- 1 Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu (306 opinii)
- 2 Utwardzą prowizoryczny parking przy hali (21 opinii)
- 3 Mapa pożarów aut w Trójmieście (101 opinii)
- 4 Nowy płot przy ul. Stolarskiej w Gdańsku. Kto go postawił i po co? (75 opinii)
- 5 Zamkną ulicę w Sopocie na 3 miesiące (46 opinii)
- 6 Z dworca na Jasień 80 zł (621 opinii)
E-bilet w Trójmieście, jak we Wrocławiu?
Podczas gdy w Trójmieście pasażerowie wciąż nie mogą doczekać się biletomatów w pojazdach, Wrocław właśnie je demontuje. Powód? Stolica Dolnego Śląska wdraża elektroniczny system biletów powiązanych z kartą bankową. System ten będzie podobny do rozwiązania, które pojawi się w Trójmieście za dwa lata, dlatego warto zobaczyć, jak będzie działał.
Wydaje się, że idealnym rozwiązaniem byłby montaż biletomatów wewnątrz pojazdów. Te jednak zajmują cenne miejsce, a ponadto wymagają ciągłego serwisowania - wymiany papieru, a w przypadku przyjmowania monet (np. w Warszawie), także ich opróżniania z zachowaniem rezerwy do wydawania reszty.
I to między innymi z tych powodów Wrocław od 8 marca wprowadza rozwiązanie, które będzie przypominało system osiągalny w Trójmieście najprędzej za dwa lata.
Przyjrzyjmy się mu bliżej.
2 w 1, czyli kasownik i biletomat
Z wrocławskich tramwajów i autobusów oprócz wspomnianych biletomatów znikają także tradycyjne kasowniki. Zastąpią je nowe - z otworem do kasowania papierowych biletów oraz dużym wyświetlaczem dotykowym.
Jeżeli wsiądziemy do pojazdu bez biletu papierowego lub okresowego, na wyświetlaczu będziemy mogli wybrać potrzebny bilet, a następnie go opłacić poprzez przyłożenie do urządzenia karty bankowej lub telefonu komórkowego z opcją płatności zbliżeniowych. Kasownik-biletomat nie wydrukuje nam biletu, a jedynie powiąże jego zakup z naszą kartą płatniczą.
- [Wrocławski] system UrbanCard będzie automatycznie przypisywał bilet do numeru karty płatniczej, którą był dokonany zakup. Dzięki temu papierowy bilet w ogóle przestanie być potrzebny, a jego rolę z powodzeniem przejmie karta zbliżeniowa - dodaje Kamila Kaliszak, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.
Podczas kontroli kartę lub telefon będzie trzeba zbliżyć do czytnika kontrolera. Ważność biletu czasowego można również w dowolnym momencie sprawdzić za pośrednictwem odpowiedniej opcji na ekranie dotykowym nowego kasownika.
Przedpłacona karta dla tych, którzy nie mają karty w banku
Osoby, które nie posiadają konta bankowego z kartą, mogą wcześniej wyrobić specjalną kartę miejską z opcją jej zasilania (tzw. przedpłacenia) w punktach obsługi pasażera oraz biletomatach na przystankach (tutaj nadal będzie można płacić gotówką). Ze sprzedaży w kioskach czy sklepach nie będą też wycofane dotychczasowe bilety papierowe.
Wrocław będzie przykładem dla Trójmiasta?
Nowy system sprzedaży biletów w Trójmieście i na Pomorzu, którego wdrożenie zapowiedziano w 2020 r., ma funkcjonować w sposób zbliżony do Wrocławia. Wciąż nie wiadomo jednak, czy uda się go zintegrować z kartami bankowymi.
Z dotychczasowych słów samorządowców wynika, że podstawą ma być tzw. elektroniczna portmonetka, czyli przedpłacona forma karty miejskiej (podobne rozwiązania działają już m.in. w Wejherowie, Poznaniu oraz w górnośląskiej konurbacji). Pomorski system ma ponadto w sposób najkorzystniejszy i zautomatyzowany dobierać bilety do pokonanej przez pasażera trasy.
Elektronicznego biletu nie należy mylić z integracją taryfową, czyli jednym wspólnym biletem na cały region. W 2020 r. uda się jedynie połączyć sprzedaż różnych biletów w pomorskich miastach jedną wspólną platformą informatyczną, dzięki której pasażer nie będzie musiał szukać punktów sprzedaży biletów oraz studiować zasad taryfowych każdego przewoźnika.
Do wdrożenia pomorskiego e-biletu powołana została spółka InnoBaltica, a obecnie szacowany koszt uruchomienia systemu to 75 mln zł.
Czytaj też: Krok w stronę biletu metropolitalnego? Są wątpliwości
We Wrocławiu prowizja od sprzedaży biletów dla operatora
Wrocławski system wprowadzany jest w oparciu o 8,5-letnią współpracę z podmiotem prywatnym, wyłonionym w przetargu. W ramach umowy, oprócz 3,3 tys. nowych urządzeń w pojazdach, pojawi się też 170 nowych biletomatów na przystankach. Wykonawca będzie otrzymywał wynagrodzenie w formie prowizji od sprzedaży biletów w wysokości 10,49 proc., co po ponad ośmiu latach umowy powinno przełożyć się na kwotę ok. 174 mln zł.
Czytaj też: Artykuł z września 2017 r.: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach
Opinie (175) 8 zablokowanych
-
2018-03-07 21:39
Co nas czeka - odpowiedź poniżej
Na Wykopie znalazłem pewien artykuł dotyczący problemów z e-biletami.
Wystarczy w wyszukiwarce wpisać frazę: 69 pytań na temat nowego systemu biletowego MPK Wrocław.
Może warto by chuchać na zimne..?- 1 0
-
2018-03-07 21:30
Utrudnienia
A co będzie jeżeli ktoś z hakuje kartę.poda się za kanara a zeskanuje karty.kto za to odpowie
- 1 1
-
2018-03-07 21:05
pobieranie numeru karty
System fajny i na pewno ułatwił by życie, nasuwa się pytanie jak to ma się do nowej ustawy tak zwanej "RODO" gdzie zbieranie danych wrażliwych będzie mocno utrudnione, ciekawe jak z tym sobie poradzą.
- 3 0
-
2018-03-07 11:06
Dziś podnietka e-biletem a wczoraj aferka ze nie ma papierowych. WTF ? (1)
- 45 6
-
2018-03-07 20:51
Byłem w wakacje w Talinie. Mają tam eticket na
kod QR. Mam 45 lat i znam pi razy drzwi angielski, a sobie poradziłem. Ściągasz apkę na smartfon , ladujesz konto przelewem i gotowe. Potem kasujesz QRa w kasowniku.
Byłem na Malcie tam mają płatność gotówką u kierowcy, karte tez mają na tydzień- kasujesz przy wejsciu. Do tego jest fajna apka z rozkładem jazdy - pokazujesz lokalizację i punkt docelowy, a apka pokazuje ci nr autobusów i alternatywne trasy. Można? A jak..- 1 0
-
2018-03-07 11:45
Do czasu wprowadzenia wspólnego biletu na już potrzebne jest jeszcze jedno rozwiązanie z Wrocławia (4)
Bilet czasowy, na 15 czy 20 min (oczywiście tańszy niż na 1h, mógłby kosztować ok. 2-2,20 zł). Było by to idealne rozwiązanie dla tych, którzy dojeżdżają kilka przystanków autobusem/tramwajem do SKMki.
Obecnie, żeby przejechać jeden przystanek trzeba skasować bilet za 3,20 zł.- 23 0
-
2018-03-07 11:50
Wiele miast ma też możliwość płatności za ilość przejechanych przystanków (3)
Rozwiązanie super - chcesz przejechać 2 przystanki, to nie musisz płacić tyle, co za przejazd całą linią.
Bilet czasowy jest mniej wygodny ze względu na np. korki - nigdy nie wiesz, ile przystanków przejedziesz w 15 minut.- 1 0
-
2018-03-07 12:33
Coś wam się pomyliło (2)
Komunikacja zorganizowana jest specjalnie w taki sposób, żeby dowozić ludzi do głównej osi komunikacyjnej miasta (SKM lub węzła przesiadkowego w centrum). Tam pasażer komunikacji ma się przesiąść i kupić kolejny drogi bilet. Wiadomo, że w tej sytuacji ludzie nie jeżdżą "całą linią", a tylko kilka przystanków i dlatego zlikwidowano bilety 15 min. Bilet jednorazowy/jednoprzejazdowy musi być maksymalnie drogi i nigdy nie wolno wprowadzić jednego biletu na trójmiasto, bo wtedy spadną przychody. Układ komunikacyjny miasta stoi w sprzeczności z ofertą biletową i moim zdaniem jest to celowe działanie.
- 2 0
-
2018-03-07 14:20
No własnie (1)
Kiedyś w Gdańsku były bilety czasowe? Nie mieszkam tu na tyle długo, żeby pamiętać (słoik), ale coś mi się kojarzy, że kiedyś kupowałem bilet ulgowy za 60 gr :)
- 0 0
-
2018-03-07 20:47
Ano były
Chyba nawet 7 minutowe
- 1 0
-
2018-03-07 20:24
Już nawet znacznie bliższy Toruń ma w nowych tramwajach biletomaty...
A my... jak jacyś murzyni z komunikacją.
- 4 1
-
2018-03-07 11:44
Gdańsk to miasto prostych, zacofanych mentalnie ludzi i nowoczesne rozwiązania bardzo opornie się tuprzyjmują. (4)
Widać to szczególnie w komentarzach, w których ktoś wspomni o aplikacji. Najgorsze jest to, że młode osoby również to zacofanie technologiczne odziedziczyły po rodzicach.
- 9 12
-
2018-03-07 15:27
Trojmiasto to obszar zacofanych urzednikow a nie ludzi (2)
Trojmiasto jest zaglebiem firm z sektora IT...ludzie w nich pracujacy to osoby ogarniete technologicznie. Co z tego, skoro urzednicy to zupelne przeciwienstwo?
- 5 0
-
2018-03-07 20:19
a kto wybiera przywódcę tych urzędników od 20 lat? Ciemny lud
?
- 1 0
-
2018-03-07 15:45
Dokładnie. Sektor IT w Gdańsku działa bardzo prężnia i to na światowym poziomie. Ale mentalność decydentów od biletów....
- 1 0
-
2018-03-07 13:28
Zgadzam się z Tobą, niby są tacy ą,ę a maja problem z technologia, mam nadzieje, ze selekcja naturalna ich zje, jak nie bedą mogli sie dostosować do pędzącego technologicznie świata
- 1 0
-
2018-03-07 11:10
Ile w Gdyni jest biletomatow? (4)
- 36 2
-
2018-03-07 13:54
mam odpowiedzieć (2)
Słownie?
- 1 0
-
2018-03-07 14:28
tak, proszę (1)
- 1 0
-
2018-03-07 20:16
Ziobro
- 1 0
-
2018-03-07 12:12
i za chwile kiosków będzie tyle samo ....
- 9 0
-
2018-03-07 19:35
nie chcę elektronicznej portmonetki
tylko jednego biletu na ważnego we wszystkich środkach transportu... może być nawet papierowy, ale jeden. Czy to takie skomplikowane? Co da e-portmonetka jeśli będziemy dalej płacić osobno za przejazd SKM, PKM, ZKM , ZTM
- 4 2
-
2018-03-07 19:20
Wrocław?
Serio? Jest to największa pomyłka jaką można zrobić.
Mieszkam we wrocławiu, i niestety - system od 1.03 testowany w kilku pojazdach nie zdaje egzaminu. Ciągłe problemy z transakcjami, co się kończy brakiem biletu (nie wszystkie karty płatnicze mają możliwosć zakodowania biletu). Automaty biletowe są na najważniejszych przystankach... więc kolejny problem pojawia się na ościennych dzielnicach...- 3 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.