• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne autobusy same policzą swoich pasażerów

Michał Stąporek
1 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska
Prawie 62 mln zł zapłaci Gdansk za 18 nowych autobusów elektrycznych marki MAN: 8 przegubowych i 10 standardowych. Prawie 62 mln zł zapłaci Gdansk za 18 nowych autobusów elektrycznych marki MAN: 8 przegubowych i 10 standardowych.

18 elektrycznych autobusów MAN Lion's City E kupi miejski przewoźnik Gdańskie Autobusy i Tramwaje. 10 autobusów standardowych i 8 przegubowych wyjedzie na ulice Gdańska w przyszłym roku. Bez ładowania przejadą od 340 do 400 km.



Czy elektryczne autobusy to rozwiązanie faktycznie ekologiczne?

O kontrakt dla miejskiej spółki walczyło trzech producentów: MAN, Mercedes Benz, Solaris. Wygrała oferta MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o. Za dostawę 18 pojazdów miejska spółka zapłaci jej prawie 62 mln zł.

- Kluczowe są dla nas walory operacyjne, takie jak zasięg i pojemność baterii, komfort podróży naszych pasażerów oraz trwałość, a więc konstrukcja pojazdu  i materiały do niej użyte - wyjaśnia wiceprezes GAiT, Jerzy Wiatr. - Autobusy MAN charakteryzują się wysokim zasięgiem i - co istotne - jednocześnie dużą pojemnością baterii.
Zasięg autobusu elektrycznego standardowego zaoferowanego przez MAN wynosi 401 km, natomiast zasięg autobusu przegubowego - 340 km. Dzięki temu pojazdy będą obsługiwać linie bez konieczności ładowania ich baterii na terenie miasta. Ładowane będą na terenie zajezdni.

Pierwsze elektryczne MAN-y latem przyszłego roku



Na dostarczenie 18 autobusów wykonawca będzie miał 14 miesięcy od dnia podpisania umowy. Pojawią się więc one w Gdańsku latem przyszłego roku.

Prawie 62 mln zł zapłaci Gdansk za 18 nowych autobusów elektrycznych marki MAN: 8 przegubowych i 10 standardowych. Prawie 62 mln zł zapłaci Gdansk za 18 nowych autobusów elektrycznych marki MAN: 8 przegubowych i 10 standardowych.

Autobusy same policzą pasażerów



Nowe pojazdy przystosowane będą do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi (wydzielona strefa do przewozu wózków, platforma umożliwiająca wjazd wózka). Przyciski będą opisane w alfabecie Braille`a.

W autobusach znajdą się pasy do zapięcia rowerów podczas jazdy, gniazda USB oraz defibrylatory zewnętrzne AED.

W pojazdach znajdzie się także automatyczny system liczenia pasażerów.

Potrzebne nowe ładowarki. Przetarg na stacje ładowania ogłoszony



By nowe elektryczne MAN-y mogły kursować po mieście, potrzebują stacji ładowania akumulatorów. Dlatego GAiT ogłosił właśnie przetarg na budowę takiej stacji, która zlokalizowana będzie na terenie zajezdni autobusowej przy al. Hallera.

Początkowo stacja posiadać będzie 18 punktów ładowania, ale ich liczba będzie zwiększana.

- Zastosowane przez nas ładowarki o mocy 150 kWh dadzą możliwość doładowania pojazdów także w ciągu dnia, co jeszcze znacząco zwiększy ich możliwości operacyjne, jeżeli zajdzie taka potrzeba - dodaje wiceprezes Wiatr.
Podczas nocnego ładowania akumulatorów pojazdy będą - uwaga, trudne słowo - "prekondycjonowane". Oznacza to, że już w momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasę temperatura w przestrzeni pasażerskiej będzie dostosowana do warunków atmosferycznych.

GAiT aplikuje o dofinansowanie inwestycji w formie dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Oferty w przetargu na budowę ładowarek można składać do 21 czerwca 2022 r.

Zalety ładowania autobusów w zajezdni według Jerzego Wiatra, wiceprezesa GAiT


Jerzy Wiatr, wiceprezes GAiT Jerzy Wiatr, wiceprezes GAiT
  • Nie ma potrzeby budowania infrastruktury na terenie miasta, która wraz z rozwojem technologii i wydłużeniem zasięgów pojazdów może stracić rację bytu.
  • Pojazdy ładowane w zajezdni mogą obsługiwać dowolne linie, bo ich trasa nie jest warunkowana lokalizacją infrastruktury doładowującej. Nie ma więc konieczności dopasowania rozkładów jazdy do wymogów ładowania.
  • Ładowanie pojazdów w zajezdni nie powoduje także problemów w przypadku zmiany trasy pojazdów i braku możliwości dojechania do miejsca ładowania.
  • System ładowania nocą daje możliwość skorzystania z tańszej, nocnej taryfy na prąd.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (169)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane