• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

E-kontrola uszczelni opłaty za parkowanie. System ruszy jesienią

Maciej Korolczuk
26 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Wkrótce wzorem Warszawy w Gdańsku pojawi się specjalnie wyposażony samochód do automatycznej kontroli opłat w SPP. W stolicy skala omijania opłat jest tak wielka, że miesięczny koszt funkcjonowania systemu e-kontroli zwraca się w zaledwie kilka godzin. Wkrótce wzorem Warszawy w Gdańsku pojawi się specjalnie wyposażony samochód do automatycznej kontroli opłat w SPP. W stolicy skala omijania opłat jest tak wielka, że miesięczny koszt funkcjonowania systemu e-kontroli zwraca się w zaledwie kilka godzin.

Na początku października na ulicach Gdańska pojawią się pojazdy wyposażone w kamery odczytujące numery tablic rejestracyjnych aut zaparkowanych w strefie płatnego parkowania. W przetargu na operatora systemu złożono dwie oferty. Postępowanie przebiegało nie bez komplikacji, bo jeden z oferentów składał odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej.



Czy pojazd wyposażony w kamery skłoni kierowców do płacenia za postój w SPP?

Obecnie wnoszenie opłat za parkowanie sprawdza w Gdańsku kilkunastu kontrolerów. A jest co sprawdzać, bo w mieście z roku na rok liczba płatnych miejsc postojowych stale rośnie (strefy rozszerzane są m.in. na wniosek mieszkańców) i obecnie jest ich prawie 7 tys.

Niewykluczone, że w przyszłym roku będzie ich jeszcze więcej, bo z zalewem aut parkujących na dziko nie radzą sobie mieszkańcy kolejnych dzielnic nieobjętych jeszcze strefą.

Tworzenie miejsc postojowych to jedno, a ich kontrola to drugie. Z tą drugą kwestią do tej pory musieli radzić sobie kontrolerzy, którzy nie są w stanie w ciągu jednego dnia skontrolować wszystkich miejsc.

Jesienią ma się to zmienić, bo miastu udało się wreszcie rozstrzygnąć przetarg na dostarczenie systemu kamer i oprogramowania, które zostaną zainstalowane na pojeździe należącym do GZDiZ i będą automatycznie odczytywać tablice rejestracyjne pojazdów zaparkowanych w SPP i sprawdzać, czy kierowca tego pojazdu wniósł opłatę za postój (przy opłacie trzeba podać numery tablic rejestracyjnych, na podstawie których system będzie widział lub nie nasze auto w systemie).

Dwie oferty w przetargu



- Jesteśmy na etapie postępowania w trybie zamówień publicznych. Nasz przetarg polega na zakupie usługi, a nie urządzenia. Mamy swój samochód, na którym wypożyczone urządzenia będą zainstalowane. Umowę chcemy podpisać na 12 miesięcy z możliwością jej przedłużenia do 18 miesięcy. Realny termin rozpoczęcia wykonywania usługi to początek października 2021 r. Po podpisaniu umowy wykonawca ma 90 dni na wdrożenie usługi - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
We wtorek po południu otwarto koperty z ofertami dwóch firm. Pierwszą z ofert - opiewającą na 468 tys. zł - złożyła spółka MCX Pro z Warszawy. Druga oferta, złożona przez spółkę Mobile Traffic Data z Poznania, była niemal dwukrotnie wyższa i wyniosła 761 tys. zł. Budżet, jakim dysponują urzędnicy, to 450 tys. zł.

Przetarg z opóźnieniem przez odwołania do KIO



Dlaczego Gdańsk - wzorem Warszawy, gdzie taki system już działa z powodzeniem - nie zakupił pojazdów z kamerami, lecz same kamery?

- Nie zdecydowaliśmy się na zakup systemu, lecz dzierżawę z jednego powodu: liczymy się z szybkim rozwojem technologii mobilnej kontroli. Za rok na rynku mogą być dostępne już dużo lepsze narzędzia, dlatego nie chcemy się wiązać na stałe z jednym rozwiązaniem - tłumaczy Kiljan. - Kontrola mobilna będzie w stanie znacząco przyspieszyć proces kontroli i zwiększyć liczbę skontrolowanych pojazdów.
Planowo postępowanie miało zostać rozstrzygnięte jeszcze przed końcem marca, ale jeden z oferentów złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Zarzuty odwołującego dotyczyły między innymi: braku wymogu testu oprogramowania na etapie zamówienia, niedostatecznego opisu zdolności techniczno-zawodowych wykonawcy, w szczególności doświadczenia związanego z realizacją usługi mobilnego odczytu tablic rejestracyjnych, zbyt wygórowanych zapisów dotyczących praw autorskich oraz wpisania w umowie kar za opóźnienie.

- Dokonaliśmy analizy zarzutów i pytań, które wpłynęły do zamawiającego od potencjalnych wykonawców. I aby uniknąć ewentualnych przyszłych sporów, dokonaliśmy korekt w umowie. Zrezygnowaliśmy z praw autorskich osobistych oraz zamieniliśmy kary za opóźnienie na kary na zwłokę - precyzuje Kiljan.

Opinie (356) 7 zablokowanych

  • Poeta przewidział....

    I trzeba golić, strzyc to bydło,
    A kiedy padnie, zrobić mydło.

    • 6 0

  • Dlaczego nasza prezydent

    A ja się pytam, dlaczego nasza prezydent nienawidzi swoich mieszkańców, szczególnie tych zmotoryzowanych. A ostatnio tak pięknie mówiła w tv że trzeba być torelancyjnym i dożyć do zgody, a nie hejtowac i obrażać innych.

    • 9 4

  • XXX (1)

    Najpierw miasto na siłę "upycha" nowe budynki mieszkaniowe, lub biurowce,( bez wymagania podziemnych miejsc postojowych ), a potem płacze, ze dużo aut i nie ma gdzie parkować;) Czy naprawdę wy tam, w tym Urzędzie Miasta uważacie, że każdy z nas, mieszkańców jest ograniczony umysłowo? To wy, swoimi błędnymi decyzjami administracyjnymi, doprowadzacie do powstania problemu, a potem chciwie, kasujecie ludzi za powstałe problemy.

    • 11 2

    • Dokładnie, pozwalają deweloperom wejść sobie na głowę i nie ogarniają że więcej mieszkań to więcej samochodów.

      • 3 3

  • Rozumiem, że w końcu będzie płatny parking dla urzędników z UM w Gdańsku ? (1)

    Bo niby z jakiej paki mają za darmo - niech bulą jak inni abonament albo dniówki.

    • 40 1

    • Oj nie doczekasz się, sami swoi i znajomki nie płacą.

      • 2 1

  • Powinny być jakieś szkolenia z obsługi parkometru (4)

    Nie każdy potrafi to obsługiwać, wielu ludzi ma spory problem

    • 12 18

    • (3)

      Jak nie potrafisz ogarnąć parkometru w postawowej wersji (wrzuć monety, wystukaj nr rejestracyjny) to może czas przestać prowadzić pojazd?

      • 19 4

      • to nie jest proste, sam sprawdź (1)

        • 1 5

        • co tam jest trudnego??

          Najpierw wpisujesz numer rejestracyjny, następnie wrzucasz kasę na taki czas jaki potrzebujesz.

          • 5 0

      • Ale ja konia chciałem przywiązać.

        Chłop ze wsi.

        • 7 2

  • Pierwsza godzina powinna być bezpłatna (1)

    Jak w Lidlu

    • 9 2

    • Jak ktoś myśli, to pierwszą godzinę ma gratis

      Jak jadę do centrum, zawsze zostawiam samochód w galerii.
      Pierwsza godzina gratis, następne po 4 złote.

      To takie trudne?

      • 3 0

  • (1)

    problemem jest, że nikt nie wie jak obsługiwać parkometr, do jego obsługi potrzebny jest zaawansowany informatyk

    • 6 8

    • To płać telefonem.

      • 4 0

  • Dojenie mieszkańców cd

    • 7 2

  • Czyli "1984 r" z lekkim opóźnieniem zbliża się (2)

    E-kontrole skuteczne ale... Niea od tego odwrotu

    • 30 16

    • trzeba było płacić w parkometrze

      • 5 1

    • Masz rację, ja bym w ogóle zrezygnował z aut na rzecz koni pociągowych. Po co nam technologia ma ułatwiać życie!

      • 15 6

  • Kiedyś nieczęsto jeździłem na Główne Miasto na obiad, kawę, spacer.

    Było potwornie zastawione samochodami, każdy skrawek przykrywała blacha. Od kiedy ucywilizowano parkowanie strefami PP, znacznie częściej tam przyjeżdżam. Samochodem, z dzieciakami, łatwiej, bo nie muszę szukać 15min miejsca i parkować daleko od knajpy. Komunikacją, ze znajomymi na piwko - wiadomo, zawsze przyjemniej gdy na ulicy stoją ogródki, zamiast kapiących smarem szrotów. No i znacznie znacznie łatwiej przejechać tamtędy rowerem, rowerem jestem tam 2x w tygodniu. Fajnie, że teraz uszczelnią parkowanie tymi samochodami, może będzie mniej flejtuchów parkujących poza wyznaczonymi miejscami.

    • 6 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane