• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziury na ulicach, drogowcy w działaniu

Maciej Naskręt
20 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Tak likwidowano w piątek rano dziury w ciągu ul. Beethovena.


Ruszyła akcja łatania dziur na drogach Trójmiasta. Sprawdziliśmy jak likwidowane są ubytki w nawierzchni i ile brygad w każdym z miast zajmowało się tym w miniony piątek.



Tak w zeszłym tygodniu łatano dziurę w Sobieszewie. Drogowcy wylali asfalt w kałuże i błoto by doraźnie zabezpieczyć kierowców przed uszkodzeniem pojazdów. Tak w zeszłym tygodniu łatano dziurę w Sobieszewie. Drogowcy wylali asfalt w kałuże i błoto by doraźnie zabezpieczyć kierowców przed uszkodzeniem pojazdów.
Za oknem zima i mróz. To nie sprzyja naszym trójmiejskim drogom. Woda, która w czasie roztopów przeniknęła w głąb nawierzchni jezdni teraz, w mrozie, ją rozsadza, przez co tworzą się dziury. W bój ruszyły więc brygady drogowców, których zadaniem jest likwidowanie ubytków. Jak to się odbywa w Trójmieście?

Funkcjonują tu dwie technologie łatania dziur w niskich temperaturach - na zimno i na ciepło. Pierwsza polega na układaniu asfaltu wymieszanego z polimerami w miejscu ubytku. By substancja lepiej wypełniła ubytek drogowcy ubijają ją tłuczkiem. - Wiele osób na widok tak właśnie układanej nawierzchni wyciąga telefony i filmuje nas, są zdziwieni, a przecież tak to ma wyglądać - mówi nam drogowiec, którego spotkaliśmy w piątek na ul. Beethovena zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku podczas pracy.

Jak oceniasz stan dróg w Trójmieście?

Asfalt i polimery wiążą, tworząc stałą strukturę, która zabezpiecza kierowców przed uszkodzeniami pojazdu. Problem w tym, że choć jest to prosta w wykonaniu technologia łatania, w temperaturach ujemnych zabezpiecza drogę tylko na kilka tygodni. - Tam drogowcy będą musieli wrócić wiosną. Niestety jest to bardzo drogi sposób łatania dziur, ale pozwala zmniejszyć liczbę uszkodzeń samochodów - mówi Stefan Benkowski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Drugi sposób likwidowania ubytków w mrozach to lanie asfaltu na ciepło. Masę asfaltobetonu podgrzewa się do temperatury ok. 180 stopni Celsjusza w kotle na specjalnie przygotowanej do tego celu przyczepie. Struktura tej masy jest zdecydowanie rzadsza niż asfaltobetonu układanego z użyciem rozściełacza drogowego. Nie musi po niej jeździć m.in. walec, by ją rozprowadzić. Do jej ułożenia wystarczy łopatka.

Masę bitumiczną wlewa się do otworu w jezdni, gdzie stygnie ona przez kilkadziesiąt minut. Wtedy układana jest kolejna warstwa, a na nią wysypywany jest piach. Mija kilka godzin zanim pojadą po niej pierwsze pojazdy. Wiele dziur zlikwidowanych właśnie w ten sposób wytrzymuje dłużej. Drogowcy nie muszą wiosną wykonywać poprawek. Stąd też ta technologia jest stosowana w Trójmieście chętniej przez drogowców.

Wielu kierowców dziwi się jednak, że asfalt wlewany jest często w kałuże, błoto lub nawet śnieg. Specjaliści twierdzą jednak, że tak właśnie ma być. Dlaczego? - Likwidując w ten sposób ubytki, zabezpieczamy kierowców przed poważnymi konsekwencjami wjechania w dziurę kołem samochodu. Jest to tymczasowe działanie, które ma zabezpieczyć jezdnie przynajmniej do wiosny. Wtedy to przeprowadzane są właściwe wzmocnienia nawierzchni - mówi Stanisław Małachowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

W miniony piątek w Trójmieście na drogi wyjechało łącznie dziewięć brygad trudniących się usuwaniem dziur - po cztery w Gdańsku i w Gdyni. - Na drogach Sopotu pojawiła się jedna brygada, która układała asfalt na zimno - mówi Wojciech Ogint, zastępca dyrektora sopockiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Idealne warunki do łatania dziur w jezdni to przynajmniej temperatura plus pięciu stopni Celsjusza. Wilgotność powietrza powinna wynosić ok. 65 proc. Koszt załatania dziury o powierzchni metra kwadratowego i głębokości pięciu centymetrów wynosi od 800 do 1 tys. zł.

Gdzie można zgłosić dziury powstałe w jezdni?

Ulice Gdańska - Dyżurny Inżynier Miasta - tel. (58) 52 44 500 - email.
Ulice Sopotu - Straż Miejska - tel. (58) 521-37-50 - email.
Ulice Gdyni - Straż Miejska - (58) 660-11-73 - email.
Drogi krajowe w regionie - GDDKiA o. Gdańsk (58) 511 24 00 - email.

Miejsca

Opinie (196) 6 zablokowanych

  • chyba komuś nie równo jest nie tylko na ulicy (2)

    od 4 lat mieszkam na ujeścisku i od tego czasu regularnie przejeżdżam przez kowale.kiedy do cholery ta ulica zostanie zrobiona?cała świętokrzyska od obwodnicy aż na orunię dolną to jedna wielka dziura!!co jest??

    • 7 1

    • Po co jeździsz koło mnie ?

      Jeździj inną drogą, bo przez Ciebie robią się dziury i korki.

      • 0 0

    • .. a z którego kierunku metropolia adamowicza ma droge bez dziur

      .. ba niektóre nie maja nawet chodników, to ci specyficzna metropolia - najpiekniejsze w dziurach jest Długie Pobrzeze - wstep z zdejmowana szczeką, bo spacerujac tam wypadaja najzdrowsze zeby

      • 0 1

  • benzynowa (1)

    ulica benzynowa porazka slalom miedzy dziurami a obok lotos producent asfaltu szewc bez butow ratunku

    • 5 0

    • mało tego, miasto powinno wymóc na nich naprawę tej drogi

      bo to głównie ciężarówki lotosowych złodziei rozwalają tę drogę, a potem sobie śmiga po niej autobus 186, któremu zapewne co tydzień naprawiane jest zawieszenie lub inny np. 112 gdzie na moście haczy nadwoziem, ale co tam Budyń twierdzi że na Wyspie i tak nikt prawie nie mieszka, więc nowego mostu nie potrzeba, a za zawieszenie zapłacą pozostali gdańszczanie

      • 4 0

  • idioci na ulicy.

    Ten kto naprawia te dziury powinien dostać kopa w d...pę, a następnie Ci którzy za to płacą. Polska głupotę widać nie tylko w sejmie ale także na ulicy!.

    • 1 4

  • Zrobić przetargi,

    aby taniej i taniej, i taniej.

    • 2 1

  • Propozycja - podaj 10 ulic (1)

    Proszę wymienienie 10 ulic bez zarzutu w Gdańsku. Ale uwaga! Ulice przy których mieszka Adamowicz i jego świta nie liczą się!
    Megaloman robi miliardowe projekty, a użytkownicy dróg płacą za to w wasztatach, bo na lokalne drogi nie ma pieniądzy. Spróbujcie wyjechcać z Gdańska w dowolnym kierunku. Nie musicie patrzyć na znaki. Wyjazd z Gdańska poznacie po braku kolein i dziur w drogach.

    • 7 1

    • Prawda jest taka, że poza nowymi odcinkami 2,3 pasmowych dróg

      pozostałe drogi są w ruinie i nadają się do kapitalnego remontu. Gdyby je prawidłowo i na czas naprawiać, to kosztowałoby to wiele mniej. Takie tymczasowe "naprawianie" powoduje, że w miejscu małego defektu pojawia się ogromna dziura. Po kilku latach łata na łacie i cała droga musi być wyremontowana, albo od nowa zbudowana. My za te zaniedbania zapłacimy.

      • 0 0

  • PRACA!

    Jak miasto tyle płaci za jedną dziurę,to ja rezygnuję z obecnej pracy i zakładam firmę, łatam dziury z rabatem 20% dla magistratu.
    ps.Jednocześnie zwalczam bezrobocie!

    • 2 0

  • takie papranie powinno być uznane za niegospodarność !

    • 2 1

  • łatanie i śnieg

    A kiedy wreszcie przejadą pługi po mniejszych bocznych uliczkach ??? Przecież tam można nogi i kark połamać !Kto będzie płacił odszkodowania ???

    • 5 0

  • Gdynia Ślaska

    • 0 0

  • --------------------------------------------

    a moze by tak na chalubinskiego krotka ulica a dziur tyle ze zawody w slalomie gigancie mozna by bylo rozegrac ............

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane