• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziś oficjalnie rusza budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
1 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 15:30 (1 lipca 2013)

Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Port Lotniczy.


Przy gdańskim lotnisku w poniedziałek został wmurowany kamień węgielny pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To symboliczne rozpoczęcie prac przy 18-kilometrowej linii kolejowej, bowiem maszyny na placu budowy pojawiły się na początku czerwca.



Wkrótce rozpocznie się wylewanie pierwszych fundamentów pod 900-metrową estakadę przy gdańskim lotnisku. W jednym z fundamentów zostanie umieszczony kamień węgielny. Wkrótce rozpocznie się wylewanie pierwszych fundamentów pod 900-metrową estakadę przy gdańskim lotnisku. W jednym z fundamentów zostanie umieszczony kamień węgielny.
Aktualizacja godz. 15:30 Zapraszamy do obejrzenia relacji video z tego wydarzenia.

O godz. 11 w poniedziałek odbędzie się podpisanie aktu erekcyjnego oraz symboliczne wmurowanie go i przykrycie "szyną węgielną" pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - 18-kilometrowej linii, która dwoma torami połączy Wrzeszcz z Osową. Akt erekcyjny zostanie wmurowany w fundament jednego z filarów podpierających projektowaną, 900-metrową estakadę i stację PKM Gdańsk Port Lotniczy zobacz na mapie Gdańska.

Przypomnijmy, że inwestorem przedsięwzięcia jest spółka samorządu województwa - PKM SA. Natomiast wykonawcą polsko-hiszpańskie konsorcjum firm: Budimex (lider) i Ferrovial (partner), które zobowiązało się wybudować linię do lata 2015 r. za kwotę 716 mln zł.

W uroczystości mają wziąć udział przedstawiciele władz województwa pomorskiego, członkowie rządu, parlamentarzyści, prezydenci miast i samorządowcy z gmin objętych projektem PKM. Pojawią się też reprezentanci urzędów, instytucji i firm zaangażowanych w projekt. Poniedziałkowe wydarzenie będzie miało jednak wyłącznie charakter symboliczny, bowiem prace związane z budową kolei ruszyły na początku czerwca tego roku.

Na trasie dawnej Kolei Kokoszkowskiej, w świetle której pobiegnie Pomorska Kolej Metropolitalna znajduje się 14 obiektów mostowych częściowo zniszczonych działaniami wojennymi z 1945 r. Część tych obiektów została już rozebrana, a najbardziej rozpoznawalny obiekt - Most Weisera Dawidka - został zburzony. Wszystkie obiekty na dobre mają zniknąć do końca sierpnia.

Tak będziemy podróżować Pomorską Koleją Metropolitalną.

Ruszyły także prace ziemne. - Duża część nasypów na Strzyży została już rozebrana. Ogromne prace ziemne prowadzone są też przy ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, gdzie powstanie przystanek Brętowo i przy ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska w okolicach planowanego przystanku Matarnia - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Nieopodal pętli tramwajowej na gdańskiej Strzyży stanęła już potężna palownica. W najbliższych dniach mieszkańcy Strzyży będą mogli - oczywiście z bezpiecznej odległości i zza ogrodzenia - obserwować, jak wygląda palowanie pod powstającymi w tym miejscu estakadą i przystankiem.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej prowadzona będzie równocześnie na całej linii. - Wyjątkiem będzie budowa wiaduktów na sąsiadujących z sobą ulicach, które będą wówczas dla siebie naturalnymi objazdami, chodzi tu głównie o al. Grunwaldzką, ul. Wita Stwosza i ul. Polanki - tłumaczy Konopacki.

Bitwa o Most Weisera Dawidka.

Wykonawca znalazł dla siebie miejsce. Biuro budowy znajduje się przy ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska, czyli mniej więcej w tym samym miejscu, gdzie znajdowały się pomieszczenia Budimexu podczas budowy Terminala T2 na lotnisku.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto.

Miejsca

Opinie (162) 8 zablokowanych

  • Moze by najpierw SKM dobrze jezdzila i byla czysta i schludna (1)

    Może by SKM dobrze jezdzila, często, bez opoznien, awarii, a do tego poproszę o czyste, schludne wagony, bo poki co to nie zmienia się ten bałagan od lat

    Już nawet w wawie jakos im się udało częściowo poprawić transport - przykład metro, czy warszawska SKM - czyste pociągi, te od SKM z klima, nowki (choć oczywiście już pociągi Kolei Mazowieckich, których sporo jeździ po wawie, jako pociągi dla dojezdzajacych z miejscowości podmiejskich, taki sam bałagan jak w trójmiejskiej SKM)

    • 8 3

    • czystosc

      czyste, schludne wagony?? A niby kto robi ten syf? Ludzie! Dopóki Polak nie dorośnie, nie będzie chłał i brudził w pociągach to nie będzie czystości w wagonach. No niestety! :P

      • 1 2

  • a po co te tańca, wigibasy, pitoluty?

    • 7 3

  • Ciekawe czy wydy_mają wszystkich podwykonawców jak konsorcjum HBP-A na stadionie

    i inne spółeczki

    • 4 3

  • Łącznik

    start inwestycji i już jest afera, bo wg projektu wychodzi że łącznik, którym będzie się przechodziło ze stacji do terminalu wpada idealnie w... filar. I teraz trzeba nagle zmieniać cały projekt. Żal.

    • 4 1

  • Komunikacja miejska w Trójmieście to syf. Przekonałam się na własnej skórze (1)

    Od lat jeździłam tylko autem. Propaganda komunikacji miejskiej, ekologii i czysta ciekawość skłoniły mnie w końcu by spróbować jak to jest jeździć komunikacją miejską (podobno szybciej, bez korków itd.).

    No i spróbowałam: pierwszego dnia wracałam z Gdyni Głównej, przed Orłowem kazali nam wysiąść i czekałam 30 minut aż przyjadą autobusy zastępcze (podobno tory podmyło kawałek dalej. Dziwne, lekki deszczyk i SKM już nie działa ???!!!).
    Następnego dnia rano jechałam na koniec Gdańska Głównego tramwajem. Na przystanku Dworzec Główny PKP - zrobił się korek z tramwajów, bo tramwaj starego typu się popsuł i 20 minut stałam w zamkniętym tramwaju. Spóźniłam się na ważne spotkanie.

    Tydzień wcześniej jechałam do znajomych w Gdańsku-Osowie, od razu po pracy. W godzinach szczytu stałam 20 minut na przystanku pełnym ludzi, bo jakiś autobus chyba wypadł z kursu. (byłam zdziwiona, że po tylu latach nadal autobusy do Osowy mogą jeździć z tak słabą częstotliwością). Zostałam u znajomych do następnego dnia i chciałam wrócić autobusem 179, który odjeżdża z przystanku niedaleko ich domu. Okazało się, że w soboty ten autobus jeździ raptem kilka razy dziennie. Zmuszona byłam iść dość daleko na przystanek przy ulicy Kielnieńskiej czy Chwaszczyńskiej (w każdym razie prowadzącej do Chwaszczyna lub Oliwy).

    Reasumując, to był ostatni raz kiedy korzystam z komunikacji miejskiej. I choćby zamontowali jeszcze więcej telewizorków i kamer, gadających zapowiedzi przystanków, to dopóki to nie będzie działać jak należy i jeździć często i na czas, to ja będę jeździć moją "puszką" ile się da.

    • 8 6

    • Niesamowite.A ja jeżdżę od 30 lat i spotkało mnie takie coś kilka razy.

      Może jakieś fatum jest nad tobą.

      • 0 1

  • Skąpiradła... (2)

    Dziś o 4 rano do godziny 9 doczyszczałem tam ten cholerny parkiet (co za niskobudżetowy szmelc), i dostaliśmy za to tak śmieszne pieniądze...że szkoda gadać (tak się szarpnęli, że dali 5zł/netto za godzinę, i jeszcze się czepiali, że jest źle bo w tym samym czasie stado baranów łaziło po tej umytej podłodze mając naszą pracę w du....pie, rzygać mi się chce na ten kraj i na tych ludzi

    • 3 3

    • do tego miałem beke bo obok budimex robił za pomoc drogową i zamówili potężny dźwig żeby przenieść pozostawione auto z terenu budowy gdzieś na bok :) 3 godziny się zastanawiali jak to zrobić, białe kaski :D

      • 3 4

    • za 5 na godzinę, bym nawet nie chciał stać i pilnować

      żeby nie włazili na ten parkiet, nie mówiąc już o kiwnięciu palcem w bucie w kierunku zrobienia czegokolwiek. Taka stawka to nawet nie kpina, to już obelga.

      • 2 1

  • Stolica kaszub Gdańsk - że co ???????????? (1)

    • 9 1

    • no, że budyń tak se ubzdurzył ...

      • 3 1

  • NOWAK ta p.zdeczka tez musial nazelowany łeb pokazac ?!

    skad masz zegarki za kilkadziesiat tysiecy jak ludzie pieniedzy na zycie nie maja
    kazdy z ministrow Tuska tyle ma
    Nowak najglupszy to sie wydal gadżeciaż

    • 7 4

  • od kiedy (1)

    Od kiedy misto Gdńsk jest stolicą kszub?????

    • 8 2

    • troche ponioslo budynia

      • 2 1

  • Patrzę na film... i jakoś nie widzę tam osób które rzeczywiście przyczyniły się do powstania PKM

    Mówię tu o projektantach... znam kilku z nich. Ludzie przez 2 ostatnie lata naprawdę dużo serca i wysiłku włożyli by dziś ta budowa mogła ruszyć. Widzę za to polityków, samorządowców, ludzi z tej śmiesznej spółki... To kolejne święto na pokaz dla uhonorowania tych którzy na to nie zasługują...

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane