• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec we Wrzeszczu: teraz lifting, remont znacznie później

Marzena Klimowicz-Sikorska
8 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec pętli pod oknami mieszkańców
Tak docelowo ma wyglądać Dworzec we Wrzeszczu. Tak docelowo ma wyglądać Dworzec we Wrzeszczu.

Miasto nie dogadało się z Polskimi Liniami Kolejowymi i na razie nie ma co liczyć, że w najbliższym czasie dworzec we Wrzeszczu stanie się nowoczesnym i funkcjonalnym węzłem komunikacyjnym.



Czy chciał(a)byś żeby dworzec we Wrzeszczu wyglądał jak na wizualizacji?

Jedyne co dziś jest pewne to to, że do połowy 2012 r. dworzec przejdzie poważny lifting. Poprawie ulegnie zarówno wygląd wnętrza hali, jak i części zewnętrznych. Znikną przybudówki, w których działają sklepy i punkty gastronomiczne. Będzie więcej ogólnodostępnej przestrzeni, która zyska jednolitą kolorystykę i spójny system informacji pasażerskiej. Przebudowa pochłonie ok. 1 mln zł. Kilkanaście miesięcy później - między 2013 a 2014 r. - powstanie peron Kolei Metropolitalnej.

Tyle wiemy na pewno. Dalsza przyszłość dworca we Wrzeszczu pozostaje w sferze planów, których termin realizacji jest nieznany.

Zgodnie z "koncepcją programowo-przestrzenną rewitalizacji stacji kolejowej Gdańsk Wrzeszcz i terenów sąsiadujących" metamorfoza dworca trwać będzie dalej. Docelowo dworzec ma się zmienić w czterokondygnacyjną, futurystyczną bryłę, która będzie nie tylko węzłem komunikacyjnym, ale i centrum rozrywkowo-usługowym.

- Będzie to przestrzeń rekreacyjna, w której znajdzie się m.in. ogród botaniczny czynny cały rok, galeria sztuki, kawiarnie, restauracje może nawet sala teatralna lub sale kinowe, a także usługi związane ze sportem - kort tenisowy, boisko do squasha. Chcemy by było to miejsce, gdzie mieszkańcy nie tylko Wrzeszcza, ale i całego Gdańska, będą mogli spędzać czas - mówi Piotr Mazur z pracowni architektonicznej Fort, która na zlecenie miasta i po wygraniu przetargu opracowała koncepcję nowego dworca.

Po pomysłach architektów mogą pozostać tylko barwne wizualizacje, bowiem Polskie Linie Kolejowe, które zarządzają torami dalekobieżnymi, nie uwzględniły przebudowy dworca we Wrzeszczu w swoim projekcie modernizacji linii kolejowych na trasie Warszawa-Gdynia. Dlaczego?

- Projektowanie modernizacji linii kolejowej E65 między Warszawą a Gdynią zakończyło się w 2007 r. Pomysł rewitalizacji Wrzeszcza i terenów przydworcowych pojawił się w w drugiej połowie 2009 r. - wyjaśnia Eugeniusz Pietrzak z gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PLK. - Identycznie było z Koleją Metropolitalną, której ostatecznej koncepcji wplecenia w istniejący układu torowego i infrastrukturę we Wrzeszczu nie znamy do dziś. Na szczęście zostawiliśmy sobie furtkę, która akurat ten problem pomoże nam rozwiązać.

Po co więc wydano miejskie pieniądze na koncepcję, którą opracował Fort? Czy warto aż tak rozbudowywać dworzec, który nigdy nie będzie głównym przystankiem kolejowym w mieście? - Duży dworzec jest potrzebny, bo dziś jest to brama miasta. A Wrzeszcz to duża dzielnica, która będzie się rozrastać, dlatego musi mieć swój dworzec. Poza tym, przestrzeń w bezpośrednim sąsiedztwie przystanków komunikacji publicznej jest najbardziej cenna i powinna być jak najintensywniej zagospodarowana - przekonuje Andrzej Duch, dyrektor wydziału urbanistyki, architektury i ochrony zabytków w UM Gdańsk.

Pieniądze na realizację przygotowanej przez Fort wizji będą prawdopodobnie pochodzić od partnera prywatnego, który współpracowałby z koleją i miastem.

Jak będzie się zmieniać dworzec we Wrzeszczu?

Etap I

- poprawienie standardu przestrzennego dworca i jego otoczenie
- uporządkowanie i lifting istniejącego budynku dworca z powiększeniem ogólnodostępnej przestrzeni publicznej
- uporządkowanie otoczenia dworca kolejowego, w tym zabudowy pawilonowej na zewnątrz budynku dworca,
- ujednolicenie kolorystyki reklam oraz szyldów, stolarki okiennej i drzwiowej,
- ujednolicenie wyglądu nawierzchni peronów na stacji oraz wiat
- spójny system informacji pasażerskiej

Budowa peronu Kolei Metropolitalnej przewidywana jest na lata 2013-2014. Wiaty peronowe po rozpoczęciu kolejnego etapu zostaną zdemontowane i przeniesione na inne przystanki kolejowe.

Etap II

- budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego z komercyjnym centrum handlowo - usługowym i parkiem zimowym
- ogólnodostępne pasaże handlowe o powierzchni ok. 24 tys. m kw oraz - centrum usługowo-handlowym o powierzchni 36,5 tys. m kw, w tym: od - strony Dolnego Wrzeszcza ok. 320 stanowisk pod estakadą Drogi Czerwonej, od strony Górnego Wrzeszcza ok. 765 stanowisk dla - samochodów osobowych w systemie Park and Ride

Koncepcja zakłada też połączenie dwóch części dzielnicy Wrzeszcza (Górny i Dolny) przez trzy tunele:
- tunel południowy łączący ul Dmowskiego zobacz na mapie Gdańska z ul. Wajdeloty
- tunel wychodzący z istniejącego budynku dworca poszerzony, obudowany usługami i wyprowadzony na drugą stronę torów w okolicę zbiornika retencyjnego przy ul. Kilińskiego
- nowy tunel łączący ul. Nad Stawem zobacz na mapie Gdańska z Galerią Bałtycką

Kolejnym etapem będzie budowa tzw. Drogi Czerwonej.

Miejsca

Opinie (156) ponad 20 zablokowanych

  • Najpierw kupcie zarówki do podświetlenia zegara.... (2)

    który od 10 lat nie działa - potem pogadamy o reszcie........

    • 13 0

    • dobre:-)

      ja sie już odzwyczaiłem, zapomniałem i teraz lukam na zegar na wieży kościelnej

      • 1 0

    • odpowiadam na twoje zarzuty! jest już tworzona wizualizacja kupna nowych żarówek, więc nie cwaniakuj, bo jak byś chciał faktycznie zobaczyć godzinę na tym zegarze, to być poświecił sobie latarką. Wizualizację, która pokazuję jak pasażerowie świecą sobie latarkami, też już tworzymy. Co zatkało? :)

      • 3 0

  • DWORZEC WRZESZCZ.

    POWINNO SIE TEN DWORZEC OD RAZU ZBURZYC I WYBUDOWAĆ NOWY.NA RAZIE TO OWY DWORZEC ODSTRASZA SWOIM WYGLĄDEM.ZA CHWILE EURO TO WSTYD TAKI DWORZEC TURYSTOM POKAZYWAĆ.

    • 4 2

  • Wiecie co...

    oby tego ścierwa nie zrealizowali. No kuźwa po co tam dowalać obiekty handlowo-usługowe, skoro obok jest Galeria Bałtycka która posiada wystarczająco dużo takowych obiektów!
    Ten dworzec wystarczy porządnie, ładnie wyremontować... Tzn. gruntownie wyremontować sam budynek, wyremontować perony (położyć tam jakąś nową kostke brukową), zamontować ładne, szklane wiaty (zadaszenie).

    • 3 1

  • zawsze malkontenci... dajcie sobie siana

    PKP to PKP, miasto to miasto. Na calym swiecie (moze oprocz Niemiec) cale miasta nie sa "piekne", tylko glownie syf i miejscami cos fajnego. Mysle, ze w Polsce tez nie mamy tyle kasy zeby ladowac kase w kazdy metr kwadratowy przestrzeni, nie wazne czy sie podoba czy nie. Dworzec jest PKP. Ludzie wsiadaja, ludzie wysiadaja. Widzialem znacznie gorsze dworce w krajach ZDECYDOWANIE bogatszych od Polski. Nie jest to zaden cel, ale moze po prostu musimy zrezygnowac z czesci naszych "virtualnych wizualizacji przyszlosci i naszego otoczenia"? Nie wiem czy kumacie o co mi chodzi, ale nie chce mi sie rozwijac tematu. Generalnie: nie bedzie, trudno. Bedzie - fajnie.

    • 0 6

  • to co piszesz, to oczywista bzdura (1)

    sopot ma wszystkie 3 dworce eskaem zmodernizowane, zaopatrzone w windy, podziemne przejścia itd
    właśnie dopina modernizację dworca, z przejściem podziemnym do dworca dla pociągów dalekobieżnych, a sposób finansowania tej inwestycji nazywa się partnerstwo publiczno-prywatne
    przypominam i odsyłam do info na tym portalu kto i w jaki sposób sfinansował rewitalizację dworca eskaem w sopocie głównym
    jak się chce towarzyszu js, to można
    trzeba tylko chcieć

    • 2 1

    • ale panie picuś to nic nie zmieni, że ZopPOt to grajdołek

      • 0 0

  • Ludziska!!

    jak mnie wybierzecie na prezydenta miasta, to doprowadze, to tego, że WSZYSTKIE drogi w mieście będą dwu lub pasmowe. Jak chcecie mogę wam zrobić wizualizację. A dworzec we Wrzeszczu, Oliwie i Gdańsku Głównym, będzie 5 razy wiekszy niż ten co wam obiecuje obecny gospodarz miasta.

    • 0 1

  • TEN ARTYKUŁ JUŻ BYŁ

    ten artykuł już był. Ile razy jeszcze pojawi się do wyborów? Wizualizajce, iluminacje...

    • 4 0

  • SCIANY I TUNELE NA DWORCACH WYKLADA SIE KAFLAMI+CIEMNA FUGA

    to moja prosba do architektow..

    • 2 0

  • A może by tak na początek zatrudnić sprzątaczkę? (2)

    + wiadro, szmata i brzozowa miotła.
    Standard by podskoczył od razu.

    • 2 0

    • to zbyt proste wyjscie

      brakuje mu finezji i złozoności, która mozna sprzedać na wizualizacji.

      • 0 0

    • przed samym EURO 2012 wejdzie sprzataczka

      będzie o tym kilka artykułow i wiele zachwytu.

      • 0 0

  • Po co tam dworzec?

    wystarczy peron, jak na Zaspie.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane