- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (405 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (277 opinii)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (59 opinii)
- 4 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (112 opinii)
- 5 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (325 opinii)
- 6 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
Elektryczne autobusy same policzą swoich pasażerów
18 elektrycznych autobusów MAN Lion's City E kupi miejski przewoźnik Gdańskie Autobusy i Tramwaje. 10 autobusów standardowych i 8 przegubowych wyjedzie na ulice Gdańska w przyszłym roku. Bez ładowania przejadą od 340 do 400 km.
- Kluczowe są dla nas walory operacyjne, takie jak zasięg i pojemność baterii, komfort podróży naszych pasażerów oraz trwałość, a więc konstrukcja pojazdu i materiały do niej użyte - wyjaśnia wiceprezes GAiT, Jerzy Wiatr. - Autobusy MAN charakteryzują się wysokim zasięgiem i - co istotne - jednocześnie dużą pojemnością baterii.
Zasięg autobusu elektrycznego standardowego zaoferowanego przez MAN wynosi 401 km, natomiast zasięg autobusu przegubowego - 340 km. Dzięki temu pojazdy będą obsługiwać linie bez konieczności ładowania ich baterii na terenie miasta. Ładowane będą na terenie zajezdni.
Pierwsze elektryczne MAN-y latem przyszłego roku
Na dostarczenie 18 autobusów wykonawca będzie miał 14 miesięcy od dnia podpisania umowy. Pojawią się więc one w Gdańsku latem przyszłego roku.
Autobusy same policzą pasażerów
Nowe pojazdy przystosowane będą do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi (wydzielona strefa do przewozu wózków, platforma umożliwiająca wjazd wózka). Przyciski będą opisane w alfabecie Braille`a.
W autobusach znajdą się pasy do zapięcia rowerów podczas jazdy, gniazda USB oraz defibrylatory zewnętrzne AED.
W pojazdach znajdzie się także automatyczny system liczenia pasażerów.
Potrzebne nowe ładowarki. Przetarg na stacje ładowania ogłoszony
By nowe elektryczne MAN-y mogły kursować po mieście, potrzebują stacji ładowania akumulatorów. Dlatego GAiT ogłosił właśnie przetarg na budowę takiej stacji, która zlokalizowana będzie na terenie zajezdni autobusowej przy al. Hallera.
Początkowo stacja posiadać będzie 18 punktów ładowania, ale ich liczba będzie zwiększana.
- Zastosowane przez nas ładowarki o mocy 150 kWh dadzą możliwość doładowania pojazdów także w ciągu dnia, co jeszcze znacząco zwiększy ich możliwości operacyjne, jeżeli zajdzie taka potrzeba - dodaje wiceprezes Wiatr.
Podczas nocnego ładowania akumulatorów pojazdy będą - uwaga, trudne słowo - "prekondycjonowane". Oznacza to, że już w momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasę temperatura w przestrzeni pasażerskiej będzie dostosowana do warunków atmosferycznych.
GAiT aplikuje o dofinansowanie inwestycji w formie dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Oferty w przetargu na budowę ładowarek można składać do 21 czerwca 2022 r.
Zalety ładowania autobusów w zajezdni według Jerzego Wiatra, wiceprezesa GAiT
- Nie ma potrzeby budowania infrastruktury na terenie miasta, która wraz z rozwojem technologii i wydłużeniem zasięgów pojazdów może stracić rację bytu.
- Pojazdy ładowane w zajezdni mogą obsługiwać dowolne linie, bo ich trasa nie jest warunkowana lokalizacją infrastruktury doładowującej. Nie ma więc konieczności dopasowania rozkładów jazdy do wymogów ładowania.
- Ładowanie pojazdów w zajezdni nie powoduje także problemów w przypadku zmiany trasy pojazdów i braku możliwości dojechania do miejsca ładowania.
- System ładowania nocą daje możliwość skorzystania z tańszej, nocnej taryfy na prąd.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-06-01 08:29
Zasięg realny 190 i 100km (8)
Zimą jeszcze mniej. Niestety takie autobusy nadają się na płaskie tereny przy temperaturze ok 18 stopni C.
Inne miasta już nie kupują bo wymaga to znacznie większej floty. Do tego solaris jest znacznie wydajniehszy realnie.- 39 8
-
2022-06-01 10:43
To fanaberia zielonych faszystów (1)
ma być "ekologiczne" cokolwiek to znaczy, a nie ekonomiczne. Dodatkowo cała infrastruktura postawiona na głowę na koszt podatnika.
- 8 6
-
2022-06-01 14:26
Ekonomicznie jest załatwiać się na dywan w salonie.
Czemu więc robisz "ekologicznie" i montujesz odprowadzanie ścieków?
Jesteś zielonym faszystą?- 0 4
-
2022-06-01 10:02
Dzbanku obecnie autobusów elektrycznych sprzedaje sie niewiele mniej niz spalinowych!
Pojecia nie masz o niczym tylko poco sie tym chwalisz .Autobusy elektryczne z Gdyni do gdańska oddawna jeżdziły i zaprzeczaja twojej głupocie .I jeszce jedno dzbanie obecnie juz po europie zachodniej poruszaja sie tiry elektryczne!!
- 4 8
-
2022-06-01 09:53
Nie wiesz o czym mówisz (3)
g*wno prawda w pełnym zakresie twojej wypowiedzi. Informacje nieaktualne.
- 4 10
-
2022-06-01 11:38
jakimś cudem sami niemcy i austryjacy zakupują masowo electro-solarisy - WHY? (2)
- 2 0
-
2022-06-01 14:03
(1)
Widac tam jest tanszy. U nas odwrotnie
- 1 0
-
2022-06-01 14:25
Widać cenią sobie zdrowie obywateli bardziej niż pieniądze.
- 1 4
-
2022-06-01 09:55
A ile myślisz przejeżdża dziennie taki autobus w korku?
Jak muszę z jakiegoś powodu dostać się do biura samochodem, 5km robię w 40-50min, a nie staję na przystankach.
- 2 3
-
2022-06-01 09:21
Prawda jest taka, że z ekologią mają mało wspólnego. (10)
Raz, że prąd u nas w głównej mierze pochodzi z węgla. Dwa, wyprodukowania baterii i wydobycie wszystkich pierwiastków do jej budowy jest mocno dyskusyjna. Trzy, wiecie jak jest z szybkim ładowaniem telefonów. Po jakimś czasie ich pojemność jest sukcesywnie mniejsza (w tym przypadku zasięg).
No i można jeszcze dodać takie sprawy jak utylizacja zepsutych baterii.- 42 8
-
2022-06-01 11:13
Jeszcze mozna dodać (1)
Ze są to baterie litowo-jonowe a lit jesy pierwiastkiem silnie reaktywnym m.i. z wodą. Te baterie w samochodach się same z siebie potrafią zapalić i ciężko jest je ugasic a co dopiero w autobusie.
- 4 2
-
2022-06-01 12:34
Metaliczny lit w bateriach litowo-polimerowych ani litowo-jonowych nie występuje.
Jedyne baterie, gdzie znajdziesz lit wybuchającty w kontakcie z wodą, to stare, jednorazowe, ogniwa litowe do aparatów fotograficznych i rozruszników serca.
- 1 2
-
2022-06-01 10:46
jeszcze kwestia gdzie spalasz (1)
Przy elektycznych autobusach mieszkańcy miasta nie dostaną tlenków azotu do płuc.
Spalanie czegokolwiek we współczesnej elektrowni z filtrami jest o wiele lepsze niż trucie mieszkańców spalinami a potem płacenie za ich leczenie.- 6 3
-
2022-06-02 05:24
To bedziemy truc innych
Tam gdzie beda skladowane zuzyte baterie.
Oprocz tego bedziemy wydobywac dalej w krajach trzeciego swiata pierwiastki do ich produkcji w nieludzkich warunkach.
Wiem, ze to nas nie dotyczy, ale wszedzie wokol kaza nam myslec globalnie... tylko w wybranych sprawach.- 1 0
-
2022-06-01 09:58
Prawda jest taka ze minełes sie zrozumem i musisz chwalic sie głupota (3)
- 3 14
-
2022-06-01 11:59
eko wege loftowy tępy obywatelu (2)
nie wiesz nawet co to jednostka mocy czy suw pracy ale wiesz wszystko o ekologii
- 6 3
-
2022-06-01 12:32
Jak widzisz suwy pracy w elektrycznym silniku, to może nie powinieneś się wychylać... (1)
- 1 2
-
2022-06-01 18:07
przeczytaj raz jeszcze, rozpędź sie, z barana w betonową lampę
a potem wróć i przeproś
- 1 0
-
2022-06-01 10:03
(1)
I właśnie dlatego autobusy będą ładowane w nocy powoli, a nie podładowywane na mieście szybko.
- 6 3
-
2022-06-02 05:21
Ale to tylko jedna z wielu wad
- 0 0
-
2022-06-01 10:08
Gdynia też ma. (2)
Gdynia też kupiła i do dnia dzisiejszego cieszą oko tylko pracowników komunikacji miejskiej. Nie zdążono z infrastrukturą Kto zawinił ? Nikt bo nie było takiego komunikatu i wyciągniętych konsekwencji. Ale to jest Gdynia.
- 13 1
-
2022-06-01 18:09
tu sie zyje!
tu mamy czerwoną eko fale i solarne wiaty! innowacyjma gdynia! likwidacja parkingów i homologowane dziury w jezdni
- 1 0
-
2022-06-01 11:49
PiS zabrał trójmiastu 10mld należnych nam pieniędzy
bo praca pokora umiar ... a te Nagrody nam się po prostu należały
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.