- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (131 opinii)
- 2 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (79 opinii)
- 3 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (36 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (232 opinie)
- 5 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (269 opinii)
- 6 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (166 opinii)
Gdańsk testuje nowego "elektryka". Sprawdzi się?
Do 9 stycznia na gdańskich ulicach kursował będzie nowy, elektryczny autobus marki Solaris. Wszystko w ramach testów. Przejechać się nim będzie można na różnych liniach, bo pojazd będzie je zmieniał, by sprawdzić go na różnych trasach.
Tym razem w ruch poszedł autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric, który od 28 grudnia kursuje po mieście.
Będzie jeździł na różnych liniach, by się sprawdzić
Testy potrwają przez blisko dwa tygodnie - do 9 stycznia. 28 grudnia autobus kursował na linii 123, a 29 grudnia na linii 289. W kolejnych dniach pojawi się na innych gdańskich trasach, by sprawdzić go w różnych warunkach drogowych.
tu znajdziesz zawsze aktualny rozkład jazdy ZTM Gdańsk
- Wprowadzenie nowych autobusów do naszej floty komunikacyjnej jest krokiem w stronę zrównoważonego transportu i dbałości o środowisko. Dlatego testujemy kolejne pojazdy, to krok w przyszłość, ale także dowód naszego zaangażowania w rozwój ekologicznych rozwiązań transportowych - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Chcemy, aby mieszkańcy Gdańska mieli dostęp do nowoczesnych, ekologicznych środków transportu, co przyczynia się do poprawy jakości życia w naszym mieście.
Autobus Urbino 12 electric wyposażony jest w baterie Solaris High Energy o pojemności ponad 500 kWh. Jak zapewnia producent, takie parametry baterii zapewniają swobodną operacyjność w miejskich warunkach i całodzienny zasięg. Autobus posiada wydajny silnik elektryczny o mocy 240 kW, a napęd pojazdu wykonano w technologii energooszczędnej.
Kierowca o autobusach elektrycznych: zamiast jednego pojazdu potrzeba dwóch
Autobus jest klimatyzowany poprzez pompę ciepła CO2, na pokładzie dostępny jest monitoring, autorski system informacji pasażerskiej producenta OneLine oraz praktyczne ładowarki USB dla pasażerów. Bezpieczeństwo zapewni asystencki system wsparcia kierowcy MobileyeShield+, który poprzez system kamer i czujników monitoruje martwe pola i otoczenie wokół autobusu, informując kierowcę o obiektach znajdujących się blisko pojazdu.
- Testowany autobus Solaris Urbino 12 electric, podobnie jak posiadane przez nas autobusy MAN Lion's City E, przeznaczony jest do obsługi całodziennych linii przy ładowaniu nocnym na terenie zajezdni. To rozwiązanie zgodne ze światowym trendem, które dobrze sprawdza się w Gdańsku - mówi Jerzy Wiatr, wiceprezes ds. operacyjnych Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Te elektryczne autobusy Gdańsk już zakupił:
Nowe elektryki wystartowały z problemami
Przypomnijmy: Nowe autobusy MAN na ulice Gdańska wyjechały w połowie października. Jest ich osiemnaście (dziesięć standardowych i osiem przegubowych). Gdańsk zapłacił za nie 62 mln zł.
Ale początki ich kursowania nie były najlepsze. Okazało się, że pojazdy nie są tak wydajne, jak zapowiadano.
Spółka GAiT nałożyła na dostawcę nowych autobusów elektrycznych 95 kar na łączną kwotę 237 tys. zł. Powodem było m.in. "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego". Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.
Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne
W połowie grudnia miejscy urzędnicy odpowiedzialni za komunikację miejską poinformowali, że wszystkie problemy udało się rozwiązać, a po zmianie konfiguracji w autobusach ich baterie osiągają wymagane w umowie minima.
Autobusy elektryczne działają lepiej po zmianach
Gdańsk chce kupić kolejne autobusy elektryczne
Gdańsk planuje zakup kolejnych pojazdów elektrycznych i złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu kolejnych 30 autobusów bateryjnych. Środki na ich zakup mają pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy. Jeśli Solaris sprawdzi się podczas obecnych testów, niewykluczone, że to właśnie te pojazdy zostaną zakupione.
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizTestowy autobus zimny (16 opinii)
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-12-29 20:07
Za późno (18)
Testy powinny być w ekstremalnych jak na Gdańsk warunkach, śnieg i minusowe temperatury. Teraz wyjdzie wynik a zimą znowu będzie lipa.
- 256 32
-
2024-01-04 15:51
A jednak
Pochodzę z przyszłości - te testy już mają sens
- 0 0
-
2023-12-31 11:38
Nie ma czegoś takiego, jak minusowe temperatury!
Są za to ujemne
- 2 0
-
2023-12-31 08:57
0 elektryków
Mamy bardziej ekologiczne pojazdy na olej napędowy.
- 3 1
-
2023-12-30 19:31
Czy będą jeździć po płaskim terenie czy znowu puszczą na wzgórza morenowe?
- 3 0
-
2023-12-30 18:01
i tak sie zjara
- 2 1
-
2023-12-30 11:43
ostatnio takim jechalem
i mimo dodatniej temp. na zewnątrzw środku było zimno, zimą będzie jak w starych ikarusach - szron na szybach i minus 10 stopni
- 9 1
-
2023-12-30 10:43
Nie powinno być żadnych testów.
I te elektryczne autobusy jak i wiatraki powinno się zakopać tak jak to robi teraz zachód ,w Polsce coś chcą robić co likwidują na zachodzie ,cyrk
- 12 4
-
2023-12-30 09:32
ile tej zimy u nas w roku?? tydzień, dwa? a będzie jeszcze mniej...
- 5 4
-
2023-12-30 08:02
co za późno? (5)
idą mrozy i śnieg. Cudów nie będzie, ale przynajmniej nie będzie kopcił jadąc na Morenę.
Mamy nadzieję, że nie dojcie do samospalenia.- 9 3
-
2023-12-30 10:44
A wiesz ze to kopcenie to... (4)
Zaledwie 10% zanieczyszczenia powodowanego przez pojazdy spalinowe ? I akurat w polsce żeby był prąd to kopci się węgiel... więc ekologia w tym przypadku jest żadna wyrzucamy stare kupujemy nowe co już jest ciosem w środowisko i jeszcze te nowe są zasilane węglem... brakuje nam elektrowni atomowej żeby być eko :)
- 16 5
-
2023-12-31 09:03
O czym ty dziecko gadasz ?
Każdy wie że elektryki 20xbardziej trują planetę ,może nie na ulicy ale w elektrowniach w Afryce ,Chinach i.t.d. za długi temat
- 6 1
-
2023-12-31 01:10
A wiesz że... (2)
...elektrownie opalane węglem kopca znacznie mniej, niż pojazdy spalinowe?
W elektrowniach są cokolwiek skuteczniejsze filtry, do tego emisja jest daleko i wysoko, w przeciwieństwie do tysięcy rur wydechowych w pobliżu.- 3 3
-
2023-12-31 02:01
Jan z Kolna (1)
Nie kopcą mniej. Też tak myślałem, bo tak rzecze propaganda, ale dobrze poszukałem i Tobie też to radzę. Bez trudu znajdziesz porządne badania, które mówią zupełnie co innego. Niestety zanieczyszczenia z pojazdów spalinowych są w praktyce znacznie niższe niż z naszych krajowych elektrowni (dla wyprodukowania prądu dla jednego takiego pojazdu). To w
Nie kopcą mniej. Też tak myślałem, bo tak rzecze propaganda, ale dobrze poszukałem i Tobie też to radzę. Bez trudu znajdziesz porządne badania, które mówią zupełnie co innego. Niestety zanieczyszczenia z pojazdów spalinowych są w praktyce znacznie niższe niż z naszych krajowych elektrowni (dla wyprodukowania prądu dla jednego takiego pojazdu). To w połączeniu ze znacznie krótszym prognozowanym żywotem elektryka i jego baterii oraz śladem węglowym jaki tworzy produkcja elektryka sprawia, że lepiej dla planety jeździć po prostu zadbanym, niekopcącym dieslem. Przynajmniej w Polsce. Tam gdzie prądu z OZE czy energetyki jądrowej jest dużo sytuacja jest inna.
- 8 0
-
2023-12-31 16:07
Potwierdzam opinie
Wiele badań światowych stwierdziło że największym trucicielem jest lotnictwo potem floty statków i okrętów,dalej przemysł,później gospodarstwa domowe opalane węglem a na końcu jest motoryzacja czyli samochody spalinowe.Naduzyciem jest opisywanie autobusów i aut zeroemisyjne,ponieważ są ładowanie po kilkanaście godzin na dobę przez elektrownie
Wiele badań światowych stwierdziło że największym trucicielem jest lotnictwo potem floty statków i okrętów,dalej przemysł,później gospodarstwa domowe opalane węglem a na końcu jest motoryzacja czyli samochody spalinowe.Naduzyciem jest opisywanie autobusów i aut zeroemisyjne,ponieważ są ładowanie po kilkanaście godzin na dobę przez elektrownie węglowe.Dodam jeszcze że Toyota opracowała silnik diesla nowej generacji 6 suwowy,który ma wyniki zdecydowanie lepsze od elektryków.To co nam wciskają lobbyści elektryków to tylko chodzi o kasę.
- 2 0
-
2023-12-30 07:50
kiedyś testowałem jednego elektryka ze stoczni i dał rade
- 4 6
-
2023-12-29 23:14
za późno...
powinny być w maju, bo później kwiaty przekwitają
- 11 4
-
2023-12-29 20:18
(1)
Zima jeszcze się nie rozpoczęła...
- 18 6
-
2023-12-29 20:26
Mróz i śnieg dopiero w styczniu będzie.
- 18 1
-
2023-12-29 20:17
I tylko takie powinny być kupowane. (31)
Często lepsze od zagranicznych, tańsze i bardziej dostosowane do polskich realiów. Tańszy serwis. Wspierajmy to co polskie!
- 208 59
-
2024-01-01 18:10
ale Solaris już od jakiegoś czasu niestety nie jest polski
- 0 0
-
2023-12-31 14:24
Solaris już nie jest Polski
- 0 0
-
2023-12-30 19:30
Wspierajac elektryki nie wspierasz ekologii a nawet jej szkodzisz !!!!!
- 5 0
-
2023-12-30 12:42
Solaris juz kilka lat temu zostal przejety przez Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles z Hiszpanii. MANy, ktore Gdansk zakupil rowniez byly wyprodukowane w Polsce.
- 3 1
-
2023-12-30 11:00
Solaris
Nie jest polską fimą. Został sprzedana hiszpanom
- 2 2
-
2023-12-30 10:58
Gdańsk zawsze kolaborował z niemcami
Dlatego kupili MAN, a niemcy mają ich w czterech literach
- 7 4
-
2023-12-30 10:25
Nieprawda powinny byc tylko autobusy wodorowe zadne inne!!
- 5 1
-
2023-12-30 10:07
Tańszy serwis jak u Newaga?
- 3 1
-
2023-12-30 09:03
Szczerze
Paranoja baterie . Będzie mieć 5 lat pojedzie na morenę i nie wróci bateryjki się skończą
- 4 0
-
2023-12-30 07:51
tak tak, mam poloneza i mam super tani serwis u stacha w stodole
- 6 0
-
2023-12-30 04:05
elektryki to przestarzała technologia
- 9 2
-
2023-12-29 22:45
taaak zapytajcie się w Gdyni gdzie "eko" przewoźnik ma flotę tylko opartą o pojazdy z Bolechowa. (1)
Nie wierchuszkę a tych co je serwisują lub wożą ludzi. Nie będzie to pianie z zachwytu.
- 0 5
-
2023-12-30 09:36
Kierowcy to akurat marudzą na każdy pojazd
- 6 1
-
2023-12-29 22:38
to jest hiszpański (1)
firma sprzedana
- 8 5
-
2023-12-30 07:52
hiszpanska muche proponujesz, czy hiszpana?
- 1 5
-
2023-12-29 20:32
Ale Solaris nie jest już polski (9)
Kupiła go hiszpańska firma CAF.
- 58 4
-
2023-12-29 21:26
I co z tego. Produkują w Polsce i na polskie warunki. (8)
Solaris Bus & Coach polski producent autobusów miejskich, międzymiastowych i trolejbusów z główną siedzibą w Bolechowie-Osiedlu pod Poznaniem. Dawniej w ofercie znajdowały się również autokary turystyczne oraz tramwaje.
- 22 5
-
2023-12-30 12:06
(1)
Mana też produkują w Polsce
- 3 2
-
2023-12-31 14:18
Gdzie?
- 0 0
-
2023-12-30 07:52
i co z tego, czy rzeczywiscie produkują w Polsce, czy tylko składają?
bo w innej branży produkt polski czyli czesci robione i wysyłane z chin, a skladane w Polsce XD
- 2 1
-
2023-12-30 00:10
(1)
Many co kupił Gdańsk również są wyprodukowane w Polsce jak co.
- 10 5
-
2023-12-30 10:22
bzdura kompletna
- 4 2
-
2023-12-29 23:17
"i co z tego"? (2)
I to wszystko na co cię stać?
Jakieś wyjaśnienie ekonomiczne?- 7 16
-
2023-12-30 10:22
Miałeś trochę euro oszczędności
to trzeba było sobie kupić solarisa.
- 2 0
-
2023-12-30 09:13
Wyjaśnienie ekonomiczne? Praca dla naszych obywateli
i podatki w Polsce. Budowanie polskiego PKB powinno być podstawa polityki samorządów.
- 19 2
-
2023-12-29 20:27
(5)
Ale Solaris w przetargu byl duzo drozszy
- 19 11
-
2023-12-30 15:07
Szwaby zrobily dumping
I mala doplaty rfn. Dlatego nizsza cena za zlom
- 5 1
-
2023-12-30 10:48
Solaris 1.5 mil. Niemiecki badziew 4 mil. (1)
Kto wam takie info daje ?
- 7 2
-
2023-12-30 12:06
to sprawdź wyniki przetargu mądralo
- 1 6
-
2023-12-29 21:29
no jasne że był droższy, lepszy nie może być w tej samej cenie
to przetarg trzeba tak napisać żeby wygrała jakość
- 22 4
-
2023-12-29 21:24
Bo ma lepszy zasięg i się nie psuje z byle powodu..
- 29 5
-
2023-12-30 11:13
A nie można zrobić autobusów elektrycznych (16)
Z wymiennymi bateriami? Co za problem postawić kilka stacji, pod które by dojeżdżał autobus, automatycznie byłaby wymieniana i po kilku minutach można jechać dalej z pełnym zasięgiem.
- 34 19
-
2023-12-30 12:25
(5)
To za proste. Lepiej komplikować życie uzytkowników na każdym kroku bo koncerny by nie zarobiły!
- 4 3
-
2023-12-30 14:52
Witamy znawcę internetowego (4)
Wymiana kilkutonowej baterii to przecież jak zmienić baterie w pilocie do telewizora, co nie?
- 3 3
-
2023-12-30 15:19
(3)
Bateria składa się z segmentów. Nawet dzisiaj zwykły podnośnik samochodowy z łatwością podnosi te 1,5 - 2 tony. Żaden wyczyn jeśli podzieli się na segmenty z odpowiednimi uchwytami.
- 1 1
-
2023-12-30 17:01
(2)
A 6 ton? Bateria ma sekcje, ale działa jako całość i poza serwisem się nie rusza. Nie jest to bezpiezczne.
- 1 0
-
2023-12-30 18:44
Chińczycy maja stacje wymiany w samochodach:) (1)
Wpisz nio wymiana baterii:)
I są już w Europie- 1 0
-
2023-12-31 01:12
Ale w autobusach nie mają.
- 1 0
-
2023-12-30 12:07
(4)
jak chcesz wymienić 6-7ton baterii?
- 5 4
-
2023-12-30 15:19
(3)
Normalnie. Podnośnik dedykowany do tego służy.
- 3 3
-
2023-12-30 16:58
(2)
Nie robi się tego. Natomiast można doładowywać na pętli
- 3 1
-
2023-12-30 18:41
Biorąc pod uwagę, że Chińczycy (Nio) wprowadzają ten patent w Europie (u siebie maja) (1)
w samochodach osobowych (i to niemałych), dość odważnym jest twierdzenie nie robi się i nie da się. Podnośnik dedykowany bez problemu sprawę by załatwił
Aczkolwiek faktycznie prostsze i chyba tańsze byłoby instalowanie stacji szybkiego ładowania prądem stałym (które tez są strasznie drogie) na pętlach i doladowywanie w ciągu dnia bateria ww samochodach osobowych (i to niemałych), dość odważnym jest twierdzenie nie robi się i nie da się. Podnośnik dedykowany bez problemu sprawę by załatwił
Aczkolwiek faktycznie prostsze i chyba tańsze byłoby instalowanie stacji szybkiego ładowania prądem stałym (które tez są strasznie drogie) na pętlach i doladowywanie w ciągu dnia bateria w autobusie ma jakieś 500kwh, w samochodzie z normalnym zasięgiem 70-100 i do 80% ładuje poniżej 20 min. Doladowywanie kilka razy w ciągu dnia po kwadrans powinno załatwić sprawę- 3 1
-
2023-12-30 20:17
Również chiński Yutong jest największym na świecie producentem autobusów w ogóle, produkuje wyłącznie autobusy elektryczne, i nie ma żadnego systemu zmiany baterii. To i**otyzm. W osobówce z baterią pod podłogą, i to jadącą w trasę, to może mieć jakiś sens. Ale nie w autobusie, gdzie pakiet nie jest jeden, a jest ich sześć czy siedem i to w różnych częściach nadwozia.
- 0 0
-
2023-12-30 11:54
Autobus to nie wkrętarka akumulatorowa
Ogniwa w autobusach są wielkie, ciężkie, przeważnie na dachu, trudno byłoby wymieniać je w 200 autobusach każdej nocy w sensownym czasie. A tak podłączasz go jak telefon na noc i rano jest gotowy do drogi.
- 7 4
-
2023-12-30 11:28
A zapoznaj się z technologiczną strona takich rozwiązań (3)
Może za 10-15 lat będzie to już możliwe teraz technika nie pozwala na to
- 3 5
-
2023-12-30 12:24
(2)
Zapraszam do Chin - tam nawet takie auta mają z wymiennymi akumulatorami.
- 9 2
-
2023-12-30 16:58
(1)
Osobowe, nie autobusy, gdzie waga bat x10
- 2 2
-
2023-12-30 18:55
Ludzie
Myślisz, że ludzie to wymieniają? Auto wjeżdża do czegoś jak myjnia i wyjeżdża po chwili z nową baterią. Człowiek, jeszcze musi być w aucie ale zaraz pewnie nie będzie potrzebny
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.