru jako znaku działalnosci pana prezydenta Adamowicza. Dlatego proponuję załozyć muzeum, które by się wpisało w ogólna koncepcje działania panujących nam obecnie władz miasta. Mieszkancy nie zapomną tego a zawsze mozna bedzie się mozna w kolejnych kampaniach powoływac się jakim to chciało się być dobrym tylko wrogi układ obiektywnych czynników zewnetrznych nie pozwałał rozwinąc skrzydeł władzom przez 20 lat. Tak więc zostaną oni bohaterami-orłami z przycietymi skrzydłami. My wyborcy jednak pozwolimy im rozwinąc już skrzydła aby odlecieli do "ciepłych krajów"

    • 6 0

  • Glupie pytanie.... "po co wydano pieniadze miejskie na koncepcje ktora opracowal "Fort"?"

    Kazdy kto wie jak Fort wygrywa wszystkie "konkursy" i zlecenia ( no poza tymi ktore wygrywa "Kwadrat" w Adamowiczogrodzie, wie ze to pytanie swiadczy o glupocie lub innego rodzaju opoznieniu umyslowym pytajacego.

    • 8 0

  • Porazajacy prymitywizm koncepcji. Wielkii szkalny walec splaszczony pod wlasnym ciezarem,

    skopiowany z tego co sie robilo na swiecie 10 - 20 lat temu "na surowym kamieniu" a nie w okreslonym kontekscie miejskim , tak czytelnym we Wrezszcu. Ale kazdy kto odrobine zna polskich architektow wie o co chodzi - trzeba "walnac mocna forme", "wrzucic w miasto bryle", pokazac "swoja indywidualnosc"... Im bardziej "odlotowe" tym lepiej. Byle sie wyroznic! Nie wazne czy pasuje czy nie, byle "ludzie o tym gadali" - a potem my musimy z tym zyc...

    • 5 0

  • O "drodze czerwonej" to BLAGAM, JUZ NIE CHRZANCIE!!!!!!!!

    Od 50 lat w Gdansku opowiada sie bajeczki o "Drodze czerwonej. Moze jeszcze trzecie pokolenie rodziny znanego projektanta drog z Gdanska ma na ten temat robic kolejne "studia" i "opracowania". A panu prezydentowi dziekujemy za odgrzewanie 50-letniego kotleta....

    • 3 0

  • dworzec ma miec kasy i poczekalnie , a centrum rozrywkowo-usługowym to w galeri B se robta

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane